F fsn skrev:
Tills det havererar och plånboken skall betala för att fixa det...
Har haft detta på två bilar, en Volvo och en Audi - verkar inte vara speciellt ömtåligt på någon av bilarna. Avsevärt mindre ömtåligt än lackad plåt. Man kan tycka att det är fult eller snyggt, men opraktiskt är det inte.
 
F
MathiasS MathiasS skrev:
Har haft detta på två bilar, en Volvo och en Audi - verkar inte vara speciellt ömtåligt på någon av bilarna. Avsevärt mindre ömtåligt än lackad plåt. Man kan tycka att det är fult eller snyggt, men opraktiskt är det inte.
My bad, jag var otydlig.Jag menade naturligtvis luftfjädringen. Plastbitarna skiter jag i, dom kostar korvören i sammanhanget.
 
En ytterligare finess med luftfjädringen är ju nivåreglering.

Hmm, nu blev jag sugen att byta XC70n mot en A6 Allroad.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
En ytterligare finess med luftfjädringen är ju nivåreglering.

Hmm, nu blev jag sugen att byta XC70n mot en A6 Allroad.
Guld värt när det varit "snökaos" i vinter eller när man drar båten.
 
richardtenggren
Det går väl få plasten nedlackad också, svärfar hade så på sin Q5 från fabrik. När vi letade V90 CC så fanns det ju en del med det också 🙂
 
  • Gilla
TommyC
  • Laddar…
K Kane skrev:
Guld värt när det varit "snökaos" i vinter eller när man drar båten.
Jag har 210mm markfrigång som std på XC70n så en Allroad är ju lite nergradering där (140->185mm max). Antar att Audin är lite mindre vinglig på krokiga vägar?
 
F fsn skrev:
My bad, jag var otydlig.Jag menade naturligtvis luftfjädringen. Plastbitarna skiter jag i, dom kostar korvören i sammanhanget.
Ok jag förstår. Ja luften har jag inte behövt röra men man får väl räkna med att det går någon bälg vid 15-20k mil. Verkar som det finns tredjepartsprylar som är bra också så man kanske slipper köpa dyra originaldelar.

I vilket fall som helst, luftfjädringen är värd besväret. Både vid vardagsåkning och med släp. Det är nog det sista ”tillbehöret” jag skulle ta bort faktiskt.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
En ytterligare finess med luftfjädringen är ju nivåreglering.

Hmm, nu blev jag sugen att byta XC70n mot en A6 Allroad.
Vilken årsmodell har du på Volvon? Jag körde en. 2005a xc70 innan audin (2016) och det är ju bilar som spelar i totalt skilda divisioner. Kör du en generation senare är förstås Volvon lite uppgraderad men magkänslan säger att Volvon ändå är långt efter på iprincip alla punkter (möjligen utom markfrigång då!).
 
Kanske passar att dela lite bilproblem vi har här. Om dryga två månader blir familjen större och det blir tre barn i åldrarna 0, 5, 8. Till sommaren tillkommer även en hund. Vi har idag en Mercedes C-klass som har gått rätt problemfritt i 19000 mil. Vi kommer inte att få plats i den och det är ändå läge att uppdatera. Vi är dock rätt osäkra på vilken bil det borde bli. Budgeten är inte definitiv, helst kring 350-400tkr, men vi kan lägga 500tkr för den "rätta" bilen. Vi tittar bara begagnat. Vi har med åren upparbetat någon form av minimistandard på utrustning, typ minst 180hk, helst skinnklädsel, bra ljudsystem, bränslevärmare. Den problemfria mercan ger ett bias åt samma märke. Elbaklucka vore trevligt. Gärna nyare än 2017 och helst < ~7000 mil.

I dagsläget har vi provat ut följande:

Sharan/Alhambra - rymlig och vi skulle få plats. Upplevs dock som tråkig och "dyr" i förhållande till vad man får för bil. Även sneglat på S-max och Touran men de upplevdes lite mindre.

XC90 - ungefär lika rymlig som Sharan men mycket roligare/finare bil (möjligtvis subjektivt).

Multivan - såklart rymlig men lite "kort" m.t.p. hundburen. Den vi testade hade gått knappt 10000 mil och upplevdes rätt sliten, dålig kvalitet eller dåligt skött men vi fick ett dåligt intryck av modellen, knakade i framvagnen t.ex (4-motion). Har också hört/läst en del om kvalitetsproblemen med DSG och bi-turbo 2.0 (som väl Sharanen också har).

V-klass - fram tills nu vår favorit. Längre än Multivan, känns mer välbyggd, och i den utrustningsnivå vi kollar kostar den lika mycket som Multivan. Topputrustad måste vi sträcka oss till 500tkr och nöja oss med årsm. 2017, kan också gå ner i krav och få en för 400tkr.

Vårt huvudbry är, ska man ha en så stor bil som V-klass till vardags? Kostnaden är nog lika som en XC90 i vilket fall men den borde vara mer praktisk. Man åker som en kung i båda bilarna men hämta kids på dagis är väl ändå mer praktiskt i en minibuss? Det är skjutdörrar och riktiga steg in i bilen. Barnen slipper klättra på dörrkarmen och repa dessa och man slipper leriga skor i baksidan på framförvarande stol.

Samtidigt som vi har tankarna ovan, funderar iaf jag på om det inte skulle räcka med en E-klass till exempel. Till vardags räcker det, och på långfärd får man väl slänga på den största takboxen och en heckpack i värsta fall. Vi får en än nyare kombi med färre mil för mindre pengar än alla bilarna nämnda ovan. Men man kanske skulle svära varje gång man ska iväg på någon mellanlång resa och behöva hänga på takboxen bara för att barnens kallingar ska få följa med. Jag tycker å andra är nog så irriterande krångligt att bälta bara ett barn. I en rad av tre barnstolar kommer det inte att bli lättare.

Vi tar gärna emot alla möjliga tips och infallsvinklar. Gärna någon som går i god för att V-klass är rätt köp 😜
 
F
Ehi Ehi skrev:
Kanske passar att dela lite bilproblem vi har här. Om dryga två månader blir familjen större och det blir tre barn i åldrarna 0, 5, 8. Till sommaren tillkommer även en hund. Vi har idag en Mercedes C-klass som har gått rätt problemfritt i 19000 mil. Vi kommer inte att få plats i den och det är ändå läge att uppdatera. Vi är dock rätt osäkra på vilken bil det borde bli. Budgeten är inte definitiv, helst kring 350-400tkr, men vi kan lägga 500tkr för den "rätta" bilen. Vi tittar bara begagnat. Vi har med åren upparbetat någon form av minimistandard på utrustning, typ minst 180hk, helst skinnklädsel, bra ljudsystem, bränslevärmare. Den problemfria mercan ger ett bias åt samma märke. Elbaklucka vore trevligt. Gärna nyare än 2017 och helst < ~7000 mil.

I dagsläget har vi provat ut följande:

Sharan/Alhambra - rymlig och vi skulle få plats. Upplevs dock som tråkig och "dyr" i förhållande till vad man får för bil. Även sneglat på S-max och Touran men de upplevdes lite mindre.

XC90 - ungefär lika rymlig som Sharan men mycket roligare/finare bil (möjligtvis subjektivt).

Multivan - såklart rymlig men lite "kort" m.t.p. hundburen. Den vi testade hade gått knappt 10000 mil och upplevdes rätt sliten, dålig kvalitet eller dåligt skött men vi fick ett dåligt intryck av modellen, knakade i framvagnen t.ex (4-motion). Har också hört/läst en del om kvalitetsproblemen med DSG och bi-turbo 2.0 (som väl Sharanen också har).

V-klass - fram tills nu vår favorit. Längre än Multivan, känns mer välbyggd, och i den utrustningsnivå vi kollar kostar den lika mycket som Multivan. Topputrustad måste vi sträcka oss till 500tkr och nöja oss med årsm. 2017, kan också gå ner i krav och få en för 400tkr.

Vårt huvudbry är, ska man ha en så stor bil som V-klass till vardags? Kostnaden är nog lika som en XC90 i vilket fall och men den borde vara mer praktisk. Man åker som en kung i båda bilarna men hämta kids på dagis är väl ändå mer praktiskt i en minibuss? Det är skjutdörrar och riktiga steg in i bilen. Barnen slipper klättra på dörrkarmen och repa dessa och man slipper leriga skor i baksidan på framförvarande stol.

Samtidigt som vi har tankarna ovan, funderar iaf jag på om det inte skulle räcka med en E-klass till exempel. Till vardags räcker det, och på långfärd får man väl slänga på den största takboxen och en heckpack i värsta fall. Vi får en än nyare kombi med färre mil för mindre pengar än alla bilarna nämnda ovan. Men man kanske skulle svära varje gång man ska iväg på någon mellanlång resa och behöva hänga på takboxen bara för att barnens kallingar ska få följa med. Jag tycker å andra sidan att det bara med ett barn är nog så irriterande krångligt att bälta ett barn. I en rad av tre barnstolar kommer det inte att bli lättare.

Vi tar gärna emot alla möjliga tips och infallsvinklar. Gärna någon som går i god för att V-klass är rätt köp 😜
Jag tror inte det är packningen som knäcker dig i en E-klass kombi utan det faktum att du får trycka in 3 ungar på samma sätesrad.

Funderat på en Skoda Kodiak eller Touareg som alternativ till XC90?
 
F fsn skrev:
Jag tror inte det är packningen som knäcker dig i en E-klass kombi utan det faktum att du får trycka in 3 ungar på samma sätesrad.

Funderat på en Skoda Kodiak eller Touareg som alternativ till XC90?
Det tror jag också!

Kodiak har vi åkt i, syrran har en sådan (med två barn). Jag tror den blir lite trång. Inte samma bredd i baksätet tror jag och inte samma djup i bagaget som XC90.

Touareg har vi tittat in i. Skulle väl tro det är ungefär samma lika som XC90, dock utan möjlighet till +2 nödsäten som jag inte är säker på om man faktiskt behöver, men det verkar vara en bra feature. Det snor dock volym i bagaget.
 
Ehi Ehi skrev:
Kanske passar att dela lite bilproblem vi har här. Om dryga två månader blir familjen större och det blir tre barn i åldrarna 0, 5, 8. Till sommaren tillkommer även en hund. Vi har idag en Mercedes C-klass som har gått rätt problemfritt i 19000 mil. Vi kommer inte att få plats i den och det är ändå läge att uppdatera. Vi är dock rätt osäkra på vilken bil det borde bli. Budgeten är inte definitiv, helst kring 350-400tkr, men vi kan lägga 500tkr för den "rätta" bilen. Vi tittar bara begagnat. Vi har med åren upparbetat någon form av minimistandard på utrustning, typ minst 180hk, helst skinnklädsel, bra ljudsystem, bränslevärmare. Den problemfria mercan ger ett bias åt samma märke. Elbaklucka vore trevligt. Gärna nyare än 2017 och helst < ~7000 mil.

I dagsläget har vi provat ut följande:

Sharan/Alhambra - rymlig och vi skulle få plats. Upplevs dock som tråkig och "dyr" i förhållande till vad man får för bil. Även sneglat på S-max och Touran men de upplevdes lite mindre.

XC90 - ungefär lika rymlig som Sharan men mycket roligare/finare bil (möjligtvis subjektivt).

Multivan - såklart rymlig men lite "kort" m.t.p. hundburen. Den vi testade hade gått knappt 10000 mil och upplevdes rätt sliten, dålig kvalitet eller dåligt skött men vi fick ett dåligt intryck av modellen, knakade i framvagnen t.ex (4-motion). Har också hört/läst en del om kvalitetsproblemen med DSG och bi-turbo 2.0 (som väl Sharanen också har).

V-klass - fram tills nu vår favorit. Längre än Multivan, känns mer välbyggd, och i den utrustningsnivå vi kollar kostar den lika mycket som Multivan. Topputrustad måste vi sträcka oss till 500tkr och nöja oss med årsm. 2017, kan också gå ner i krav och få en för 400tkr.

Vårt huvudbry är, ska man ha en så stor bil som V-klass till vardags? Kostnaden är nog lika som en XC90 i vilket fall men den borde vara mer praktisk. Man åker som en kung i båda bilarna men hämta kids på dagis är väl ändå mer praktiskt i en minibuss? Det är skjutdörrar och riktiga steg in i bilen. Barnen slipper klättra på dörrkarmen och repa dessa och man slipper leriga skor i baksidan på framförvarande stol.

Samtidigt som vi har tankarna ovan, funderar iaf jag på om det inte skulle räcka med en E-klass till exempel. Till vardags räcker det, och på långfärd får man väl slänga på den största takboxen och en heckpack i värsta fall. Vi får en än nyare kombi med färre mil för mindre pengar än alla bilarna nämnda ovan. Men man kanske skulle svära varje gång man ska iväg på någon mellanlång resa och behöva hänga på takboxen bara för att barnens kallingar ska få följa med. Jag tycker å andra är nog så irriterande krångligt att bälta bara ett barn. I en rad av tre barnstolar kommer det inte att bli lättare.

Vi tar gärna emot alla möjliga tips och infallsvinklar. Gärna någon som går i god för att V-klass är rätt köp 😜
Du uppfyller ju alla kriterier för att få köpa en Tahoe eller Suburban. Go for it. Sista chansen nu!
 
  • Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
F
Ehi Ehi skrev:
Det tror jag också!

Kodiak har vi åkt i, syrran har en sådan (med två barn). Jag tror den blir lite trång. Inte samma bredd i baksätet tror jag och inte samma djup i bagaget som XC90.

Touareg har vi tittat in i. Skulle väl tro det är ungefär samma lika som XC90, dock utan möjlighet till +2 nödsäten som jag inte är säker på om man faktiskt behöver, men det verkar vara en bra feature. Det snor dock volym i bagaget.
Kodiak finns med en fullt fungerande tredje rad för två barn upp till 12-13 års storlek skulle jag säga. Det gör vardagskörning med tre ungar rätt harmonisk. Vid resa kan man fälla det ena bakre och få ett acceptabelt bagage eller knö in knoddarna på mellanraden och få ett fantastiskt bagage.

Anledningen att jag föreslog en halvtrist Skoda är att det är en jäkla prisskillnad mot en XC90 som naturligtvis är ett bättre val men det skenar rimligen iväg på mil med dina utrustningskrav och runt 400-450000kr. Vaskar du lite utrustning och går på tex en D4 2018 eller nåt sånt så går det kanske att hitta en 8-10k mil antar jag?
 
Ehi Ehi skrev:
Kanske passar att dela lite bilproblem vi har här. Om dryga två månader blir familjen större och det blir tre barn i åldrarna 0, 5, 8. Till sommaren tillkommer även en hund. Vi har idag en Mercedes C-klass som har gått rätt problemfritt i 19000 mil. Vi kommer inte att få plats i den och det är ändå läge att uppdatera. Vi är dock rätt osäkra på vilken bil det borde bli. Budgeten är inte definitiv, helst kring 350-400tkr, men vi kan lägga 500tkr för den "rätta" bilen. Vi tittar bara begagnat. Vi har med åren upparbetat någon form av minimistandard på utrustning, typ minst 180hk, helst skinnklädsel, bra ljudsystem, bränslevärmare. Den problemfria mercan ger ett bias åt samma märke. Elbaklucka vore trevligt. Gärna nyare än 2017 och helst < ~7000 mil.

I dagsläget har vi provat ut följande:

Sharan/Alhambra - rymlig och vi skulle få plats. Upplevs dock som tråkig och "dyr" i förhållande till vad man får för bil. Även sneglat på S-max och Touran men de upplevdes lite mindre.

XC90 - ungefär lika rymlig som Sharan men mycket roligare/finare bil (möjligtvis subjektivt).

Multivan - såklart rymlig men lite "kort" m.t.p. hundburen. Den vi testade hade gått knappt 10000 mil och upplevdes rätt sliten, dålig kvalitet eller dåligt skött men vi fick ett dåligt intryck av modellen, knakade i framvagnen t.ex (4-motion). Har också hört/läst en del om kvalitetsproblemen med DSG och bi-turbo 2.0 (som väl Sharanen också har).

V-klass - fram tills nu vår favorit. Längre än Multivan, känns mer välbyggd, och i den utrustningsnivå vi kollar kostar den lika mycket som Multivan. Topputrustad måste vi sträcka oss till 500tkr och nöja oss med årsm. 2017, kan också gå ner i krav och få en för 400tkr.

Vårt huvudbry är, ska man ha en så stor bil som V-klass till vardags? Kostnaden är nog lika som en XC90 i vilket fall men den borde vara mer praktisk. Man åker som en kung i båda bilarna men hämta kids på dagis är väl ändå mer praktiskt i en minibuss? Det är skjutdörrar och riktiga steg in i bilen. Barnen slipper klättra på dörrkarmen och repa dessa och man slipper leriga skor i baksidan på framförvarande stol.

Samtidigt som vi har tankarna ovan, funderar iaf jag på om det inte skulle räcka med en E-klass till exempel. Till vardags räcker det, och på långfärd får man väl slänga på den största takboxen och en heckpack i värsta fall. Vi får en än nyare kombi med färre mil för mindre pengar än alla bilarna nämnda ovan. Men man kanske skulle svära varje gång man ska iväg på någon mellanlång resa och behöva hänga på takboxen bara för att barnens kallingar ska få följa med. Jag tycker å andra är nog så irriterande krångligt att bälta bara ett barn. I en rad av tre barnstolar kommer det inte att bli lättare.

Vi tar gärna emot alla möjliga tips och infallsvinklar. Gärna någon som går i god för att V-klass är rätt köp 😜
Om inte du gjort det så kolla in 2024 årsmodell av Ford Tourney Custom. Lite som en Multivan fast bättre, speciellt nu med ny generation

https://ford.se/personbilar/nya-tourneo-custom
 
Ehi Ehi skrev:
Kanske passar att dela lite bilproblem vi har här. Om dryga två månader blir familjen större och det blir tre barn i åldrarna 0, 5, 8. Till sommaren tillkommer även en hund. Vi har idag en Mercedes C-klass som har gått rätt problemfritt i 19000 mil. Vi kommer inte att få plats i den och det är ändå läge att uppdatera. Vi är dock rätt osäkra på vilken bil det borde bli. Budgeten är inte definitiv, helst kring 350-400tkr, men vi kan lägga 500tkr för den "rätta" bilen. Vi tittar bara begagnat. Vi har med åren upparbetat någon form av minimistandard på utrustning, typ minst 180hk, helst skinnklädsel, bra ljudsystem, bränslevärmare. Den problemfria mercan ger ett bias åt samma märke. Elbaklucka vore trevligt. Gärna nyare än 2017 och helst < ~7000 mil.

I dagsläget har vi provat ut följande:

Sharan/Alhambra - rymlig och vi skulle få plats. Upplevs dock som tråkig och "dyr" i förhållande till vad man får för bil. Även sneglat på S-max och Touran men de upplevdes lite mindre.

XC90 - ungefär lika rymlig som Sharan men mycket roligare/finare bil (möjligtvis subjektivt).

Multivan - såklart rymlig men lite "kort" m.t.p. hundburen. Den vi testade hade gått knappt 10000 mil och upplevdes rätt sliten, dålig kvalitet eller dåligt skött men vi fick ett dåligt intryck av modellen, knakade i framvagnen t.ex (4-motion). Har också hört/läst en del om kvalitetsproblemen med DSG och bi-turbo 2.0 (som väl Sharanen också har).

V-klass - fram tills nu vår favorit. Längre än Multivan, känns mer välbyggd, och i den utrustningsnivå vi kollar kostar den lika mycket som Multivan. Topputrustad måste vi sträcka oss till 500tkr och nöja oss med årsm. 2017, kan också gå ner i krav och få en för 400tkr.

Vårt huvudbry är, ska man ha en så stor bil som V-klass till vardags? Kostnaden är nog lika som en XC90 i vilket fall men den borde vara mer praktisk. Man åker som en kung i båda bilarna men hämta kids på dagis är väl ändå mer praktiskt i en minibuss? Det är skjutdörrar och riktiga steg in i bilen. Barnen slipper klättra på dörrkarmen och repa dessa och man slipper leriga skor i baksidan på framförvarande stol.

Samtidigt som vi har tankarna ovan, funderar iaf jag på om det inte skulle räcka med en E-klass till exempel. Till vardags räcker det, och på långfärd får man väl slänga på den största takboxen och en heckpack i värsta fall. Vi får en än nyare kombi med färre mil för mindre pengar än alla bilarna nämnda ovan. Men man kanske skulle svära varje gång man ska iväg på någon mellanlång resa och behöva hänga på takboxen bara för att barnens kallingar ska få följa med. Jag tycker å andra är nog så irriterande krångligt att bälta bara ett barn. I en rad av tre barnstolar kommer det inte att bli lättare.

Vi tar gärna emot alla möjliga tips och infallsvinklar. Gärna någon som går i god för att V-klass är rätt köp 😜
Kanske som att svära i kyrkan men har du kollat Kia Sorrento? Nyare Kia har väldigt få problem och 7 års nybils garanti - för 450tkr kan du få en -21a med de flesta kraven uppfyllda och 4 års nybilsgaranti kvar...
 
  • Gilla
MasMats
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.