Har ett ordinärt Eksjöhus med tegelfasad på 104 kvm + källare byggt 1968. Mycket vanlig typ av hus i Sverige från rekordåren gissar jag.Taket är från byggåret och har betongpannor. Inga problem med taket idag förutom att det börjar kännas dags för ett byte av åldersskäl.

Har börjat kolla runt och ta offerter på ett takbyte där allt ingår. Plocka ned de gamla pannorna, deponera dem, ställning, plåtarbete runt skorsten och avluftningar, ja rubbet. Även takavvattningen när man ändå är igång. Däremot inte att göra något åt råsponten. Garagetaket behöver inte göras.

Offerterna hittills börjar på 300.000 kr innan ROT-avdrag. Är det verkligheten idag? Förstår att priserna gått upp sedan exempelvis den här guiden skrevs 2021, men ändå...
https://www.byggahus.se/renovera/pris-renovera-hus

Byggahus.se-gudien indikerar runt 160.000 kr innan ROT på ett 130 kvm hus MED takkupa (som ja alltså inte har, och inget som sticker upp eller ut i övrigt heller) och INKLUSIVE att byta råspånten. Överreagerar jag när jag tycker offerterna jag fått är höga?
 
Redigerat:
  • Wow
  • Gilla
Roger Fundin och 9 till
  • Laddar…
Låter otroligt mycket. Enplanshus eller tvåplanshus? Takvinkel?
Är du någorlunda händig fixar du det själv för småpengar jämfört med offerten.
 
  • Gilla
Bor i pepparkakshus och 12 till
  • Laddar…
Vanlig enplansvilla. Materialkostnaden för nya takplåten (Kami Terraplegel) med allt som behövs till ligger på ungefär samma på alla offerter jag fått, runt 120.000 kr. Stämmer rätt bra med räknaren på Kamis egen webb. Tror det är 22 graders taklutning. En skorsten + köksfläkten och ett par avluftningar.

Kan tyvärr inte utföra jobbet i egen regi utan måste leja.

Det här är dessutom inte i storstadsregionerna. Inget konstigt i vägen runt om huset heller.
 
Det lät ju mycket. Hur fördelar sig arbete och mtrl i offerterna?
Du hade väl 120 k för mtrl. Så då verkar dom räkna med många arbetstimmar. Eller är det långa resor?

Så här skrev men på byggahus 2017:
Arbete: 90 980 kr
Material: 68 130 kr
Totalt: 159 110 kr
Avgår ev. ROT-avdrag: - 45 490 kr

Arbetsfördelning
Snickare: 146 timmar á 430 kr i timmen
Plåtslagare: 47 timmar á 600 kr i timmen

Material
Underlagsduk Divoroll Top RU, 8 125 kr
Läkt 25*50mm, 3 000 kr
Takpannor Vittinge 2kupig inkl nockpannor, 24 330 kr
Vindskivor 22*145 modell dubbel, 890 kr
Stormlistbeslag, 590 kr
Taksteg inkl glidskydd cw lundberg, 1 525 kr
Rännor och rör inkl detaljer, 9 000 kr
Råspont 22*95, 12 900 kr
Fågelband 20m, 400 kr
Metaroll nocktätning 10m, 1 875 kr
Plåt till kupa, 2 370 kr
Ställning, 3 125 kr
Här ingick det att köpa nya takpannor. Du skulle väl återanvända dina.

Lite synd att du inte kan göra jobbet själv. Just att lägga om tak är mest bara en massa enkelt arbete. Och eftersom det inte är akut kan man ta en sida per år.
 
  • Gilla
SvanteGp och 2 till
  • Laddar…
Det låter som sagt dyrt.

I samband med att vi byggde ut fritidshuset så lade vi även om taket på den bef. delen av huset.

Snickaren som gjorde utbyggnaden lade all underlgspapp och all läkt. Jag rev de gamla pannorna, och lade de nya pannorna. Snickaren gjorde allt annat, som att montera vindskiveplåt, hängrännor osv.

Exakt hur mycket tid snickaren lade vet jag inte, för han höll på med själva utbyggnaden samtidigt (hela utbyggnaden på 30 kvm med det nya taket för hela huset kostade ca 300 000, arbete och material). Jag arbetade inte hela dagar med pannorna. men kanske 8 - 12h med rivning. Och kanske 15 - 20 h med att lägga de nya pannorna. Totalt ca 110 kvm. Vi har 18 graders lutning. Vi återanvände skorstensbeslag och ventilationshuvar. Så det enda i plåt var vindskivebeslagen fotplåtar och nya hängrännor. Och jag arbetade väldigt ooptimerat. Fick lägga om första raden 4 ggr innan jag fick avstånden till kanterna att stämma. Det borde en van hantverkare inte behöva.
 
  • Gilla
vcx
  • Laddar…
Hade 38 årigt Shingeltak, fortfarande tätt, som fick ligga kvar, orört som underlagspapp.

Lyssnade med några firmor vad det skulle kosta att lägga Planja typ tegelpanneformade långplåtar.
Med läkt och alla plåtar därtill, och nya hängrännor.
128 m2 boyta plus vidbyggt garage.
250 - 300 000.

Köpte allt material själv för
100 000. Inklusive plåtarbeten.
Kom över en 18 x 1.6 meter beg Haki byggnadsställning till bra pris. Sålde senare hälften.

Gjorde allt jobb själv.
Lite pengar över till annat
 
  • Gilla
Mazdarune och 6 till
  • Laddar…
S Svent skrev:
Har ett ordinärt Eksjöhus med tegelfasad på 104 kvm + källare byggt 1968. Mycket vanlig typ av hus i Sverige från rekordåren gissar jag.Taket är från byggåret och har betongpannor. Inga problem med taket idag förutom att det börjar kännas dags för ett byte av åldersskäl.

Har börjat kolla runt och ta offerter på ett takbyte där allt ingår. Plocka ned de gamla pannorna, deponera dem, ställning, plåtarbete runt skorsten och avluftningar, ja rubbet. Även takavvattningen när man ändå är igång. Däremot inte att göra något åt råsponten. Garagetaket behöver inte göras.

Offerterna hittills börjar på 300.000 kr innan ROT-avdrag. Är det verkligheten idag? Förstår att priserna gått upp sedan exempelvis den här guiden skrevs 2021, men ändå...
[länk]

Byggahus.se-gudien indikerar runt 160.000 kr innan ROT på ett 130 kvm hus MED takkupa (som ja alltså inte har, och inget som sticker upp eller ut i övrigt heller) och INKLUSIVE att byta råspånten. Överreagerar jag när jag tycker offerterna jag fått är höga?
Vi bytte tak (ej inkl avvattning) för ca 1,5 år sedan. Kostade ca 140 kSEK. En plans villa med källare 110 m2. Givetvis har inflationen höjt priserna men jag tycker ditt pris låter riktigt högt.
Vi bor inte i en storstadsregion.

Edit: vilken del av landet bor du/ni i?
 
  • Gilla
Mazdarune
  • Laddar…
AXS
Vänta tills efter sommaren så tror jag det kommer vara lite mer konkurrensutsatta offerter.

Byggbolagen behöver anpassa sig till ny verklighet säger min spåkula. Det går inte att tälja guld ett tag framöver.
 
  • Gilla
Mazdarune och 26 till
  • Laddar…
S Svent skrev:
Har ett ordinärt Eksjöhus med tegelfasad på 104 kvm + källare byggt 1968. Mycket vanlig typ av hus i Sverige från rekordåren gissar jag.Taket är från byggåret och har betongpannor. Inga problem med taket idag förutom att det börjar kännas dags för ett byte av åldersskäl.

Har börjat kolla runt och ta offerter på ett takbyte där allt ingår. Plocka ned de gamla pannorna, deponera dem, ställning, plåtarbete runt skorsten och avluftningar, ja rubbet. Även takavvattningen när man ändå är igång. Däremot inte att göra något åt råsponten. Garagetaket behöver inte göras.

Offerterna hittills börjar på 300.000 kr innan ROT-avdrag. Är det verkligheten idag? Förstår att priserna gått upp sedan exempelvis den här guiden skrevs 2021, men ändå...
[länk]

Byggahus.se-gudien indikerar runt 160.000 kr innan ROT på ett 130 kvm hus MED takkupa (som ja alltså inte har, och inget som sticker upp eller ut i övrigt heller) och INKLUSIVE att byta råspånten. Överreagerar jag när jag tycker offerterna jag fått är höga?
Om det är seriösa företag så har dom räknat med ordentligt fallskydd. Bara ställning kan ligga på upp emot 100 tkr, beroende på takhöjd och storlek på huset. När vi lade nytt tak på vårt hus så bestod ca 1/3 av kostnaden av materialet, resten 2/3 arbetskostnad, utan rot. Men kan säkert göras billigare. Ställningen och etableringskostnad ingick i priset, men ställningen var ett hopkok av delar och skulle bli omedelbart förbud om Arbetsmiljöverket hade kommit förbi. Vi hade avtalat bort allt arbetsmiljöansvar och entreprenören skötte sig själv. Ingen skadades :). Ta referenser, och fler än en. Det finns många skojare. Och det är ganska tärande när det blir fel. Och kan bli väldigt dyrt.
 
  • Gilla
diy1 och 1 till
  • Laddar…
Själv hanterar jag ställningar själv, trots åldern.

Byggt professionellt i två år, även på höga höjder. Bl a på Scanska Doris oljeplattform, pappersbruk, kärnkraftverk mm.
 
E Etrompa skrev:
Om det är seriösa företag så har dom räknat med ordentligt fallskydd. Bara ställning kan ligga på upp emot 100 tkr, beroende på takhöjd och storlek på huset. När vi lade nytt tak på vårt hus så bestod ca 1/3 av kostnaden av materialet, resten 2/3 arbetskostnad, utan rot. Men kan säkert göras billigare. Ställningen och etableringskostnad ingick i priset, men ställningen var ett hopkok av delar och skulle bli omedelbart förbud om Arbetsmiljöverket hade kommit förbi. Vi hade avtalat bort allt arbetsmiljöansvar och entreprenören skötte sig själv. Ingen skadades :). Ta referenser, och fler än en. Det finns många skojare. Och det är ganska tärande när det blir fel. Och kan bli väldigt dyrt.
Men för TS enplanshus på 104 m2 kan ställningen väl inte kosta i närheten av 100 kkr?
 
  • Gilla
  • Ledsen
Mazdarune och 5 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Men för TS enplanshus på 104 m2 kan ställningen väl inte kosta i närheten av 100 kkr?
Nej, låter mycket. Den gamla estimeringen från Byggahus var på 3125 kr för takomlägging.

Det är mest arbetskostnaden som är lite skum. Gamla var på 91k, och här verkar den vara på +280k.

Det är nästan så man kan tro att det uppstått någon felaktig siffra i underlaget från TS till leverantörerna. Så dom har räknat på något annat.
 
För 100 000 får man behålla en helt ny ställning.

Men om vi då utgår från ursprungliga 300 000 och i stället hyr en ställning så är vi strax nere i 200 000.

Tillkommer då nån som bygger upp ställningen mot kvitto (ansvarsförsäkring).
Varje ändring av ställningen under arbetets gång, ska dessutom utföras av behörig byggare.
 
  • Gilla
pontus köhler1 och 2 till
  • Laddar…
Ujuj vad dyrt... För 4 år sen betalade jag runt 75kkr för 90m2 falsad plåt inkl takavvattning. Papp la jag själv, tog väl en dag ungefär.
O för 7 år sen la jag själv om 110m2 tegeltak inkl 60m2 råspont och takavvattning så blev det 25kkr och en veckas jobb.

Så sjukt att behöva betala 300k+ trots arbetskostnad och kostnadsökningar på material.
 
Hur mycket Tak yta är det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.