T Thel skrev:
Står själv i samma dilemma. 98 kvm takyta med 41 graders lutning 1.5planshus med lertegel. Helt platt tak förutom skorsten och en liten platt takkupa. Skulle först lägga betongpannor men fick otaliga offerter mellan 253-300 tusen från allt ifrån halvstora firmor till någon lokal hobbisnickare. Och där tröttnade jag!
Så tog in offert på att köpa pannplåt själv och fick pris på 47.000 för allt plåtmaterial så jag lägger skiten själv! Tillkommer ju kostnader för tex papp och råspont som eventuellt beböver bytas men verkligen inte upp till sådana summor som offerterna ligger på. Har aldrig lagt tak men har luskammat min familj och vänlista och till våren/sommaren kör vi. Fått tag på en bonde som vill ha de gamla lerteglet och kommer hit med maskin och hittade en bekant som har ställningsmaterial.
Än är inte projektet igång men jag vägrar betala hutlösa priser för något som inte ska vara en omöjlighet för en själv att göra. Dessutom när jag fick höra från mitt försäkringsbolag att de ändå inte täcker något utanför takstolarna så fick jag mer eld i rumpan att göra det själv. För arbetar inom byggaranti och vet att bara för att en firma säger att de lämnar garanti betyder det inte att de kommer stå för den.
Vad är det för fel på lerteglet?
 
Mats-S
S Svent skrev:
Inga problem med taket idag förutom att det börjar kännas dags för ett byte av åldersskäl.
Betongpannor håller i minst hundra år, faktum är att betongen härdar ända fram till att den är typ 100 år, så pannorna blir bara starkare med tiden. Är taket under korrekt gjort och i bra skick så är den enda anledningen för takbyte rent estetiska. Men då kan man måla pannorna för en betydligt lägre kostnad.
 
  • Gilla
big mike och 2 till
  • Laddar…
Det jag sett med blotta ögat när jag rensat hängrännorna är att någon panna kan ha någon ytterst liten vittringsskada i en kant. Men det är bara på någon enstaka av många hundra pannor.

Ser också att det ligger lite smetig sand i hängrännorna på hösten, antar att det släpper lite från pannorna eftersom.

I övrigt verkar alla pannor inkl nockpannor ligga som dom ska. Dock bara sett från på marken eller från stegen. Har inte varit uppe på taket och gått och inspekterat.
 
E erikwrenno skrev:
Får man fråga vilken firma ni anlitade? Bor också i Norra Halland nämligen och takbyte är nästa stora post...
Jodå, vi valde Kungstak från Kungsbacka. Vi hade offerter från ett antal olika firmor både lokala och mer rikstäckande. Dem var inte billigast men inte heller dyrast men vi fick en bra känsla för dem och deras tidigare arbeten och är väldigt nöjda även i efterhand.

Vi har även besiktat allt under och efter utan anmärkning på något.
 
  • Gilla
erikwrenno
  • Laddar…
J Johnsson 56 skrev:
Jättedåligt råd. Det finns ingen anledning att byta taket för att det är byggt 1968. Troligen är det inget fel på det. Du säger att du fick läckage vid storm, som dessutom inte berodde på dåligt tak ?? När det gäller extrem väderlek, så kan vilket tak som helst under en kort period släppa in vatten, det är inget som något företag eller husägare kan försäkra sig mot. Vid extrem väderlek, oftast beroende på att det blåser storm och samtidigt regnar, kan vattnet gå bakvägen in under plåtar, vilket som sagt är fullt normalt.
Min poäng är att det jävligt jobbigt när man får vatten i huset, oavsett varför och är taket 60 år gammalt så är det inte en fråga om utan när det börjar läcka in. Kanske inte i morgon, kanske inte om 1 månad, men när det väl sker så är det för sent.

Om man har planer på att bo länge i huset och har ett tak som snart är 60 år gammalt, riktmärket för livslängden på ett tak med betongpannor är 40 år, tror jag det brukar stå i besiktningsprotokollen vid husförsäljningar så skulle jag satsat på att lägga om taket medan man fortfarande själv kan välja mellan takfirmor istället för att behöva panikvälja bland de eller den firman som just då har tid(och som förmodligen kommer salta offerten rejält för de vet att TS sitter i skiten).

Det är som med hus som när man är ute i fält, man ska först och främst se till att hålla fötterna och huvudet torrt.
 
N noone70 skrev:
Min poäng är att det jävligt jobbigt när man får vatten i huset, oavsett varför och är taket 60 år gammalt så är det inte en fråga om utan när det börjar läcka in. Kanske inte i morgon, kanske inte om 1 månad, men när det väl sker så är det för sent.

Om man har planer på att bo länge i huset och har ett tak som snart är 60 år gammalt, riktmärket för livslängden på ett tak med betongpannor är 40 år, tror jag det brukar stå i besiktningsprotokollen vid husförsäljningar så skulle jag satsat på att lägga om taket medan man fortfarande själv kan välja mellan takfirmor istället för att behöva panikvälja bland de eller den firman som just då har tid(och som förmodligen kommer salta offerten rejält för de vet att TS sitter i skiten).

Det är som med hus som när man är ute i fält, man ska först och främst se till att hålla fötterna och huvudet torrt.
Det är en viss skillnad på att köpa nya gummistövlar mot att byta ett helt tak, bara för att det KAN hända något om 10 år. Det som då händer är inte att hela taket blåser av, utan att en takpanna gått sönder, eller att en plåt rostat upp. Man går då upp på vinden och lokaliserar felet, ställer en hink under och åtgärdar felet när det går. Det här att hålla på att lägga ut 300 K lite då och då bara för att, kan man natuligtvis göra om man har obegränsat med pengar, annars låter det helt sjukt.
 
  • Gilla
big mike och 1 till
  • Laddar…
J Johnsson 56 skrev:
Det är en viss skillnad på att köpa nya gummistövlar mot att byta ett helt tak, bara för att det KAN hända något om 10 år. Det som då händer är inte att hela taket blåser av, utan att en takpanna gått sönder, eller att en plåt rostat upp. Man går då upp på vinden och lokaliserar felet, ställer en hink under och åtgärdar felet när det går. Det här att hålla på att lägga ut 300 K lite då och då bara för att, kan man natuligtvis göra om man har obegränsat med pengar, annars låter det helt sjukt.
Man kan vara reaktiv eller proaktiv... Antingen löser man problem allt eftersom de dyker upp eller så förekommer man dom :)
Sen handlar det inte om att lägga ut 300tkr då och då, det handlar om att byta ut ett 56 år gammalt tak som med råge passerat bäst före dag.
 
  • Gilla
Eldräven
  • Laddar…
Renovering av valmat tak och plus-format hus, dvs fyra ränndalar, ca 200 kvm tak, enplan, inga takkupor, några skorstenar och genomföringar, ställning, ny råspont och allt ovanpå. Fågelband.

Byte av takpannor, vindskiva och plåt på sidobyggnad, ca 40 kvm vanligt sadeltak.

Behöll hängrännor och stuprör.

Välrenomerad takfirma, sommar 2023.

Cirka 420000 kr ex rot. (ROT-avdrag ca 83000 kr)

Hade gått att pressa med cirka 60000 kr om vi ej lagt helt ny råspont.
 
Eftersom det inte är akut kanske du kan ta det i små steg?

Läs på om olika system så du förstår vad som ska göras och kan undvika lösningar som blir onödigt arbetsintensiva.

Kan du köra på pannor? Snyggare och kan läggas av vem som helst.

Om du har ont om pengar men tid över på kvällarna kan du leta rätt på partier med rätt material på blocket och auktionssiter. Sedan tar du jobbet på löpande utan garantier. Förutsätt att du är ledig de dagarna när taket byts, annars blir det strul.

Byggställning kan hyras (dyrt men smidigt), byggas på plats (kräver kunskap) eller köpas och säljas (billigt men stökigt). I teorin kan väl fallskydd som RSS monteras på huset längs taket istället för ställning även om jag inte har sett det.
 
N noone70 skrev:
Man kan vara reaktiv eller proaktiv... Antingen löser man problem allt eftersom de dyker upp eller så förekommer man dom :)
Sen handlar det inte om att lägga ut 300tkr då och då, det handlar om att byta ut ett 56 år gammalt tak som med råge passerat bäst före dag.
Mitt tak är 72 år. Jag bytte takpannor 1990, men behöll både papp och läkt som då var helfräscha. Taket var då alltså 38 år gammalt. Men sen är jag ju byggnadsingenjör sedan 1976 och har varit i byggbranschen sedan dess. Att tak med betongtaktegel bara håller i 40 år är något som fastighetsmäklare tydligen har gått någon kurs för att få reda på. Fastighetsmäklare har nästan aldrig någon bygg-utbildning, de är snarare att jämföra med dammsugarförsäljare
 
  • Gilla
  • Älska
big mike och 4 till
  • Laddar…
Dä va tamefan dä finaste ja hört sen ja konfirmera mig😃.
 
  • Gilla
JonasJN
  • Laddar…
S Svent skrev:
Har ett ordinärt Eksjöhus med tegelfasad på 104 kvm + källare byggt 1968. Mycket vanlig typ av hus i Sverige från rekordåren gissar jag.Taket är från byggåret och har betongpannor. Inga problem med taket idag förutom att det börjar kännas dags för ett byte av åldersskäl.

Har börjat kolla runt och ta offerter på ett takbyte där allt ingår. Plocka ned de gamla pannorna, deponera dem, ställning, plåtarbete runt skorsten och avluftningar, ja rubbet. Även takavvattningen när man ändå är igång. Däremot inte att göra något åt råsponten. Garagetaket behöver inte göras.

Offerterna hittills börjar på 300.000 kr innan ROT-avdrag. Är det verkligheten idag? Förstår att priserna gått upp sedan exempelvis den här guiden skrevs 2021, men ändå...
[länk]

Byggahus.se-gudien indikerar runt 160.000 kr innan ROT på ett 130 kvm hus MED takkupa (som ja alltså inte har, och inget som sticker upp eller ut i övrigt heller) och INKLUSIVE att byta råspånten. Överreagerar jag när jag tycker offerterna jag fått är höga?
hej gör som jag gjorde anlitade en firma som tvättade och målade blev som nytt, kostnad ca 23000 efter rotjag har Zanda betongpannor sen 1975,
 
S Svent skrev:
Har ett ordinärt Eksjöhus med tegelfasad på 104 kvm + källare byggt 1968. Mycket vanlig typ av hus i Sverige från rekordåren gissar jag.Taket är från byggåret och har betongpannor. Inga problem med taket idag förutom att det börjar kännas dags för ett byte av åldersskäl.

Har börjat kolla runt och ta offerter på ett takbyte där allt ingår. Plocka ned de gamla pannorna, deponera dem, ställning, plåtarbete runt skorsten och avluftningar, ja rubbet. Även takavvattningen när man ändå är igång. Däremot inte att göra något åt råsponten. Garagetaket behöver inte göras.

Offerterna hittills börjar på 300.000 kr innan ROT-avdrag. Är det verkligheten idag? Förstår att priserna gått upp sedan exempelvis den här guiden skrevs 2021, men ändå...
[länk]

Byggahus.se-gudien indikerar runt 160.000 kr innan ROT på ett 130 kvm hus MED takkupa (som ja alltså inte har, och inget som sticker upp eller ut i övrigt heller) och INKLUSIVE att byta råspånten. Överreagerar jag när jag tycker offerterna jag fått är hö
S Svent skrev:
Har ett ordinärt Eksjöhus med tegelfasad på 104 kvm + källare byggt 1968. Mycket vanlig typ av hus i Sverige från rekordåren gissar jag.Taket är från byggåret och har betongpannor. Inga problem med taket idag förutom att det börjar kännas dags för ett byte av åldersskäl.

Har börjat kolla runt och ta offerter på ett takbyte där allt ingår. Plocka ned de gamla pannorna, deponera dem, ställning, plåtarbete runt skorsten och avluftningar, ja rubbet. Även takavvattningen när man ändå är igång. Däremot inte att göra något åt råsponten. Garagetaket behöver inte göras.

Offerterna hittills börjar på 300.000 kr innan ROT-avdrag. Är det verkligheten idag? Förstår att priserna gått upp sedan exempelvis den här guiden skrevs 2021, men ändå...
[länk]

Byggahus.se-gudien indikerar runt 160.000 kr innan ROT på ett 130 kvm hus MED takkupa (som ja alltså inte har, och inget som sticker upp eller ut i övrigt heller) och INKLUSIVE att byta råspånten. Överreagerar jag när jag tycker offerterna jag fått är höga?
Då är fgågan varför skall du byta tak?
S Svent skrev:
Jag var också på gång att göra det, har ett med råspont, papp och betongpannor. Fick tips om att kolla papp ocv pappskarvarna. Pappen var intakt men en del pappskarvar hade glidit i pappspiken. Skarvarna med spiken limmades över och tacket fick jag skrapat och sprutat och är som nytt!
 
Appendix Appendix skrev:
Hur många timmar tog det för dem. Om man räknar in vindskivor, takavvattning, köra allt på tippen.

Hade de vettig taksäkerhet med ställningar runt.

Hade de tur med vädret eller fick de springa runt och täcka

Finns så många frågor kring alla som komemr in och "det är så lätt en kompis gjorde det"

Takbyte är imho det värsta du kan göra själv och många verkar tappa lusten att hålla på med husprojekt efter det.

Har en "it-vän" som säger precis som du "så enkelt så. Min kompis som är takläggare hjälpte till...."
Prova bila ur en källare och sänka golvet med berg… (min systers hus som vi sänkte golvet och dränerade, gick ner som mest 1.5m pga att vi hand hanterade all Sten…)
#pannben
Två arbetare i säkerhetskläder använder verktyg för att bryta upp betong under en renovering inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
MiWi och 2 till
  • Laddar…
K kentauren skrev:
Vad är det för fel på lerteglet?
Taket är snart 90 år gammalt och det har läckt in någon gång genom åren då man ser detta i nockvinden på råsponten och det borde förklara nya oljeboardskivan som inte alls är lika gammal. Men flera pannor börjar spricka och är lövtunna så det är på tiden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.