Claes Sörmland
S Shyvana skrev:
Det följde inte med ett servitut för staketet, vilket innebär att vi båda är ansvariga för underhåll av staket som står vid tomtgräns om jag förstår.
Ansvarig för underhåll är staketets ägare. Ni är bara ansvariga för underhållet om ni har äger staketet. Det kan ni ha blivit när ni köpte er fastighet om säljaren då var ägare av staketet i de delar de står på er fastighet. Då var de segmenten av staketet en del av fastigheten som ni köpte som ett fastighetstillbehör. De delar av staketet som står på grannens mark kan ni inte äga som en del av fastigheten. Men ni kan ha köpt de delarna som lös egendom av säljaren av er fastighet om denne ägde det.

Det troliga som du har beskrivit staketet i tråden är att det är grannens staket även i de delar som eventuellt står på er mark. Och grannen ansvarar då för underhållet.

Sen finns ju alla möjliga varianter med tidigare samägande av staketet, d v s att tidigare fastighetsägare samägde det. Blir ofta väldigt oklart vem som äger vad efter fastighetsöverlåtelser. Det här är en sån här typisk sak som våra mäklare borde införa explicit i köpeavtalen vid fastighetsöverlåtelse. Blir ofta oklarheter eftersom man inte gör det. Och den enklaste lösningen är ju att inte fundera så mycket över juridiken och bara komma överens med grannen. Är man överens behövs ingen juridik, det finns ju ingen tvist.
 
  • Gilla
BSOD och 2 till
  • Laddar…
S Shyvana skrev:
Det följde inte med ett servitut för staketet, vilket innebär att vi båda är ansvariga för underhåll av staket som står vid tomtgräns om jag förstår.

Staketet går runt grannens tomt, men endast långsidan av vår tomt. Finns olika lösningar på det, antingen att vi bygger vidare så att det även går runt vår tomt, och att det får stå kort som det är på långsidan. Eller att vi gör något gemensamt med grannarna om de kan tänka sig att uppgradera. Eller att vi sätter något lite längre in på vår tomt. Vi är rätt öppna och vill att det ska vara en bra lösning för både grannarna och oss. :)
Naturligtvis finns inte servitut för privat ägodel. Ni har heller inte skyldighet att underhålla grannens ägodel och sidan mot er tomt; om det inte råkar finnas en överenskommelse som dom kan visa upp. Sådant avtal skall givetvis er säljare ha redovisat för er eller om det fanns, via mäklaren.

När det gäller er fastighet är det enkelt, dra iväg ett mail till Lantmäteriet och be om dokumentationen för er fastighet. Då får ni exakta måtten för gräns och hur tomtgränsen är märkt, typ med rör i mark. Innanför gränserna äger ni fastigheten och med full rätt att utnyttja marken efter era önskemål, så länge det inte strider mot nån lag.

Vissa grannar har en förkärlek att gå över andras gränser. Dom blir aldrig goda grannar och det är lika bra att ni sätter ner foten direkt om det behövs. Grannar äger sin mark, ni äger er. Svårare än så är det inte oavsett vad vad surgubbarna i tråden ”tycker”.

Om du kollar veckans nyheter på
Byggahus.se om det äldre paret som lät bygga ett Attefallshus som råkat hamna 34 cm för nära en allmän platsmark pga att ett staket stod fel, - kommunen vill att de flyttar eller river. Så ser du hur viktigt det är med markmosaiken i en kommun. Och varför det finns tomtgränser.

Lantmäteriet har uppgifter om ägarna före er. Kolla om de lever och ring o fråga om ni känner er osäkra.

Sen funderar jag på att det faktisk kan vara så att de som sålde till er, flyttade på grund av de grannarna. Inte alls ovanligt.
 
Claes Sörmland
S Shyvana skrev:
Jag är mer intresserad av hur det kan lösas på ett bra sätt när det redan finns staket på ena långsidan. Så att det blir bra för våra grannar, sen får det gärna vara enhetligt och hållbart också.
Den bästa lösningen är väl att komma överens med grannen att riva dennes gamla staket längs er tomtgräns och sen uppföra ert nya spaljé på egen mark som ersättning för staketet. En ägare av spaljén, ni. Byter grannfastigheten ägare så har ni full rådighet över er spaljé även om den nya grannen skulle vara av den knepiga modellen.

Men för det finns ingen juridisk fråga egentligen - det är mer en social fråga, hur man kommer överens med grannen om detta.
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ansvarig för underhåll är staketets ägare. Ni är bara ansvariga för underhållet om ni har äger staketet. Det kan ni ha blivit när ni köpte er fastighet om säljaren då var ägare av staketet i de delar de står på er fastighet. Då var de segmenten av staketet en del av fastigheten som ni köpte som ett fastighetstillbehör. De delar av staketet som står på grannens mark kan ni inte äga som en del av fastigheten. Men ni kan ha köpt de delarna som lös egendom av säljaren av er fastighet om denne ägde det.

Det troliga som du har beskrivit staketet i tråden är att det är grannens staket även i de delar som eventuellt står på er mark. Och grannen ansvarar då för underhållet.

Sen finns ju alla möjliga varianter med tidigare samägande av staketet, d v s att tidigare fastighetsägare samägde det. Blir ofta väldigt oklart vem som äger vad efter fastighetsöverlåtelser. Det här är en sån här typisk sak som våra mäklare borde införa explicit i köpeavtalen vid fastighetsöverlåtelse. Blir ofta oklarheter eftersom man inte gör det. Och den enklaste lösningen är ju att inte fundera så mycket över juridiken och bara komma överens med grannen. Är man överens behövs ingen juridik, det finns ju ingen tvist.
Tack för förtydligande!

Och visst är det så. Min prioritet kommer vara att prata med våra grannar innan det är dags (vi har mycket annat som ska göras först), för att berätta om våra tankar och olika tänkbara lösningar. Vill förbereda mig så att jag har olika förslag, och så att jag vet våra skyldigheter. Förhoppningsvis kanske vi kan göra något tillsammans som de gynnas av också, som blir mer hållbart i framtiden. Är inte ute efter att försämra eller försvåra för någon annan.
 
F FruNilsson skrev:
Naturligtvis finns inte servitut för privat ägodel. Ni har heller inte skyldighet att underhålla grannens ägodel och sidan mot er tomt; om det inte råkar finnas en överenskommelse som dom kan visa upp. Sådant avtal skall givetvis er säljare ha redovisat för er eller om det fanns, via mäklaren.

När det gäller er fastighet är det enkelt, dra iväg ett mail till Lantmäteriet och be om dokumentationen för er fastighet. Då får ni exakta måtten för gräns och hur tomtgränsen är märkt, typ med rör i mark. Innanför gränserna äger ni fastigheten och med full rätt att utnyttja marken efter era önskemål, så länge det inte strider mot nån lag.

Vissa grannar har en förkärlek att gå över andras gränser. Dom blir aldrig goda grannar och det är lika bra att ni sätter ner foten direkt om det behövs. Grannar äger sin mark, ni äger er. Svårare än så är det inte oavsett vad vad surgubbarna i tråden ”tycker”.

Om du kollar veckans nyheter på
Byggahus.se om det äldre paret som lät bygga ett Attefallshus som råkat hamna 34 cm för nära en allmän platsmark pga att ett staket stod fel, - kommunen vill att de flyttar eller river. Så ser du hur viktigt det är med markmosaiken i en kommun. Och varför det finns tomtgränser.

Lantmäteriet har uppgifter om ägarna före er. Kolla om de lever och ring o fråga om ni känner er osäkra.

Sen funderar jag på att det faktisk kan vara så att de som sålde till er, flyttade på grund av de grannarna. Inte alls ovanligt.
Tack för svar! Jag tror inte att detta kommer vara något större problem, jag är positivt inställd. Detta staket har stått långt innan våra grannar flyttade in.

Det finns ingen överenskommelse, det kollade jag upp med mäklaren innan, och säljaren har inte upplyst om något sådant heller. Men jag tänker att det är viktigt att jag tar reda på vilka skyldigheter vi har, vad vi kan göra - och vilka lösningar som finns. Oavsett så kommer jag ha en dialog med grannarna, det finns ju olika sätt att lösa detta på tänker jag!
 
  • Gilla
FruNilsson
  • Laddar…
Jag hade sagt till grannen typ:

- Jag vill bygga ett staket/spalje som ser ut såhär; *visar bildexempel* . Det är främst för att hålla inne hundarna och barnen. Är det okej om vi samtidigt river det gamla staketet när vi sätter upp det nya så det inte ser så konstigt ut med dubbla staket.

Bygg det nya precis på din sida så det är ditt staket och bekostna det själv.
 
  • Gilla
Shyvana
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Den bästa lösningen är väl att komma överens med grannen att riva dennes gamla staket längs er tomtgräns och sen uppföra ert nya spaljé på egen mark som ersättning för staketet. En ägare av spaljén, ni. Byter grannfastigheten ägare så har ni full rådighet över er spaljé även om den nya grannen skulle vara av den knepiga modellen.

Men för det finns ingen juridisk fråga egentligen - det är mer en social fråga, hur man kommer överens med grannen om detta.
Tack, det är absolut en typ av lösning!
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Bygg det nya precis på din sida så det är ditt staket och bekostna det själv.
Med tillräckligt utrymme utanför staketet för att du ska kunna underhålla staketet från din egen fastighet.
 
  • Gilla
Shyvana
  • Laddar…
Förslagsvis gör man det underhållsfritt dvs utför det i tryckt omålat virke.
 
  • Gilla
Shyvana
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Med tillräckligt utrymme utanför staketet för att du ska kunna underhålla staketet från din egen fastighet.
Beror på de lokala förhållandena. Ute på landet där fastigheterna är 3000kvm så ja. På vår tomt i förorten så ligger det en smal betongsockel på gränsen som även agerar stödmur, ovanpå på denna ett staket. Det skulle bara vara dumt att hålla på och försöka "bygga så att det går att underhålla från den egna fastigheten". Det är gemensamt staket eller inget staket alls som är det rimliga.

Till TS: går det att komplettera/bygga om existerande staket med en spalje ovanpå? Eller kanske sätta spaljen några cm från staketet, möjligtvis infäst i det? Jag hade nog försökt integrera de två till en snygg helhetslösning som står på samma ställe. Om grannen är för god grannsämja så bör de vara tillmötesgående med att ändra en konstruktion som står till hälften på er fastighet, som en kompromiss för att båda ska ha sin vision någorlunda intakt.
 
S Staffan-N skrev:
Beror på de lokala förhållandena. Ute på landet där fastigheterna är 3000kvm så ja. På vår tomt i förorten så ligger det en smal betongsockel på gränsen som även agerar stödmur, ovanpå på denna ett staket. Det skulle bara vara dumt att hålla på och försöka "bygga så att det går att underhålla från den egna fastigheten". Det är gemensamt staket eller inget staket alls som är det rimliga.

Till TS: går det att komplettera/bygga om existerande staket med en spalje ovanpå? Eller kanske sätta spaljen några cm från staketet, möjligtvis infäst i det? Jag hade nog försökt integrera de två till en snygg helhetslösning som står på samma ställe. Om grannen är för god grannsämja så bör de vara tillmötesgående med att ändra en konstruktion som står till hälften på er fastighet, som en kompromiss för att båda ska ha sin vision någorlunda intakt.
Jag tror det är svårt att få till en ändring av nuvarande staket på ett snyggt sätt, men det är värt att utforska vidare!
 
S Staffan-N skrev:
Beror på de lokala förhållandena. Ute på landet där fastigheterna är 3000kvm så ja. På vår tomt i förorten så ligger det en smal betongsockel på gränsen som även agerar stödmur, ovanpå på denna ett staket. Det skulle bara vara dumt att hålla på och försöka "bygga så att det går att underhålla från den egna fastigheten". Det är gemensamt staket eller inget staket alls som är det rimliga.
Bara man är överens med grannen om det gemensamma underhållet så. Och då bör man ju vara detta skriftligt för att undvika problem när någon av fastigheterna byter ägare.
 
@
G Grävling15 skrev:
Vi har en liknande situation och föreslog först att uppföra ett gemensamt, högre staket mitt i gränsen. Vi har väldigt reko grannar och de var positivt inställda till idén, men jag blev själv osäker kring hur vi skulle lösa det med kostnaden för uppförandet och underhåll för ett gemensamt ägt staket i tomtgränsen (gränsen är lite olika lång för våra tomter dessutom).

Vill inte bygga grund för några framtida grannfejder ( som det ju går att läsa gott om här inne 😄) utifall våra reko grannarna flyttar i framtiden. Vi har landat i att sätta vårt staket en liten bit in på vår tomt istället. Då kan grannen själv välja om de vill ta bort sitt låga eller låta det stå kvar med mellanrum emellan. Känns som en billig försäkring mot alla framtida inlägg av typen: ”Min granne har kapat ner halva mitt staket som stod i tomtgräns.” 😂
Så ni har två staket? Känns ju inte som en snygg lösning.... 🙄
 
  • Gilla
JanneJanne123 och 1 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Bara man är överens med grannen om det gemensamma underhållet så. Och då bör man ju vara detta skriftligt för att undvika problem när någon av fastigheterna byter ägare.
Ja överens behöver man verkligen vara och skriftligt är bäst :)

Till er som tycker att ett staket på tomtgräns ska rivas när ny granne flyttar in, hur skulle ni hantera en friggebod som ligger nära gränsen och skriftligt avtal saknas? Ska den bort? Muntliga avtal gäller och jag tycker man kan förutsätta att det är gjort korrekt och under samförstånd av tidigare ägare. Samma bör ju gälla ett staket som står ovanpå fastighetsgränsen.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
S Shyvana skrev:
Syftet är att vi vill kunna skärma av så att djur och barn kan vara ute mer fritt på tomten, utan oro att de ska röra sig någon annanstans. Det kan likväl vara med ett villastängsel som alltså inte har något skydd mot insyn. Det är mer ur ett säkerhetsperspektiv än något annat.
Okej nu förstår jag situationen, du flyttar in med en djurparken.
Är det ett gäng hundar kan jag tänka mig?

Jag som granne skulle nog då säga varsågod att sätt upp ett stängsel men jag skulle inte dela några kostnader med dig.

Dessutom skulle nog jag hävda att det befintliga staketet är samägt och du ska vara delaktig i underhållet.

Du kanske ska fundera på att ha en mindre rastgård för djuren än hela tomten?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.