A Argastesnickaren skrev:
Om det nu är så stor risk att framdäcken glider i sidled med bakhjulsdrift hur kommer det sig att så gott som alla motorstarka bilar är antingen bakhjulsdrivna eller fyrhjulsdrivna??
Risken finns ju bara vid gaspådrag samtidigt som man vrider på framhjulen, d.v.s. en situation som vanligtvis uppstår vid omkörning.

Vid körning rakt fram finns det såklart ingen markant risk att framhjulen tappar greppen i sidled på grund av att bakhjulen trycker på hårt.
 
N Nerre skrev:
Risken finns ju bara vid gaspådrag samtidigt som man vrider på framhjulen, d.v.s. en situation som vanligtvis uppstår vid omkörning.

Vid körning rakt fram finns det såklart ingen markant risk att framhjulen tappar greppen i sidled på grund av att bakhjulen trycker på hårt.
Jag har ju bara hållt på med trimmade bilar i lite över 40 år så jag har inte lyckats med det än.
4-5-600 hk och ändå lyckas mina bilar behålla greppet på framhjulen även om man svänger
Bakhjulen däremot kan släppa och det är ju en del av charmen:)
Du har fortfarande inte redovisat alla olyckor som inträffar med framhjul som tappar greppet på grund av att bakhjulen trycker på för hårt.
Inga undanflykter nu utan kom med fakta och inte tro eller tyckande!!

Ps Volvo som har bakhjulsdrift är gamla bilar som är ökända för att vara lätta i baken och tunga fram.
Snurrar dom så är det hundra på att det är bakhjulen som släpper och inte framhjulen:)
 
Redigerat:
  • Gilla
erikjakan och 4 till
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Runt 18hk(13kW) för att hålla en Model Y i 90km/h. Så 20-30hk är rimligt för de flesta bilar. Det är dock inklusive alla förluster, klimat etc. Och inte kraften som behövs för att dra bilen i sagd hastighet
Jag har kört mycket bubbla med 30hk. Det funkar även att köra motorväg. Men accelerationen upp till motorvägshastighetär oändligt seg och topphastigheten är väl 125 eller nåt sånt. Eftersom den har fyra växlar funkar den bra i stadstrafik, hänger med bra. Utväxlingen på slutväxeln har jag för mig är en kompromiss mellan att orka, att inte tokvarva och att få lagom kylning då den har en fast fläkt och luftkylning (iof har den ett klaff system för kylningen så den kan få kyla för mycket, men det tar nog endel effekt så jag tror de trimmat in det perfekt för marschfart på 100 på tysk motorväg... :)
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Jag har kört mycket bubbla med 30hk. Det funkar även att köra motorväg. Men accelerationen upp till motorvägshastighetär oändligt seg och topphastigheten är väl 125 eller nåt sånt. Eftersom den har fyra växlar funkar den bra i stadstrafik, hänger med bra. Utväxlingen på slutväxeln har jag för mig är en kompromiss mellan att orka, att inte tokvarva och att få lagom kylning då den har en fast fläkt och luftkylning (iof har den ett klaff system för kylningen så den kan få kyla för mycket, men det tar nog endel effekt så jag tror de trimmat in det perfekt för marschfart på 100 på tysk motorväg... :)
Faktiskt var det en riktigt rolig bil att köra även om det inte gick så fort.
Vi hade en 1300 som fick en motor från en 1600 transport, motorbyte på en timme var inga problem.
Värmen däremot gjorde inte nån glad (eller varm)
 
A Argastesnickaren skrev:
Faktiskt var det en riktigt rolig bil att köra även om det inte gick så fort.
Vi hade en 1300 som fick en motor från en 1600 transport, motorbyte på en timme var inga problem.
Värmen däremot gjorde inte nån glad (eller varm)
Sorry för OT, de gamla bubblorna har inte så bra värme, de där stor del av värmen tas av kylluften kring cylindrarna (jag har aldrig kört sådan vintertid så egentligen kan jag inte uttala mig men förstått att så är fallet). De med ingjutna avgasrör med aluminiumfläns OCH ett tillägg av eberspächer ger en mycket snabb och tropisk värme. Den är inte jämn, så "konforten" är inte hög, men även i vinterväder smälter bilen av på nolltid. Alla svenska från sent 60-tal hade denna setup med eberspächer (bränslevärmare) som standard. Sådan hade jag när jag pluggade, körde vintertid. Var skitkul. Bara sommardäck. Man körde mer åt sidan än framåt, men tog sig märkligt nog fram överallt...

Ett annat problem var ofta att kanalerna som värmen går i var sönderrostade (de gick i trösklarna) så värmen läckte ut under bilen. Eller att vajersystemet som styrde klaffarna inte funkade. Men en VW utan rostskador och fungerande värmesystem spöar med lätthet moderna bilar i snabbhet och värmetillförsel - däremot är fördelningen kass, man kokar om fötterna. Tex de golfar jag haft (Golf7) har en liten motor som inte genererar mycket spillvärme. Tror vissa varianter (diesel) har en elektrisk doppvärmare för att få en dräglig nivå på värmen. Gamla SAAB och Volvo brukar gå att få jättevarma eller iskalla (på sommaren) (och undantaget tidiga ""nya" 900 där GM fått sätta in opelvärme) - medan tex dessa golfar varken blir jättevarma eller går att få iskalla sommartid. Helt enkelt underdimensionerad värme.

Som jag förstått har tex tesla skitbra värme. Problemet med moderna förbränningsmotorer är väl att de är så optimerade så spillvärmen är låg...

Och ja, bubblor är roliga och trevliga att köra i stan. Över 80 är de inte lika kul... De funkar faktiskt fortfarande i vardagstrafik, även om få kör dem där...
 
J JohanLun skrev:
Sorry för OT, de gamla bubblorna har inte så bra värme, de där stor del av värmen tas av kylluften kring cylindrarna (jag har aldrig kört sådan vintertid så egentligen kan jag inte uttala mig men förstått att så är fallet). De med ingjutna avgasrör med aluminiumfläns OCH ett tillägg av eberspächer ger en mycket snabb och tropisk värme. Den är inte jämn, så "konforten" är inte hög, men även i vinterväder smälter bilen av på nolltid. Alla svenska från sent 60-tal hade denna setup med eberspächer (bränslevärmare) som standard. Sådan hade jag när jag pluggade, körde vintertid. Var skitkul. Bara sommardäck. Man körde mer åt sidan än framåt, men tog sig märkligt nog fram överallt...

Ett annat problem var ofta att kanalerna som värmen går i var sönderrostade (de gick i trösklarna) så värmen läckte ut under bilen. Eller att vajersystemet som styrde klaffarna inte funkade. Men en VW utan rostskador och fungerande värmesystem spöar med lätthet moderna bilar i snabbhet och värmetillförsel - däremot är fördelningen kass, man kokar om fötterna. Tex de golfar jag haft (Golf7) har en liten motor som inte genererar mycket spillvärme. Tror vissa varianter (diesel) har en elektrisk doppvärmare för att få en dräglig nivå på värmen. Gamla SAAB och Volvo brukar gå att få jättevarma eller iskalla (på sommaren) (och undantaget tidiga ""nya" 900 där GM fått sätta in opelvärme) - medan tex dessa golfar varken blir jättevarma eller går att få iskalla sommartid. Helt enkelt underdimensionerad värme.

Som jag förstått har tex tesla skitbra värme. Problemet med moderna förbränningsmotorer är väl att de är så optimerade så spillvärmen är låg...

Och ja, bubblor är roliga och trevliga att köra i stan. Över 80 är de inte lika kul... De funkar faktiskt fortfarande i vardagstrafik, även om få kör dem där...
Modernabilar prioriterar att få upp temperaturen i motorn först och stänger av flöde till kylare och värmepaket initialt.
 
Påminner mig om en gång i ungdomen när vi lånade en folkabuss med luftkyld boxermotor för att åka på en fjällresa med kompisgänget. När vi packade bilen upptäckte vi att de Tyskarna ingenjörerna i vanlig ordning hade tänkt på allt så det precis rymdes en ölback mellan varje ben på baksofforna.

Under resan var det ett jäkla gnäll bakifrån att det var kallt trots att Eberspächern gick för fullt och det var som en bastu längst fram. När vi kom fram och började lasta ur märkte vi att ölbackarna sjönk ner i snön och ölen var väldigt varm. Det visade sig att vi hade ställt en back över varenda luftutblås...
 
  • Haha
  • Gilla
Norrtull och 8 till
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Modernabilar prioriterar att få upp temperaturen i motorn först och stänger av flöde till kylare och värmepaket initialt.
Beror på fabrikat/modell, t.ex. de med bränslevärmare som standard värmer kupe direkt.
Men här har en elbil fördelen att bara behöva hantera kupevärmen.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
A AndersS skrev:
...men här har en elbil fördelen att bara behöva hantera kupevärmen.
Och lite batteriet kanske?
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Jag fick batteriet utbytt på min Outlander PHEV när det hamnade under 70% inom 8år. Det går...
 
J JohanLun skrev:
Och lite batteriet kanske?
Nu har jag ingen elbil. Men måste batteriet värmas när man tar bilen kall på morgonen och kör iväg?
 
Nissens
A AndersS skrev:
Nu har jag ingen elbil. Men måste batteriet värmas när man tar bilen kall på morgonen och kör iväg?
Näpp
 
Måste och måste, det är effektivare vid 30–40 grader, så det kommer löta värma upp sig till det på samma vis som en avgasmotor värmer upp sig själv. Och på samma sätt som en sådan kan förvärmas kan ett batteri det.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Måste och måste, det är effektivare vid 30–40 grader, så det kommer löta värma upp sig till det på samma vis som en avgasmotor värmer upp sig själv. Och på samma sätt som en sådan kan förvärmas kan ett batteri det.
Vad menas med effektivare??
 
Vid kallt batteri, typ runt nollan enligt mina erfarenheter, så reduceras max in och uteffekt. Dvs du har inte tillgång till full acc. och regenereringen vid bromsning är kraftigt reducerad eller helt borta.

All lagrad energi finns inte heller tillgänglig, utan kommer tillbaka när batteriet värmts upp. Det gör att om du parkerar i kyla över natten med låg laddning så kan bilen vara omöjlig att starta på morgonen eftersom energin blivit inlåst. Som tur är har min bil koll på detta och varnar tydligt och pedagogiskt med textmeddelanden om risken uppstår.
 
  • Gilla
bjorne76
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.