RoTe
Stickan56 Stickan56 skrev:
Precis. Se min kommentar #56 med underdel med ribbbotten, pocketresårmadrass och bäddmadrass allt från IKEA.

Stickan
Jo jag såg det och frågade då varför vi är så efterblivna i detta land. Det är ju som att man hatar sig själv till den graden att det tangerar självskadebeteende.
 
Redigerat:
Det efterblivna är väl att ha trappor som är så smala och krökta att man inte får upp en vanlig sängbotten( och knappt kan gå i dom utan att slå i vägg eller räcke).

Jag hade också det i förra kåken, men där fanns en altan på övervåningen med dubbla dörrar så alla sådana sängar fick tas upp den vägen.
 
  • Gilla
Bor i pepparkakshus och 4 till
  • Laddar…
RoTe
Ska man ha en stor trappa så att man kan flytta en säng en gång var tionde år? Eller ska man nyttja sina dyra kvadratmeter att värma upp bättre?
 
Stickan56
D Dilato skrev:
Det efterblivna är väl att ha trappor som är så smala och krökta att man inte får upp en vanlig sängbotten( och knappt kan gå i dom utan att slå i vägg eller räcke).

Jag hade också det i förra kåken, men där fanns en altan på övervåningen med dubbla dörrar så alla sådana sängar fick tas upp den vägen.
Mitt nuvarande hus är en trapplös enplanare som man fixar om det blir dags för rollator. 😂

Stickan
 
  • Gilla
basseman och 1 till
  • Laddar…
fubar fubar skrev:
Det där är väl ändå min replik??!
Förvisso, du får la va snabbare nästa gång. 😁
 
Och för er som gillar Liftarens guide till galaxen så har Douglas Adams skrivit en ännu bättre bok som heter Dirk Gentlys holistiska detektivbyrå. I den finns lösningen.
 
  • Gilla
Bassrunner och 2 till
  • Laddar…
R
H Hhallden skrev:
Får inte upp 120/200 sängen uppför trappen, stolpen som är i vägen är bärande och går ner till golvet. Min tanke är att såga av stolpen snett för att sen skruva ihop skiten. Hitta någon fin såg bara
Vad tycker ni?
Köp en smalare säng.
 
H Hhallden skrev:
Får inte upp 120/200 sängen uppför trappen, stolpen som är i vägen är bärande och går ner till golvet. Min tanke är att såga av stolpen snett för att sen skruva ihop skiten. Hitta någon fin såg bara
Vad tycker ni?
När man monterar en trappa som den här, så gör man det uppifrån, dvs de två övre vagnstyckena med steg och sättsteg - utan räcke - utgör ett löp. Detta löp sätts på plats först och sen det nedre löpet omf. de fyra nedersta stegen. Om ni kommer åt att underifrån och bakom nedersta löpet skruva bort skruvarna som håller det mot väggen så kan ni få mer utrymme att bättre resa sängen upp. Kan vara värt att pröva. Lycka till....
 
  • Gilla
vbg-1
  • Laddar…
E ErikFolke skrev:
När man monterar en trappa som den här, så gör man det uppifrån, dvs de två övre vagnstyckena med steg och sättsteg - utan räcke - utgör ett löp. Detta löp sätts på plats först och sen det nedre löpet omf. de fyra nedersta stegen. Om ni kommer åt att underifrån och bakom nedersta löpet skruva bort skruvarna som håller det mot väggen så kan ni få mer utrymme att bättre resa sängen upp. Kan vara värt att pröva. Lycka till....
Glömde att skruvarnai i vänstra delen av löpet mot den långa stolpen stolpen också ska bort.
 
  • Gilla
Hhallden
  • Laddar…
Jag ägde en lägenhet i Spanien i ett 80-talshus på 5:e våningen och hade köpt en ny hörnsoffa i skinn.Där har dom hemleverans utan kostnad och 2 gubbar kom med soffan som givetvis inte gick in i hiss utan dom fick bära upp den med snedtak i trappen och efter ett herrans trixande fick dom upp den till entredörr.Nästa problem gick inte in genom dörr som fick skruvas loss samt ben demonteras.
Väl inne i hallen så skulle den in i vardagsrum ,dörr bort men fattades 2 cm varför dörrfodret fick demonteras.Nu var jag superstressad och gubbarna var plaskvåta då det var 30gr varmt,men dom löste det utan gnäll.
Kände mig skyldig att bjuda på kall öl samt 25 euro per man ,dom skrattade och var supernöjda,så även jag (dom tog även med sig gamla soffan utan problem)
Detta hade aldrig gått i Sverige ,då gäller slänga av grejerna på trottoar
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Haha, i tonåren körde jag ut tvapparater och vitvaror, det var bara folk utan hiss som köpte hemkörning MED inbärning/inkoppling. Men på den tiden kunde jag ta en 28tums gammelSonyTv under varje arm, nu tar jag bara 1...)
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
H Hhallden skrev:
Får inte upp 120/200 sängen uppför trappen, stolpen som är i vägen är bärande och går ner till golvet. Min tanke är att såga av stolpen snett för att sen skruva ihop skiten. Hitta någon fin såg bara
Vad tycker ni?
Jag har en väldigt snarlik trappa.

Vi plockade ner alla spjälor upp till takhöjd ungefär, det gav de extra cm som behövdes för att trycka upp en 120-säng med bara smärre skador på väggen.
 
P
"Skojigt problem" :\

Har du verkligen inget fönster på ovanvåningen som är tillräckligt stort?
Men såga i stolpen? Kan du inte plocka bort pluggarna för skruvarna (som man ser på bilden) och skruva isär istället?
 
R
P PappasHammare skrev:
"Skojigt problem" :\

Har du verkligen inget fönster på ovanvåningen som är tillräckligt stort?
den absoluta merparten av öppningsbara fönster är glidhängda fönster med ett så kallat H-beslag som gör att fönstret kan svängas runt 180 grader vid öppning.

Så ska man ta in en 1200mm bred säng så behöver fönstret vara 13-1400 brett och hur ofta har man så breda öppningsbara fönster…
 
Redigerat:
RoTe RoTe skrev:
Varför är det standard i Sverige att ha en madrass med inbyggd träram egentligen? Det är ju extremt mycket smidigare och smartare att ha mjuka delen separat från trä/hårda delen...
Det har jag också undrat länge. När jag köpte min första säng i Sverige gick jag i en vecka och skakade på huvudet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.