K karlmb skrev:
Och varför vill man det ifall man vet att man tjänar mer pengar på hela säsongen?
Bara fattiga köper grejor på avbetalning.
Anledningen till att man gör det är för att man inte alls vet man kan tjäna mer pengar. Det är en försäkring mot låga elpriser. Det är inte att köpa på avbetalning.
 
K karlmb skrev:
Nej. Man bara slutar ge bud i marknaden under en viss nivå.
Gå tillbaka och läs vad du skrev. Titta vad som står där. Ignorera inte tempus.
K karlmb skrev:
Och varför vill man det ifall man vet att man tjänar mer pengar på hela säsongen?
Bara fattiga köper grejor på avbetalning.
Det beror på intäkterna ifall man tjänar (= går med vinst) eller inte.
Tittar du på medel-elpriset för olika år är det inte alls samma.

Skälet till att råvaru och energiproducenter vanligen säljer på termin är just för att man vill säkra intäkter på en viss nivå. Man vill inte hålla på med spekulation. Jag har redan förklarat detta tidigare i tråden (just för att jag anade att det var en del som var obekant med detta).

Och som Daniel 109 förklarar för dig har detta exakt inget med avbetalning att göra. Hur du tänkte där är något obegripligt.
 
D Daniel 109 skrev:
Jag blir inte klok på om du är korkad eller trollar. Så jag vet inte riktigt hur jag bör svara på den typen av frågor.
Hä löns int förklar
 
K krfsm skrev:
Om situationen för vattenkraft och vindkraft är exakt samma - dvs avbetalda kraftverk man bara ska tjäna pengar på, så blir situationen mer likartad som du säger.
Borde väl kunna stämma även om dom har avskrivningar.

K krfsm skrev:
Problemet för vindkraften ligger helt i PPAerna, och som jag ser det är det av två anledningar:

PPAerna för en stor del av vindkraften sattes när fossilt var billigt
Säljer man och har ett fast pris som man räknat fram är större än ens kostnader så kommer man gå plus. Oavsett vad marknadspris är. Det är själva tanken med att sälja på termin och att sälja med fast pris.

Sedan kanske man inte säljer hela produktionen till fast pris. Rimligt eftersom produktionen trots allt inte är exakt lika varje år. Och då sitter man med en variabel intäkt. Och den kan man då hedga bort.
MEN som jag påtalat så kan man inte göra det helt perfekt.
Detta gäller då för både vind och vatten-kraft.

Just vindkraft har en variabel till som är att man både köper och säljer en viss mängd el. Prisdifferensen där lär man ha beräknat baserat på historiska data och har med i prissättning för PPA. Så det är redan diskonterat.
Rör sig marknaden upp eller ned så spelar det ingen roll eftersom man köper och säljer i samma marknad. Det behöver inte hedgas något.

Till sist finns då risken att prisspreaden ändrar på sig. Krymper den tjänar man mer. Och ökar den tjänar man mindre. Den är svår att hedga bort. Möjligen kan man hitta en korrelation till marknadsnivån, och använda den. Det är väl inte helt otroligt att den korrelationen finns.

Det gör inte så mycket ifall man tecknat en PPA med lågt pris så länge priset var tillräckligt högre än kostnaderna. Då går man i alla fall med vinst. Och stiger marknadspriserna så tjänar men mer på den del av produktionen som inte är med fast pris.

Det är väl om prisspreaden ökar och man inte lyckats hedga bort det som man kan få problem.

Eller om kostnaderna ökar. Eller om produktionen är klart lägre än väntat.
Kan ju vara så att en del underhållskostnader blivit större än väntat.

K krfsm skrev:
PPAerna är ett krav för att kunna bygga

De allra flesta parker som byggts sedan 2017 har ett PPA i botten, eftersom det gör finansieringen mycket enklare.
Ja, det är väl rimligt. Då vet långivarna att man säkrat tillräckligt med intäkter.

K krfsm skrev:
Det här gör att incitamentet är påtagligt för projektörerna att sälja större andel på PPA än vad som egentligen är riskfritt och att kanske även överdriva hur mycket el parken kommer att producera.
Ja. Dock tillkommer det på köparen att göra sin DD. Och köper man något för stora belopp är det inget problem att investera i en grundlig genomgång.
Men det är väl troligt att det är här det brustit. Staten är knappast en kompetent köpare.

Sedan kan det vara så att man inte hedgat ordentligt.

(Omtalade Silicon Bank som hade för mycket deposit och köpte statsobligationer hade hedgat detta propert fram till årsskiftet. Därefter skippade man att hedga. Vet inte varför. Och så fortsatte FED att höja. Varvid obligationerna tappade värde och när så uppmaningar till bank run kom i media så blev situationen ohållbar. Även ganska försiktiga företag med lång erfarenhet kan brista).

K krfsm skrev:
Så frågan är om leverantören överdrivit förväntad produktion, och att PPA:t egentligen täcker mer än 75% av faktisk produktion?
Ja, nog ser det ut så.
Men det är som sagt köparens sak att gå igenom i detalj. Slarvar man med det kan sådant här hända.

Kan ju vara så att det fanns andra köpare som såg problemet och prutade ned priset i enlighet. Men CGN var inte kompetenta att göra en proper DD.
 
Skillnaden mellan vindkraft och vattenkraft är som skillnaden mellan att vara kort och lång på aktiemarknaden, man kan förlora pengar på båda sätten, men hur mycket och hur snabbt är olika.
 
Nej, det motsvarar inte skillnaden.

Vattenkraften kan till stor del välja när den producerar. Säljer man då el motsvarande minsta möjliga vattenflöde så vet man att man kan uppfylla avtalet med egen produktion. Sedan kan man välja att köpa när det är billigt för att producera mer när det är dyrt. För vindkraften är det annorlunda. De måste köpa när det inte blåser även om elen då är väldigt dyr.
 
  • Gilla
  • Älska
TommyC och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, det motsvarar inte skillnaden.

Vattenkraften kan till stor del välja när den producerar. Säljer man då el motsvarande minsta möjliga vattenflöde så vet man att man kan uppfylla avtalet med egen produktion. Sedan kan man välja att köpa när det är billigt för att producera mer när det är dyrt. För vindkraften är det annorlunda. De måste köpa när det inte blåser även om elen då är väldigt dyr.
Vet inte om det var ett svar på min liknelse, men lång på aktiemarknaden väljer man att sälja när priset är högt, kort på aktiemarknaden blir man tvungen att köpa även om priset är högt.

Vattenkraften har en tillgång de kan välja när under året de säljer, men väljer att sälja delar av det i förtid till ett bestämt pris, men inte mer än de själva producerar. Väldigt likt att vara lång på marknaden och sakta sälja av.

Vindkraften säljer el i förväg i spekulativt syfte att de i snitt kan köpa in och producera till lägre kostnad än de säljer, men när det inte blåser och de ändå måste leverera får de köpa till marknadspris vilket kan vara väldigt högt och ger env potentiell förlust med obegränsad nersida. Väldigt likt att ligga kort på aktiemarknaden.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Gå tillbaka och läs vad du skrev. Titta vad som står där. Ignorera inte tempus.
Förstår inte. Man ser vad elprisprognos kommande dygn visar. Är det under en viss nivå drar man sig ur marknaden.
D daVinci skrev:
Det beror på intäkterna ifall man tjänar (= går med vinst) eller inte.
Tittar du på medel-elpriset för olika år är det inte alls samma.
Självklart. Och om man undviker att sälja när det är billigt genom att man inte (som en vindkraftsägare) kan lagra sin vara ens några timmar, så kommer man varje dag att tjäna mer än de som säljer till dagssnitt eller eller längre kontrakt. Ändå tills man ev till våren står med fulla magasin som det inte hjälper att bara producera från. Men det kan man ju göra långtidsprognoser för. Inte raketkunskap heller.
 
D daVinci skrev:
Skälet till att råvaru och energiproducenter vanligen säljer på termin är just för att man vill säkra intäkter på en viss nivå. Man vill inte hålla på med spekulation. Jag har redan förklarat detta tidigare i tråden (just för att jag anade att det var en del som var obekant med detta).

Och som Daniel 109 förklarar för dig har detta exakt inget med avbetalning att göra. Hur du tänkte där är något obegripligt.
Har man en elhandelsverksamhet så vill man hålla på med spekulation. Det jag pratar om är inte spekulation på hög nivå iaf, dag för dag läggs priser och man vet hela tiden hur mkt vatten man har i sina magasin.
Som en bonde som kan välja att sälja eller inte på en marknad, fast enklare.
Med avbetalning menade jag inte kanske så specifikt, utan att det lär vara mer intressant för småhandlare än stora att "säkra" intäkter till en viss nivå. En stor har mer möjligheter o reserver.
 
K karlmb skrev:
Nej. Man bara slutar ge bud i marknaden under en viss nivå.

Och varför vill man det ifall man vet att man tjänar mer pengar på hela säsongen?
Bara fattiga köper grejor på avbetalning.
Jmf du hedge med avbetalningsköp
K karlmb skrev:
Har man en elhandelsverksamhet så vill man hålla på med spekulation. Det jag pratar om är inte spekulation på hög nivå iaf, dag för dag läggs priser och man vet hela tiden hur mkt vatten man har i sina magasin.
Som en bonde som kan välja att sälja eller inte på en marknad, fast enklare.
Med avbetalning menade jag inte kanske så specifikt, utan att det lär vara mer intressant för småhandlare än stora att "säkra" intäkter till en viss nivå. En stor har mer möjligheter o reserver.
Ta en grundkurs i risk management.
 
K karlmb skrev:
Förstår inte. Man ser vad elprisprognos kommande dygn visar. Är det under en viss nivå drar man sig ur marknaden.
Nej. Det du kallar ”eprisprognos” gissar jag att är resultatet i dagenförehandeln. Ska man vara med i den måste buden in innan det finns någon prisbildning. Så det är inte så det fungerar.
 
D daVinci skrev:
Just vindkraft har en variabel till som är att man både köper och säljer en viss mängd el. Prisdifferensen där lär man ha beräknat baserat på historiska data och har med i prissättning för PPA. Så det är redan diskonterat.
Rör sig marknaden upp eller ned så spelar det ingen roll eftersom man köper och säljer i samma marknad. Det behöver inte hedgas något.
Det är här problemen börjar, som jag ser det. Man kokade ihop ett PPA med de historiska data man hade vid den tiden. Gasen hade varit praktiskt taget gratis under överskådlig tid och utsläppsrätter hade också varit stabilt obefintliga i minst fem år:
Prisgraf för naturgas (EU Dutch TTF), kraftig topp 2022, sjunkande pris 2023.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är ett linjediagram över EU:s koldioxidrätters pris från 2008 till 2023 med en nedgång i slutet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Säkert inte svårt att intala sig att man ska kunna köpa tillbaka billigt under de förutsättningarna. Dvs man hade diskonterat, men kunde knappast föreställa sig att det skulle bli så radikalt annorlunda när avtalet börjar gälla några år senare.
D daVinci skrev:
Till sist finns då risken att prisspreaden ändrar på sig. Krymper den tjänar man mer. Och ökar den tjänar man mindre. Den är svår att hedga bort. Möjligen kan man hitta en korrelation till marknadsnivån, och använda den. Det är väl inte helt otroligt att den korrelationen finns.
Här tror jag också det var lätt att missta sig. Så här såg Svensk Vindenergis prognos för 2020 ut på hösten 2017:
Stapeldiagram med installerad kapacitet per prisområde i MW, vindkraftsstatus Sverige 2020, olika utvecklingsstadier markerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och så här såg det faktiskt ut i slutet på 2020:
Stapeldiagram och karta som visar vindkraftsutbyggnad och planer i Sverige, uppdelad efter elområden SE1-SE4.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och så här i slutet på förra året:
Diagram över planerad vindkraftseffekt i Sverige fördelad på elområden SE1 till SE4 till 2026.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Samtidigt som kablarna ut ur SE1/SE2/NO3/NO4 inte har ökat i kapacitet, så när det blåser som bäst pressas priserna av all producerad vindkraftel.

Jag tror att prisspreaden har ökat påtagligt. (Hmm, undras om man inte kan skaka fram siffror på det.)
D daVinci skrev:
Det gör inte så mycket ifall man tecknat en PPA med lågt pris så länge priset var tillräckligt högre än kostnaderna. Då går man i alla fall med vinst. Och stiger marknadspriserna så tjänar men mer på den del av produktionen som inte är med fast pris.
Ja, den huvudsakliga fördelen med ett högt pris i PPA:t är väl att fallhöjden blir lite högre innan det blir riktigt dåligt.
D daVinci skrev:
Eller om kostnaderna ökar. Eller om produktionen är klart lägre än väntat.
Kan ju vara så att en del underhållskostnader blivit större än väntat.
Markbygden Ett verkar ha haft en del av det där också.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Låst artikel för de flesta...
 
  • Gilla
GalnaÄlgen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.