Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Tack! Den ska jag testa.
Vi brukar laga en enkel maträtt med wokgrönsaker, stekt lök och tofu kryddad enligt smak och humör. Använd mycket krydda till tofu.
Med risnudlar till. Den har blivit lite av en favorit
 
  • Gilla
  • Haha
Marlen Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
N Niq skrev:
Nja människan är gjord för att kunna äta både kött och växter men ser man på människans tarmsystem så inser man att det är mera utformat för att äta växtbaserad mat.
Dom ämnen du nämner är visserligen lätt att få brist på. Lättaste sättet att motverka det är att äta tillskott men det går också att få det genom växtbaserad mat.
Jag förespråkar absolut inte någon sorts diet med bara kött eller mest kött, för människan är inte gjord för det heller. I samband med att människan började med jordbruket så ändrades den normala genuppsättningen så att vi kunde basera vår kost på en stor andel spannmål.

Just att man behöver tillskott visar ju att det är en diet som människan inte är gjord för egentligen, tillskott har ju funnits en mycket kort tid jämfört med mänskligheten, även om man bara räknar med tiden sen jordbrukets införande. Sen har jag full förståelse för dem som väljer att äta vegetariskt, veganskt eller något annat trots att de behöver tillskott för att må bra i längden. Man ska bara vara medveten om det när man väljer att byta kost, alltför många idag kastar sig mellan olika dieter utan att veta vad det innebär i fråga om viktiga näringsämnen.
 
  • Gilla
mexitegel och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
N Niq skrev:
Här är en bild på en köttersättning som vi brukar använda istället för köttfärs. Tror inte just det här fabrikatet finns i Sverige men det borde väl gå och hitta något liknande.

[bild]
Kan du berätta vad den är gjord på?
Det blir nog lättare att hitta en likvärdig produkt här.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Jag förespråkar absolut inte någon sorts diet med bara kött eller mest kött, för människan är inte gjord för det heller. I samband med att människan började med jordbruket så ändrades den normala genuppsättningen så att vi kunde basera vår kost på en stor andel spannmål.

Just att man behöver tillskott visar ju att det är en diet som människan inte är gjord för egentligen, tillskott har ju funnits en mycket kort tid jämfört med mänskligheten, även om man bara räknar med tiden sen jordbrukets införande. Sen har jag full förståelse för dem som väljer att äta vegetariskt, veganskt eller något annat trots att de behöver tillskott för att må bra i längden. Man ska bara vara medveten om det när man väljer att byta kost, alltför många idag kastar sig mellan olika dieter utan att veta vad det innebär i fråga om viktiga näringsämnen.
Det går att leva helt veganskt utan tillskott. Det kräver bara att man lär sig vad som finns i dom olika växterna. Det är svårare än att tillskott men inte omöjligt.
 
  • Gilla
  • Haha
Anders.o93 och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Kan du berätta vad den är gjord på?
Det blir nog lättare att hitta en likvärdig produkt här.
Etikett med allergener och ingredienser, gluten innehållande spannmålsprodukter, vete, och ärtor listade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Länk till butik som säljer.
https://www.s-kaupat.fi/tuote/muu-arkijauhis-320-g/6430078147286.

Bästa informationen jag hittade på svenska.
Välj svenska i övre högra hörnet
 
  • Arg
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
Lassiter och 3 till
  • Laddar…
hur kul är det med en bärs och grilla grönsaker… har lite svårt att greppa!
Vet dock att grilla kött och ta en bärs är ganska oslagbart 😉
 
  • Gilla
  • Älska
Lassiter och 7 till
  • Laddar…
BirgitS
N Niq skrev:
[bild]
Länk till butik som säljer.
[länk].

Bästa informationen jag hittade på svenska.
Välj svenska i övre högra hörnet
Hittar inte en likadan produkt men Findus Pease och Gold&Green Foods Pulled Oats är i alla fall gjorda med ärtprotein, men inte med vete utan med havre: https://www.allergia.se/fyra-vegofarser-utan-soja/

Här är en sida som förutom flera olika produkter också tar upp näringsinnehållet i olika färsprodukter och vad man ska se upp med: https://www.hemhyra.se/tester/megatest-har-ar-vegofarsen-med-basta-naringen/
GoGreen, Aloba, Ikea och Beyond Meat har tydligen produkter baserade på ärtprotein också.
 
BirgitS
R Robin Lindberg skrev:
hur kul är det med en bärs och grilla grönsaker… har lite svårt att greppa!
Vet dock att grilla kött och ta en bärs är ganska oslagbart 😉
En bra början är väl att dra ner lite på köttbitens storlek och äta lite mer grönsaker till i stället. Man behöver inte gå från ena ytterligheten till den andra.
 
  • Gilla
RolfoHelena och 5 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
Här är ett recept vi brukar använda.Den kallas till spaghettisås. Såg nu att den innehåller ingen köttersättning alls.

[bild]
näringsvärde på det?
Känns som den är vädigt näringsfattig för en människa i rörelse.
 
  • Gilla
Marie Beliaev
  • Laddar…
K
Själv lägger jag mitt fokus på att laga min mat själv ( finns lite halvfabrikat ibland) och försöker ha en varierad kost. Är väl någon form av kött varje dag i stort sätt. Har provat korn färs bla och det är inget för mig. Har väldigt svårt att äta en måltid utan kött
 
  • Gilla
Lassiter och 2 till
  • Laddar…
Tror man mår bäst av att äta varierat.
Mycket grönsaker, mycket fisk, långsama kolhydrater, fullkorn, baljväxter, inte för mycket rött kött osv.

Men lika viktigt är att röra på sig. Promenera varje dag och mer fysisk och pulshöjande träning ett par gånger per vecka.

Undvika stress!

Att slaviskt följa vegankost kommer definitivt inte att rädda någon.
 
  • Gilla
RolfoHelena och 5 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag förespråkar absolut inte någon sorts diet med bara kött eller mest kött, för människan är inte gjord för det heller. I samband med att människan började med jordbruket så ändrades den normala genuppsättningen så att vi kunde basera vår kost på en stor andel spannmål.
Det gör jag!
 
  • Gilla
Marie Beliaev och 5 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Det gör jag!
[media]
Öl och vin varje dag är också gott!
 
  • Gilla
john68 och 2 till
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Öl och vin varje dag är också gott!
Öl har jag slutat med, men vin blir det dagligen (och nån whisky också).
 
  • Gilla
  • Wow
Rejäl och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Vi äter allt mindre kött och allt mer grönsaker själva, men det man ska vara uppmärksam på med vegansk och vegetarisk mat är att människan inte är gjord för det utan lätt får brist på järn, B12 och D etc.
Inte är gjord för det är fullständigt fel uttryck. Jag har ätit veganskt i 4 år och lider inte av brist på något.

Varken djur eller växter kan producera B12. B12 kommer från bakterier som lagras i djurens tarmsystem/vävnad som människan sen äter.

Människan är snarare gjord att inte äta djur. Jag skulle gärna se en människa döda exempelvis en älg med bara händerna eller tänderna…
 
  • Haha
  • Arg
videopac och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.