N Nerre skrev:
Men nu pratar i alla fall inte jag om spinnande hjul, jag pratar om att tappa greppet i sidled.

Jag har sett en bil snurra över ett varv på motorvägen innan den landade med aktern före i diket. Det var knappast i framåt/bakåt-led de däcken tappade greppet.

(Jag har ingen aning om exakt hur det hände, jag låg 3-4 bilar längre bak och såg plötsligt ett par strålkastare blinka till mellan bilarna och trodde först att det var nån idiot som körde mot körriktningen, men några sekunder senare passerade vi bilen (en Volvo) som låg rykande i diket.)
Så du har ingen aning om hur olyckan inträffade.
En Volvo låg i diket.
Och du drar slutsatsen att det beror på för många hästkrafter som tvingade denna stackars Volvo att snurra av vägen.
Hur tänkte du här??
 
  • Gilla
  • Haha
Andreas_Hansson och 2 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Men nu pratar i alla fall inte jag om spinnande hjul, jag pratar om att tappa greppet i sidled.

Jag har sett en bil snurra över ett varv på motorvägen innan den landade med aktern före i diket. Det var knappast i framåt/bakåt-led de däcken tappade greppet.

(Jag har ingen aning om exakt hur det hände, jag låg 3-4 bilar längre bak och såg plötsligt ett par strålkastare blinka till mellan bilarna och trodde först att det var nån idiot som körde mot körriktningen, men några sekunder senare passerade vi bilen (en Volvo) som låg rykande i diket.)
Hur är denna händelse med en Volvo som ingen vet något om kopplad till elbilar?

/Krille
 
  • Gilla
ClasseClas och 1 till
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Och du drar slutsatsen att det beror på för många hästkrafter som tvingade denna stackars Volvo att snurra av vägen.
Nej, jag drar slutsatsen att däcken tappade greppet i sidled. En bil kan inte snurra utan att däcken tappar greppet i sidled.

Och det är just släpp i sidled som är riskabelt, spinn eller släpp i "längsled" kan enkelt kompenseras av ABS och antispinn, men släpp i sidled är i princip omöjligt att kompensera på annat sätt än att "styra med" (om det går).
 
Prova att gasa på med lågväxel för att sedan släppa snabbt på gasen och se vad som händer..
 
N Nerre skrev:
Nej, jag drar slutsatsen att däcken tappade greppet i sidled. En bil kan inte snurra utan att däcken tappar greppet i sidled.

Och det är just släpp i sidled som är riskabelt, spinn eller släpp i "längsled" kan enkelt kompenseras av ABS och antispinn, men släpp i sidled är i princip omöjligt att kompensera på annat sätt än att "styra med" (om det går).
Och vad har detta med ditt första inlägg som jag svarade på att för många hk orsakar att bilar inte kan svänga utan går rakt fram???
Så denna olycka som du inte visste hur gick till har nu tappat greppet i sidled!!!
Alla fel på bilen, sjukdomar, andra bilister som ställt till det är nu uteslutet???
Bra däck och dessa fram så slipper vi många onödiga olyckor.
 
N Nerre skrev:
Nej, jag drar slutsatsen att däcken tappade greppet i sidled. En bil kan inte snurra utan att däcken tappar greppet i sidled.

Och det är just släpp i sidled som är riskabelt, spinn eller släpp i "längsled" kan enkelt kompenseras av ABS och antispinn, men släpp i sidled är i princip omöjligt att kompensera på annat sätt än att "styra med" (om det går).
Uppfattar det lite märkligt hur du beskriver det. Det är inte så att du har ett grepp i sidled och ett i längsled. Det är samma grepp från kontaktpunkten däck-väg. För att bilen ska ändra riktning från att rulla framåt till att gå i sidled kräver att bilen på något vis svänger. Sen har det med tillfällets dynamik att göra och bilens tyngdpunkt om vid "däckhugg" bilen skall volta. Sladd i sidled på grund av broms och sväng och "däckhugg" som ger ett kast och det kortare avståndet mellan däcken i sidled, rörelseriktningen och bilens tyngdpunkt avgör om den rullar eller glider.

Elbilar har generellt sett lägre tyngdpunkt och därmed mer motstånd för att volta
 
  • Gilla
tobbbias och 3 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Nej, jag drar slutsatsen att däcken tappade greppet i sidled. En bil kan inte snurra utan att däcken tappar greppet i sidled.

Och det är just släpp i sidled som är riskabelt, spinn eller släpp i "längsled" kan enkelt kompenseras av ABS och antispinn, men släpp i sidled är i princip omöjligt att kompensera på annat sätt än att "styra med" (om det går).
Men "antisladd" (ESC, ESC, DCS o s v) har väl ändå funnits i snart 30 år?

/Krille
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Och vad har detta med ditt första inlägg som jag svarade på att för många hk orsakar att bilar inte kan svänga utan går rakt fram???
Det jag försökte förklara, vilket tydligen gått många förbi, är att med en kraftig motor (och bakhjulsdrift) ökar risken för att kraften är så stor att framdäcken börjar glida "i sidled" (och då syftar jag inte på bilens sidled utan hjulets sidled, hjulet är ju lite vridet för filbytet i samband med omkörningen).
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Sen har det med tillfällets dynamik att göra och bilens tyngdpunkt om vid "däckhugg" bilen skall volta.
Nu börjar det spåra ur här, jag har inte pratat om voltande bil, jag har pratat om snurrande bil. Alla fyra däcken i asfalten men bilen snurrar runt.
 
G Greger_08 skrev:
Prova att gasa på med lågväxel för att sedan släppa snabbt på gasen och se vad som händer..
Eller stanna bilen på en grusväg, fullt rattutslag och gasa. Det är tämligen stor sannolikhet att framhjulen inte snällt rullar utan glider "framåt" (i bilens riktning, inte framhjulets riktning).
 
N Nerre skrev:
Det jag försökte förklara, vilket tydligen gått många förbi, är att med en kraftig motor (och bakhjulsdrift) ökar risken för att kraften är så stor att framdäcken börjar glida "i sidled" (och då syftar jag inte på bilens sidled utan hjulets sidled, hjulet är ju lite vridet för filbytet i samband med omkörningen).
Det är standard på vw id3. Är det snorhalt går hela bilen i sidled och det är inte så stark motor. Dock börjar den glida när man släpper lite på gasen.

För den oerfarne så är inte id bil något att sträva efter.
 
N Nerre skrev:
Nu börjar det spåra ur här, jag har inte pratat om voltande bil, jag har pratat om snurrande bil. Alla fyra däcken i asfalten men bilen snurrar runt.
Ah, då är jag med.

Jag har snurrat runt med alla typer, störst skillnad är väl 4wd som bara kasar dit den är på väg när det är halt. Går iofs ofta att gasa sig ur en sladd ganska snyggt, men kan släppa alla hjulen samtidigt

När en rwd spinner med bakhjulen och man släpper gasen är det lätt att få kast åt andra hållet, gäller att försiktigt "spinna igenom" tycker min Lexus bryter lite för tvärt när den tycker det sladdas för mycket

Framhjulsdrivna är så odramatiska. Spinner i en kurva så hasar det oftast ut lite bara. Svänger man för mycket samtidigt som man släpper gasen kan man få ett plötsligt ryck med för mycket sväng och kast ut med bakhjulen.

Fast med moderna system är de flesta bilar så begränsade så det aldrig händer något dramatiskt om man inte stänger av eller går in i "drift mode"
 
N Nerre skrev:
Det jag försökte förklara, vilket tydligen gått många förbi, är att med en kraftig motor (och bakhjulsdrift) ökar risken för att kraften är så stor att framdäcken börjar glida "i sidled" (och då syftar jag inte på bilens sidled utan hjulets sidled, hjulet är ju lite vridet för filbytet i samband med omkörningen).
Om det nu är så stor risk att framdäcken glider i sidled med bakhjulsdrift hur kommer det sig att så gott som alla motorstarka bilar är antingen bakhjulsdrivna eller fyrhjulsdrivna??
Har du någon tillförlitlig statistik på alla dessa olyckor som då har inträffat med glidande framdäck??
Eller pratar vi fortfarande om Volvon som du inte riktigt hade koll på varför den faktiskt snurrade runt:)
 
Fairlane
Om det nu var en gammal bakhjulsdriven Volvo så var det inte se extrema krafterna som får motorn som gjorde att bilen snurrade runt, inte heller någon sidledsförflyttning på framhjulen, utan helt enkelt bakänden som släppte och körde förbi framändan. Ok, då.släpper det sidled fram såklart annars skulle bilen få en väldigt underlig form, som ett U, men jag har aldrig sett det som att det är framhjulen som släpper.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Det jag försökte förklara, vilket tydligen gått många förbi, är att med en kraftig motor (och bakhjulsdrift) ökar risken för att kraften är så stor att framdäcken börjar glida "i sidled" (och då syftar jag inte på bilens sidled utan hjulets sidled, hjulet är ju lite vridet för filbytet i samband med omkörningen).
Tror attvdu missuppfattar dynamiken. Det kritiska är snarare att bakvagnen släpper (i sidled då) och mer effekt gör det mycket lättare att hamna i en svår situation. Det klassiska är att man släpper gasen tvärt och överkorrigerar när man blir överraskad av att bakvagnen släpper och därmed får en retursladd som inte går att rädda.
I vardagstrafik är det nog vanligare att man gör en tvär undanmanöver i kombination med hård broms (och gärna ena hjuparet ut i grus el dyl) som sätter igång dynamiken.
Oavsett är det att man överbelastar greppet bak som ställer till det snarare än fram.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.