Ja verkar smartare att börja med en giraffslip kanske 🙂
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
A
Ja, det är oändligt mycket underarbete. Men jag har rullat nästan alla väggar och tak i huset som jag bor i nu och jag vet att de 10% av arbetet som utgörs av målning med pensel och rulle också är väldigt mycket jobb. Dessutom har jag ingen erfarenhet av att måla vävspända tak med rulle. Jag tänkte att färgspruta åtminstone är något som kunde kapa ytterligare tid för målning. Dessutom kostar ju även rullar och penslar en del..

Självklart behöver man titta på hjälpmedel för andra moment också, tex giraff (ifall det fungerar på glasfiberväv med tretex under).
För att inte tala om utmaningen som jag fruktar mest: att ta bort linoleummattor i original från betongplattan så att jag kan lägga parkett med godkänd fuktspärr.
 
Tänkte sprutmåla om fasaden i år. Har tittat runt lite på olika sprutor, någon som provat Bosch FPS 5000 och 7000? 7000 är något kraftigare men frågan är om det behövs?
 
Jag ska måla inomhus dels väggar och tak men även insidan av inbyggda garderober
Så blir väggfärg och någon slags snickerifärg för garderoberna

Hittar man nåt på begagnatmarknaden?
Eller hyra på hygglo?
Vet att det finns biltemahat men biltemas fick bra betyg i ett gammalt test, vad tror ni?

"Bra köp!
”Lätt att använda... bra resultat.” – Gjør det selv 13/2016
https://gjoerdetselv.com/verktoey/test-av-sproytepistoler "
står att den inte klarar väggfärger (emulsionsfärger)
är vanlig vit vägg färg 7-10 emulsion?

Andningskydd? Kombifilter?
 
Redigerat:
wd41 wd41 skrev:
Jag ska måla inomhus dels väggar och tak men även insidan av inbyggda garderober
Så blir väggfärg och någon slags snickerifärg för garderoberna

Hittar man nåt på begagnatmarknaden?
Eller hyra på hygglo?
Vet att det finns biltemahat men biltemas fick bra betyg i ett gammalt test, vad tror ni?

"Bra köp!
”Lätt att använda... bra resultat.” – Gjør det selv 13/2016
[länk] "
står att den inte klarar väggfärger (emulsionsfärger)
är vanlig vit vägg färg 7-10 emulsion?

Andningskydd? Kombifilter?
Hur stora ytor gäller det? För vägagr tak skulle jag säga att du behöver en betydligt bättre spruta. Jag köpte en Wagner 350 pro, vissa är nöjda med Wagner 250.

Jag konstaterade när jag gjorde mitt byggprojekt, att sprutmålning av tak och väggar har inte bara fördelar. Det går fort som tusan. Men ett väl genomfört rollat ger bättre resultat. Är det ett helt hus så är det värt det, jag hade gjort om det igen. Men pga tiden inte slutresultatet. Det är helt ok. men det blir lite overspray och knottror här och där.

Så mitt råd, om du skall sprutmåla skaffa en bra spruta semi pro i nivå emd Wagner Pro 350r eller bättre. Ha tålamod, och förvänta dig inte underverk. Rör det sig om mindre ytor 2-3 rum, kör med roller. Billiagre, bättre resultat, och väger man in rengöring maskin mm, snabbare.
 
Har läst hela tråden och det mesta handlar om att måla väggar och dyligt. Jag planerar att måla om köksluckorna hemma och letar efter ett verktyg för att sprutmåla dom med. Har en stor kompressor så första tanken var att köpa en färgspruta till den, men efter att ha läst lite så verkar det inte optimalt och svårare att få det bra även om kanske ett proffs kan få det att se finare ut med den än en airless/HVLP.
Har tittat lite på wagner 690.
Är det en bra maskin för att få en fin finish på mina luckor? Eller finns det något annat alternativ som skulle vara bättre? Har satt en maxbudget på runt 5000:-
 
K Knallhatt skrev:
Har läst hela tråden och det mesta handlar om att måla väggar och dyligt. Jag planerar att måla om köksluckorna hemma och letar efter ett verktyg för att sprutmåla dom med. Har en stor kompressor så första tanken var att köpa en färgspruta till den, men efter att ha läst lite så verkar det inte optimalt och svårare att få det bra även om kanske ett proffs kan få det att se finare ut med den än en airless/HVLP.
Har tittat lite på wagner 690.
Är det en bra maskin för att få en fin finish på mina luckor? Eller finns det något annat alternativ som skulle vara bättre? Har satt en maxbudget på runt
K Knallhatt skrev:
Har läst hela tråden och det mesta handlar om att måla väggar och dyligt. Jag planerar att måla om köksluckorna hemma och letar efter ett verktyg för att sprutmåla dom med. Har en stor kompressor så första tanken var att köpa en färgspruta till den, men efter att ha läst lite så verkar det inte optimalt och svårare att få det bra även om kanske ett proffs kan få det att se finare ut med den än en airless/HVLP.
Har tittat lite på wagner 690.
Är det en bra maskin för att få en fin finish på mina luckor? Eller finns det något annat alternativ som skulle vara bättre? Har satt en maxbudget på runt 5000:-
HAr du en stor kompressor, så ahde jag satsat på att lacka luckorna emd den.
Jag har en större wagner 350r, och en Wahner f´590 Flex. Den sisat är motsvarande Wagner 690. JAg testade den när jag skulle måla luckor till inspektionsluckor ocg golvvärmefördealren. Funakr men bliv inte liak bra som när jag använde min vanliga och mycket billiga kompressorspruta som följde med min MEEC kompressor. Även om jag sprutmålat några gånger i mitt liv, så är jag definitivt ingen expert tvärtom. Airless är kanon för det dom är tänkta för. Lackning hör inte dit.
 
M mojjen skrev:
HAr du en stor kompressor, så ahde jag satsat på att lacka luckorna emd den.
Jag har en större wagner 350r, och en Wahner f´590 Flex. Den sisat är motsvarande Wagner 690. JAg testade den när jag skulle måla luckor till inspektionsluckor ocg golvvärmefördealren. Funakr men bliv inte liak bra som när jag använde min vanliga och mycket billiga kompressorspruta som följde med min MEEC kompressor. Även om jag sprutmålat några gånger i mitt liv, så är jag definitivt ingen expert tvärtom. Airless är kanon för det dom är tänkta för. Lackning hör inte dit.
Ingen expert men tror det handlar om färgtyp också. Jag tycker man får utmärkt resultat med hvlp spruta på snickerier men skulle nog inte välja att läcka en bil med det.
 
blackarrow blackarrow skrev:
Servalacken är väl en bra färg. Har penslat den med gott resultat, men inte sprutmålat.
Jag köpte Julas spruta med överliggande kopp när jag inte lyckades med den med behållaren under. (Grön serie).
[länk]
[länk]
Det ingick extra munstycke/nålar 1,4/1,7/2.0 mm men hade nog behövt 3 mm för att klara den vattenlösliga färgen.

Vissa (Biltemas) billiga sprutor har 1,3 mm munstycke och marknadsförs som HVLP.
Min Jula spruta med överliggande kopp är en MVLP spruta.
Märket känns väl inge vidare, men tyckte ändå kvalite/precision kändes bra och så var den 3ggr dyrare än Biltemas.

Det finns trycklyftssprutor med 5L kopp och 4-6mm munstycke med det är väl inget för vanligt folk.
Krvävet väl en kompressor som måste stå utanför huset och som transporteras på egna hjul…
Liten uppdatering... Jag tyckte inte jag fick så bra flöde med Biltemas HVLP spruta för 199:- då den bara har 1.4mm munstycke.

Så jag testade att trycksätta koppen med gott resultatet, fick till ett rikligt färgflöde och för första gången använde jag reglerskruven för nålventilen för att justera färgmängd, innan stod den alltid på max.

Spraypistol med överliggande behållare för målning, hängande, verkstadsbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Locket är 3D printat och jag fick det hyffsat tätt med en gummiring, utskuren ur ett ark. Dock lite väl hårt gummi för att fungera bra som packning, men det var vad jag hade till hands. Det är såpass tätt att man kan skruva loss slangen och pysa ut övertrycket via bilventilen.

Regleringen gjorde jag med en vanlig tryckregulator för tryckluft på lägsta nivån, jag mätte trycket till ca 250-300mbar, och använde liten extra kompressor som luftkälla. Men man skulle kunna använda huvud kompressorn med en Y koppling.

Jag har inskaffat en https://duab.se/garage-verkstad/try...pressor-ac24050-9bar-50l-oljefri-ljudisolerad som jag är nöjd med. Framförallt ljudnivån och att den orkar ge luft till färgsprutan kontinuerligt. Jag planerar även att använda den till plasmaskäraren (Lidls) som knappt används pga min hittils klena kompressor.

Gul och svart Stanley luftkompressor med manometer och slang på ett verkstadsbetonggolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Manometern på däckpåfyllaren är trasig och nollar på 1 bar, jag mätte trycket med en separat tryckmätare, men skulle vilja hitta en billig som mäter 0-1 bar med högre upplösning.

Det statiska övertrycket på 250 mbar gör ju att nivån i färgkoppen inte påverkar flödet, så man får en jämn sprutbild tills den är helt tom.

Innan upplevde jag att med full kopp fick man ok sprutbild men med mindre än hälften började det bli sämre. Sen lämnade jag även sprutan med färg i koppen under ett och samma målningsmoment i 2-3 dagar, det kan ju påverka flödet lite, även om jag är noga med att torka rent munstycket efter varje målning.

Jag har även inskaffat Julas lite mer påkostade färgspruta men inte testat den än, ville köra klart nuvarande projekt utan att ändra en massa parametrar såsom spruta, färg spädning etc. Men till den sprutan så köpte jag 1.7mm och 2.0mm munstycken så jag ska testa den med Alcro Servalack utan spädning, vilket vore smidigast, då det är rätt mycket meck att späda färgen.
Jag kommer definitivt måla mer med färgspruta, bara att få till såna här detaljer näst intill perfekta:

Svart möbel med rundat handtag, närbild, enfärgad yta, minimalistiskt, interiördetalj, modern design.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vilket aldrig hade gått med pensel och dessutom tagit evigheter, är lätt värt arbetet med rengöring och avskärmning. Jag har byggt ett provisoriskt filter/utblås för att minimera färgdammet som drivs av en lövblås/sug, samt jobbar helt i en avgränsad yta. Men jag planerar att göra det möjligt att montera upp en tillfällig helt dammtät inneslutning då det inte är helt tätt upptill där plasten hänger. Ifall man ska måla med lösningsbaserad/2K färg så behöver man definitivt en tät arbetsyta med utsug.

Verkstadsutrymme med ventilationssystem, målarpistol, upplyst vägg, plastskynken och svartmålad föremål på ställning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
blackarrow och 2 till
  • Laddar…
Har nu letat efter en hvlp conversion gun for att använda till min kompressor men inte helt lätt att hitta något vettigt. Speciellt i europa, utanför UK. Läste på om Apollo och deras non-bleeder och blev lite sugen, men kan inte hitta någon tyvärr.

Annars om jag nu inte hittar en vettig conversion gun så funderar jag på att gå upp ett steg från min ursprungliga plan på en HVLP då jag tänkte köpa en wagner 690. Kanske känns lite bättre att ha ett "färdigt kitt" också, lite mer portabelt. Någon som kan tipsa mig om en bättre maskin än wagner 690? Tänkte som sagt runt 5000 som max.

Desto mer jag läser om detta ämne desto mer vilsen blir jag. En del folk säger att resultatet blir sååå bra och andra säger helt tvärtom, och det är nästan oavsett vilken maskin jag läser om. Vill ju att mitt kök ska se bra ut i slutändan. :) Skulle ju kunna lämna in köket för målning men hade ju varit kul att ha en maskin också för att använda till att måla andra saker.
 
Hjälp!
Jag har köpt en Wagner 250 pro, precis köpt 70- talsvilla där alla ytskikt ska renoveras så kände att det var en bra investering.
Börjar med taken som ska målas med Flugger 2s tak (en personlig favorit), men har ett problem nu då ett av innertaken är furu. 😬
Fick veta att spärrgrund Inte går att spruta på då det torkar för fort, så hur ska jag göra nu om jag verkligen vill spruta och inte handmåla?

Tips?🙏
 
  • 20240628_172833.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jotuns spärrgrund skall gå att spruta enligt beskrivning på burken, den tänkte jag använda
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
E elbas skrev:
Jotuns spärrgrund skall gå att spruta enligt beskrivning på burken, den tänkte jag använda
Tack, då ska jag kolla upp den!
 
B Bigge77 skrev:
Hjälp!
Jag har köpt en Wagner 250 pro, precis köpt 70- talsvilla där alla ytskikt ska renoveras så kände att det var en bra investering.
Börjar med taken som ska målas med Flugger 2s tak (en personlig favorit), men har ett problem nu då ett av innertaken är furu. 😬
Fick veta att spärrgrund Inte går att spruta på då det torkar för fort, så hur ska jag göra nu om jag verkligen vill spruta och inte handmåla?

Tips?🙏
Jag körde Nordsjö kvist å spärrgrund på vårt furutak sprutade med Graco. Funkade toppen.
 
  • Gilla
Bigge77
  • Laddar…
När det gäller Jotun så står det att det går att använda högtrycksspruta. Räknas min Airless som det? 😬🙈
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.