Verkligen hemskt med sådana hyresgäster!

Hyresförhållanden regleras i "hyreslagen", 12 kap. jordabalken (JB), Eventuella uppdateringar i lagen eller möjlighet att ställa frågor om vad som gäller finns hos https://lagrummet.se/lagrummet/

Tidigare arbetade jag vräkningsförebyggande och har för mig att man antingen kan gå via Kronofogden eller Hyresnämnden när man vill säga upp en hyresgäst. När jag googlade hittade jag följande länkar:

https://kronofogden.se/du-har-ett-k...ng-avhysning#button_12_4b3cc579179bc58524371a

https://tecta.se/kunskap/att-saga-upp-eller-vraka-en-hyresgast/

"Åtgärder innan och vid vräkning​

När du upplever problem med en hyresgäst som du anser borde leda till vräkning måste du gå igenom ett antal steg.

1. Som hyresvärd måste du skriftligen be hyresgästen om bättring innan faktisk vräkning.

2. Sker inte bättring lämnas ärendet för prövning om vräkning hos Hyresnämnden.

3a. Bor hyresgästen utan barn under 16 år lämnas Hyresnämndens vräkningsbeslut till Kronofogden.

3b. Bor hyresgästen tillsammans med barn under 16 år måste Socialtjänsten i samma kommun meddelas vräkningen. När de i sin tur bekräftat kan vräkningsbeslut lämnas till Kronofogden.

4. Vräkningen genomförs av Kronofogden."

Jag hittade även:
https://lawline.se/answers/avhysningadvokatens-roll-i-arende
"För att få avhysa en hyresgäst och förklara dennes kontrakt förverkat krävs det att hyresgästen i väsentligt utsträckning åsidosatt de förpliktelser denna har enligt avtalet (12 kap. 42 § Jordabalk). Saker som kan få en förverkad är t.ex. att man inte betalar hyran (12 kap. 42 § 1p Jordabalk), vanvårdas (6p), otillåten andrahandsuthyrning (3p) etc.

När det gäller förverkande p.g.a. sen eller utebliven hyra krävs det att hyran är sen med minst en vecka (12 kap. 42§ 1st 1p Jordabalk). När denna frist löpt ut och man vill avhysa gästen krävs det att man meddelar gästen om detta i rekommenderat brev eller dylikt samt ger hyresgästen en chans att återvinna lägenheten om hyran (12 kap. 44§ 1st Jordabalk). I meddelandet ska gästens skuld till värden specificeras i antal kronor. Fristen för att gästen ska kunna återvinna bostaden är 3 veckor och betalningen ska ske antingen direkt till värden (enl. 12 kap. 20§ Jordabalk) alternativt deponeras hos länsstyrelsen (12 kap. 21§ Jordabalk).

Så första meddelandet ska innehålla meddelande om att hyresgästen ska betala hyran inom 1 vecka för att undvika avhysning. I andra meddelandet ska gästen meddelas att denne har en frist om 3 veckor att betala all den förfallna hyran får att återvinna lägenheten. Inom denna frist får inte gästen avhysas. När man givit det andra meddelandet om återvinningsfristen ska även socialnämnden meddelas. I underrättelsen ska hyresgästens information framgå tillsammans med skäl för avhysningen. Man meddelar den socialnämnd som finns inom den kommun gästen bor i. Sammanfattat får hyresgästen ej avhysas inom fristen om 1 vecka + 3 veckor+ 2 dagar löpt ut (12 kap. 44§ 2-4st Jordabalk). Detta gäller dock ej om gästen är sen med den sista hyran innan denna skulle flyttat ut ändå (12 kap. 44§ 5st Jordabalk). Är man sen med sista hyran skulle en så lång frist innebära att man inte, i praktiken, kan bli avhyst.

Hyresgästen får heller inte avhysas om det är så att det finns en befogad anledning till att gästen inte kunnat betala i tid eller att socialnämnden åtar sig betalningsansvar för gästen (12 kap. 44§ 4st Jordabalk). Befogad anledning är t.ex. lite grövre sjukdom, sjukhusvistelse eller dylikt.

En process för att avhysa en hyresgäst är tämligen komplicerad. Man måste meddela rätt saker till rätt mottagare, meddela skäl till avhysning, faktiskt utföra avhysningen etc."

Tänker att det är viktigt att du som hyresvärd har en pågående dialog med socialtjänst, Hyresnämnd och Kronofogden. Fråga om det är något mer som behöver kompletteras från din sida. Förklara att de andra hyresgästerna i huset far illa av att processen drar ut på tiden, att hyresgästen saboterar. Viktigt, som tidigare skrivts, att kunna bevisa detta.

Du har även fått många goda råd som att bygga in skåpet ordentligt, se till så att det är ett låst proppskåp, metalltråd genom propparna et c. Allt detta låter som ett relativt lätt sätt att även hjälpa dig kunna bevisa olaga intrång.

När anmälan om vräkning görs ska socialtjänsten automatiskt göra en orosanmälan till barn- och unga gällande barnens situation och föräldrarnas föräldraförmåga. Barn och Unga ska då skyndsamt påbörja en utredning.

Hyresgästen kan fördröja avhysningen genom att exemplevis inte skriva under delgivningen. Socialnämnden kanske fattar beslut på att betala hyresskulden för att försöka förhindra vräkningen ur ett barnperspektiv... Då kan det bli Hyresnämnden som avgör.

Kämpa på och nästa gång så får du vara noga med att begära att potentiella hyresgäster visar upp ett UC. Kronofogden kan du söka på själv, om du har personnumren... Vid överskuldsatthet visar ett UC tydligt hur personen hanterar sin ekonomi, om den kontinuerligt "överkonsumerar" eller om det rör sig om gamla skulder. Vet hyresvärdar som är ok med skulder, så länge det inte rör sig om hyresrelaterade skulder eller pågående "överkonsumtion".

Lycka till! Berätta gärna hur det går!
 
  • Gilla
Gnarp och 8 till
  • Laddar…
Vem hyr ut till folk med betalningsanmärkningar och med gratis värme el, låter märkligt.
 
  • Gilla
Wynja och 1 till
  • Laddar…
A Alicero skrev:
Äger en villa med 2 lägenheter som vi hyr ut. Proppskåpet är placerat i en av lägenheterna. Och i den lägenheten bor en problemfamilj som inte betalt hyra sen juni och som vi inte lyckats få ut ännu. Nu har dom börjar skruva ur propparna för den andra familjen som också bor i huset. Så de inte har el. Vad sjutton kan man göra?
Detta är en familj helt utan samvete som systematiskt flyttar runt och inte betalat hyra och bara ställer till det.
Kör jag dit och sätter i propparna tar de ur dom igen. Jag kan inte riktigt bosätta mig i deras hall och vakta skåpet.
Behöver rådgivning om vad man kan göra.😵‍💫
Kontakta Kronofogden för handräckning.
 
A Alicero skrev:
Äger en villa med 2 lägenheter som vi hyr ut. Proppskåpet är placerat i en av lägenheterna. Och i den lägenheten bor en problemfamilj som inte betalt hyra sen juni och som vi inte lyckats få ut ännu. Nu har dom börjar skruva ur propparna för den andra familjen som också bor i huset. Så de inte har el. Vad sjutton kan man göra?
Detta är en familj helt utan samvete som systematiskt flyttar runt och inte betalat hyra och bara ställer till det.
Kör jag dit och sätter i propparna tar de ur dom igen. Jag kan inte riktigt bosätta mig i deras hall och vakta skåpet.
Behöver rådgivning om vad man kan göra.😵‍💫
Ansök om handräckning hos Kronofogden
 
M MackeMachine skrev:
Inte nödvändigtvis.
Jag jobbar som fastighetsförvaltare och har hanterat extremt många fall av sån här karaktär. Senaste gången tog det cirka ett år att få bort aset till hyresgäst. Vanvårdad lägenhet, upprepande störningar, obetalda hyror med mera. Bara uppsägningen äter upp 3 månader, sedan ska du ha delgivningar, domstolsärenden och handräckning från Kronofogden.
Allt som oftast dyker inte HG upp till domstol och det blir en tredskodom, men dyker HG upp och motsätter sig målet kan du räkna med en ännu längre förhandling.

Problemet i detta fall var de långa ledtiderna, kunde få tider 2-3 månader framåt.


Till dig TS;
Bygg in skåpet, ordentligt. Alternativt om du har råd så lägg matningen ut till typ källarutrymme som bara du har tillgång till. Gärna med larm och plåtdörr.
Hade detta varit mitt hus så skulle jag också kontakta ditt lokala el-bolag och säga att dessa problematiska hyresgästerna har flyttat och du vill stänga strömmen till lägenheten för den är vakant. 😉
Stänger han av strömmen (vilket han väl har rätt att göra eftersom det är varmhyra och den inte är betald på flera månader) så lär det bli fart på soc också. Har man barn och ingen el så är det inte nåt plus i kanten i deras bok.
 
  • Gilla
roger2011
  • Laddar…
A Alicero skrev:
Äger en villa med 2 lägenheter som vi hyr ut. Proppskåpet är placerat i en av lägenheterna. Och i den lägenheten bor en problemfamilj som inte betalt hyra sen juni och som vi inte lyckats få ut ännu. Nu har dom börjar skruva ur propparna för den andra familjen som också bor i huset. Så de inte har el. Vad sjutton kan man göra?
Detta är en familj helt utan samvete som……..😵‍💫
Men jag fattar inte. Vaeför skruvar de ur propparna? Vad är det jag missar?
 
  • Gilla
Wynja och 2 till
  • Laddar…
Vräkning kan ta tid men ja kronofogden är rätt väg att gå allt annat är inte att rekommendera.

Jag skulle dock tagit dit elektriker som delar upp elen mellan lägenheterna sen fixar du så att de får eget abbonemang, iallafall hyresgästen som strular.

Sen kommer nätägaren stänga av elen till dem eftersom de inte betalar och då brukar de flytta snabbt. Hyr ut något hus o då står hyresgäst för el o uppvärmning. Då slipper man utdragna processer för ofta stänger elleverantör av elen väldigt snabbt efter att de börjar slira med betalning och då flyttar de ofta omgående.
 
  • Gilla
Staffan_V och 1 till
  • Laddar…
Vad sitter proppskåpet i?

Alltså vad för typ av vägg, är det gips eller betong eller träreglar?

Är proppskåpet platt mot väggen eller "sticker det ut"?

Dvs är det ett sådant här proppskåp:
Elskåp med säkringar öppet på vägg över köksskåp, installationsinstruktioner, trästol framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


eller är det ett sådant här proppskåp:
Elskåp med säkringar och automater monterat inuti en trärammad väggöppning, oavslutad installation, kablar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


(Det viktiga här är inte om det är automatsäkringar eller porslinproppar, utan om proppskåpet är "infällt" så det är "platt längstmed väggen" som ett modernt mediaskåp eller infällt porslinproppskåp bakom ventilationslucka eller om proppskåpet "sticker ut" som ett skåp så att säga)


Anledningen till att det är viktigt, är att ett "platt" proppskåp är enklare att fixa en stabil låsanordning till. Typ, sätt upp 4 hänglåskrokar i varje hörn, sätt på en träskiva över hela proppskåpet som du borrat ovala hål i så det passar över hänglåskrokarna. Sedan en metallplatta över, och sedan ett hänglås, så behöver man ha kofot sedan för att bryta loss.

Och kofot, så långt tror jag inte de grannarna går. Börjar de bokstavligen bryta loss saker från väggarna är det dags att ringa polisen på studs.
 
  • Gilla
EllinorLag och 2 till
  • Laddar…
Giraffens
A Alicero skrev:
Det är varmhyra på lägenheterna och all värme och el ingår i hyran.
Detta är personer som har så mycket anmälningar, skulder och domar på sig så de bryr sig inte om de får fler på sig.
Varför hyr du ut till dem?
 
  • Gilla
Erik Salhammar
  • Laddar…
A Alicero skrev:
Äger en villa med 2 lägenheter som vi hyr ut. Proppskåpet är placerat i en av lägenheterna. Och i den lägenheten bor en problemfamilj som inte betalt hyra sen juni och som vi inte lyckats få ut ännu. Nu har dom börjar skruva ur propparna för den andra familjen som också bor i huset. Så de inte har el. Vad sjutton kan man göra?
Detta är en familj helt utan samvete som systematiskt flyttar runt och inte betalat hyra och bara ställer till det.
Kör jag dit och sätter i propparna tar de ur dom igen. Jag kan inte riktigt bosätta mig i deras hall och vakta skåpet.
Behöver rådgivning om vad man kan göra.😵‍💫
Polisanmäl!
Borde gå under egenmäktigt förfarande?
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Upphör inte besittningsrätten direkt om den som äger en bostad och hyr ut har för avsikt att flytta in? I så fall är det ju bara att informera om att ni ska "flytta in" i lägenheten.
Därefter kanske det går lättare att få hjälp av polis/fogden?
Om ni sedan inte trivs i lägenheten och ångrar er, det är ju inte nuvarande hyresgästs angelägenheter...
 
  • Gilla
A Stenberg
  • Laddar…
A Alicero skrev:
Äger en villa med 2 lägenheter som vi hyr ut. Proppskåpet är placerat i en av lägenheterna. Och i den lägenheten bor en problemfamilj som inte betalt hyra sen juni och som vi inte lyckats få ut ännu. Nu har dom börjar skruva ur propparna för den andra familjen som också bor i huset. Så de inte har el. Vad sjutton kan man göra?
Detta är en familj helt utan samvete som systematiskt flyttar runt och inte betalat hyra och bara ställer till det.
Kör jag dit och sätter i propparna tar de ur dom igen. Jag kan inte riktigt bosätta mig i deras hall och vakta skåpet.
Behöver rådgivning om vad man kan göra.😵‍💫
Ring ditt lokala MC gäng och fråga vad dom vill ha för att lösa problemet.
Kommer ni inte överens om ersättningen så kan du ju skruva ur säkringarna som matar undercentralen till grannen som snart ska flytta men inte har fattat det än.
För att vara ännu jävligare, be dina snälla grannar att dra ur allt elektriskt i sin lägenhet och låna sedan en megger och skicka på en stötspänning på 1000v i ledningarna, gärna ännu högre om möjligt.
Det kommer förhoppningsvis resultera i att familjen som inte betalar hyran behöver byta ut tv, datorer osv.
Upprepa detta tills dess att dom tröttnar och packar ihop sina grejer och försvinner.

Får du inte tag i en megger, kan du be en elektriker hjälpa dig att släppa lite försiktigt på neutralledaren.
Be honom ordna en flytande nolla han vet vad du vill ha hjälp med då.
Det är dock ett jobb som inte nödvändigtvis berättigar till ROT avdrag så erbjud honom en snickartjuga (500kr) i fickan för besväret.
 
Redigerat:
  • Haha
Embridioum och 1 till
  • Laddar…
L L A Axelsson skrev:
Hur många grannar från helvete finns det egentligen?
Alla grannar är väl från helvetet 😁😉
 
  • Haha
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
Ni kanske har lagt märke till att TS inte svarar längre. Troligen har han fått nog av alla märkliga, delvis kriminella tips här som inte motsvarar något juridiskt tänkande.
 
  • Gilla
  • Haha
Arnejaevel och 23 till
  • Laddar…
Det går inte att regla upp en tillfällig vägg med en redig dörr så säkringarna blir
oåtkomliga?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.