ARJU ARJU skrev:
Du kan inte göra ändringar gällande amortering på bundna lån, därmed termen "bundna".
Det går utmärkt att amortera extra på ett bundet lån, risken är dock att du får betala ränteskillnadsersättning. Det är dock inte aktuellt i TS fall då hans bundna ränta är mycket lägre än jämförelseräntan. TS lån är för närvarande en förlustaffär för banken, de skulle bli väldigt glada om han valde att lösa lånet idag eller extraamorterade.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 5 till
  • Laddar…
Y
K Kvackatore skrev:
väldigt glada om han valde att lösa lånet idag eller extraamorterade.
Det är det jag misstänker - Skandia påstår jag MÅSTE amortera mer än de 1% som avtalats pga de vill tjäna mer pengar!!! Anser jag redan amorterar på ALLA lånedelar.
Hur gör andra banker - nån som vet ??
Lägger på luren när jag anser vi avtalat 1% på ALLA lånedelar. 😡

Jag kanske skulle begära ränteskillnadsersättning av banken...🤔
 
  • Gilla
Millicent
  • Laddar…
Y YTONGlimmaren skrev:
Så trodde jag oxo man kunde göra...
Vad har fått dig att ändra tro? Att gör an ny värdering nu sex–sju år senare är fullt rimligt. När jag tidigare hade Skandiabanken gjorde de sådana på papper, lite som Booli. Möjligen kräver det en bostad på en likvid marknad, men då de har en uppgift om marknadsvärde är det väl bara att be att få bostaden omvärderad till det – det har ju gått mer än fem år sen förra värderingen.
Y YTONGlimmaren skrev:
Vi har avtalat 1% pga lagen att 20171204 var belåningen 68% - det är ok för mig.
Det var du som förde 50 % på tal. Är du nu inte intresserad av full amorteringsfrihet så är det förstås bara att låta bli att värdera om.
Y YTONGlimmaren skrev:
Problemet är att Skandia sände ett automeddelande man bara ser som inloggad
Nja, problemet är nog att du är kund i en bank med automatiserade flöden samtidigt som du vill göra anpassningar i affären. Då ankommer det på dig att ha bättre koll på de aviseringar du får. Nu har det ju också gått ett år sen du senast hade kontakt med dem, så det är väl bara att börja om utifrån vad du vill.

Min erfarenhet är att det är ganska vanligt att msn gör som i ditt fall och lägger all amortering i en lånedel. Pratar (chattar) du med dem är jag rätt söker på att du utan problem kan få tillbaka din gamla amorteringstakt eller lägre om du är lugn och saklig.
 
Y
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Då ankommer det på dig att ha bättre koll på de aviseringar du får.
Orimligt o ologiskt att kund ska logga in på banken varje vecka för att se om det finns ett meddelande.
Har letat o finner inget sätt få sms, epost el liknande när ett auto meddelande finns, samt klagat på systemet.
Skandia sänder sitt Nyhetsbrev till min epost - så de kan o har min adress!

Hur gör din (andra) banker när de meddelar med sina kunder??
Har du olika lånedelar och i så fall ger din bank varje lånedel sin egna amortering eller är det en amortering för HELA skulden?
Ber om info om andras erfarenheter, sen klarar jag hitta nån på Skandia.
 
Y YTONGlimmaren skrev:
Hur gör din (andra) banker när de meddelar med sina kunder?
Skickar brev. Minns jag rätt kan man avbeställa allt sånt från Skandia.
 
Y
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Skickar brev. Minns jag rätt kan man avbeställa allt sånt från Skandia.
Tack, bra info. Snigelposten är fortfarande bra.
Jag har inte avbeställt brev från Skandia o får brev tex bekräftelser avtal om räntebindning samt pension o andra försäkringar.

Vill du dela erfarenhet om lånedelar o amortering är jag tacksam 👍
 
Y YTONGlimmaren skrev:
Har du olika lånedelar och i så fall ger din bank varje lånedel sin egna amortering eller är det en amortering för HELA skulden?
Nej, inte nu, men har haft hos ca bl.a. Handelsbanken (kanske även Skandia). Min minnesbild då är att amortering då skett bara på den minsta delen. Men det är en rätt vag bild, så kan minnas fel.
 
Y YTONGlimmaren skrev:
Tack, bra info. Snigelposten är fortfarande bra.
Jag har inte avbeställt brev från Skandia o får brev tex bekräftelser avtal om räntebindning samt pension o andra försäkringar.

Vill du dela erfarenhet om lånedelar o amortering är jag tacksam 👍
La nyss om lånen från Handelsbanken till Skandia, hade dels lån i SHB tecknade innan amorteringsplikten och dels lån tecknade efter, 5-6 stycken delar sammanlagt. Skandia klumpa ihop de med amorteringsfrihet till en summa och likadant med de amorteringspliktiga.

Om du begär ut amorteringsunderlaget från Skandia (tror du kan ladda ner det själv) så skall det framgå där vilken amorteringsplikt du har på varje låndel.
 
Y
K Kvackatore skrev:
La nyss om lånen från Handelsbanken till Skandia, hade dels lån i SHB tecknade innan amorteringsplikten och dels lån tecknade efter, 5-6 stycken delar sammanlagt. Skandia klumpa ihop de med amorteringsfrihet till en summa och likadant med de amorteringspliktiga.

Om du begär ut amorteringsunderlaget från Skandia (tror du kan ladda ner det själv) så skall det framgå där vilken amorteringsplikt du har på varje låndel.
Tack, jag tror "lånedelar" saknas i "Amorteringsunderlag" pga att det tas fram inför byte av bank o då blir det troligen ointressant eftersom man gör 2 klumpar som du skriver.
Begärde ett 230906 o skrev utdrag av det i början av tråden - bifogar en bild nu.

Får jag fråga
1 Har Skandia informerat att "Vid belåningsgrad på högst 50% beviljar Skandia amorteringsfrihet max 5 år i taget" ?
(Jag fick 2017 vid 68% ändå 5 års amorteringsfrihet - efter 5år krävs amortering vilket är denna tråd)
Har Skandia sagt vilken amortering du måste betala när de inte längre ger amorteringsfrihet?
2 SHB, hade de olika amorteringsplaner för varje lånedel?

Misstänker jag betalar för låg ränta - de tjänar inga pengar!
 
  • Dokument från Skandia med redigerade personuppgifter, information om lån och amortering, utskriftsdatum 2023-09-06.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
De tjänar inte mindre pengar på dina bundna lån, de lånar upp till samma villkor själva och lägger en marginal på räntan bara, lite förenklat.

Jag har själv lån hos Skandiabanken (varit kund sen de öppnade telefonbanken i princip men haft bolån på andra banker under tiden också), men de är tagna före 2016 och har numera behagligt låg belåningsgrad så det har inte varit några problem att fortsätta ha amorteringsfritt.

Men till saken; För mig står ett beräknat värde på min fastighet på lånets egen sida, längst ner. Det är dessutom en för mig mycket fördelaktig värdering, tror inte jag skulle hamna under 50% belåning idag om jag tog in en mäklare för att värdera. Har du inget sådant?
 
  • Gilla
Daniel falkholt
  • Laddar…
4774
Y YTONGlimmaren skrev:
Tack, jag har varit marknadsansvarig o key account manager o att sådana personer inte sållas bort vid intervju är ofattbart.
Jag mejlade o beskrev bemötandet till "klagomal" på skandia.se men fick aldrig svar!
Frustrerande så det blev liggande, lite av rädsla för banken ska stänga av mig pga "dålig kundkännedom". Det är tyvärr vanligt idag, kanske mest av politiska skäl men skrämmande stor makt hos banken.

Nu väntar jag på kunskap, du har tydligen amorteringsfritt - var det före "girighetsinflationen" ??
Kan det vara så bankerna hade panik förra årskiftet o order dra in likviditet - nån bankman här som vet?
Är det lättare få normal 0 eller 1% amortering nu tro??
Skandia är ofta politiskt/socialt engagerade i ledarna - skall pensionärer i villa tvingas ge plats till barnfamiljer i bostadspolitiken??
Det var för 8 år sedan.
 
4774
Y YTONGlimmaren skrev:
Förstår dig - jag har dock förr betalat mer pga ränte bindning i nedgående trend.
Jag börjar avundas din inkomst... Vi har alla olika livsituationer här..

Men kan vi här tipsa varandra om sätt att minska utgifter är mycket vunnet.
- Jag förstår ni har Skandia - har Skandia informerat er om när amorteringsfriheten går ut?
Skandia skriver nånstans max 5-år i taget.
- Har ni flera lånedelar tagna vid olika tillfällen o alla behandlas samma?
Vi har inte något stopp på amorteringsfritt, men så gillar ju jag att förhandla oxå.
 
En amortering på ditt lån ger ingen vinst till banken, inbetald RÄNTA på ditt lån ger vinst till banken.

Vill du ha amorteringsfritt får du väl omförhandla dina lån, men DET skulle ge banken vinst eftersom de då skulle ge dig en (för dagen) marknadsmässig ränta.

Jag förstår inte varför du vill få det till att banken är djävulen, enligt ditt kontrakt SKA du ju amortera en viss summa i månaden, det är ju DU som vill frångå ett ingånget avtal?
 
  • Gilla
Lovisasj och 3 till
  • Laddar…
Y YTONGlimmaren skrev:
Tack, jag tror "lånedelar" saknas i "Amorteringsunderlag" pga att det tas fram inför byte av bank o då blir det troligen ointressant eftersom man gör 2 klumpar som du skriver.
Begärde ett 230906 o skrev utdrag av det i början av tråden - bifogar en bild nu.

Får jag fråga
1 Har Skandia informerat att "Vid belåningsgrad på högst 50% beviljar Skandia amorteringsfrihet max 5 år i taget" ?
(Jag fick 2017 vid 68% ändå 5 års amorteringsfrihet - efter 5år krävs amortering vilket är denna tråd)
Har Skandia sagt vilken amortering du måste betala när de inte längre ger amorteringsfrihet?
2 SHB, hade de olika amorteringsplaner för varje lånedel?

Misstänker jag betalar för låg ränta - de tjänar inga pengar!
Är lånet inte amorteringsfritt så har du en plikt att amortera ner det till 50%, det är inte banken som bestämt det. Vad banken kan göra är att ge dig amorteringsfrihet av trängande skäl så att säga, dvs du har svårt att temporärt kunna betala amorteringen. Om de får en revision måste du kunna visa på att du inte kan betala. Det är lite som att begära anstånd med en faktura.

Om du nu haft amorteringsfritt i 5 år så anser antagligen att du haft gott om tid att ordna upp din ekonomi eler för den delen sälja. Sen kunde de säkert kommunicera detta bättre men förändrar inget i sak. Att amorteringen är högre än 1% gissar jag beror på att du måste komma ikapp amorteringen som du inte gjort på 5 år. Återigen är det inte banken spm sätter de reglerna.
 
Y
J jliljeha skrev:
De tjänar inte mindre pengar på dina bundna lån, de lånar upp till samma villkor själva och lägger en marginal på räntan bara, lite förenklat.

Jag har själv lån hos Skandiabanken (varit kund sen de öppnade telefonbanken i princip men haft bolån på andra banker under tiden också), men de är tagna före 2016 och har numera behagligt låg belåningsgrad så det har inte varit några problem att fortsätta ha amorteringsfritt.

Men till saken; För mig står ett beräknat värde på min fastighet på lånets egen sida, längst ner. Det är dessutom en för mig mycket fördelaktig värdering, tror inte jag skulle hamna under 50% belåning idag om jag tog in en mäklare för att värdera. Har du inget sådant?
Ja, banken säkrar på marknaden, men varje krona man drar in i likvida medel kan banken trycka upp >15 beloppet o låna ut till en hög ränta
- Ja det står värde 3.800.000kr för November - ganska exakt jmf senaste sälj.
Tack, då finns en till som har amorteringsfritt men kanske beviljat före 2022 ?
Min lånedel 3 var inga problem få amorteringsfri 2021.
Kommer snart fråga Skandia om ny policy 2023.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.