I märsta byggdes det ett bostadsområde på 80/90tal med masonit och ribbor som fasadmaterial. Var väl en designgrej från början antar jag då det var mycket olika kulörer inblandade och ribborna satt olika på alla hus men den fasadhistorien vart inte långlivad. Tror all fasad fick bytas inom nåt år bara.........
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Ja all trä som byggs in och som blir för fuktig och inte har en luftspalt som tillåter upptorkning emellan dom fukt belastande perioderna löper stor risk att drabbas av mikrobiell påväxt och mögel..
Sedan kanske man ska titta på vad det är för byggnad är det ett uthus, förråd eller likvärdigt som man inte bor i så kanske det inte gör så mycket. Men som bostadshus så är det inte att rekomendera..
Den främsta anledning att man måste ha en luftspalt idag är väl för att kunna bygga med billigt virke och plasta in fasaden med plastfärg.
Använder man riktiga material och struntar i plast så fungerar masonit nog alldeles utmärkt och lär nog utstå vädrets makter lika bra som det "moderna" alternativet.
Men det kräver generellt att man inte börjar snåla med färg och material, så fort ngn kladdar på färgaffärens förslag så står inte en sådan fasad länge.
 
  • Gilla
  • Wow
fribygg och 1 till
  • Laddar…
R
G guggen skrev:
Den främsta anledning att man måste ha en luftspalt idag är väl för att kunna bygga med billigt virke och plasta in fasaden med plastfärg.
Använder man riktiga material och struntar i plast så fungerar masonit nog alldeles utmärkt och lär nog utstå vädrets makter lika bra som det "moderna" alternativet.
Håller inte med..
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Din vägg kan fungera om du har luftspalt..
@Rodgar Den Frie s vägg kan fungera även utan luftspalt, men självklart minskar riskerna till en mycket överkomlig kostnad om man sätter en förhydringspapp och en entummsläkt som luftspalt på regelverket innan fasadmaterialet monteras.
 
  • Gilla
  • Haha
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Håller inte med..
Uttömmande och noterat.
 
  • Haha
Rejäl
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Nä, massonit är knappast svaret på vilken som är den bästa fasaden. För många verkar massonit ha fungerat förvånansvärt bra och länge och i årtionden stått emot väder och vind och är man i fasadbytartagen denna vår kanske man uppskattar att tidigare ägare inte valde Sidiplattor eller plåt?
Inte ens de som tillverkar masonit nämner materialet som "lämpligt" som fasad. Vart hittar du sedan alla dessa hus med masonitfasad?

Jag provade faktiskt att laga en dörr till en bod för 15-20år sedan. Spikade alltså bara på en masonitskiva utanpå för att dörren skulle bli tät och dölja några hål. Der tog inte mer än 2-3 år så var hela dörren skrot.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
A AG A skrev:
Inte ens de som tillverkar masonit nämner materialet som "lämpligt" som fasad. Vart hittar du sedan alla dessa hus med masonitfasad?

Jag provade faktiskt att laga en dörr till en bod för 15-20år sedan. Spikade alltså bara på en masonitskiva utanpå för att dörren skulle bli tät och dölja några hål. Der tog inte mer än 2-3 år så var hela dörren skrot.
Vad målade du med?
 
A AG A skrev:
Inte ens de som tillverkar masonit nämner materialet som "lämpligt" som fasad. Vart hittar du sedan alla dessa hus med masonitfasad?

Jag provade faktiskt att laga en dörr till en bod för 15-20år sedan. Spikade alltså bara på en masonitskiva utanpå för att dörren skulle bli tät och dölja några hål. Der tog inte mer än 2-3 år så var hela dörren skrot.
Jag har en enklare boddörr som min far snickrade ihop med kraftig oljehärdad massonit på sent nittiotal, den är inte ny och fräsch längre, men farsgubben är död sedan länge och dörren överlevde honom och fungerar fortfarande som avsett även om den inte pryder sin plats precis.
 
  • Gilla
Ripley och 1 till
  • Laddar…
R
Det skrivs om hur bra masonit är, om det hade fungerat som ett fasadmaterial så hade garanterat flertalet av dom stora hustillverkarna använt detta till sina fasader då dom ständigt använder det tunnaste, billigaste och enklaste materialen i sina husbyggen…

Samt ni som förespråkar att man ska bygga på detta sätt kan ni ta fram en tillverkare eller konstruktör som har ritat denna konstruktion och som tar ansvar om att den fungerar över tid?
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Det skrivs om hur bra masonit är, om det hade fungerat som ett fasadmaterial så hade garanterat flertalet av dom stora hisstillverkarna använt detta till sina fasader då dom ständigt använder det tunnaste, billigaste och enklaste materialen i sina husbyggen…
Menar du hustillverkare?
 
R
Ja
 
Kan dra en anekdot, som tyvärr är högst aktuell, hur viktig ytbehandlingen är.
När jag köpte vårt senaste hus, hade de förra ägarna låtit nytillverka en ny dubbel port, 2m hög, i kärnvirke, 4 tum tjock. Otroligt vacker.
Några år efter att jag köpt huset så har denna port, som borde hålla i hundra år, ruttnat upp nästan helt, men det såg man först när färgen lossnade. Gubbjäveln hade anlitat målarfirma, som året innan försäljningen varit runt och kladdat plastfärg på dörrar och denna porten. Detta på ett 10 miljoners hus som är byggnadsminne. Har hunnit rädda husens dörrar, men det är mkt annat att göra i ett 1700 tals hus.
Så enkelt är det, skillanden mellan kanske 5 år och hundra år livslängd och jag kommer behöva hitta ngn som kan tillverka nya och bli minst 50k fattigare.
 
R Rejäl skrev:
Det skrivs om hur bra masonit är, om det hade fungerat som ett fasadmaterial så hade garanterat flertalet av dom stora hustillverkarna använt detta till sina fasader då dom ständigt använder det tunnaste, billigaste och enklaste materialen i sina husbyggen…

Samt ni som förespråkar att man ska bygga på detta sätt kan ni ta fram en tillverkare eller konstruktör som har ritat denna konstruktion och som tar ansvar om att den fungerar över tid?
Vad man kan hitta är många hustillverkare som gör fritidshus utan luftspalt, då är man begränsad till slamfärg eller linolja som ytbehandling. Nya fabriksträhus med så mkt isolering som krävs idag har väl alltid luftspalt och målas effektivt med plastfärg. Har svårt att se att det skulle gå, dels vill man nog ha rejält virke i stommen, hygroskopisk isolering och blir begränsad till slam eller linolja som ytbehandling. Men vore kul om ngn gjorde det, skulle bli ett ganska dyrt hus med masonit fasad :)
 
R
Utgår man inte ifrån användandet av luftspalt bakom panel på fritidshus i Sverige..
 
G guggen skrev:
Vad målade du med?
Slamfärg utspätt med linoja.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.