Antewallgren Antewallgren skrev:
Det går inte att regla upp en tillfällig vägg med en redig dörr så säkringarna blir
oåtkomliga?
Något sådant tänker jag också. Hur är proppskåpet placerat, kanske är rummet inte av värde för hyresgästen ifråga (typ garderob eller liknande) och man kan helt sonika låsa det?
Dvs plocka ut hyresgästens alla föremål och lägga det på utsidan utrymmet, och sedan smälla på ett ordentligt lås. Kanske byta dörren till en lite mer massiv?

Normalt sett får man ju inte bara rycka ett utrymme från en hyresgäst, men om en hyresgäst t.ex. förstör eller saboterar i tvättstugan (gemensamt utrymme) eller i lägenhetsförrådet (också gemensamt utrymme), så kan man ju utelåsa hyresgästen därifrån. (syftar nu på ett vanligt hyres-höghus nu)

Samma borde det gå att se rummet där proppskåpet är, om det är ett litet förråd eller garderob eller liknande, dvs se det som ett gemensamt utrymme som även tillhör den andra hyresgästen som har proppar där. Och därmed utesluta hyresgästen därifrån.
 
  • Gilla
Antewallgren
  • Laddar…
A Alicero skrev:
Absolut. Det är ingen bra lösning nu. Men inget vi kan göra något åt nu på en gång.
Om du sätter ett stålskåp med lås, OCH han bryter upp det så ta dit polisen och anmäl för sabotage.

Ta bild efter montage och sedan vid ev bryt.

Sätt riktigt tydliga gränser och annäl varje överträdelse.
Filma/spela in varje samtal med dem.

Mao
Öka trycket…
;-)

Stäng av vattnet och säg att det är läcka som måste utredas..

Dra en helt ny matning till grannlägenheten.

Sätt dit en byggcentral med förlängningskablar så att de inte drabbas av haveristen.
Med en byggcentral på plats kan du med hjälp av elektriker börja bygga ett nytt separat elsystem med en ny central..

Nöt ut genom konstanta gränssättande..

Jag har varit i mycket liknnde situation..

Han hämnades genom att trycka in dubbla elkabel rör (5meter) in i golvbrunnen..
:(

Tur jag utgick ifrån det värsta..
;-)

Han tycker fortfarande idag att det var märkligt hur de kunnat komma dit…
😜😳🤗😂
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Polisanmäl det där. Det är ju sabotage. Eller egenmäktigt förfarande. Jag vet inte men olagligt är det i alla fall. Polisen får rubricera det.

Är det porslinsproppar? Du kan knacka sönder porslinet som skyddar runt sen tar du en handske avsedd för elarbete och skruvar i dom igen. Han kommer bara röra propparna en gång till efter det.
Jag har läst mycket poesi. Men ditt andra stycke var nog det vackraste jag läst..
 
  • Haha
Classe73 och 1 till
  • Laddar…
Sätt dit något larm också.

https://www.kjell.com/se/varumarken...-hem/shelly-blu-dorr-och-fonstersensor-p52243

+

https://www.kjell.com/se/varumarken...jarrstrombrytare-med-energimatning-vit-p52157

52157 sätter du i ditt egna hem, förslagsvis via en lampa som även kan signalera fusket, plus att du kan sätta upp så du får en notifikation på mobilen.

52243 sätter du givetvis på proppskåpet som även förses med lås.


Då får du även tidpunkter loggade när han fipplar med proppskåpet, det håller bättre i en rättegång om alla mixtringar med proppskåpet gjorts när han varit hemma. Då kan han inte påstå att gäster mixtrat med proppskåpet.
 
När sades kontraktet upp. Har de tre månaderna gått ännu?
Enligt Lawline finns det inget brottsligt i att stänga av el och vatten i ens egen fastighet där någon upphåller sig olovligt. Dvs. efter att uppsägningstiden passerat. Dock rekomenderas att man bara inväntar Kronofogdens handräckning.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Låt en elfirma provisoriskt dela ingående el och i den vettiga lägenheten får de har ett bygg elskåp tills du permanent har löst elfrågan.
 
A Alicero skrev:
De är uppsagda och kommunen och socialen underrättade. Skulle behöva hitta en lite snabbare lösning. Då andra familjen just nu är i kläm.
Är det begärt avhysning?
 
  • Älska
AG A
  • Laddar…
A AG A skrev:
Enligt Lawline finns det inget brottsligt i att stänga av el och vatten i ens egen fastighet där någon upphåller sig olovligt.
Detta är felaktigt. Det är brottsligt att stänga av el och vatten i en fastighet där man har en hyresgäst, om verkställighet inte gjorts av kronofogden. Först då är det tillåtet att stänga av el och vatten, samt byta lås för att hindra att personen ifråga flyttar tillbaka.

Att göra detta utan verkställighet räknas som olovligt förfogande.

Även med en exekutionstitel i handen så får du inte driva ut hyresgästen själv eller byta lås. Det ska skötas av auktoriserade tjänstemän, men givetvis har du rätt att närvara och själv byta lås i samma sekund som hyresgästen drivits ut med hjälp av polis/kronofogde. Bara att prata med kronofogden när du har exekutionstiteln i handen så får du vara med på avhysningen (om det inte anses vara för farligt) eller få information per telefon när avhysningen gjorts, så kan du byta lås kloss an mot avhysningen.

DÄREMOT om hyresgästen inte betalar elförbrukning eller vattenförbrukning, så kan tjänsten stängas av.
Du måste då följa DESSA KRAV:
https://www.energimarknadsbyran.se/...teg-kraven-pa-elbolaget-innan-elen-stangs-av/
Tänk på att kostnaden som försummats här, är vid fastpris ("elen ingår i hyran") är din elkostnad multiplicerat med procentandelen som hyresgästen hyr av dig.

Så om du har ett 100m^2 hus, och hyresgästen hyr 40m^2, så får du tillförordna 40% av din nuvarande elräkning som obetalt belopp (din elkostnad * 0.4)
Enligt praxis måste obetalt belopp (enbart för elkostnader) motsvara minst 1000 kr:
https://www.energimarknadsbyran.se/...ling/obetalda-elrakningar-nar-stangs-elen-av/

Lämpligt för att undvika tvivel, så bör du enbart räkna kostnaden för elförbrukning när du har hyresgäster och ska räkna ut väsenlighetskravet för frånkoppling, eftersom de fasta kostnaderna har du oavsett om hyresgästen har el eller inte. (till skillnad från ett elbolag som "sparar in" den fasta kostnaden när elen hos dig bryts)

Detta ska sedan vägas samman i väsenlighetsbedömningen. Rättelseanmaning måste även delgivas.
 
Redigerat:
  • Gilla
Stolpskott och 3 till
  • Laddar…
S sebastiannielsen skrev:
Detta är felaktigt. Det är brottsligt att stänga av el och vatten i en fastighet där man har en hyresgäst, om verkställighet inte gjorts av kronofogden. Först då är det tillåtet att stänga av el och vatten, samt byta lås för att hindra att personen ifråga flyttar tillbaka.

Att göra detta utan verkställighet räknas som olovligt förfogande.

Även med en exekutionstitel i handen så får du inte driva ut hyresgästen själv eller byta lås. Det ska skötas av auktoriserade tjänstemän, men givetvis har du rätt att närvara och själv byta lås i samma sekund som hyresgästen drivits ut med hjälp av polis/kronofogde. Bara att prata med kronofogden när du har exekutionstiteln i handen så får du vara med på avhysningen (om det inte anses vara för farligt) eller få information per telefon när avhysningen gjorts, så kan du byta lås kloss an mot avhysningen.

DÄREMOT om hyresgästen inte betalar elförbrukning eller vattenförbrukning, så kan tjänsten stängas av.
Du måste då följa DESSA KRAV:
[länk]
Tänk på att kostnaden som försummats här, är vid fastpris ("elen ingår i hyran") är din elkostnad multiplicerat med procentandelen som hyresgästen hyr av dig.

Så om du har ett 100m^2 hus, och hyresgästen hyr 40m^2, så får du tillförordna 40% av din nuvarande elräkning som obetalt belopp (din elkostnad * 0.4)

Detta ska sedan vägas samman i väsenlighetsbedömningen. Rättelseanmaning måste även delgivas.
Tror du att denna hyresgäst har betalat el-, och vattenförbrukningen då?
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Tror du att denna hyresgäst har betalat el-, och vattenförbrukningen då?
Förmodligen inte, men sedan ska det delgivas också. Se texten jag länkade till. Hyresgästen har sedan 3 veckor från delgivningstidpunkt på sig att vidta rättelse. Därefter kan du frånkoppla elen och vattnet.
 
R
S sebastiannielsen skrev:
Förmodligen inte, men sedan ska det delgivas också. Se texten jag länkade till. Hyresgästen har sedan 3 veckor från delgivningstidpunkt på sig att vidta rättelse. Därefter kan du frånkoppla elen och vattnet.
Vad sker om det finns barn i lägenheten? Stäng elen av ändå?
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Vad sker om det finns barn i lägenheten? Stäng elen av ändå?
Därför man måste underrätta socialen, läs sidan jag länkade till.
Om det finns barn kan då socialen gå in och betala elen. Om socialen enbart betalar elkostnaden så har du då inte rätt att stänga av elen även om hyran är obetald, så socialen kan fördröja elavstängningen och tvinga dig invänta exekutionstitel för vräkning i så fall.

Samma om det finns hjälpbehövande personer. Så bara man följer rätt process så går det susen.
 
  • Gilla
maxmsm och 2 till
  • Laddar…
S
A Alicero skrev:
Det är varmhyra på lägenheterna och all värme och el ingår i hyran.
Varmhyra med en sån hyresgäst kan ju vara hur riskabelt som helst. Finns absolut ingenting som hindrar dom från att låta spisen stå på dygnet runt enbart med avsikten att göra dina elräkningar dyrare.

Eller varför inte anlägga en kryptominer? :D
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
A Alicero skrev:
Äger en villa med 2 lägenheter som vi hyr ut. Proppskåpet är placerat i en av lägenheterna. Och i den lägenheten bor en problemfamilj som inte betalt hyra sen juni och som vi inte lyckats få ut ännu. Nu har dom börjar skruva ur propparna för den andra familjen som också bor i huset. Så de inte har el. Vad sjutton kan man göra?
Detta är en familj helt utan samvete som systematiskt flyttar runt och inte betalat hyra och bara ställer till det.
Kör jag dit och sätter i propparna tar de ur dom igen. Jag kan inte riktigt bosätta mig i deras hall och vakta skåpet.
Behöver rådgivning om vad man kan göra.😵‍💫
Jag har haft liknande problem. I mitt fall blev lösningen att jag helt enkelt låste ut familjen och ställde ut deras saker under ett altantak. När familjen kom hem och ville komma in hade jag en kompis med mig och sa att det går bra att komma in bara jag får hyresskulden reglerad först. Polisen och socialen ringde mig. De påpekade att det var olagligt men att de hade viss förståelse för situationen. Givetvis fick jag polisanmälan på mig och blev kallad till förhör. Utredningen blev aldrig klar.
 
  • Gilla
em72 och 15 till
  • Laddar…
G GrenBo skrev:
Been there done that... Kronofogden fick inte handen ur arslet på 6 månader. De försökte inte ens, trots kompletta handlingar. Kronofogdemyndigheten fungerar inte öht.
Kom på tre ytterligare råd:
  1. Skaffa ett konto på fastighetsägarna dokument. https://app.fastdok.se/templates?categories=5
    Där hittar ni mallar (Nr 21A, 22A, 23, 32 & 33) för alla meddelanden/underrättelser. Kostar ett par kronor men det är förmodligen värt det.
  2. Kör på båda (ordningsstörningar och obetald hyra) spåren samtidigt.
  3. Varje gång det är en ordningsstörning skriver du ner det i en dagbok. Be den andra hyresgästen signera så att allt är dokumenterat.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.