J
Vi har redan konstaterat att din förstärkare har optisk och svideo. Ditt problem är att den inte har hdmi. Dock så har du ju din adapter. Du kan alltså plocka optiskt ljud samt svideobild från dvdn, till förstärkaren. Sedan plockar du ut svideo från förstärkaren, och kopplar detta till din adapter. Sedan kopplar du in hdmi från adaptern till hdmi på din tv. Sedan optiska uttaget från dvdn, in i förstärkaren, och optisk ut, till optisk in på TVn. Vips så är det färdigt. Hur bilden blir på din stora tv däremot, det blir intressant 🤩
 
Redigerat:
D Dilato skrev:
Jag har en liknande Harman Kardon Surround och har valt att inte köra bild genom den utan bara ljudet.
En optokabel från TVn och en från Bluray/DVD.
Bluray/DVD kopplad med HDMI till TV, ljudet från TV går till Surround på Digital1 input (även när bilden kommer från BluRay) och jag kan välja Digital2 ingång om jag vill ha bara ljudet från BluRay-spelaren (när jag tittar på TV men samtidigt lyssnar på CD eller MP3-sticka i BluRay-spelaren).
Jag vet inte ens vad som går genom optokabeln........
Det du ringade in, skall det in en optokabel från förstärkaren där?
Förklara gärna på dagis/farbrornivå, för jag är hyffsat lost i detta ämne..
/W
 
J
Koppla som jag skrev ovan. Den optiska kabeln är den som bär ljudet. Det behövs alltså 2 optiska kablar. En från dvdns optiska ut, till förstärkaren, (optical in). Sedan en likadan från ut på förstärkaren (digital output, optical out), in i optical in på TVn.
 
  • Älska
Workingclasshero
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Koppla som jag skrev ovan. Den optiska kabeln är den som bär ljudet. Det behövs alltså 2 optiska kablar. En från dvdns optiska ut, till förstärkaren, (optical in). Sedan en likadan från ut på förstärkaren (digital output, optical out), in i optical in på TVn.
Tack
Jag gissade rimligheten i något liknande, men nu vet jag :)
Tack igen för er som står ut med mitt okunniga jag.
/W
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
J
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Tack
Jag gissade rimligheten i något liknande, men nu vet jag :)
Tack igen för er som står ut med mitt okunniga jag.
/W
Äh, alla har vi varit barn i början. Du löser detta!
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Koppla som jag skrev ovan. Den optiska kabeln är den som bär ljudet. Det behövs alltså 2 optiska kablar. En från dvdns optiska ut, till förstärkaren, (optical in). Sedan en likadan från ut på förstärkaren (digital output, optical out), in i optical in på TVn.
Varför ska det gå en opto till tv:n från förstärkaren, man vill ju inte använda tv:s skitdåliga högtalare (och en parallell volymkontroll) när man har en surroundförstärkare?
Har tv:n ens ens optical in?
EDIT
Köp en DVD/Bluray med HDMI på second hand för nån hundring så försvinner alla problem med att koppla.
 
Redigerat:
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
J
D Dilato skrev:
Varför ska det gå en opto till tv:n från förstärkaren, man vill ju inte använda tv:s skitdåliga högtalare (och en parallell volymkontroll) när man har en surroundförstärkare?
Har tv:n ens ens optical in?
Nej, det har du ju faktiskt rätt i, det är svårt när man inte ser det framför sig. Skippa den kabeln. TVn behöver ingen optisk in såklart. Det var några år sedan jag körde med dessa kablar. Det är inte direkt hdmi arc vi snackar om här... inte många tv har optisk in, men rent tekniskt hade man kanske velat kunna se på dvd utan maffigt ljud, men du har helt rätt här...
Skyller på mitt sista glas vin ikväll. 🍷
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Nej, det har du ju faktiskt rätt i, det är svårt när man inte ser det framför sig. Skippa den kabeln. TVn behöver ingen optisk in såklart. Det var några år sedan jag körde med dessa kablar. Det är inte direkt hdmi arc vi snackar om här...
Skyller på mitt sista glas vin ikväll. 🍷
Det är betydligt lättare för mig som sitter och tittar på Fargo säsong 5 på min tv från 2 gig hårddisken kopplad i min Blurayspelares Usb med ljudet via optokabel in i min Harman Kardon AVR 500 och bilden via HDMI in i tvn, jag både vet och ser hur det är kopplat 😉
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
tommib
Det är inte optisk in vi pratar om i TVn, det är optisk ut. Man vill kunna mata ut ljudet från TVn till surroundsystemet. Dvs när man använder TVn som mediakälla, via någon app eller via markbundna sändningar. Det är helt riktigt att man inte vill använda TVns usla inbyggda högtalare och därför måste man mata ut det ljudet till surroundsystemet.
 
tommib tommib skrev:
Det är inte optisk in vi pratar om i TVn, det är optisk ut. Man vill kunna mata ut ljudet från TVn till surroundsystemet. Dvs när man använder TVn som mediakälla, via någon app eller via markbundna sändningar. Det är helt riktigt att man inte vill använda TVns usla inbyggda högtalare och därför måste man mata ut det ljudet till surroundsystemet.
Precis som jag sagt hela tiden, men Jocke blev lite förvirrad en stund och vi klargjorde detta🙂
 
  • Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
tommib
Halvvägs...

Det behövs en optisk ut från TVn, som sagt. Om man nu väljer att titta på Fargo säsong 5 från Netflix inbyggt i TVn istället för från en anmärkningsvärt liten hårddisk kopplad till sin BD-spelare.



Ja, jag fånar mig men jag kunde inte motstå att pika dig lite för din 2 Gb HD...
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Halvvägs...

Det behövs en optisk ut från TVn, som sagt. Om man nu väljer att titta på Fargo säsong 5 från Netflix inbyggt i TVn istället för från en anmärkningsvärt liten hårddisk kopplad till sin BD-spelare.



Ja, jag fånar mig men jag kunde inte motstå att pika dig lite för din 2 Gb HD...
Haha, ja, jag får skylla på att t och g ligger under/över varandra på min telefons tangentbord 😄
 
Baksida av elektronisk enhet med anslutningar för koaxial, optisk, ljud, S-video och komponentutgångar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Baksidan av en TV, anslutningsportar, HDMI, USB, LAN, antenninmatningar, energimärkning, Common Interface-kortplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild på anvisningar för anslutningar på en elektronikenhets baksida, text på svenska, många etiketterade portar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hej
Ni håller på och tappa mig nu.
Från tv till förstärkare, vilken ingång.
Från DVD till förstärkare, vilken ingång.
Är det så ni vill att jag kopplar?
/W
 
J
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
[bild][bild][bild]
Hej
Ni håller på och tappa mig nu.
Från tv till förstärkare, vilken ingång.
Från DVD till förstärkare, vilken ingång.
Är det så ni vill att jag kopplar?
/W
Så här

Digital bild av skärmdump med text och bild av ljudutrustning, överklottrad med röd och blå färg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ljud: Den blåa kabeln är från dvdns optiska ut till förstärkaren, nr 22, optical in. Prova det först och se om du får ljud.


Sedan kan du gå vidare med Bild: Den röda är svideokabel, från dvdns svideo out, där kopplar du in adaptern du visade.
Svideokontakten. Andra änden, där kopplar du hdmi kontakten in i en ledig HDMI in, i TVn.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Så här

[bild]

Ljud: Den blåa kabeln är från dvdns optiska ut till förstärkaren, nr 22, optical in. Prova det först och se om du får ljud.


Sedan kan du gå vidare med Bild: Den röda är svideokabel, från dvdns svideo out, där kopplar du in adaptern du visade.
Svideokontakten. Andra änden, där kopplar du hdmi kontakten in i en ledig HDMI in, i TVn.
Tommib skrev att jag måste ha optisk ut från TVn, till de 2 optiska ingångarna på förstärkaren då?
Eller ska jag göra som du säger med adaptern, som jag förstått är det en sämre lösning.
Det börjar närma sig att köpa kablar nu :)
/W
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.