K
Hoppas portionerna ni äter också är storleksfördelade utifrån inkomsten. Så ni inte äter för mer än vad respektive betalar för maten.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Krokben
Jag tjänar mycket mer än min fru. Jag står för försäkringar för hus och bil, samt betalar bredband, el, vatten och lån på huset. Hon betalar försäkring för katterna och larmet. Vi har inte gemensam ekonomi för att det bara aldrig blivit så, men eftersom jag tjänar mycket mer så står jag för mycket mer.
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Jag stod för alla kostnader för huset och hon hjälpte till med mat till viss del. Hon gick in med en del blancolån som jag betala av när jag vann endel på Stryktipset sen stack hon och jag fick köpa ut henne ur huset då vi var gifta.
Kände tendenser efter vi fått barn och jag ville inte förlora min dotter även om jag förstod att mitt liv skulle bli handikappat förövrigt då jag inte har några mor eller farföräldrar eller liknande som kan hjälpa till(dottern bor heltid hos mig förutom varannan helg).
Så jag är lite skadad och säger att du inte ska vika dig!
 
  • Gilla
pauls och 1 till
  • Laddar…
B
Vi delade utifrån % av gemensamma kostnader, efter aktuell inkomst under de första 4-5 åren.

Sen la vi pengarna i en gemensam hög, och diskuterade kring prioriteringar inför större inköp, men små inköp får var och en bestämma själv. Det är hon som avgör vad som är ett stort eller litet inköp 😀

Det har funkat för oss i både sjukdom, studier, föräldraledighet med mera. Det har blivit mindre konflikter kring hemarbete, och övertidsarbete på jobbet (som i regel = skev fördelning av hemarbetet).

Vi är båda enkla människor som Inte har så mycket behov av lyx, så pengarna räcker till det vi vill ha. Vi har ganska lika syn på prioriteringar och är ungefär lika sparsamma. Annars hade det inte funkat att ha den lösningen.

Jag har tjänat mellan 200 och 300% av hennes lön sista 10 åren så jag ör ju en stpr nettoförlorare, men i perioder har jag dragit in 40% av hennes lön också. Men vi har varit överens om upplägget i alla år.
 
  • Gilla
Stoffy och 1 till
  • Laddar…
U
B BSOD skrev:
Vi delade utifrån % av gemensamma kostnader, efter aktuell inkomst under de första 4-5 åren.

Sen la vi pengarna i en gemensam hög, och diskuterade kring prioriteringar inför större inköp, men små inköp får var och en bestämma själv. Det är hon som avgör vad som är ett stort eller litet inköp 😀

Det har funkat för oss i både sjukdom, studier, föräldraledighet med mera. Det har blivit mindre konflikter kring hemarbete, och övertidsarbete på jobbet (som i regel = skev fördelning av hemarbetet).

Vi är båda enkla människor som Inte har så mycket behov av lyx, så pengarna räcker till det vi vill ha. Vi har ganska lika syn på prioriteringar och är ungefär lika sparsamma. Annars hade det inte funkat att ha den lösningen.

Jag har tjänat mellan 200 och 300% av hennes lön sista 10 åren så jag ör ju en stpr nettoförlorare, men i perioder har jag dragit in 40% av hennes lön också. Men vi har varit överens om upplägget i alla år.
Det sista du skrev är ju väldigt viktigt! Att man är överens om upplägget.

Till TS skulle min rekommendation vara att prata med sambon och vänligt ifrågasätta varför de ska byta upplägg nu när det är omvänd fördelning
 
  • Gilla
mellansorken och 3 till
  • Laddar…
Maalox
Just nu sitter ett gäng chalmerister på förfest och skrattar gott med Robert Johansson och hans fru i spetsen :)
 
  • Haha
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
Jag tror väl att mycket också handlar om hur god ekonomi man har. Har man mer pengar än man gör av med blir det inte så viktigt hur de fördelas för de räcker i alla fall. Men det är klart om man någon gång skulle gå skilda vägar blir det ju kanske surt för allt jag lägger mina pengar på är hårdvara som finns kvar och även många år senare har kvar i alla fall 50% av sitt värde medans frugan lägger pengar på sport och nöjen. Ska man då behöva kvitta ut sina saker i en bodelning blir man kanske lite efterbitter men då får man väl kanske komma fram till en kompromiss att man sätter in motsvarande värdet på barnens sparkonto eller något istället, lär svida mindre.
Men man ska inte göra så stor sak av det, pengar är värdsliga ting de får man alltid mer av.
 
Ingenting är väl rätt. Så länge man är överens.

Har du stått för den större delen av kakan dessa 3 år ? Och nu plötsligt ska det bli 50%?

Då är hon ju snål.
Gå med på det, men att hon står för den stora kakan i 3 år först och sen kan ni ta 50% ;)

Hos oss körde vi 50% direkt, mina pengar är mina och hennes hennes. Vi är inte gifta.
 
  • Gilla
pauls och 1 till
  • Laddar…
Eftersom du har betalat mer under 3 år då du dragit in mer pengar så ska givetvis hon betalar mer nu!

Vad är det för jävla trams att börja räkna annorlunda nu?
Då skulle ni gjort det från början.
Sånt här gör mig förbannad, måste väl för fan finnas sunt förnuft!
 
  • Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
F Fru Johansson1 skrev:
Gissar att hon sköter med i hushållet, eller?

Så brukar det vara och det är faktiskt obetald arbetstid så att hon går om dig i inkomst gör det mer jämställt och hon ska få behålla större del av kakan.
Om det är mig du tänker på så nej. Vi delar ni g ganska lika på allt
 
F Fru Johansson1 skrev:
Absolut, arbetsinsatser inom hushållet vägs samman! Allt ska göras och fördelas jämt, oavsett om det avser läxläsning, matlagning eller skruva lampor.

Men i många förhållanden är det inte jämställd, långt ifrån och jag vill bara belysa att många kvinnor lägger betydligt mer tid än män i det tysta! Många kvinnor kanske inte ens själva fattar det och det är tragiskt!

Men, det största problemet är inte hushållet utan lön för lika arbete! En kvinna behöver många gånger jobba betydligt hårdare än en man för att få likvärdig lön, särskilt i mansdominerade yrken! En man bär 100 kilo och får beröm, en kvinno 100 kilo och blir hånad, -”Orkar du inte mer”Ännu värre, kvinnan bär 105 kilo och hon får gliringar om att hon är en pojkflicka…

Ja, jag är svart och vit men frågan behöver lyftas så att hela samhället lever i 2024 och inte bara vissa!
Har varit inom bygg i yngre dar (typ från 98-2004 på alla lov) och där fanns inte den synen du pratar om.
Inom bilverkstäder jag varit på likadant.
Och inom en hel del industrier men jag kan inte hitta på något vis det du beskriver. Kvinnorna behöver inte lyfta lika tungt, de blir aldrig utvalda när det gäller tunga jobb. De tjejer som varit brutalt starka vs män får inga gliringar utan har istället nästan beundrats :p

Män däremot, de får så mycket skit av andra män.

Och inom alla dessa år har alla haft samma timlöner.

Inom hushållet brukar mannen istället få bygga, fixa trädgården, skruva på bilen med mera.
Här så fixar jag allt det tunga och då förväntar jag faktiskt mig att om jag håller på utomhus under en längre tid att sambon städar och donar inomhus.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 3 till
  • Laddar…
Glöm rättvisa. Livet är inte rättvist. Förhållanden är inte rättvisa.

Det här är mer av en värderingsfråga och det finns många olika val. Knäckfrågan är vad ni har för värderingar och hur ni ser på er relation, nu och framåt. Och det kan inte vi svara på.

Men lite hjälp på vägen.
I yngre dagar så delade jag och sambon proportionerligt utifrån inkomst för gemensamma kostnader (boende, mat, semester, gemensamma nöjen osv). Övriga pengar fick man spara, shoppa upp eller festa för, eller något annat.

I äldre dagar (hus, familj) så får vi lika många tusenlappar var per månad att göra vad vi vill med, resten är gemensamt. För egna pengar shoppar man vad man nu vill shoppa, kläder, obskyra dyra verktyg som inte kan rättfärdigas för huset, märklig inredning som vi inte är överens om, hobbys, awn eller kompisresan som partner inte är med på.

Vi gör olika saker och olika mycket hemma, men det vägs inte in. Fokus på att göra det som ger mest energi/tar minst. Och om man har väldigt specifika krav får man lösa det själv. Kompromissa är väl svaret.
 
  • Gilla
mellansorken och 1 till
  • Laddar…
Vi delar på utgifterna baserat på vad fördelningen av vår nettoinkomst är - det är ändå rättvist anser vi. Jag har 53,8 % av nettoinkomsten för hushållet - så jag betalar 53,8 % av alla (gemensamma) utgifter så som ränta, amortering, el, förskoleavgifter osv. I slutändan så innebär det att vi har ungefär lika mycket över varje månad (givetvis beroende på ens individuella utgifter).
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Nissens
Spelar förstås roll om man är gifta eller inte, och om båda äger bostaden eller inte…

Dessa parametrarna styr mycket. Det är lätt att vara vänner i medvind, men går det åt skogen är det inte kul för den som inte ägt något och endast är sambo…
 
R Robert J V skrev:
Min sambo (kvinna) och jag (man) har levt tillsammans i tre år. Under dessa år har jag dragit in mer pengar i form av lön och vi har rättvist fördelat utgifter med tanke på inkomst.

Nu landade frugan ett bättre jobb med högre lön så hon går om mig i lön vilket alltid är trevligt men då kom utgiftsfördelningen på tapeten. Hon anser att vi nu ska fördela alla utgifter 50/50 medan jag tycker självklart att fördelning ska baseras på inkomst så hon får större del av kakan gällande utgifter.

Vad är rätt här tro, hjälp mig tänka! Har jag fel för det hävdar frugan
Så fruktansvärt vidrigt, rent ut sagt, av din hustru.
Ni har väl delat så rättvist det går tidigare. Den som tjänar mindre behöver inte betala lika mycket. Men den som varit duktig i arbetslivet och tjänar mer, får också lite mer kvar efter att räkningarna är betalda.
Men, det är ju nu otroligt atg hon kunnat gå med på att ha det så alla tidigare år. Att det först nu ska ändras till 50/50.
Vem som gör mer/mindre hemma är väl en helt annan diskussion.
Nej, stå på dig! Har ni delat utgifter efter inkomst tidigare, så ska ni självklart göra det nu också.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.