Attitudeswe
G OMathson skrev:
Ja dessa är ju verkligen berättigade till skattefrihet.
Sliter väl ut däcken lika fort som asfalten om alla hästar nyttjas? Mer moms inkomster till staten.
 
  • Haha
TommyC
  • Laddar…
G
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Sliter väl ut däcken lika fort som asfalten om alla hästar nyttjas? Mer moms inkomster till staten.
Moms? Många som köper dessa privat?
 
G OMathson skrev:
Moms? Många som köper dessa privat?
Inte vanligaste förmånsbilen heller. Jag köper alltid privat.
 
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Sliter väl ut däcken lika fort som asfalten om alla hästar nyttjas? Mer moms inkomster till staten.
Hehe som plattan i mattan med en Bugatti Veyron. Däcken är slut innan tanken är tom. 😅
 
D
G OMathson skrev:
Ja dessa är ju verkligen berättigade till skattefrihet.
Allt över 1000hk borde vara skattefritt!
 
  • Gilla
erikjakan och 2 till
  • Laddar…
Är väl mera att betrakta som "leksaker" för vuxna.😉
 
Det är för att kunna göra säkra omkörningar 😁
 
  • Gilla
  • Haha
erikjakan och 2 till
  • Laddar…
Fast ska man vara petig så innebär väl "för hög" effekt en påtagligt ökad risk för släpp när man drar på? Vilket väl inte riktigt är säkrare.

Visst, antispinn i all ära, men på en bakhjulsdriven bil finns ju risken att bakhjulen driver så hårt att framdäcken tappar greppet i sidled.
 
N Nerre skrev:
Fast ska man vara petig så innebär väl "för hög" effekt en påtagligt ökad risk för släpp när man drar på? Vilket väl inte riktigt är säkrare.

Visst, antispinn i all ära, men på en bakhjulsdriven bil finns ju risken att bakhjulen driver så hårt att framdäcken tappar greppet i sidled.
Elbilarna med 1000 hk är fyrhjulsdrivna.

Vid omkörning handlar det ju om acceleration från 80 och uppåt (vilket är intressantare siffror än noll till hundra) så det är inte samma problem med släpp som från stillastående.
Kopplar jag ur assistanssystemen helt så går det enkelt att provocera fram sladd.
 
Ingen kan väl på allvar prata om säkerhet som orsak för att ha över 1000 hk i en personbil.
 
  • Gilla
martin43 och 2 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Vid omkörning handlar det ju om acceleration från 80 och uppåt (vilket är intressantare siffror än noll till hundra) så det är inte samma problem med släpp som från stillastående.
Det är skillnad på släpp och släpp. Som jag skrev så syftade jag inte på att drivhjulen spinner loss, utan att kraften blir så stor att hjulen tappar greppet i sidled. Vid en omkörning så vrider man ju normalt på de styrande hjulen för filbytet och då kommer de utsättas för sidokrafter.

Vid fyrhjulsdrift har man såklart inte samma problem, inte heller vid framhjulsdrift. Jag pratade generellt om motorstarka bilar.
 
Oklart hur det här framhjulssläppet skulle uppstå. Visserligen understyr alla bilar vid acceleration men är ju tydligast i kurvor och att förlora styrförmåga torde vara mer ju än mer uttalat för fram och fyrhjuldrift Det typiska för bakhjulsdrift är att framhjulen behåller sitt sidogrepp.
 
  • Gilla
Argastesnickaren
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Det är skillnad på släpp och släpp. Som jag skrev så syftade jag inte på att drivhjulen spinner loss, utan att kraften blir så stor att hjulen tappar greppet i sidled. Vid en omkörning så vrider man ju normalt på de styrande hjulen för filbytet och då kommer de utsättas för sidokrafter.

Vid fyrhjulsdrift har man såklart inte samma problem, inte heller vid framhjulsdrift. Jag pratade generellt om motorstarka bilar.
Att framhjulen skulle tappa grepp på en motorstark bil är nog störst chans då bilen är framhjulsdriven.
Finns en anledning att bilar med större och starkare motorer är bakhjulsdrivna eller fyrhjulsdrivna.
Har aldrig varit med om eller hört någon av mina bilkompisar där en del är rejält trimmade att dom tappat greppet på framhjulen.
Att bakdäcken spinner på andra sidan 100 sträcket är mer normalt.
Kolla gärna på hur en supra med STOR turbo går.
 
A Argastesnickaren skrev:
Att framhjulen skulle tappa grepp på en motorstark bil är nog störst chans då bilen är framhjulsdriven.
Finns en anledning att bilar med större och starkare motorer är bakhjulsdrivna eller fyrhjulsdrivna.
Har aldrig varit med om eller hört någon av mina bilkompisar där en del är rejält trimmade att dom tappat greppet på framhjulen.
Att bakdäcken spinner på andra sidan 100 sträcket är mer normalt.
Kolla gärna på hur en supra med STOR turbo går.
Det händer ju att framhjulen är i luften när det gasas på. Vanlig på MC men ytterst ovanligt för bilar på gata, det är helt enkelt för dåligt grepp
 
A Argastesnickaren skrev:
Att bakdäcken spinner på andra sidan 100 sträcket är mer normalt.
Men nu pratar i alla fall inte jag om spinnande hjul, jag pratar om att tappa greppet i sidled.

Jag har sett en bil snurra över ett varv på motorvägen innan den landade med aktern före i diket. Det var knappast i framåt/bakåt-led de däcken tappade greppet.

(Jag har ingen aning om exakt hur det hände, jag låg 3-4 bilar längre bak och såg plötsligt ett par strålkastare blinka till mellan bilarna och trodde först att det var nån idiot som körde mot körriktningen, men några sekunder senare passerade vi bilen (en Volvo) som låg rykande i diket.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.