Nissens
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Sammanfattningsvis så tycker jag det är tydligt att det gått prestige i frågan.

ESV går in hårt för

- formella brister i bedömningen av överensstämmelse. Det är ju sant. Men olustigt att läsa att det tjafsas om ifall ett ackrediterat provhus har gjort några tester eller inte. Easee förtjänar stryk här, det är klart, men hur mycket är OT för denna tråd.

- reläerna i laddstationen. Ja, det finns fog att ifrågasätta dessa. De var dock inte med som grund i det ursprungliga försäljningsförbudet.

Men ESV drar upp osannolika fall som kan få dessa reläer att svetsa. De menar att ett förutsägbart användningsfall är att köra vedkapen via laddstationen. Jag ska erkänna att jag inte kände till att det fanns sådana adaptrar för att kunna nyttja laddstationer till annat än elbilsladdning. Men jag menar ändå att ESV överdriver grovt här, riktigt grovt, sandlådenivå. De tar upp en HiFi-förstärkare som exempel...

De personer som nyttjar dessa adaptrar torde dyka upp på forumet och undra varför mätarsäkringen löste när de körde vedkapen trots att de har lastbalansering. Dessa personer får man helt enkelt lägga åt sidan. Det går inte att garantera säkerheten för alla slags personer, speciellt inte de som på något sätt lyckas använda laddstationen som strömbrytare för vedkapen. För 95 % av befolkningen räcker det med att föra in en punkt till i min lista i #1 om att inte använda sådana adaptrar. Det är förhoppningsvis de 95 % som har en kroppsimpedans som gör att de inte dör vid en kortslutning ;)

Risken för kortslutning vid elbilsladdning är vad man ska bedöma här. Det är vad som kan få reläerna att fallera. ESV pratar om överbelastningsström. Det är ett begrepp som inte finns. De menar överlastström. Vad skulle kunna orsaka det? Jag ser ingenting sannolikt som inte innefattar att det går att tala om för bilen att sluta dra ström.

ESV vill också mena att det finns risk att reläerna svetsar fast under drift, alltså att slutna kontakter kan svetsa ihop. Jag kan inte bedöma den risken. Jag skulle tro att risken ligger i paritet med att en "riktig" JFB beckar ihop och inte löser vid fel.

Sedan har ESV påståenden kring frihjulsdioder som jag inte hade en aning om. Vore värdefullt om någon insatt i detta kan bedöma hur en sådan diod kan minska livslängden och öka risken för svetsning. Menar de att mot-EMKn gör att reläet släpper lite senare/långsammare? Bilagan säger så. Är reläerna så snålt dimensionerade så finns det ett problem. Men man kan kanske ställa frågor till ESV om hur kretslösningar med reläet ska utformas nu - det behöver säkert nya områden för att berättiga sin existens.

Det är sant att det är problematiskt att använda samma reläer för så många syften, både drift och säker frånskiljning. Det ska dock inte belastas vid drift (lastbrytning) - de ska endast föra belastningsström.

Men jag tycker ESV kraftigt överdriver sannolikheten för fel som belastar reläerna. Det vore dock intressant att veta mer om det stora antal fall som sägs inträffat ute hos kund.

En annan sak bör också läggas till på min lista över förhållningsorder: Låt för böveln inte hunden tugga sönder laddkabeln!!

Det klagas även på skadedjur. Tror ni detta är en av de tre fasledarna från laddstationen? Sådana kablar brukar ju sedan urminnes tider vara skyddade av slang som bilden till höger visar. ESV borde träna på sin google-fu.

[bild]

Men visst finns det scenarion som kan orsaka en kortslutning mot jord. Jag skulle dock tro att mätarsäkringen i hushållen kommer att täcka detta fall till 95 % om inte jordfelsskyddet skulle fungera.

Så jag fann inget som motsäger #1. Detta har kostat mig två timmar som jag inte har. Nu behöver jag återgå till arbetet.
Många bra insikter.
Tyvärr lär inte Easee vinna detta oavsett.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
B
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Sammanfattningsvis så tycker jag det är tydligt att det gått prestige i frågan.

ESV går in hårt för

- formella brister i bedömningen av överensstämmelse. Det är ju sant. Men olustigt att läsa att det tjafsas om ifall ett ackrediterat provhus har gjort några tester eller inte. Easee förtjänar stryk här, det är klart, men hur mycket är OT för denna tråd.

- reläerna i laddstationen. Ja, det finns fog att ifrågasätta dessa. De var dock inte med som grund i det ursprungliga försäljningsförbudet.

Men ESV drar upp osannolika fall som kan få dessa reläer att svetsa. De menar att ett förutsägbart användningsfall är att köra vedkapen via laddstationen. Jag ska erkänna att jag inte kände till att det fanns sådana adaptrar för att kunna nyttja laddstationer till annat än elbilsladdning. Men jag menar ändå att ESV överdriver grovt här, riktigt grovt, sandlådenivå. De tar upp en HiFi-förstärkare som exempel...

De personer som nyttjar dessa adaptrar torde dyka upp på forumet och undra varför mätarsäkringen löste när de körde vedkapen trots att de har lastbalansering. Dessa personer får man helt enkelt lägga åt sidan. Det går inte att garantera säkerheten för alla slags personer, speciellt inte de som på något sätt lyckas använda laddstationen som strömbrytare för vedkapen. För 95 % av befolkningen räcker det med att föra in en punkt till i min lista i #1 om att inte använda sådana adaptrar. Det är förhoppningsvis de 95 % som har en kroppsimpedans som gör att de inte dör vid en kortslutning ;)

Risken för kortslutning vid elbilsladdning är vad man ska bedöma här. Det är vad som kan få reläerna att fallera. ESV pratar om överbelastningsström. Det är ett begrepp som inte finns. De menar överlastström. Vad skulle kunna orsaka det? Jag ser ingenting sannolikt som inte innefattar att det går att tala om för bilen att sluta dra ström.

ESV vill också mena att det finns risk att reläerna svetsar fast under drift, alltså att slutna kontakter kan svetsa ihop. Jag kan inte bedöma den risken. Jag skulle tro att risken ligger i paritet med att en "riktig" JFB beckar ihop och inte löser vid fel.

Sedan har ESV påståenden kring frihjulsdioder som jag inte hade en aning om. Vore värdefullt om någon insatt i detta kan bedöma hur en sådan diod kan minska livslängden och öka risken för svetsning. Menar de att mot-EMKn gör att reläet släpper lite senare/långsammare? Bilagan säger så. Är reläerna så snålt dimensionerade så finns det ett problem. Men man kan kanske ställa frågor till ESV om hur kretslösningar med reläet ska utformas nu - det behöver säkert nya områden för att berättiga sin existens.

Det är sant att det är problematiskt att använda samma reläer för så många syften, både drift och säker frånskiljning. Det ska dock inte belastas vid drift (lastbrytning) - de ska endast föra belastningsström.

Men jag tycker ESV kraftigt överdriver sannolikheten för fel som belastar reläerna. Det vore dock intressant att veta mer om det stora antal fall som sägs inträffat ute hos kund.

En annan sak bör också läggas till på min lista över förhållningsorder: Låt för böveln inte hunden tugga sönder laddkabeln!!

Det klagas även på skadedjur. Tror ni detta är en av de tre fasledarna från laddstationen? Sådana kablar brukar ju sedan urminnes tider vara skyddade av slang som bilden till höger visar. ESV borde träna på sin google-fu.

[bild]

Men visst finns det scenarion som kan orsaka en kortslutning mot jord. Jag skulle dock tro att mätarsäkringen i hushållen kommer att täcka detta fall till 95 % om inte jordfelsskyddet skulle fungera.

Så jag fann inget som motsäger #1. Detta har kostat mig två timmar som jag inte har. Nu behöver jag återgå till arbetet.
Har i stort sett läst hela dokumentet. Jag reagerar som du på att man drar in en massa helt ovidkommande exempel på vad man använder sin laddbox till, "häcksax, gräsklippare, vedklyv, högtryckstvätt, dammsugare,luftkompressor eller snöslunga etc."

Jag tycker det är snudd på sjukt att ta med dessa exempel om man beaktar att detta är en myndighet som förväntas hålla en professionell nivå. Visst ska Easee förutse olika användningsscenarion, men att föreställa sig att en majoritet av Svensson köper dyra adaptrar till sin laddbox för att köra snöslungan med, nej det är bara helt osannolikt.

Som jag anade från första början har Easee enligt ESV valt att kapa maximalt med kostnader och nyttjar samma reläer för alla funktioner, enligt ESV "till- och frånslag, jordfelsskydd, DC-felskydd och överbelastningsskydd". Här tycker jag det känns uppenbart att Easee gått för långt i sin strävan att skapa högsta marginal alt. lägsta försäljningspris på dessa laddboxar.

Att som ESV sedan skriver, inte exkludera laddboxar som inte används i den generella felstatistiken är också grovt missvisande av Easee. Jag vet att många laddboxar står helt oanvända i olika föreningar/större laddlösningar vid privata parkeringar, då långt ifrån alla ännu skaffat elbil.
 
  • Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
Intressant! Jag sitter själv just nu med en konstruktion innehållandes spolar och dioder som samverkar, det gäller att hålla tungan i rätt mun.

@bygges ESV (elskrämselverket) levererar vitt mot och brett i denna fråga, jag har egentligen väldigt lågt förtroende för dem, men här har de ibland rätt djupa analyser för att sedan komma med rätt korkade ideer som att använda laddboxen som eluttag 🙄

Sedan tycker jag easees lösning med reläerna är rätt intressant, varför ha en massa fler reläer än som behövs? Det gäller bara att välja rätt relä 🙄
Det är med förskräckelse jag ser att många laddboxar består av en massa normkomponenter i en gigantisk kapsling.
 
  • Gilla
bygges och 2 till
  • Laddar…
Ja, jag blev också förvånad över adaptrarna som förvandlar en laddbox till tre-fas-uttag. Jag trodde i min enfald att det inte var möjligt, men inser när jag nu kommit på tanken att det naturligtvis är det.

Tanken skulle iaf inte slagit mig att använda en laddbox till annat än att just ladda en elbil.

Men det slår mig att det kanske inte går att formellt sätta "P" för? Man kan ju göra avsteg från en del regler när man installerar fast, just för att man då kan garantera vilken utrustning som kommer att vara inkopplad och att bara den kommer att vara det.

Så det enda andra alternativet är då alltså "uttag" och då åker laddboxen med av bara farten. Det går inte att tekniskt/regelmässigt säga att den endast är tillåten för laddning av därför avsedd utrustning? Man måste alltså anta att någon kan köra ljudanläggningen för garden partyt via laddboxen?

Det leder ju onekligen till en del märkliga resonemang, som de ESV framfört...
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
B
13th Marine 13th Marine skrev:
Intressant! Jag sitter själv just nu med en konstruktion innehållandes spolar och dioder som samverkar, det gäller att hålla tungan i rätt mun.

@bygges ESV (elskrämselverket) levererar vitt mot och brett i denna fråga, jag har egentligen väldigt lågt förtroende för dem, men här har de ibland rätt djupa analyser för att sedan komma med rätt korkade ideer som att använda laddboxen som eluttag 🙄

Sedan tycker jag easees lösning med reläerna är rätt intressant, varför ha en massa fler reläer än som behövs? Det gäller bara att välja rätt relä 🙄
Det är med förskräckelse jag ser att många laddboxar består av en massa normkomponenter i en gigantisk kapsling.
Ja det är ju en fin och smart teknisk lösning de gjort, klart mer integrerad än som du säger, en DIN-skena, några brytare, lite kabel från bygghandeln, så som det ser ut i en del laddboxar. Problemet är väl bara att det trots allt är en bra grej att kunna bryta faserna på traditionellt mekaniskt sätt.
 
kisumisu
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag ska erkänna att jag inte kände till att det fanns sådana adaptrar för att kunna nyttja laddstationer till annat än elbilsladdning.
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Ja, jag blev också förvånad över adaptrarna som förvandlar en laddbox till tre-fas-uttag. Jag trodde i min enfald att det inte var möjligt, men inser när jag nu kommit på tanken att det naturligtvis är det.

Tanken skulle iaf inte slagit mig att använda en laddbox till annat än att just ladda en elbil.
Jag visste inte heller det innan sommaren 2023.

Satt i min bil och väntade på slutföra laddning på ett köpcentrum. Så dyker en ungdom upp med elsparkcykel. Tänkte att vad är han ute efter och varför kommer han till laddstället.

Då tar han fram en adapter som gör ladduttaget till en vanlig schuckouttag.
Man blir förvånad och den fungerade.

Tänkte att vad är set för hemmapul och hur får han den kommunicera med boxen. Men det finns såna i alla fall från Kina att köpa. 😮 O ja den fungerade i en helt annan laddbox än Easee 😂

Fast kanske dumt sprida ut det här för snart har vi ice bilar som har sin motorvärmare på laddningsplatser 😱
 
  • Gilla
  • Haha
karlmb och 1 till
  • Laddar…
kisumisu
Laddstation för elfordon, elcykel anslutning med sladd, grå pelare, teknologi, utomhus, text "Rechargez Votre E-Bike".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Reseadaptrar, smartphone, onlinebutikssida, träyta, urbant landskap i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Så elsäkerhetsverket är också helt ute och cyklar, borde väl koncentrera sig mer på dessa adapters och liknande. Även om jag måste erkänna att det även lite häftigt vad man kan göra.
 
Redigerat:
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
kisumisu
R Robert-san01 skrev:
Finns redan i sverige och säljs ofta till BRF för att kunna byta motorvärmarstoplarna till laddboxar utan att reta upp dem som skulle ha blivit av med sin motorvärmarstolpar. Och för kunna konkurrera med Charge-Amps Halo som har inbyggt Schuko.

[länk]

Finns även för CEE

[länk]
Intressant att det godkänt göra så?!

Dessa du länkar till är säkert bättre i kvalite o säkerhet.

Men den jag hittade nu på bara snabbsök kostar ca 300-400kr inklusive moms och tull.

O likt dessa adapters som man tar ut el från bil saknar även den här jord.
Skulle dock vara kul hitta en omvänd adapter som skulle fungera även till hybridbil 🤔
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Så elsäkerhetsverket är också helt ute och cyklar.
Ute och el-sparkar kan man kanske säga? :D ;)

Om man vill göra detta på egen stolpe är det väl helt ok, men skulle faktiskt bli lite sur om nån laddade en elspark på de få platser som finns tillgängliga när man vill ladda bilen. Var går gränsen? Får man ladda mobiltelefonen?

Jag lät sätta ett 3-fas uttag på samma undercentral som laddboxen, så det sitter på andra sidan väggen (på insidan). Har dock inget som kopplas på 3-fas uttag, men plötsligt ska nåt jobb göras och man vill koppla in 3-fas på nån maskin. Tror jag kan ställa om min gamla Esab Miggy till 3-fas, men jag har inte svetsat på väldigt många år... Tveksam om jag vågat köra svetsen genom laddboxen, iallafall inte min Easee... :D
 
  • Gilla
Robert-san01 och 2 till
  • Laddar…
kisumisu
J JohanLun skrev:
Ute och el-sparkar kan man kanske säga? :D ;)

Om man vill göra detta på egen stolpe är det väl helt ok, men skulle faktiskt bli lite sur om nån laddade en elspark på de få platser som finns tillgängliga när man vill ladda bilen. Var går gränsen? Får man ladda mobiltelefonen?

Jag lät sätta ett 3-fas uttag på samma undercentral som laddboxen, så det sitter på andra sidan väggen (på insidan). Har dock inget som kopplas på 3-fas uttag, men plötsligt ska nåt jobb göras och man vill koppla in 3-fas på nån maskin. Tror jag kan ställa om min gamla Esab Miggy till 3-fas, men jag har inte svetsat på väldigt många år... Tveksam om jag vågat köra svetsen genom laddboxen, iallafall inte min Easee... :D
Precis det är väl högst troligt man använder såna här adapters bara för att kunna typ sno ström någonstans ifrån.

Javisst men stackarna måste väl kunna ladda sin skooter nånstans när jobbet/skolan och föräldrarna förbjuder ladd 😉

Men det är det här som är väldigt intressant också med EV.

Men håller med dig att vissa saker är fel och det predikas och sätts regler för oss elbilister hela tiden!
Parkeringskyltar i snöigt landskap som anger avgiftsbelagda markerade platser med motorvärmare användningsregel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
Robert-san01
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
[bild][bild]
[video]

Så elsäkerhetsverket är också helt ute och cyklar, borde väl koncentrera sig mer på dessa adapters och liknande. Även om jag måste erkänna att det även lite häftigt vad man kan göra.
Det är väl ingen som ifrågasätter att prylarna finns, men man kan fundera på om de är lagliga att nyttja i Sverige, och tillåtna enligt laddboxens tillverkare.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
kisumisu
13th Marine 13th Marine skrev:
Det är väl ingen som ifrågasätter att prylarna finns, men man kan fundera på om de är lagliga att nyttja i Sverige, och tillåtna enligt laddboxens tillverkare.
Just precis!

Och det är ju här elsäkerhetsverket är ute och cyklar. Laddboxarna är ju just avseeda för att ladda bilar och inte mobiler.

Är sådana diskussioner just om att schuko är inte menat att ladda bilar och predikas överallt (I Sverige ska tilläggas).
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
O likt dessa adapters som man tar ut el från bil saknar även den här jord.
Vad menar du med att den saknar jord?
 
kisumisu kisumisu skrev:
Intressant att det godkänt göra så?!

Dessa du länkar till är säkert bättre i kvalite o säkerhet.

Men den jag hittade nu på bara snabbsök kostar ca 300-400kr inklusive moms och tull.

O likt dessa adapters som man tar ut el från bil saknar även den här jord.
Skulle dock vara kul hitta en omvänd adapter som skulle fungera även till hybridbil 🤔
Säkerhet och abrovinker brukar sällan vara kompatibla med varandra. Det sägs att det skall fungera, men inget jag rekommenderat någon då jag misstänker att det kan bli grava problem med garanti och ansvar om det händer något.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.