Nissens Nissens skrev:
Vad vill du ha sagt med det? Både det man tjänar och köper är juridiskt bådas. Sedan kan man ju fördela prylarna vid en skilsmässa, det är det ekonomiska värdet man går på då.
Nej, ena parten kan ju bränna sin lön och den andra kan ju inte stoppa det…
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Nej, ena parten kan ju bränna sin lön och den andra kan ju inte stoppa det…
Som sagt, det är bådas pengar.
 
Nissens Nissens skrev:
Som sagt, det är bådas pengar.
Nej!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
Ska mannen betala mer i matkostnader eftersom han oftast äter mer än kvinnan?🤔
Det kompenseras med råge på kläd/sko-kontot 😇
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Som sagt, det är bådas pengar.
Är du gift ?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Nej, ena parten kan ju bränna sin lön och den andra kan ju inte stoppa det…
Du verkar ha haft väldigt sunda förhållanden.. :)
 
O [old rusty] skrev:
Du verkar ha haft väldigt sunda förhållanden.. :)
Det var ett exempel Hägge
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Är man gift så har man inga egna pengar oavsett hur man fördelar. Pengarna är bådas.
Egentligen skulle jag skrattat åt detta inlägg. Men jag förstår nu, skrämmande nog, att du inte skojar.
Jag tror dock att det är dags för dig att läsa på lite kring det juridiska, om vilka skyldigheter och rättigheter gftermål innebär.
Men jag kan iallafall säga direkt, att man INTE tvingas dela alla pengar lika i äktenskapet.
Det är först om man skiljer sig, som pengar, bohag, och lösöre ska delas lika. Om inget äktenskapsförord, eller särskilda testamenten finns.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
Två nya konton samma dag, nummer ett slänger ur sig en brandfackla, nummer två svarar med en lika stor brandfackla åt andra hållet. Sen syns ingendera av mer. Mer troll än så blir det väl inte?
 
  • Haha
  • Gilla
JohanLun och 2 till
  • Laddar…
R
Jonathan79 och Nissens😬😀😂
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Två nya konton samma dag, nummer ett slänger ur sig en brandfackla, nummer två svarar med en lika stor brandfackla åt andra hållet. Sen syns ingendera av mer. Mer troll än så blir det väl inte?
Det är nog riktigt att det är samma personer. Dock tycker jag inte att något av inläggen var att likställa med "brandfacklor". Det konstiga är att jag inget av inlägget var kontroversiella, eller liknande. Därför förstår jag inte riktigt vad poängen med två falska konton hade varit.
När frågan inte heller är stötande, eller kontroversiell tycker jag inte heller att "troll" är rätt uttryck.
 
R Robert J V skrev:
Min sambo (kvinna) och jag (man) har levt tillsammans i tre år. Under dessa år har jag dragit in mer pengar i form av lön och vi har rättvist fördelat utgifter med tanke på inkomst.

Nu landade frugan ett bättre jobb med högre lön så hon går om mig i lön vilket alltid är trevligt men då kom utgiftsfördelningen på tapeten. Hon anser att vi nu ska fördela alla utgifter 50/50 medan jag tycker självklart att fördelning ska baseras på inkomst så hon får större del av kakan gällande utgifter.

Vad är rätt här tro, hjälp mig tänka! Har jag fel för det hävdar frugan
Ni har ju sedan tre år en princip ”vi har rättvist fördelat utgifter med tanke på inkomst”. Fortsätt med den, den har ju varit ert rättesnöre. Varför ändra på den?
 
A AG A skrev:
Egentligen skulle jag skrattat åt detta inlägg. Men jag förstår nu, skrämmande nog, att du inte skojar.
Jag tror dock att det är dags för dig att läsa på lite kring det juridiska, om vilka skyldigheter och rättigheter gftermål innebär.
Men jag kan iallafall säga direkt, att man INTE tvingas dela alla pengar lika i äktenskapet.
Det är först om man skiljer sig, som pengar, bohag, och lösöre ska delas lika. Om inget äktenskapsförord, eller särskilda testamenten finns.
Men man är försörjningsskyldig för sin maka/make om man är gift. Så även om pengarna per automatik inte är den andres så är den med högre inkomst skyldig att skjuta till pengar så båda makarna kan leva efter samma levnadsstandard.
 
Inget är enkelt här i livet.

Men bor man ihop och lever ett gemensamt liv med någorlunda samstämmiga målsättningar över tid så har jag alltid tyckt det fungerar bra om man man generellt helt enkelt delar på inkomster och utgifter.

Ena parten kan prioritera vissa egna intressen, den andre parten andra. Kan skifta över tid också, ena parten önskar mer iblan och ibland den andre. Förhoppningsvis är en stor del gemensamma intressen och tar merparten av vad det behövs läggas pengar på.

Om den ena parten har radikalt dyrare privata intressen över tid än den andra parten, då får det bli någon typ av förhandling men den problematiken har aldrig varit aktuell för oss.

En grundförutsättning är att man är öppen och ärlig med vad man önskar, och vad man faktiskt lägger / eller vill lägga de gemensamma resurserna på. Alltid öppna kort.

Att sitta och smussla med de gemensamma tillgångarna för att finansiera dyra hobbies (spelande, spekulation i aktier, div "investeringar" vid sidan om etc) ser jag som att man bedrar sin partner. Detta är döden för ett partnerförhållande.
 
  • Gilla
Mnbvcxz och 1 till
  • Laddar…
Jag och frugan skickar alla inkomster på samma konto som sköter alla gemensamma utgifter. Sedan har vi varsitt konto med kort där vi får likastor summa varje månad och det är gör-vad-du-vill pengar som den andra ska sikta i om det går till verktyg, fiskespö eller nagellack och handväskor.

Större eller mellanstora samt gemensamma "lyx"-utlägg tar vi gemensam överläggning och fi ansiering på. Tv, båtmotor, pool etc.

Spelar ingen roll vem av oss som tjänar mest för tillfället.
 
  • Gilla
mellansorken
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.