C Corgimuffin skrev:
Otroligt inspirerande och fantastiskt gjort! Var stolt :) Finns det möjlighet att få bild på ramp och släp? Tro det eller ej men jag har funderat på samma jobb fast jag saknar din motivation!

Edit, nevermind. Ser släden nu. Låter dock inlägget stå för att du ska få lite uppskattning :)
Det är bara att köra. Jag grävde ca 1 timma. Då hade jag ett lass klart. Körde och tömde. Sedan var jag klar den dagen. Ta inte för mycket för fort. Gör upp delmål.vips ett år senare är du klar.
Det tyngsta va nog ändå att blanda all betong med blandare. Det va långa dagar när jag gjöt plattan .
Kämpa på och tänk långa bad och kalla öl hjälpte mig🙂
 
  • Gilla
gunsven och 3 till
  • Laddar…
Bra kämpat!!
Vad är det för ledslinga du har? Ser ut som en ligger nere på botten med???
 
  • Gilla
Ursviken
  • Laddar…
R RogerW76 skrev:
Bra kämpat!!
Vad är det för ledslinga du har? Ser ut som en ligger nere på botten med???
Ligger uppe i sargen och lyser ner. Jättenöjd med den. Kan varmt rekommendera det
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Imponerande! Hur lång tid tog det från start till klar för bad?
 
M mollanbrollan00 skrev:
Imponerande! Hur lång tid tog det från start till klar för bad?
Ca 18 månader totalt. Men hade två vintrar under den tiden då jag inte gjorde något. Effektiv tid ca 350-400 timmar
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
nikasp nikasp skrev:
Vi bor på Stockholmsåsen, gammal rullstensås, och jag höll på att ha ihjäl mig bara på att gräva ur för en sandlåda på två ggr två meter. Sa ”KLONG” i varje spadtag 🙂
Ganska mycket sten i Småland också. Bara ta en i taget
 
Jag som har funderat på att gräva ur 6*3.5m men då kanske 50cm för hand men dragit mig för det... Nu verkar det ju görbart 🙂

Ska man köra med jordfräsen först tro för att luckra upp?
Är nog bara matjord som ska bort
 
nino nino skrev:
Jag som har funderat på att gräva ur 6*3.5m men då kanske 50cm för hand men dragit mig för det... Nu verkar det ju görbart 🙂

Ska man köra med jordfräsen först tro för att luckra upp?
Är nog bara matjord som ska bort
Bara att börja. Blir det jävligt. Ta hjälp av spett och hacka. Jordfräs jan funka. Men känns lite son fusk😀
 
  • Haha
JanneJanne123
  • Laddar…
T Tobbepetersson skrev:
Bara att börja. Blir det jävligt. Ta hjälp av spett och hacka. Jordfräs jan funka. Men känns lite son fusk😀
Fuska gör jag gärna 😄
 
JanneJanne123
nino nino skrev:
Fuska gör jag gärna 😄
Är du öppen för fusk har jag hört att det t.o.m. finns speciella maskiner man han hyra som är gjorda för att gräva 😉
 
  • Gilla
Violina och 1 till
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Är du öppen för fusk har jag hört att det t.o.m. finns speciella maskiner man han hyra som är gjorda för att gräva 😉
Jodå det vet jag 😄
Problemet är att bli av med massorna på ett enkelt sätt, hus på ena sidan och slänt till en rätt stor bäck på andra, rakt fram är det kanske 1.5m mellan hus och slänt.
Så det blir nog att ta ett tag, backa och släppa av, köra fram, ta ett tag osv
Men snabbare än med spade lär det ju gå, få se hur jag gör
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
nino nino skrev:
Jodå det vet jag 😄
Problemet är att bli av med massorna på ett enkelt sätt, hus på ena sidan och slänt till en rätt stor bäck på andra, rakt fram är det kanske 1.5m mellan hus och slänt.
Så det blir nog att ta ett tag, backa och släppa av, köra fram, ta ett tag osv
Men snabbare än med spade lär det ju gå, få se hur jag gör
Har hört att massorna expanderar med det dubbla (minst) när man gräver upp, jag har spekulerat i om jag kunde härbärgera massorna på en del av tomten som är 200m2, där jag utan bygglov får lov att höja nivån 50 cm, det är ju 100 m3. Det borde motsvara 50m3 i uppgrävd form om det expander med x2. Det borde ju isåfall motsvara 4 x 8 x 1,5m pool.

Fråga: Kan man (med B-körkort) själv hyra och köra någon slags vält eller vad det kan heta för att packa ihop detta till det halva höjden (då det borde sjunka så mycket med tiden)? så kan jag gräva ut 4 x 8 x 2m.

Har även möjlighet att bygga en vall på 20 x 1 x 0,5 (höjd) = 10m3 på andra änden av tomten.
 
Om man lägger ut och kanske kör med fyrhjuling med en lastpall efter, sen lite regn på det så borde det väl packas ?
 
  • Gilla
Höghus och 1 till
  • Laddar…
B
@KJD

Ja, känns som det blir dubbla när man gräver upp det, volymmässigt.

Men det sjunker relativt snabbt ihop, x antal veckor med regn och nån vinter med tjäle så är man nära samma volym som vid uppgrävandet.

Packa ihop massorna gör det ju svårare för gräs och annat att etablera sig. Men att packa ihop 200m2 yta är ju snabbt gjort med en plattvibrator. Men jag har låtit naturen återpacka jord när jag grävt upp den, känns som ett onödigt arbetsmoment.
 
  • Gilla
KJD
  • Laddar…
B BSOD skrev:
@KJD

Ja, känns som det blir dubbla när man gräver upp det, volymmässigt.

Men det sjunker relativt snabbt ihop, x antal veckor med regn och nån vinter med tjäle så är man nära samma volym som vid uppgrävandet.

Packa ihop massorna gör det ju svårare för gräs och annat att etablera sig. Men att packa ihop 200m2 yta är ju snabbt gjort med en plattvibrator. Men jag har låtit naturen återpacka jord när jag grävt upp den, känns som ett onödigt arbetsmoment.
japp, låter rimligt, ville höra just såna erfarenheter 👍, då jag mest funderade om jag bara inbillade mig att det skulle gå - så det inte istället skulle bli som ett mindre berg på framsidan. Bygglovet här säger max 0,5m höjning, så vill inte väcka onödig uppmärksamhet om det skulle överstiga, men borde ju vara ok så länge det är relativt uppenbart att det kommer sjunka ihop :).
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.