Bananskalare Bananskalare skrev:
Vi vet inte när men elbolagen kommer tröttna på ge bort pengar
Har du några exempel på elbolag som ger bort pengar?

Att bygga kalkyler på framtida subventioner vad de nu kan vara, där håller jag med dig.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Har du några exempel på elbolag som ger bort pengar?

Att bygga kalkyler på framtida subventioner vad de nu kan vara, där håller jag med dig.
De flesta elbolag ger ett bättre pris till privatpersoner som vill sälja sin el.
Det finns säkert olika sätt att uttrycka sig.
Du förstår säkerligen vad jag menar
.
Så jag tror att vi är överens om vad jag menar.

Trevligt att du håller med mig om kalkyl
 
S sepani skrev:
Vi funderar över hur bäst minska energiförbrukningen. Antingen solceller eller byta värmepannan (inkl utedel) från 2007. Värmen är ett luft/vatten system. Har hört många som har väldigt positiva erfarenheter av att byta värmeanläggning då nya har mycket bättre verkningsgrad. Och funderar på att det kanske är bättre att lägga pengarna här än på solcelller...
Inget
Välj att isolera först.
 
P Pligg85 skrev:
Jag kan trösta dig med att ingen som köpt solceller de sista åren har tjänat en krona på det än.

Räknar de in uteblivna avkastningar (om de haft pengarna) eller räknar in räntekostnader om de lånat på ett eller annat sätt?

De kanske lägger 150-250 tusen på en anläggning och har en liten besparing. Hade så sent som igår en diskussion där ägarna minsann hade X antal kwh redan på året. Kunde konstatera att de sparat el för 10kr på 3 dagar.


Men hade jag lagt en kvarts miljon på något menat som investering så kanske behovet av att hävda lönsamhet hade varit stort.
Kul inställning du har.
Hur räknar du på att sätta in ett nytt kök?när har de betalat sig själv?
Varför ska solceller betala sig själv redan första året och göra dig ekonomisk oberoende?
El behövs dygnet runt men mest när vi är vakna.
Det har vad jag vet aldrig varit negativt elpris mitt på dagen en vardag mitt i sommaren hittills.
Åtminstone inte regelrätt.
Så just de faktum att fler o fler kör ac för att kyla på sommaren rättfärdigar solceller ännu mer.
Jag gissar att du inte producerar en enda kwh annars i ditt hus?

Att vindkraft kan leda till negativt elpris är inget konstigt men vänd på de om vi går över till 100% sol, vind, vatten, kärnkraft,
Varför då inte använda de energikällor som ändå finns och kan producera och till sist använda de som måste skapas och producerar avfall?

Så de faktum att någon skaffar solceller, elbil och värmepump och då drar mindre energi ifrån "nätet" samt inte bränner olja är alltså dåligt?

Varför är det bättre att inte bry sig alls än att göra något?

Men vad vet jag.
Elbilen från 2012 har rullat mer än 19k mil och solcellerna från 2014 har betalat sig själva och fortsätter producera.
Och ja... värmepumpen värmer huset.
Men de är klart elbilen drar ju hela 2kwh per mil nu på vintern och elen var dyr i natt, 80öre per kwh (med avgifter under 2kr per kwh) så att köra elbil idag kostar hutlösa 4kr per mil.

Kaffepengar med 10kr om dagen är ändå inkomst och inte utgift....
Och de hela sköter sig själv.
Inte ens uppvärmningen med ved sköter sig själv, även om en del tror att det är gratis
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
K Kvackatore skrev:
Av TS inlägg tolkade jag det som att TS hade att välja mellan ny värmepump eller solceller. Tråkigt om värmepumpen pajar om 1 år och inga pengar finns till ny för de har gått till solceller.

Men, jag kan ha missuppfattat.
Rätt. Jag är intresserad av att förstå hur jag bäst spenderar 100-150 kSEK...på solceller eller en ny VP? jag förstår att VP har högre prio om endast det ena kan köpas.
 
  • Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
K Klacken skrev:
Som att vänta på en ny bilmodell…
Ja. Om det hade varit så att priset på bilar halveras var 10e år och att man inte hade nytta av bilen förrän efter 10 år 👍👍 Om bilindustrin kommer dit så kommer jag garanterat vänta på nästa bilmodell 😀👍
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.