Isbr Isbr skrev:
Är det inkl ny råspont också? Eller ska ni behålla underlagstaket?
Ny papp, råsponten ska ligga kvar om den är fräsch så det ingår ej i offerten.
 
S
Appendix Appendix skrev:
Före krig, kaosinflation och Ingvesränta så låg offerterna 30% lägre.
Priserna har påverkats marginellt av krig o ränta. Helikopterpengar under pandemin är det som sänkt värdet på pengar mest av allt
 
  • Gilla
big mike
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Är ju bara att låna. Spelar ju ingen roll om det kostar 200.000kr eller 400.000kr.

Det är ju bara en siffra på banken som ändå inte kostar någon ränta och inget man ska betala tillbaka.

Värdet på huset kommer ändå vara 500.000kr högre efteråt.

Så har det varit i 10år och marknaden har anpassats till det.
Lånetokiga konsumenter som förstört marknaden totalt.
För de som inte fattar ironi så upplyser jag att det kan finnas spår av 100% i stora delar av inlägget.

För övrigt ska man aldrig låna upp på en fastighet, den ska betalas av. Renovering och tillbyggnad ska man ha buffert för utöver och TS offerter är helt hårresande och skall inte accepteras.

Föregående stycke saknar ironi till 100%.
 
  • Gilla
DanneH och 1 till
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
För övrigt ska man aldrig låna upp på en fastighet, den ska betalas av.
Ser inget fel i att belåna huset under förutsättning att det återinvesteras i huset samt tillför ungefär samma värde. Sen att det även kan vara ekonomiskt motiverat med inflation och ränteavdrag bidrar också men blir OT här.
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
Att öka belåningen på huset är som sagt uteslutet i mitt fall, takbytet måste betalas med egna medel.
 
Jag bor i Norrbotten (tänker att det kan spela in på ett eller annat sätt). Fick taket bytt 2022 i.. november (om jag minns rätt). Huset är ca 11x8m. Pannplåt, nya hängrännor och stuprör, vindskivor, takstege, och stos runt skorsten. Ca 190 inkl. arbete med ROT.
 
Trodde det var stilla på byggmarknaden?
Jag fick 120m2 falsat plåttak med fyra takfönster och en skorsten för 345 kkr efter ROT.
Då ingick det även integrerade solceller på hela taket (öst/väst) med tillhörande elarbete.
 
  • Gilla
Bo Rås
  • Laddar…
M Modski skrev:
Vi la om taket allt inkluderat (pannor, läkt, duk, plåtarbeten, vindskivor, nya hängrännor med mera) samt 2st nya Velux 3-glas takfönster. Jag lyfte inte ett finger själv.

Jobbet utfördes i april 2022

162 fick vi betala efter ROT
Takbyte planjatak 2019 123 m2 betalade 75K efter avdrag
 
Jag bytte tak 2019 på ett 1 ½ plans hus. Fick en offert som antagligen var normal, kommer inte ihåg siffrorna nu, men tog det på löpande räkning istället. Det slutade med ca 60 % av priset i offerten.
Börjar misstänka att detta med offerter är rätt kostnadsdrivande, för att hantverkaren vill gardera sig.
Det förutsätter dock, som i mitt fall, bor på en liten ort, företaget känt, och man har trovärdiga referenser.
 
S Svent skrev:
Zixten, håller den uppskattningen är det i runda slängar halva priset mot det lägsta priset jag har fått, som är runt 300.000 kr innan ROT. Tack för att du delar med dig.

Är förbluffad över de höga nivåerna på mina offerter så här långt. Det enda jag kan göra är väl att fortsätta att ta in fler.
eller fråga en vänlig "byggahusar" med erfarenthet som bor geografisk nära och kan hjälpa dig att utföra jobbet.. 300' är rena rånet i mina öron
 
S Svent skrev:
Förstår av era svar att kallsvetten är befogad.

Takytan är grovt uppmätt till 144 kvm på huset som är 104 kvm. Taket som ligger är som sagt från byggåret 1968 och är betongpannor, även hängrännor och stuprör är original. Tänkte lägga plåttak i form av Kami TerraPlegel som har ”sandig” färg för att slippa snörasskydd här i norr. Villan ligger centralt i ett vanligt villakvarter, inte i obygden.

Offerterna (tre hittils) är inklusive ta ned pannorna, container, deponi och byggställning, plåtarbete och ny takavvattning. Materialet inkl huvar och stosar ligger runt 120.000 på alla. Eventuellt rep av råspont och annat tillkommer.

Kan inte utföra jobbet själv tyvärr.
Får jag fråga vrf? Inte betongpannor igen? Plåten är både sämre och dyrare enligt mig,jobbar på byggbolag med offerter och ett tak som du beskriver fast med takpannor brukar hamna på 200.000 efter rot.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse
  • Laddar…
P
Problemet är ju en branch som länge haft storhetsvansinne på priser och hur man jobbar och hur man hyr in ställning till varje jobb även om firman är stor och har ett lag som bara gör tak..
man hyr ställning på varje jobb och förser ställningsfirman med ansenliga belopp pengar per år...
flesta offerter så ligger ju dessutom inte ställningspengarna med utan står lite diffust att kostnad för byggställning tillkommer.. helt sjukt dåligt sätt att arbeta och slösar bort stora summor pengar för kunderna i slutändan.

Självklart behövs byggställning men för en firma som gör 1 tak i veckan nära på året runt så är det sjukt att man hyr grejer som borde ägas av byggfirman men man har vant sig att få sina pengar och sen hyra en massa saker som sen bara vidare faktureras helst med lite påslag eller dolda casch back system.
Man bör såklart äga ställning och sätta upp den själv på måndag fm och ta ner den när jobbet är klart på fre eftermiddag

helt klart läge att pressa priser och pruta och ta in fler offferter och spela ut dom på varandra
 
  • Gilla
sir_daniel och 3 till
  • Laddar…
S Svent skrev:
Har ett ordinärt Eksjöhus med tegelfasad på 104 kvm + källare byggt 1968. Mycket vanlig typ av hus i Sverige från rekordåren gissar jag.Taket är från byggåret och har betongpannor. Inga problem med taket idag förutom att det börjar kännas dags för ett byte av åldersskäl.

Har börjat kolla runt och ta offerter på ett takbyte där allt ingår. Plocka ned de gamla pannorna, deponera dem, ställning, plåtarbete runt skorsten och avluftningar, ja rubbet. Även takavvattningen när man ändå är igång. Däremot inte att göra något åt råsponten. Garagetaket behöver inte göras.

Offerterna hittills börjar på 300.000 kr innan ROT-avdrag. Är det verkligheten idag? Förstår att priserna gått upp sedan exempelvis den här guiden skrevs 2021, men ändå...
[länk]

Byggahus.se-gudien indikerar runt 160.000 kr innan ROT på ett 130 kvm hus MED takkupa (som ja alltså inte har, och inget som sticker upp eller ut i övrigt heller) och INKLUSIVE att byta råspånten. Överreagerar jag när jag tycker offerterna jag fått är höga?
Var bor du?
 
P
Appendix Appendix skrev:
Finns ingen "normalhändig" som vill göra ett takbyte. Skärp dig.
Det är nog du som ska skärpa dig.
Med ställning på båda eller alla fyra sidorna av huset är det inga problem att byta taktäckning och eventuellt råspånt själv om man är normalhändig och rörlig.
Jo, jag har både bytt tak och byggt till huset med ca 30m2 själv utan dyra hantverkare.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
Jeppson, berättigad fråga. Har inget emot pannor. Har bevisligen gjort jobbet i 55 år. Snyggt, låg ljudnivå och relativt billigt inköpspris vad jag förstår. Har avstått att fråga då jag tänkt att det är mer arbetsintensivt då gamla pannor och nya pannor upp, och jag måste leja jobbet. Har bara trott att det blir dyrare. Men inget jag kollat upp än.
 
  • Gilla
HabanLaban
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.