B bygges skrev:
Kul för teknikintresserad men tror sånt här kommer kännas väldigt "2020" om några år. Ungefär som alla golvvärmedisplayer som var häftiga år 2005. Det är för liten display för att ha någon meningsfull funktion. Ska man tända en lampa vill man inte behöva använda finmotorik.
Att tända den lampan vars strömbrytare jag ersatt kräver ingen finmotorik. Att göra annat kräver viss finmotorik, jag har konfigurerat tre knappar på en fyratumsdisplay så det är inte mindre än den knapp från 1976 jag ersatt. Betydligt mindre motorik än att leta fram den lilla plastfjärren till garageporten.

Jag skulle dock inte byta husets samtliga strömbrytare mot dessa.

Golvvärmen är ju något man ställer in en gång för alltid och aldrig rör sedan. Det är därför jag har en pax callima fläkt som är app styrd och programmerad för fukt/ljus/tid. Att slippa fingra på saker som kan förprogrammeras enligt väl förutsägbara mönster. Och slippa blanda ihop strömbrytarna.
 
B
P Pin skrev:
Att tända den lampan vars strömbrytare jag ersatt kräver ingen finmotorik. Att göra annat kräver viss finmotorik, jag har konfigurerat tre knappar på en fyratumsdisplay så det är inte mindre än den knapp från 1976 jag ersatt. Betydligt mindre motorik än att leta fram den lilla plastfjärren till garageporten.

Jag skulle dock inte byta husets samtliga strömbrytare mot dessa.

Golvvärmen är ju något man ställer in en gång för alltid och aldrig rör sedan. Det är därför jag har en pax callima fläkt som är app styrd och programmerad för fukt/ljus/tid. Att slippa fingra på saker som kan förprogrammeras enligt väl förutsägbara mönster. Och slippa blanda ihop strömbrytarna.
Storleksmässigt är knapparna säkert ungefär lika som en strömställare. Men när man kommer in i hallen med kalla fingrar över en två- eller trepolig brytare typ till vänster i ländryggshöjd som man inte ser om man inte vänder sig om, ja då använder man ju sin känsel för att det ska bli rätt. Med en touch panel blir det klart mer finmotorik och eventuellt syn inblandat.

Som info display säkert helt ok men tror få tycker det är en uppgradering avseende just strömställarfunktionen.
 
  • Gilla
JSten
  • Laddar…
B bygges skrev:
Storleksmässigt är knapparna säkert ungefär lika som en strömställare. Men när man kommer in i hallen med kalla fingrar över en två- eller trepolig brytare typ till vänster i ländryggshöjd som man inte ser om man inte vänder sig om, ja då använder man ju sin känsel för att det ska bli rätt. Med en touch panel blir det klart mer finmotorik och eventuellt syn inblandat.

Som info display säkert helt ok men tror få tycker det är en uppgradering avseende just strömställarfunktionen.
Och det var just därför jag satte denna i hallen för att öppna garageporten innan jag går ut. När jag backat ut bilen ur garaget stänger jag med fjärrkontrollen som nu ständigt kan förvaras i bilen och jag slipper frysa om fingrarna när jag måste ta av mig handskarna för att lirka upp den lilla fjärren ur fickan.
Omvänt när jag kommer hem så öppnar jag med fjärr och stänger med en stor fysisk knapp i garaget.

Att tända det displayen ersätter görs med att vidröra med två fingrar var som helst på displayen, men det är just det jag vill undvika då utebelysningen ska vara tänd då den styrs av skymningsrelä. (Hade kunnat låta bli att öht koppla in utebelysningen till displayen).

Håller med dig om andra scenarion där detta inte tillför något extra.
 
Kollade nu displayen till golvvärmen i badrummet och den är uppskattningsvis 1,5 tum och Shelly är fyra tum. Alltså ca sju ggr större yta. Shelly fyller ut hela ramen och sitter inte infälld i ramen.
 
B
P Pin skrev:
Och det var just därför jag satte denna i hallen för att öppna garageporten innan jag går ut. När jag backat ut bilen ur garaget stänger jag med fjärrkontrollen som nu ständigt kan förvaras i bilen och jag slipper frysa om fingrarna när jag måste ta av mig handskarna för att lirka upp den lilla fjärren ur fickan.
Omvänt när jag kommer hem så öppnar jag med fjärr och stänger med en stor fysisk knapp i garaget.

Att tända det displayen ersätter görs med att vidröra med två fingrar var som helst på displayen, men det är just det jag vill undvika då utebelysningen ska vara tänd då den styrs av skymningsrelä. (Hade kunnat låta bli att öht koppla in utebelysningen till displayen).

Håller med dig om andra scenarion där detta inte tillför något extra.
Vi är alla olika, för min del är det 🤢 över teknik som syns och som kräver extra fipplande. Paneler till golvvärme i renoverade badrum är förpassade till teknikutrymme. Styrs via app eller röst. Hade jag tyckt pengar för wall display istället för strömställare hade varit rimligt hade jag hellre lagt pengarna på strömställare från Nordic Switch.
 
  • Gilla
JSten
  • Laddar…
B bygges skrev:
Vi är alla olika, för min del är det 🤢 över teknik som syns och som kräver extra fipplande. Paneler till golvvärme i renoverade badrum är förpassade till teknikutrymme. Styrs via app eller röst. Hade jag tyckt pengar för wall display istället för strömställare hade varit rimligt hade jag hellre lagt pengarna på strömställare från Nordic Switch.
Tack för tipset, jag hade inte sett dem innan. Dock endast ett fåtal som passar mitt mer moderna hus, och många av de som är retro var tycker jag inte var snygga. Men en ren smaksak. Går ju bra att kombinera dessa med en Shelly bakom i dosan, men inte gärna en Plejd som de säljer på sin hemsida få den är för begränsad.

Håller med om automation ska vara just det, automatisk, och inte kräva en massa knappande. Jag har dock svårt att lära garageporten när jag vill att den ska öppna sig utan att trycka på någon knapp.
 
Har nu införskaffat en Shelly 3em och en kontaktor som jag ska ha för att mäta och styra varmattenberedaren. Elektriker-polaren ska komma förbi och installera den snart.
Visst är det så att en 3em i sig kan styra en kontaktor? Jag behöver inte en separat switch för det?

Det är bara EM3 pro som behöver det? https://www.styrahem.se/p/871/shelly-pro-3em-switch-add-on
 
V vass skrev:
Har nu införskaffat en Shelly 3em och en kontaktor som jag ska ha för att mäta och styra varmattenberedaren. Elektriker-polaren ska komma förbi och installera den snart.
Visst är det så att en 3em i sig kan styra en kontaktor? Jag behöver inte en separat switch för det?

Det är bara EM3 pro som behöver det? [länk]
Helt korrekt, du klarar dig med endast 3em.

Ha dock i åtanke att vissa kontaktorer stör shellyn, så den rebootar vid varje tillslag. Om såna problem uppkommer funkar det bra att i efterhand koppla in en rc-snubber för att förebygga störningarna.
 
  • Gilla
vass
  • Laddar…
Z Zebbr skrev:
Helt korrekt, du klarar dig med endast 3em.

Ha dock i åtanke att vissa kontaktorer stör shellyn, så den rebootar vid varje tillslag. Om såna problem uppkommer funkar det bra att i efterhand koppla in en rc-snubber för att förebygga störningarna.
Ok kanon, tack för svar 🙏
 
A Anders243 skrev:
Är det någon annan som sett detta? Och finns det en lösning? Jag hittar ingen nedladdningsbar binär med 0.14 för ShellyPlusPlugS, annars hade jag nog nedgraderat pluggarna. Finns det ens en officiell sida med äldre firmware?

Not: Det fungerar utmärkt att nå puckarna med Androidtelefoner samt datorer.
Ingen som sett något? Det verkar specifikt vara de lite modernare shellypryttlarna som inte funkar med apples browsers. Alternativt, är det någon som vet hur man får fatt i t.ex. 0.14-FW för en PlusPlugS ?
 
V vass skrev:
Har nu införskaffat en Shelly 3em och en kontaktor som jag ska ha för att mäta och styra varmattenberedaren. Elektriker-polaren ska komma förbi och installera den snart.
Visst är det så att en 3em i sig kan styra en kontaktor? Jag behöver inte en separat switch för det?

Det är bara EM3 pro som behöver det? [länk]
Jag har den uppsättningen, men om jag inte helt missförstått kan den bara mäta på en fas. Min VVB är 2fas så jag kan bara styra den, men det funkar kanon, satt schema i shelly-appen till 02:00-04:00.
 
4 4väggarochtak skrev:
Jag har den uppsättningen, men om jag inte helt missförstått kan den bara mäta på en fas. Min VVB är 2fas så jag kan bara styra den, men det funkar kanon, satt schema i shelly-appen till 02:00-04:00.
Nej, har du en 3EM kan den mäta på alla 3 faserna.

Har du den som enbart heter EM så kan du mäta på 2 olika belastningar, så länge de ligger på samma fas. Så för den stämmer ditt påstående.
 
J Jsson83 skrev:
Nej, har du en 3EM kan den mäta på alla 3 faserna.

Har du den som enbart heter EM så kan du mäta på 2 olika belastningar, så länge de ligger på samma fas. Så för den stämmer ditt påstående.
Japp, jag blandade ihop modellnumren. Jag har Pro 1PM, därav det inte funkar för mig
 
Idag säckade en av min Dimmer 2 ihop.
Har en jäst kondensator, givetvis av märket ChongX.

Hoppas verkligen Shelly bytt leverantör på senare dar...

Får se om jag kan hitta lämplig kondensator och hoppas på ett byte hjälper.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
B
13th Marine 13th Marine skrev:
Idag säckade en av min Dimmer 2 ihop.
Har en jäst kondensator, givetvis av märket ChongX.

Hoppas verkligen Shelly bytt leverantör på senare dar...

Får se om jag kan hitta lämplig kondensator och hoppas på ett byte hjälper.
En Shelly plus 1 sluta fungera för mig häromveckan. Fick dock en ny. Får se hur det går för de andra puckarna men om livslängden bara är nåt/några år får det bli byte till Plejd helt och hållet, de har inte krånglat alls.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.