Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Nja, vilka såssar har 500 lax i kredit på kortet mer än GP & Jan-Emanuel?
Anders kort slår garanterat i taket långt innan dess...
 
  • Haha
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Nja, vilka såssar har 500 lax i kredit på kortet mer än GP & Jan-Emanuel?
el-haj?
 
Nu var det beställt 15 meter.
Inte 15 trummor a 500 meter!

Hur Ni fått till detta begriper jag inte.
 
  • Gilla
vcx och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Varför är det dyrare per meter att köpa 500 m än 50m?
Så är det ibland.
Även för mig, för vissa kablar, när jag köper hos mina grossister.

Jag antar att det har med vilken försäljningsvolym resp vara har.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Ok jag fattar men varför köper man inte bara 10x50m då?
Om man behöver 5000m, blir det ännu dyrare då?
Om man ska dra en ledning längre än 50 meter så blir det ju dåligt att köpa 50 meters längd.
Om man ska dra en massa ledningar i typiskt längder på 30-45 meter, så blir 50-meters ringar dåligt, väldigt mycket spill.
När jag jobbat med starkströmskabel på trummor på 500 meter så har det varit projekt med flera ganska långa dragningar. Det man normalt åker omkring med i bilen är några 50-meters ringar av olika sort.
 
  • Gilla
mrmixter och 3 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Sossekort?

Edit: jag råkade dricksa 240k en gång när det var blött. Gick hur bra som helst. Men SEBs AI upptäckte det och larma då det var utanför mina köpmönster. Tog någon dag men sedan var pengarna tillbaka
Man backar väll inte på en dricks, är ju som att ta tillbaka en present ;)
 
  • Gilla
  • Haha
frasen_36 och 9 till
  • Laddar…
Mikael_L
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Nu kan jag inget om kabeltillverkning, men det kan ju vara så att det faktiskt är svårare att hålla konsistent kvalitet över 500 meter, jämfört med 50 .. så att de som verkligen behöver långa kablar får betala extra för det...
Nej...
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
O
A Achren57 skrev:
Ja det här får jag skylla på klassiskt hjärnsläpp.
Ännu mer genant är att jag lade upp mitt misstag som en tråd.
Får be trådläsarna om ursäkt för jag tagit upp deras tid med mitt triviala nonsens 🙄
Jag är glad du dela med dig av detta! Tur du såg det när du skulle betala och tänk om du valt faktura och inte tänkt mer på det!

Hej svejs så står det en lastbil med 15 trummor på uppfarten! Svettigt! 😂
 
  • Gilla
Enolf och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
D Dilato skrev:
Bobinen [..//] Har man inte pant på vissa sådana förpackningsmaterial (typ EU-pallar, plastbackar i handeln e.t.c)?
Ja det finns ett pantsystem för trätrummor.
Men som jag hört i branschen så har det nästan slutat fungera, numera är det bara de allra största trummorna (högre än en själv) som är värda att återlämna.
Systemet har sabbats med höga returavgifter, fraktkostnader och grinigt med skicket på returtrummor (en liten urslagen träflisa eller att träet mörknat lite).

Jag har haft väldigt lite med detta att göra, men när jag frågat har alltid beskedet varit "Släng trummorna i brännbart, det är ingen idé att försöka sälja tillbaka dem nuförtiden".
 
  • Gilla
  • Ledsen
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Nu var det beställt 15 meter.
Inte 15 trummor a 500 meter!

Hur Ni fått till detta begriper jag inte.
Vem har fått till vad?
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Varför är det dyrare per meter att köpa 500 m än 50m?
Jag skulle gissa att de som faktiskt köper 500 meter inte har samma prislista.
 
Denna tråden han verkligen allt. Besserwissrar som ska ha rätt, hat mot Daniel, hånande av ts, Anders som ploppar in ser en chans att skriva "sosse", gissningar, snack om prislistor och vem som har längst snabel. Eller kabel var det. Vilken lördagkväll
 
  • Gilla
  • Haha
Sthlm1891 och 39 till
  • Laddar…
S
F Freniño skrev:
Denna tråden han verkligen allt. Besserwissrar som ska ha rätt, hat mot Daniel, hånande av ts, Anders som ploppar in ser en chans att skriva "sosse", gissningar, snack om prislistor och vem som har längst snabel. Eller kabel var det. Vilken lördagkväll
Haha klockren summering, men skulle inte påstå att det är ett hat mot Daniel, iallafall inte från min sida. Snarare tycker jag det är lustigt att han så ofta dyker upp i trådar med felaktiga påståenden :)
 
  • Haha
  • Gilla
Enolf och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
AndersPS AndersPS skrev:
Jag skulle gissa att de som faktiskt köper 500 meter inte har samma prislista.
De som ofta köper kabel på trumma har antagligen dels rätt stor omsättning och stora materialinköp, och därför ett bättre rabattbrev, och jag vet också att en del förhandlar lite om rabattsatserna så att man ligger lite tungt på t.ex. kabel men sen har sämre rabatt på annat krafs.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Mikael_L
F Freniño skrev:
Denna tråden han verkligen allt. Besserwissrar som ska ha rätt, hat mot Daniel, hånande av ts, Anders som ploppar in ser en chans att skriva "sosse", gissningar, snack om prislistor och vem som har längst snabel. Eller kabel var det. Vilken lördagkväll
popcornen hann ta slut INNAN mello ... 😮
 
  • Gilla
triada och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.