Samtidigt så täcker ju inte den kronan ens transaktionsavgiften, så det finns ju en annan anledning att du måste betala en krona trots att det hade varit billigare för båda parter att det var gratis.
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Detta är ju ett forum enbart för medlemmar i byggahus.se och inte en anslagtavla ute på stan.
jag läste inlägg här oxså före jag blev medlem
 
R
K karlmb skrev:
Det är väl själva spridningen som är olaglig? Hjälper väl lite att säga vem man snott något ifrån..?
Nej. Varför skulle det göra det?
 
J Josth skrev:
Det här är vad jag har läst angående kopiering numera: [länk]
Hmm, vi är inte studenter på samma högskola... finns lagrummet angivet nånstans?
 
R
J Josth skrev:
Bara man är noga med att det står var artikeln kommer ifrån och vem som har skrivit ska det inte vara något problem att göra vid enstaka tillfällen. Detta är ju ett forum enbart för medlemmar i byggahus.se och inte en anslagtavla ute på stan.
Varför skulle det vara ok? Då kan man väl starta forum som enbart är till för att sprida betalartiklar?

Nej, man får förstås citera några enstaka meningar, och redogöra med egna ord vad som står i artikeln, men inte rakt av kopiera in hela artikeln.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 3 till
  • Laddar…
Då skulle det ju bli regelbunden spridning i stor skala. Det är något helt annat.
 
J Josth skrev:
Det här är vad jag har läst angående kopiering numera: [länk]
Det där gäller väl den skolans bibliotek och den licens för kopiering som det biblioteket har för sina studenter.
 
Det går utöver de verk som skolans bibliotek har i sin ägo, men visst det finns nog något avtal i bakgrunden som Södertörns högskola har generellt.
 
R
J Josth skrev:
Då skulle det ju bli regelbunden spridning i stor skala. Det är något helt annat.
Jag inser förstås att de som äger upphovsrätten skulle ägna olika mycket energi för att stoppa enstaka spridningar och en sådan sajt, men vad är egentligen skillnaden juridiskt?

Jag är ganska säker på att det inte är tillåtet att publicera ens en kopierad artikel i sin helhet i ett forum. Men du får gärna visa på motsatsen.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
F
T tergo skrev:
man skall nog vara lite försiktig med det, troligen inte lagligt
Går även bra att kopiera texten bara. Sker på Reddit hela tiden..
 
Är ingen expert på upprättshovslagen alls. Finns som sagt en mängd regler men också ett antal undantag. Forumet på byggahus.se är ju för medlemmarna och inte kommersiellt men det kan kanske vara ett problem om det går att läsa alla inlägg utan att vara registrerad medlem så det kan sägas att allmänheten har fritt tillträde till informationen.
 
P
K karlmb skrev:
Jo, tyvärr. Lång genomgång om varför regeringen aldrig kommer till skott.
Det var visst inte så enkelt som att ändra några lagar så man får bygga kk igen.
Jodå, det finns lagar som motverkar kärnkraft som man kan ändra på.
Om det gick att bygga kärnkraft för 60 år sen så går det idag.

Annars finns fyra outbyggda älvar i Norrland med potential för cirka 24 TWh (per år antar jag, men det räknas ibland slarvigt på effekt och energi).
Det är ungefär häften av vad dagens kärnkraft producerar. Grovt räknat 3 reaktorer, alltså.

https://www.energiforetagen.se/glob...amla/potential-att-utveckla-vattenkraften.pdf
 
P
D Dilato skrev:
Bara att gå in direkt och avsluta.

Jag slog till på erbjudandet 2 månader för 2 kronor idag.

[bild]

Sedan avslutade jag idag.
[bild]
Simsalabim, klart.
Kan du påbörja en ny prenumeration för en krona för en månad i morgon?
 
P
T tergo skrev:
jag läste inlägg här oxså före jag blev medlem
Ja, Byggahusformumet är som en anslagstavla ute på stan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.