J jawen skrev:
Konstigt nog verkar detta "fenomen" vara utbrett, & jag ser ev detta som en typ av avancerad "skatteplanering"
Hur tjänar ägarna på en konkurs?
J jawen skrev:
Men det som inte kommer fram i frågan är hur mycket "bidrag" dom fått vid etableringen via stater,
Blir inte det ovidkommande när ägarna förlorar allt?
J jawen skrev:
Å konstigt nog med alla konkurser, så blir ändå oftast rik rikare! ( så vem drabbas egentligen?)
Hur tänker du att man blir rikare när man förlorar allt investerat kapital?
 
D daVinci skrev:
Hur tjänar ägarna på en konkurs?
Man kanske har "tömt" bolaget på vägen.
D daVinci skrev:
Blir inte det ovidkommande när ägarna förlorar allt?
Förlorat allt ?....Förklara är du snäll.
D daVinci skrev:
Hur tänker du att man blir rikare när man förlorar allt investerat kapital?
Hur vet du att etableringen skett med "någons" investerade kapital?
En förlust kan kvittas emot vinst någon annan stans för stora företag, så på totalen blir det ändå bra.
Kapitalet kan även komma ifrån många källor.

Men studera gärna "historien" bakåt, så ser du att konstigt nog blir dom rika investerarna bara rikare & rikare, hur det än går och vad vi än får läsa i media.
 
Z Zodde skrev:
Vi kan väl hålla oss till sanningen?

Swedbank etablerade sig i Baltikum 1998 genom köp av Hansabank. Bonnesen var ledare av Swedbank i Baltikum 2011-2014,
Och? Hon var mycket medveten om vad dom sysslade med. Penningtvätten höll dom på med då också men hon hade ingen koll, vilket är VD:s skyldighet enligt lag.
D Dilato skrev:
Det måste finnas en himla massa kåkar som min som hade oljepanna tidigare och bytt till värmepump och inte har någon kamin/vedspis att elda i.

Förra vintern använde vi oljelampor och etanolspis en hel del i vardagsrummet, mest för att det var mysigt, bränslet är ju sketadyrt så nån ekonomi i det finns ju inte men vi kunde sänka tempen från pumpen nån/några grad(er) och leva med att det var kallare i övriga rum.
Är bvp eller lvvp ett alternativ i äldre kåkar 50-70 talet? En nasare jag talat med menade att det är nya "täta" kåkar som tjänar mest på dessa apparater, helst då med golvvärme.
Jag kör pellets idag och har flera grannar som har bvp. Alla kåkar här är 50-70 tal. Visst sparar dom el gentemot t.ex direktel men jämför jag mot dom så skiljer det inte mycket till deras fördel.
Beroende på elpris mellan 3-5000 sek/år.
Grovt sett det jag blåser ut till kråkorna.
Sätta in en bvp är en affär på ca 200 tkr och en lvvp 150-160 tkr. Svårt att räkna hem, men blir pelletsen bra mycket dyrare än idag så får man tänka om.

Det finns ju numera kondenspannor som återvinner energin i rökgaserna och då börjar man närma sig 100% verkningsgrad. I kombination, det finns, med stirlingmotor som driver en liten generator 600-1 kwh skulle vara ett alternativ.
 
G Guzzen1 skrev:
Och? Hon var mycket medveten om vad dom sysslade med. Penningtvätten höll dom på med då också men hon hade ingen koll, vilket är VD:s skyldighet enligt lag.

Är bvp eller lvvp ett alternativ i äldre kåkar 50-70 talet? En nasare jag talat med menade att det är nya "täta" kåkar som tjänar mest på dessa apparater, helst då med golvvärme.
Jag kör pellets idag och har flera grannar som har bvp. Alla kåkar här är 50-70 tal. Visst sparar dom el gentemot t.ex direktel men jämför jag mot dom så skiljer det inte mycket till deras fördel.
Beroende på elpris mellan 3-5000 sek/år.
Grovt sett det jag blåser ut till kråkorna.
Sätta in en bvp är en affär på ca 200 tkr och en lvvp 150-160 tkr. Svårt att räkna hem, men blir pelletsen bra mycket dyrare än idag så får man tänka om.

Det finns ju numera kondenspannor som återvinner energin i rökgaserna och då börjar man närma sig 100% verkningsgrad. I kombination, det finns, med stirlingmotor som driver en liten generator 600-1 kwh skulle vara ett alternativ.
Vadå och?
Far du med osanning om sånt som går å kontrollera, varför ska då nån tro på dina teorier om sånt som inte går å kontrollera…
 
Z Zodde skrev:
Vadå och?
Far du med osanning om sånt som går å kontrollera, varför ska då nån tro på dina teorier om sånt som inte går å kontrollera…
lelle pajk, nu är du allt ute och halkar🤪
 
P
K karlmb skrev:
Riksdagens utredningstjänst har kommit fram till att Bekenmodellen inte är diskriminerande mot elhandlare i EU.
Deras elpris påverkas ju inte.
Självklart för också mig.
Tvärtemot vad betonghäckarna på Svenska Kraftnät och en del förståsigpåare här inne påstår.
[länk]
Jag håller med Ålfors om att Sverige borde ha mer vattenkraft.
Ekenstierna har en intressant idé, tycker jag. Vi får väl att se om den håller.
 
Nej, vi ska inte dämma upp de få vattendrag som finns kvar orörda.

Bengts modell fungerar inte. Det har du fått förklarat för dig massor av gånger.
 
P
D daVinci skrev:
Men har det verkligen så mycket att göra med att värme lagras i väggar?
Inte enbart, förstås. Ett hus består vanligen inte av enbart (massiva) väggar, så det är förstås ganska komplicerat att räkna ut hur bra det är på att behålla värme.

Mina bidrag i den här sidodiskussionen har endast gällt hur trä respektive betong förhåller sig till varandra när det gäller värmekapacitivitet. Trä har högre än betong.

Terminologin har skiftat genom åren. När jag läste fysik hette det värmekapacitivitet, men tidigare hette det specifika värmet. Tyvärr tenderar jag att använda båda dessa termer, till föga nytta för diskussionen. Förmodligen finns det en nyare term som används numera, men den tänker jag i så fall inte lära mig på det att det inte blir ännu mer förvirrat.
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Hade man haft kvar gammal elproduktion så hade det byggts mindre ny. Det hade inte funnits mer elproduktion.
Ja, förmodligen hade det byggts mindre ny kraft. Hur mycket mindre är dock oklart. T.ex. har ju vindkraften i huvudsak placerats varhelst man kan råka få tillstånd, snarare än att placeras där den på något sätt ersätter borttagna kärnkraftverk. (Dvs i SE1 och SE2 snarare än SE3 eller SE4.)
D daVinci skrev:
Men varför skulle elproduktion som var dyrare sänka något pris. Det gör det ju inte. Den dyrare produktionen för ju inte leverera då.

Energiforsk har rimligen visat något helt annat och vantolkats här.
Du får väl läsa själv vad de kom fram till.
D daVinci skrev:
Ok, om man lägger till 1800 MW kärnkraft för 100 öre/kWh, hur mycket får dom leverera denna timme?
Svar: 0 MW.
Återigen så lägger inte producenter bud efter snittpriset de skulle behöva för att få kraftverket att gå ihop ekonomiskt inklusive alla kostnader, utan de prissätter efter när det är värt att producera mer el. Och för ett kärnkraftverk är det praktiskt taget alltid värt att inte skruva ner effekten, så länge man inte behöver betala för att bli av med elen.
 
  • Gilla
BSOD och 2 till
  • Laddar…
P
G Guzzen1 skrev:
Är bvp eller lvvp ett alternativ i äldre kåkar 50-70 talet?
Många (de flesta?) av husen som byggdes då värmdes med olja så de bör vara förberedda för värmepumpar kopplade till cirkulerande varmvatten.
G Guzzen1 skrev:
Sätta in en bvp är en affär på ca 200 tkr och en lvvp 150-160 tkr. Svårt att räkna hem, men blir pelletsen bra mycket dyrare än idag så får man tänka om.
För oss som har 80-talshus är det ännu lite dyrare. Vårt hus är förvisso byggt på 1800-talet eller kanske t.o.m. sent 1700-tal, ingen vet riktigt, men moderniserades på 1980-talet.
Vi har direktverkande el, vilket var jättebra på 1980-talet, så för bergvärmepump eller luftvattenvärmepump krävs en installation av ett värmesystem med vattenburen värme, förutom själva värmepumpsinstallationen.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
P
D Daniel 109 skrev:
Nej, vi ska inte dämma upp de få vattendrag som finns kvar orörda.
Vi tillåter bara några hundra vargar att leva i Sverige för att jägarna ska kunna släppa sina hundar lösa i skogarna vid jakt. Att dämma upp ett par till älvar är också att förstöra naturvärden, men då får hela samhället ökat välstånd.
D Daniel 109 skrev:
Bengts modell fungerar inte. Det har du fått förklarat för dig massor av gånger.
Förklara gärna igen. Varför skulle den inte fungera? Skulle Sverige ekonomi braka ihop, eller vad skulle hända?
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Att jakthundar råkar illa ut är inte det stora problemet med varg.

Problemet med Bekenmodellen har jag redan förklarat för många gånger.
 
G Guzzen1 skrev:
Är bvp eller lvvp ett alternativ i äldre kåkar 50-70 talet? En nasare jag talat med menade att det är nya "täta" kåkar som tjänar mest på dessa apparater, helst då med golvvärme.
Jag kör pellets idag och har flera grannar som har bvp. Alla kåkar här är 50-70 tal. Visst sparar dom el gentemot t.ex direktel men jämför jag mot dom så skiljer det inte mycket till deras fördel.
Beroende på elpris mellan 3-5000 sek/år.
Grovt sett det jag blåser ut till kråkorna.
Sätta in en bvp är en affär på ca 200 tkr och en lvvp 150-160 tkr. Svårt att räkna hem, men blir pelletsen bra mycket dyrare än idag så får man tänka om.

Det finns ju numera kondenspannor som återvinner energin i rökgaserna och då börjar man närma sig 100% verkningsgrad. I kombination, det finns, med stirlingmotor som driver en liten generator 600-1 kwh skulle vara ett alternativ.
Om du har en väl fungerande pelletspanna, som ju ändå är någorlunda enkelt att underhålla, så har jag svårt att se att ett byte skulle löna sig.

Annars är väl bergvärme enklast att räkna hem på hem som har en relativt stor förbrukning. Har du för låg förbrukning blir det svårt att få ekonomi i bvp gentemot andra billigare värmepumpslösningar.

Dock får du förstås sämre ekonomi i systemet om du har små element gjorda för hög temperatur. Så det kan vara värt att byta ut element som är riktigt dåligt dimensionerade.
 
P
D Daniel 109 skrev:
Att jakthundar råkar illa ut är inte det stora problemet med varg.
Det är helt riktigt. Det går alldeles utmärkt att jaga utan att ha lösa hunder.
D Daniel 109 skrev:
Problemet med Bekenmodellen har jag redan förklarat för många gånger.
Det var kanske för obskyrt förklarat? Ibland vet man inte riktigt vad du kommenterar.
Kan du hänvisa till ett av de många inläggen du skrivit om problemet med Bekenmodellen?
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Här är ett inlägg. Men det finns många i den tråden.
D Daniel 109 skrev:
Åter igen. Om du tänker dug Beken modellen. Hur bestämmer du vilka som får buda på den utländska marknaden? Som marknaden ser ut nu så bjuder man ut elen till marginalpris och man får marknadspris. Men om det finns två marknader med olika pris lär ju producenter se till att bjuda ut sin el till ett pris som ligger över det Svenska marknadspriset. Vilket leder till att det drar iväg. Det funkar helt enkelt inte så som det är beskrivet.
Jag är inte sugen på att dra igång den diskussionen igen. Det går ju tydligen inte in alls hos många.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.