Claes Sörmland
M mattie_river skrev:
Kan man stämma som enskild? Kan man hålla inne hela/delar av samfällighetsavgiften?
Ja det finns utrymme för enskild att väcka talan om skadestånd mot styrelseledamot, se 54 § samfällighetslagen. Samma regelverk som 21 kap. lagen om ekonomiska föreningar.

Du vänder dig till mark- och miljödomstolen.

Jag har ingen egen erfarenhet av detta.
 
  • Gilla
Appendix och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ja det finns utrymme för enskild att väcka talan om skadestånd mot styrelseledamot, se 54 § samfällighetslagen. Samma regelverk som 21 kap. lagen om ekonomiska föreningar.

Du vänder dig till mark- och miljödomstolen.

Jag har ingen egen erfarenhet av detta.
Kolla om någon i styrelsen har en liten bil och byt plats. Det måste de gå med på eftersom de inte ser problemet…..
 
  • Gilla
  • Haha
Farstatjej90 och 15 till
  • Laddar…
Utan att ha någon kunskap inom området så skulle jag, efter att läst alla kommentarer och råd, gått till styrelsen och bett dem komma fram med en lösning. T. ex erbjuda den av styrelseledamoterna förfogande bästa parkeringsplatsen för er, och föreslagit ett byte för att du inte ska "behöva" gå vidare med en stämning.
 
  • Gilla
Krille4 och 7 till
  • Laddar…
M Mr Person skrev:
Utan att ha någon kunskap inom området så skulle jag, efter att läst alla kommentarer och råd, gått till styrelsen och bett dem komma fram med en lösning. T. ex erbjuda den av styrelseledamoterna förfogande bästa parkeringsplatsen för er, och föreslagit ett byte för att du inte ska "behöva" gå vidare med en stämning.
TS har ju redan försökt föra diskussion med styrelsen och fått svaret, att det står i stadgarna.
 
  • Gilla
mattie_river
  • Laddar…
X Xaktly skrev:
TS har ju redan försökt föra diskussion med styrelsen och fått svaret, att det står i stadgarna.
Ja, men med den nya kunskapen att hela anläggningens finansiering är olaglig och att styrelsen blir personligt ekonomiskt ansvarig ger lita annan tyngd för TS i diskussionen.
 
  • Gilla
Anna_H och 7 till
  • Laddar…
M
Läst vårt anläggningsbeslut nu. Kan inte hitta ett pip som skulle ge utrymme för att installera solceller (eller annan elproduktion).
R Robban1234 skrev:
Kolla om någon i styrelsen har en liten bil och byt plats. Det måste de gå med på eftersom de inte ser problemet…det är en
R Robban1234 skrev:
M Mr Person skrev:
Utan att ha någon kunskap inom området så skulle jag, efter att läst alla kommentarer och råd, gått till styrelsen och bett dem komma fram med en lösning. T. ex erbjuda den av styrelseledamoterna förfogande bästa parkeringsplatsen för er, och föreslagit ett byte för att du inte ska "behöva" gå vidare med en stämning.
Kolla om någon i styrelsen har en liten bil och byt plats. Det måste de gå med på eftersom de inte ser problemet…
Se skärmdump från vårt anläggningsbeslut. Måste säga att vår styrelse verkar ha en väldigt avslappnad inställning till det. "Elradiatorer" blev till elbilsladdare... Jag ser då ingenting som med bästa vilja i världen kan bli till elproduktion/solcellsanläggning.

Dessutom, oavsett vad stadgarna säger, så säger lagen om samfällighetsföreningar att den enskildes intressen i skälig omfattning ska beaktas. Märkligt nog tycker styrelsen att man inte ens behöver tillfråga oss om våra synpunkter.

Måste säga att vår styrelse generellt verkar ha en väldigt "avslappnad inställning" till lagstiftningen, rättspraxis och anläggningsbeslutet...
 
  • Svensk text om gemensamhetsanläggning med garage, belysning, parkering och soputrymmen; hänvisning till dokumentbilagor.
  • Svensk text ur lagbok om samfällighetsförenings ändamål och medlemsintressen, markering i blått.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
  • Gilla
  • Ledsen
  • Arg
Anna_H och 6 till
  • Laddar…
M mattie_river skrev:
Läst vårt anläggningsbeslut nu. Kan inte hitta ett pip som skulle ge utrymme för att installera solceller (eller annan elproduktion).

Se skärmdump från vårt anläggningsbeslut. Måste säga att vår styrelse verkar ha en väldigt avslappnad inställning till det. "Elradiatorer" blev till elbilsladdare... Jag ser då ingenting som med bästa vilja i världen kan bli till elproduktion/solcellsanläggning.

Dessutom, oavsett vad stadgarna säger, så säger lagen om samfällighetsföreningar att den enskildes intressen i skälig omfattning ska beaktas. Märkligt nog tycker styrelsen att man inte ens behöver tillfråga oss om våra synpunkter.

Måste säga att vår styrelse generellt verkar ha en väldigt "avslappnad inställning" till lagstiftningen, rättspraxis och anläggningsbeslutet...
Det står ju faktiskt eluttag, om vi ska vara noga kan det omfatta att ladda batterier :(
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Claes Sörmland
M mattie_river skrev:
Läst vårt anläggningsbeslut nu. Kan inte hitta ett pip som skulle ge utrymme för att installera solceller (eller annan elproduktion).

Se skärmdump från vårt anläggningsbeslut. Måste säga att vår styrelse verkar ha en väldigt avslappnad inställning till det. "Elradiatorer" blev till elbilsladdare... Jag ser då ingenting som med bästa vilja i världen kan bli till elproduktion/solcellsanläggning.
Ojdå. Gissningsvis har man inte en jäkla aning om samfällighetslagen och vad ett anläggningsbeslut är. Man har gissningsvis bara kört på och trott att samfällighetsföreningen var som vilken oreglerad förening som helst.

Frågan är vad du ska göra i detta sammanhang i praktiken. Det är ju ändå ditt grannskap som har klantat sig och det gäller ju att kunna samexistera i lokalsamhället även efter detta. Inte en lätt situation.

Och hur mycket är det enskilda styrelser som genom åren som har gått fel och hur mycket av olagligheterna är förankrade på stämma?
 
  • Gilla
Appendix och 7 till
  • Laddar…
M
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det står ju faktiskt eluttag, om vi ska vara noga kan det omfatta att ladda batterier
På något ställe så har jag för mig att det var just elradiatorerna (som inte längre finns) som "ersatts" av laddarna. Viss reservation om jag minns rätt men den frågan tänker jag ändå inte driva. Det får bli någon annans sak om den medlemmen är missnöjd.
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Gå med i styrelsen. Lev rövare, och övertala alla i styrelsen att du skall få byta plats och någon annan med liten bil ska få din plats. När det är gjort begärd du utträde ur styrelsen.
 
M
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ojdå. Gissningsvis har man inte en jäkla aning om samfällighetslagen och vad ett anläggningsbeslut är. Man har gissningsvis bara kört på och trott att samfällighetsföreningen var som vilken oreglerad förening som helst.

Frågan är vad du ska göra i detta sammanhang i praktiken. Det är ju ändå ditt grannskap som har klantat sig och det gäller ju att kunna samexistera i lokalsamhället även efter detta. Inte en lätt situation.

Och hur mycket är det enskilda styrelser som genom åren som har gått fel och hur mycket av olagligheterna är förankrade på stämma?
Det här är en stor samfällighet (som egentligen omfattar andra delar också än bara garagen (men inga solceller eller elproduktion). Att räkna med att alla gamla och nya medlemmar ska ska sitta ner och acceptera att bli individuellt "tilltryckta" eller kollektivt belastade av "projekt" utanför anläggningsbeslutet är nog att begära (och förvänta sig) i mesta laget...

Som jag förstår är ett stämmobeslut om att "skaffa solceller" inte fritt mandat för styrelsen att exekvera stämmobeslutet och samtidigt nonchalera gällande lagstiftning och anläggningsbeslutet...
 
Redigerat:
  • Gilla
Anna_H och 5 till
  • Laddar…
M
lsoderlund lsoderlund skrev:
Gå med i styrelsen. Lev rövare, och övertala alla i styrelsen att du skall få byta plats och någon annan med liten bil ska få din plats. När det är gjort begärd du utträde ur styrelsen.
Det verkar mycket jobbigare (och längre väg till framgång) än att stämma styrelsemedlemmarna i ett solklart case och få grejerna bortplockade på deras bekostnad. Ombudskostnaderma (som jag får igen) kan jag lätt ligga ute med.
 
Claes Sörmland
M mattie_river skrev:
Det här är en stor samfällighet (som egentligen omfattar andra delar också än bara garagen (men inga solceller eller elproduktion). Att räkna med att alla gamla och nya medlemmar ska ska sitta ner och acceptera att bli individuellt "tilltryckta" eller kollektivt belastade av "projekt" utanför anläggningsbeslutet är nog att begära (och förvänta sig) i mesta laget...
I ljuset av det är det så klart enklare att vara mer principiell. Lagen ska följas.

M mattie_river skrev:
Som jag förstår är ett stämmobeslut om att "skaffa solceller" inte fritt mandat för styrelsen att exekvera stämmobeslutet och samtidigt nonchalera gällande lagstiftning och anläggningsbeslutet...
Du har helt rätt där. En stämmobeslut ger inte styrelsens ledamöter rätt att bryta mot lagen. De är ansvariga för sina handlingar även om stämman har fattat beslut om att föreningen ska bryta mot lagen.
 
  • Gilla
Appendix och 6 till
  • Laddar…
S
Hur kan föreningen ha installerat solceller utan att alla medlemmar godkänner det?

Skillnaden mellan att köpa solceller och köpa t.ex bitcoins är minimal. Båda är att spekulera i framtida vinst, känns som föreningen tar ut alldeles för hög avgift om man så mycket pengar över att man kan spekulera i solceller. Eller så har man lånat till det och isåfall är man riktiga idioter.

Vad hindrar föreningen att köpa bitcoins nästa gång?
 
S SueCia skrev:
Hur kan föreningen ha installerat solceller utan att alla medlemmar godkänner det?
Det spelar ingen roll om alla medlemmar godkänner det. En samfällighetsförening får inte bedriva verksamhet utanför sitt av Lantmäteriet definierade uppdrag i anläggningsbeslutet. Så oavsett vad man tycker om solceller är det här en olovlig åtgärd.
 
  • Gilla
Nissens och 11 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.