https://www.di.se/nyheter/prischock-for-villaagare-nar-jattarna-hojer-igen/

Prischock för villaägare när jättarna höjer igen​

Blev nätavgiftschock istället för elprischock.
Statliga Vattenfall höjde den 1 januari i år elnätsavgiften med i genomsnitt 12 procent för sina närmare 1 miljon kunder runt om i Sverige jämfört med nivån den 1 januari 2023
Mest höjer staten.
Tyska Eon, som också är en av de största ägarna av elnät i Sverige, höjde elnätsavgiften med i genomsnitt 9 procent från årsskiftet, uppger bolaget.
Ellevio, en annan av giganterna inom elnät i Sverige, höjer också avgifterna. Som genomsnitt stannar ökningen på 2 procent
Privat sektor laggar efter.

Blir vatten på kvar för alla som vill att staten skall ta över näten. Bara med staten som ägare kan man säkerställa höga avgifter.
 
Vattenfall är ett aktiebolag det med. Om staten skulle beordra vattenfall att gynna sina kunder skulle de som råkar ha vattenfall som nätägare gynnas framför övriga. Som det borde vara är att nätägaren är offentlig och inte har vinstkrav. Som det fungerar på vattensidan.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
P
D daVinci skrev:
Mest höjer staten.
Elskatten indexuppräknades med 9 % om jag inte minns fel.
Det är mindre än 12 %. (Inte för att jag är speciellt förtjust i någon av nätavgifthöjningarna som elnätbolagen gör).
 
P pmd skrev:
Elskatten indexuppräknades med 9 % om jag inte minns fel.
Det är mindre än 12 %. (Inte för att jag är speciellt förtjust i någon av nätavgifthöjningarna som elnätbolagen gör).
Det jag avsåg med staten var Vattenfall.

Sedan har du ju rätt i att staten tar ytterligare 9% av Vattenfalls kunder.


D Daniel 109 skrev:
Vattenfall är ett aktiebolag det med. Om staten skulle beordra vattenfall att gynna sina kunder skulle de som råkar ha vattenfall som nätägare gynnas framför övriga. Som det borde vara är att nätägaren är offentlig och inte har vinstkrav. Som det fungerar på vattensidan.
Om Vattenfall inte tog ut vinst så skulle inte skattebetalarna få någon avkastning på insatt kapital.

Jag ser inget som helst skäl till att skattebetalarna skulle subventionera Vattenfalls kunder.
 
D daVinci skrev:
Nu när man reparerat skrotkraftverken i Frankrike och gasen fallit tillbaka (och utsläppsrätterna förhoppningsvis rör sig tillbaka) borde situationen från 2015-2019 återkomma.
fast det gör den ju inte.
D daVinci skrev:
ag ser inte riktigt logiken här.
Sedan är det kunder och konkurrenter som bestämmer hur mycket som produceras.

Tänkt dig en guldgruva, som inte hedgar produktionen. När månaden har gått har de fått vissa intäkter. Det är helt ovidkommande att det finns flera års drift kvar.
Öh? Hur menar du att det försämrar läget för en vattenkraftsproducent? Som sagt är det perfekt att kunna dra ner produktionen när priset är lågt, för istället producera mkt när det är högt. Menar du att vattenkraftproducenter inte gör så?
 
karlmb
Ser att du din vana trogen undviker å kommentera när du blir påkommen om
faktafel.

Du påstår:
”Så det är ju uppenbart att vi fått en mkt starkare koppling till det tyska elpriset sedan dess. (2018)”

Fakta och siffror från Nordpool och EPEX visar PRECIS tvärtom. Nån kommentar til det?
 
Mikael_L
P pmd skrev:
Komfort är jätteviktigt. Varför ska vi plåga oss med att ha det obekvämt? Om vi blir tvingade till det har vi inget val, men vi bör väl välja väg för framtiden som innebär ökad komfort och inte minskad?

[media]
Mitt svar var bara till att någon trodde att det skulle öka energiförbrukningen att hålla på att öka och sänka temperaturen inomhus jämfört med att hålla hög temp hela tiden.

Faktum är att man sparar alltid energi på att sänka tempen, vare sig man sänker kort eller lång tid, snabbt eller långsamt.
Det är alltså mer en komfort och bekvämlighetsfråga.


Sorry för sent svar, tråden drog iväg så fördjäkligt i antal inlägg att jag lät den ligga lite åt sidan - läste inget alls för att jag inte hade tid, inte hann med att hålla jämna steg.
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
H Harald Blåtumme skrev:
Sett nyliga artklar om att vindkraftsindustrin går back med miljarder, detta trots att de hållits under armarna med div subventioner under lång tid.

Frågan är vad detta får för konsekvenser för vår elförsörning framöver, och elpriserna.

En artikel i högen, bara googla vidare.
[länk]
Det måste ju väldigt många tycka är bra, de som inte gillar vindkraft, snart är det experimentet avslutat då.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Mitt svar var bara till att någon trodde att det skulle öka energiförbrukningen att hålla på att öka och sänka temperaturen inomhus jämfört med att hålla hög temp hela tiden.

Faktum är att man sparar alltid energi på att sänka tempen, vare sig man sänker kort eller lång tid, snabbt eller långsamt.
Det är alltså mer en komfort och bekvämlighetsfråga.


Sorry för sent svar, tråden drog iväg så fördjäkligt i antal inlägg att jag lät den ligga lite åt sidan - läste inget alls för att jag inte hade tid, inte hann med att hålla jämna steg.
Men all energi är inte likvärdig, vid lågt effektuttag får du bättre verkningsgrad i tex värmepumpar. Så även om energiförluster från huset minskar med periodvis lägre temperatur, så kan ändå totala mängden el som förbrukas öka.

Extremfallet blir såklart när värmepumpen inte klarar av att höja temperaturen i huset utan måste gå in och köra eltillskott, men även det kan såklart vara netto positivt om perioden med lägre temperatur är tillräckligt lång
 
Mikael_L
K krfsm skrev:
Återigen så jämför deras scenario två extra kvarvarande reaktorer. (Även om jag kan tycka att OKG vaskade en hel del pengar genom att lägga en bunt miljarder på O2:an och sedan inte starta den igen.)

Sen har det stjälpts in 10 GW vindkraft i SE1+SE2, och då har ändå OL3 varit "driftstart nästa år" under hela tiden. Hybrit annonserades 2016. PPA-boomen tog fart i Europa. Jag tycker det är ett helt orealistiskt scenario att ingen skulle bygga någonting, om R1 och R2 skulle stå kvar, med tanke på hur det faktiskt byggts.

Jag tycker inte att "vi" ska bygga varken EPR eller AP1000. Vilket är de enda reaktorer som det jämförs med när priser i väst diskuteras. (Att livstidsförlänga existerande reaktorer är dock inte en extremt osäker investering.)
Framförallt var nedläggning av O2 samt R1 ytterst dåliga val.
O1 var på väg mot ättestupan oavsett, det känner jag mig helt säker på, OKG hade tänkt effektöka och modernisera O2, och så fort det var klart tänkt lägga ner olycksbarnet O1 - det är jag hyggligt övertygad om.

Hur det var med korrosionsskadorna i R2 har jag inte blivit på det klara med. Ibland hör jag att det inte hade varit så svårt att åtgärda (men varför fixade man det inte då medan man reparerade resten?) och ibland hör jag att det var omöjligt att fixa.

Men att avveckla fina reaktorer som den kommande nyrustade O2 samt R1 i sitt fina skick var, i skenet av klimatkrisen, riktigt riktigt dåliga beslut.

Vad vi ska bygga istället, tja, det verkar du ha bättre koll på.
Men det finns ju några konstruktioner/leverantörer som kan uppvisa ett riktigt uselt track record, man kanske inte ska välja dessa i första hand.
Jag har ofta sagt att vi bör nog kolla vad Sydkorea kan erbjuda.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
A ajn82 skrev:
Men all energi är inte likvärdig, vid lågt effektuttag får du bättre verkningsgrad i tex värmepumpar. Så även om energiförluster från huset minskar med periodvis lägre temperatur, så kan ändå totala mängden el som förbrukas öka.

Extremfallet blir såklart när värmepumpen inte klarar av att höja temperaturen i huset utan måste gå in och köra eltillskott, men även det kan såklart vara netto positivt om perioden med lägre temperatur är tillräckligt lång
Ja om man går till nästa steg, lämnar "tillförd värmeenergi till huset" och börjar blanda in annat så blir det snabbt komplicerat.
Värmepumpar har bättre COP när det redan är svalt inne (de tillför energi med lägre "framledningstemp), men de ska kanske helst öka temp snabbt = sämre COP, det ska kanske köras ikapp när utetemp är låg vilket är en nackdel för luft/luft och luft/vatten.
Man kanske stödeldar med ved, detta tillskott kanske inte är möjligt vissa tider (om ingen är hemma), eller så är det tvärtom.

Effekten på värmekällorna kan ju också vara så klen att det tar oacceptabelt lång tid att få upp temperaturen igen.

Man kanske inte heller ska stirra sig blind på just tillförd effekt, utan även blanda in pris, vad kostar veden eller kWh'en
Ja det finns helt klart massor av fler faktorer. Men ett bra grundantagande är att det alltid är värt att sänka temperaturen så fort som det går, och så mycket som det går, sen finns det säkert situationer och tillfällen då det inte gäller, men det är inte generellt giltigt, utan det är individuellt.



Puuh, nu har jag ögnat igenom 26 sidor av denna tråd.
Nåja, det gick faktiskt lite snabbare än jag trodde, vissa sidor hade ju bara inlägg av de tre jag blockat, eller svar till dessa. Jag inser nu vad extremt aktiva tre personer här är, de står för typ 25% av innehållet, och alla som försöker förklara hur fel dessa har, blir 25% till av inläggen.
Förutom detta var det en massa procent av inläggen som handlade om något slags byggnadsfysik - som jag bara bläddrade förbi.

Denna rant skev jag bara för att ge en recension av hur jag uppfattat de sista 26 sidorna i tråden ifråga.
Men visst, det fanns säkert åtminstone 10 läsvärda inlägg, tack för det!
 
  • Haha
jawen och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
fast det gör den ju inte.
Den är väl på god väg.
K karlmb skrev:
Öh? Hur menar du att det försämrar läget för en vattenkraftsproducent? Som sagt är det perfekt att kunna dra ner produktionen när priset är lågt, för istället producera mkt när det är högt. Menar du att vattenkraftproducenter inte gör så?
Nu blev det nog ett kausalitets-fel här. Det är inte riktigt så att ett vattenkraftsbolag först kan titta vilket pris det blev. Sedan ta en tidsmaskin tillbaka i tiden och lägga bud.

Jag säger inte att vattenkraft har en dålig eller bekymmersam sits. Jag säger att vindkraft och vattenkraft är i liknande sits om dom vill hedga sin produktion full ut. Verkar som de flesta inte förstår vad det betyder.
 
Det behövs inte en tidsmaskin. Man säger bara att är elpriset högt kommer vi att producera mycket, är det lågt så producerar vi lite.
 
D Daniel 109 skrev:
Det behövs inte en tidsmaskin. Man säger bara att är elpriset högt kommer vi att producera mycket, är det lågt så producerar vi lite.
Det man gör idag är att lägga bud med olika effekt och olika pris. Sedan bestämmer kunderna och konkurrenterna vilken produktion det blir.

Och det utgår jag ifrån att de fortsätter med. Blir lite irrationellt att prata om att dom skall göra på något annat magiskt sätt.
 
Ibland skriver du så olika från inlägg till inlägg att det känns som att det är flera personer bakom inläggen.
 
  • Haha
jawen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.