Attitudeswe
J jocke31 skrev:
Vi ska byta båda våra elbilar i år och var precis och provkörde en Ora 300 och en Fiat 500E som ersättare till vår andrabil som är en MGZS EV. Fiaten kändes lite väl liten och omodern men Oran var riktigt fin. Kul att köra, väldigt välutrustad och trevlig. Det är en kampanj just nu på privatleasing på Torvalla bil 3995 kr/mån för Oran med det lilla batteriet (model 300) som ger 31 mil WLTP, vilket är lagom för våra behov. Lutar starkt åt en sådan för fästmön.
Tipset är att provköra en sådan om ni vill ha en bil som klarar av vardagskörning och laddas hemma merparten av tiden. Är väl inget långfärdslok kanske, men känns perfekt som andrabil.
[länk]
Cupra för 4100kr: https://www.bytbil.com/stockholms-lan/personbil-born-58-kwh-204-hk-42-mil-rackvidd-8167-16371863
Fria vinterhjul: https://www.bytbil.com/hallands-lan...h-privatleasing-inkl-vinterhjul-1548-17518689

Megane 4000kr fri service: https://www.bytbil.com/kronobergs-l...olution-er-60kwh-130hk-lagerbil-1340-17425291

Honda-e för 3000kr: https://www.bytbil.com/orebro-lan/personbil-e-advance-100-el-gps-154hk-super-kampanj-1705-15917712

Ora för 3000kr: https://www.bytbil.com/uppsala-lan/...995kr-24-36man-endast-en-kvar-100546-17444875

Peugeot 3600kr: https://www.bytbil.com/vasternorrla...lure-pack-privatleasing-kampanj-7705-17331541

Tror inte Oran är bäst bil för pengen av ovan...
 
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
LFP funkar sämre i kyla:

[media]
Du skrev att man bara kan nyttja 70% på vintern vilket är helt osant.
Att de fungerar sämre i kyla har jag redan upplyst dig om. Du vet nu alltså att de är tyngre och är svårare att värma upp.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Ska kolla!
Upplever sällan att jag blivit bländad av en ID-bil, det är oftast en Tesla eller en Asiat.
Körde 6h+ från Sälen via Oslo till Göteborg.
Väldigt många Id-bilar som bländade mer än andra. Signaturljuset i grillen avslöjade bländarna. Riktigt dåligt.
Efter tillräckligt många timmar på vägen så framträdde ett tydligt mönster vilka som funkar och inte.
 
M MasMats skrev:
Körde 6h+ från Sälen via Oslo till Göteborg.
Väldigt många Id-bilar som bländade mer än andra. Signaturljuset i grillen avslöjade bländarna. Riktigt dåligt.
Efter tillräckligt många timmar på vägen så framträdde ett tydligt mönster vilka som funkar och inte.
Som sagt, det är inte min erfarenhet, alltför vanligast är Teslorna (Model Y?), men även Asiater samt Volvo, mercor och BMW:

Oavsett så är det ännu en anledning till att få ett vettigt halvljus om jag inte borde köra så mycket med helljus ;)
 
R Rkarlsson skrev:
Kanske inte finns för matrix. Men på min så går man in på fordon, inställningarna ska vara för utsida bil och nånstans där finns för ljus. Men de kanske inte finns på din. Isåfall är det ju riktigt uselt då det är halvljuset man vill ha.
Var där inne och letade, "Menyn" heter ju Halvljus men var ju alla inställning för lyse,
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Som sagt, det är inte min erfarenhet, alltför vanligast är Teslorna (Model Y?), men även Asiater samt Volvo, mercor och BMW:

Oavsett så är det ännu en anledning till att få ett vettigt halvljus om jag inte borde köra så mycket med helljus ;)
Upplever betydligt mindre problematik med moderna bilar än när Xenon började bli standard för 10-15 år sen.

Körde dryga 50 mil igår med helljusautomatik, vart blinkad av 1 bil tror jag på hela sträckan. Tror dock att det snarare var att bilen missade att släcka helljuset snarare än att halvljuset bländade. Detta med en model Y
 
Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
Du skrev att man bara kan nyttja 70% på vintern vilket är helt osant.
Att de fungerar sämre i kyla har jag redan upplyst dig om. Du vet nu alltså att de är tyngre och är svårare att värma upp.
Detta behöver ju inte bara vara dåligt då dom kallnar långsammare också…har kört med LFP sen september och tycker den funkar riktigt bra. Kan alltid ladda till 100% och dom laddar snabbt, mitt laddar med max fart i princip upp till 65-70% och över 100kW till 80-85%
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Är apropå ingenting i Vemdalen nu.

Körde från stan vid kvart över åtta. Stannade och laddade först vid en halvtom laddstation vid McD Gävlebro, sen i Ljusdal. Var lite orolig för den senare, men det var ledigt där med.

Hade nog klarat det på ett stopp med lite precisare marginalet, nu laddade jag nog redan vid 45 % första stoppet.
Körde Stockholm-Lofsdalen igår, chansade och laddade först i Hudiksvall. Anlände med 13% utan att hålla igen på gasen. Bra drag i Superchargern där då jag fick 175kW trots nästan full beläggning, har fått rätt dålig fart på andra Superchargers när det varit hög beläggning. Var precis jag hann äta klart innan bilen var fulladdad, vi anlände till destinationen med ca 30% batteri.

Nyttjar man högre spann på batteriet så ger det en betydligt smidigare resa, våga komma fram med 10% till laddarna, ger betydligt bättre fart.
 
Redigerat:
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Bilens strålkastare lyser upp en mörk landsväg på natten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hittade ett bra siktmärke, stegade upp till 24-25m...
Kan inte vara okej som halvljus.

Dessutom så ligger vänster sida en bra bit nedanför jämfört med höger, vilket man även kan antyda i bilden ovan.
Fordonsvy inifrån, framför mörk murad byggnad, natt, belysning, head-up-display reflekteras på vindruta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Får kontakta säljaren, detta känns inte riktigt normalt.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
[bild]

Hittade ett bra siktmärke, stegade upp till 24-25m...
Kan inte vara okej som halvljus.

Dessutom så ligger vänster sida en bra bit nedanför jämfört med höger, vilket man även kan antyda i bilden ovan.
[bild]

Får kontakta säljaren, detta känns inte riktigt normalt.
Vänster sida ligger väl lägre på alla moderna bilar ?
 
  • Gilla
stugan_i_skogen och 3 till
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Vänster sida ligger väl lägre på alla moderna bilar ?
Inget jag märkte på passaten innan, däremot så har ju många en vipp uppåt på höger sida av ljuskäglan.
 
M Myckling skrev:
Det här är en utbruten off topic diskussion från tråden Vad har ni för bil? [länk]
/Moderator


---------------------------------

Intressant, har börjat spana på elbil men tror det är lite för tidigt för vårt nyttjande. Men om ca 3 år kanske. Hur upplever du att räckvidden räcker?
Ja det är alldeles för tidigt fortfarande. 100kwh batteri och 250kw laddning. Måste blir bättre.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Inget jag märkte på passaten innan, däremot så har ju många en vipp uppåt på höger sida av ljuskäglan.
Jag vill minnas att jag tyckte att lyset blev en försämring med ID4 jämfört med golfen. Men jag har inte tänkt på att det skulle vara någon ovanligt kort räckvidd. Golfen hade något medstyrande lyse som var bra vid skarpa svängar. Jag har inte led matrix utan bara helljusautomatik vilket kanske gör skillnad.
 

Kikade på detta klipp, där överlappar urtaget på båda ljuskäglorna, det gör det inte på min bil, samt att det ser ut att vara betydligt längre räckvidd på halvljuset i klippet.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Inget jag märkte på passaten innan, däremot så har ju många en vipp uppåt på höger sida av ljuskäglan.
Hade VW Touran innan och den var lägre på vänster sida, men det kan ju varit på pga höger sida låg högre också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.