R
D Dilato skrev:
Det har jag inte, det jag sa var att efter att man diskat bort det poppar det inte upp något spontanmögel som det verkar göra på målad panel som inte grundtvättats med soda och syra och f*n vet vad.
Skojar med dig, problemet är väl att få dödat alla sporer Yes är väldigt milt medel om man säger så..
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Här har du grejer till att ta död på mögel.
Kanske en skvätt i färgen…

[länk]
Jag har inget problem som behöver lösas med kemikalier....
Man behöver inte döda alla mögelsporer innan målning, det är inte så att dom blommar ut och äter upp kåken under färgen när dom är övermålade.
 
R
D Dilato skrev:
Jag har inget problem som behöver lösas med kemikalier....
Du måste bo i en torr del av landet som inga skuggiga delar på fasaden har.
 
R Rejäl skrev:
Du måste bo i en torr del av landet som inga skuggiga delar på fasaden har.
Jag är såpass smart att jag har fasad av materiel som inte möglar..😄

Jag har ägt tre hus, ett med träfasad i Göteborgs skärgård, ett med plåtfasad och nu med tegelfasad.

Plåt, yes & högtryckstvätt nån gång..

Tegel, vadå mögel?

Träpanel, några strykningar med demidek och nästa gång efter 10-15 år byte av panelen, däremellan någon tvätt med yes och vattenslangen.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
….men istället för att tjattra om huruvida yes är yes eller no, varför inte bara köpa en dunk hdgrön och sedan är saken biff?

Alkalisk avfettning tar mögel…
 
D Dilato skrev:
Har det någonsin uppstått en garantidiskussion om hur du tvättade fasaden innan du målade, eller är det bara Alcro som är så osäkra på sin färg att det ens blir en grej?

Självklart säger alla tillverkare att du ska använda alla deras produkter annars....

Samma som bilservice och måste ske på märkesverkstad, mest skitsnack inget mervärde bara fattigare konsument.
De kontrollerar färgskikten och ser ifall färglagerna mår som de borde. De märker om det inte är fäste mellan den gamla färgen och den nya såklart. De ser även ifall det är mögel på den gamla färgen.
En färgleverantör kan ju inte ge bort hur mycket i goodwill som helst bara för att kunden inte kan läsa på burken och använda rätt tvättmedel innan målning.

Hade du velat ha din bil tvättad med yes med otydliga doseringar innan omlackering ?
 
Om man tänker praktiskt, utifrån att arbetet med att tvätta och måla om en fasad är kräver en hel del arbetstimmar, ibland krävs även ställning. Och färg är inte billigt så varför chansa!
 
D Dilato skrev:
Träpanel, några strykningar med demidek och nästa gång efter 10-15 år byte av panelen, däremellan någon tvätt med yes och vattenslangen.
Du glömde symbol för "ironi", inte finns det väl de som byter panel med den intervallen?
Du får byta färgtillverkare.😉
 
R Rejäl skrev:
Jag skrev att man ska vara försiktig då testet är och har varit ifrågasatt, det finns inga mögeldödande indigrienser i vanligt diskmedel.
Utan tvätten blir mer för synsskull..
Ja, naturligtvis är det testet ifrågasatt. Det minskar ju försäljningen av andra mycket dyrare medel för våra tjära färgfabrikanter. Har testat tvättat med både Yes och Bensaltensid (Grönfri) på olika ytor för att bli av med påväxt. Yes fungerar nästan lika bra på fasad, men kräver lite mekanisk bearbetning också,och håller faktiskt bort påväxt ungefär lika länge.
Men på tak är Yes fullständigt värdelöst, där gäller bara Grönfri!

Men det här gäller väl rengöring före ommålning?
Personligen skulle jag aldrig våga tvätta med diskmedel före ommålning.
TÄNK OM FÄRGEN INTE FÄSTER ORDENTLIGT UTAN BÖRJAR FLAGNA EFTER NÅGOT ÅR!!!
Då har man problem.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Jag skrev att man ska vara försiktig då testet är och har varit ifrågasatt, det finns inga mögeldödande indigrienser i vanligt diskmedel.
Utan tvätten blir mer för synsskull..
Man behöver inte tillsatser för att döda bakterier och mögel. Det är välkänt i medicin sen länge att allt som behövs är att tvätta ordentlig med vanlig tvål. Den bryter cellväggen.

"Soap molecules are so effective at eliminating and annihilating the germs on our hands that antibacterial soap is completely unnecessary and can be harmful."
https://www.livescience.com/how-soap-kills-germs
 
  • Gilla
  • Wow
Perplexus och 3 till
  • Laddar…
lllusion lllusion skrev:
Man behöver inte tillsatser för att döda bakterier och mögel. Det är välkänt i medicin sen länge att allt som behövs är att tvätta ordentlig med vanlig tvål. Den bryter cellväggen.

"Soap molecules are so effective at eliminating and annihilating the germs on our hands that antibacterial soap is completely unnecessary and can be harmful."
[länk]
Gäller det lavar, etc, som kan finnas på väggar? Finns små gula hos oss som blir lila efter Prick Fri och försvinner, t.ex. fasadtvätt dödar inte!
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
R
lllusion lllusion skrev:
Man behöver inte tillsatser för att döda bakterier och mögel. Det är välkänt i medicin sen länge att allt som behövs är att tvätta ordentlig med vanlig tvål. Den bryter cellväggen.

"Soap molecules are so effective at eliminating and annihilating the germs on our hands that antibacterial soap is completely unnecessary and can be harmful."
[länk]
Vad kom bakterier och handtvätt in i diskussionen ifrån?

Nej visa påväxter kräver starkare medel..
 
R Rejäl skrev:
Vad kom bakterier och handtvätt in i diskussionen ifrån?

Nej visa påväxter kräver starkare medel..
Det kommer från välbeprövad information om att söka bakterier. Nej, tvål funkar utmärkt bara det.
 
R
lllusion lllusion skrev:
Det kommer från välbeprövad information om att söka bakterier. Nej, tvål funkar utmärkt bara det.
Tror jag inte ett dugg på att det tar död på all påväxt på panel utomhus..
Har hällt diskvatten på gräsmattan utan att gräset dör, så vidare bra på att ta död på olika angrepp på fasaden kan den inte vara😉
 
R Rejäl skrev:
Tror jag inte ett dugg på att det tar död på all påväxt på panel utomhus..
Har hällt diskvatten på gräsmattan utan att gräset dör, så vidare bra på att ta död på olika angrepp på fasaden kan den inte vara😉
Har aldrig sett gräs växa på en ren panel utomhus...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.