Så var det dags igen…den minst sagt krångliga appen kommer man efter nattens strömavbrott inte längre åt. Kan inte vara rimligt att tvingas beställa servicetekniker för att lösa det…senast fick jag förklaringen att det inträffade för att vi gjorde aggregatet till klient istället för accesspunkt…om det är accesspunkt är det ett eget Wi-Fi och det fungerar inte så smidigt…då måste man byta från sitt hemma nätverk till aggregatet varje gång man vill kolla. Det har fungerat bra vid tidigare strömavbrott samt då det stannade vid stormen men nu kommer man inte åt längre…


Appgränssnitt med felmeddelande: "Ingen kommunikation med enheten! Kontrollera anslutningen." Svart, blå, grå färger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Arg
JSten
  • Laddar…
Låter ju rimligast att ha den som klient. Måste vara väldigt buggiga grejer om inte det funkar.
Nu känner jag inte till varken pump eller app, men rent generellt så brukar det vara bäst att sätta fast IP på sådana grejer. Helst ska du ha ett område som inte routern delar ut DHCP-adresser till, där du kan lägga sådant som ska ha fast IP. Typ: DHCP scoop: 192.168.1.10-192.168.1.200. Under 10 och över 200 kan du då ha fasta IP-adresser. Byter du sedan router behöver du ställa in samma inställningar i den.
 
S sepani skrev:
Så var det dags igen…den minst sagt krångliga appen kommer man efter nattens strömavbrott inte längre åt. Kan inte vara rimligt att tvingas beställa servicetekniker för att lösa det…senast fick jag förklaringen att det inträffade för att vi gjorde aggregatet till klient istället för accesspunkt…om det är accesspunkt är det ett eget Wi-Fi och det fungerar inte så smidigt…då måste man byta från sitt hemma nätverk till aggregatet varje gång man vill kolla. Det har fungerat bra vid tidigare strömavbrott samt då det stannade vid stormen men nu kommer man inte åt längre…


[bild]
Hur har det gått för dig? Har läst igenom hela tråden och konstaterar att du har/hade samma problem som mig. Har ett recovent ERU 350 installerat hösten 2021. Ofta problem med att tilluften sjunker ner mot 12 grader när det blir -10 grader ute. Aggregatet står i garaget som ja håller minst 5 grader i. Själva värmeväxlingen är ok men tappar flera grader från frånluftsdonen till aggregatet, framförallt när det blir kallare ute. Tilluft 15-16 grader tycker jag känns ok men ner mot 12 blir kallt. Har ingen eftervärmare installerad heller, bara fått till mig av installatören att jag måste öka inomhustemperaturen istället. Har en luft luftvärmepump och funderar på att installera en till, kanske i tvättstugan där FTX drar frånluften så att jag får upp temperaturen där. Man blir lite smått besatt av det här till slut..
 
Maertinh Maertinh skrev:
Hur har det gått för dig? Har läst igenom hela tråden och konstaterar att du har/hade samma problem som mig. Har ett recovent ERU 350 installerat hösten 2021. Ofta problem med att tilluften sjunker ner mot 12 grader när det blir -10 grader ute. Aggregatet står i garaget som ja håller minst 5 grader i. Själva värmeväxlingen är ok men tappar flera grader från frånluftsdonen till aggregatet, framförallt när det blir kallare ute. Tilluft 15-16 grader tycker jag känns ok men ner mot 12 blir kallt. Har ingen eftervärmare installerad heller, bara fått till mig av installatören att jag måste öka inomhustemperaturen istället. Har en luft luftvärmepump och funderar på att installera en till, kanske i tvättstugan där FTX drar frånluften så att jag får upp temperaturen där. Man blir lite smått besatt av det här till slut..
Hahaha....Jag förstår dig, människans hjärna är ju programmerad att " lösa problem" å hot 😉 = något som får en att lida eller känna sig bekymrad.

Vet inte vilken verkningsgrad du har på ditt FTX, eller om du kör övertryck, undertryck eller nolltryck d.v.s att exakt samma mängd luft går in & ut.

Har aggregatet 90% verkningsgrad så får maskinen in endast 13,35 grader varm luft & växlar den till 12 grader.

Laborerat med min med, och har nu timer på skiten så den får gå 1 timme var 6:e timme konstant.
Märker ingen försämring på luften i huset & har också haft högre luftfuktighet inne, som känns bra för slemhinnor, ögon, näsa mm.

Försökte nu kolla upp dit aggregat på Google men hittar ingen specifikation ens, & magkänslan för märket Recovent känns inget bra, dom skriver inte ens verkningsgrad på deras egen hemsida.

MvH Jawen
 
Redigerat:
Ett FTX utan tillförsel av värme i eller efter aggregaten, ger aldrig högre temperatur än vad som ventileras ut ur bostaden.

Verkligheten är t ex:
Frånluft från bostaden 22 grader.
Uteluftenmperatur - 12 grader.
Inluft in i bostaden efter FTX ca + 12 grader.

Nu skulle det vara intressant att veta hur en teoretiker räknar verkningsgraden.😅
 
H Hybro skrev:
Verkligheten är t ex:
Frånluft från bostaden 22 grader.
Uteluftenmperatur - 12 grader.
Inluft in i bostaden efter FTX ca + 12 grader.
Hur räknar du då?

MvH jawen
 
Här är en formel jag nyttjat
Värmeåtervinning Tot. verkningsgrad
Roterande-, platt-, och batteri VVXmin(%).
Beräknas av formeln VVX=((t2- t3)/( t1- t3))*100
t1=Frånluftstemperatur innan VVX (oC).
t2=Tilluftstemperatur efter VVX (oC).
t3=Intagsluft (uteluft) innan VVX (oC).
 
  • Gilla
JSten
  • Laddar…
Rätt övertygad om att det ser ut så här för att ge bra värden.

Den verkningsgrad som anges för FTX beräknas på två luftströmmar/temperaturer.
Dels den som lämnar FTX ut ur huset och den som lämnar FTX in i huset.
Oftast tas inte energiförbrukning för FTX inbyggda motorer med.
 
H Hybro skrev:
Rätt övertygad om att det ser ut så här för att ge bra värden.

Den verkningsgrad som anges för FTX beräknas på två luftströmmar/temperaturer.
Dels den som lämnar FTX ut ur huset och den som lämnar FTX in i huset.
Oftast tas inte energiförbrukning för FTX inbyggda motorer med.
Minns när vi var på detta hus vid husvisningen 1995.
Säljaren bad oss känna under lufttilloppsventilerna under innertaket i alla rummen.

All direktel avstängd. Blåste ca 30 grader varmluft denna kyliga vår.😂

Sååååå effektiv var FTX av märket FTX! uppe på vinden😳
 
Redigerat:
  • Haha
jawen
  • Laddar…
Tanka appen ”ventappen”, där har ni både beräkning för tilluft/frånluftsverkningsgrad samt annat gott.
Peta in siffrorna så räknar den åt dig
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vid tillfälle. Pensionär. Nyss stigit upp tänt i ugnen och fått en första kopp kaffe.
 
Har ett Renovent M400 med bypass från 2008 med 95% verkningsgrad.

EC motorer i fläktar & kan maximalt dra 149 watt vid maxflöde = 400 m3/tim med 150 Pa i tryckfall i kanalsystemet.
Har ca 1000 m3 luftvolym i huset med full takhöjd & 5 frånluftsventiler & 7 tilluftsventiler, inställd på nolltryck d.v.s lika mycket luft in som ut. ( inget undertryck)

Bytte lager 1 ggr själv ca 2018, kostnad 150 kr ca.
Sedan råkade elektrikern skicka 380 volt till den så det small på kretskortet som en handgranat, trodde den var körd då, men lyckades efter mycket om & med beställa lite lösa komponenter från Tyskland som jag lödde dit nya, och lyckades laga den.

Och har aldrig känt att det kommer "kall" luft från ventilerna.

MvH Jawen
 
  • Gilla
Lilllen
  • Laddar…
Vilken temp mäter Du i tilluftsventilerna?
 
H Hybro skrev:
Minns när vi var på detta hus vid husvisningen 1995.
Säljaren bad oss känna under lufttilloppsventilerna under innertaket i alla rummen.

All direktel avstängd. Blåste ca 30 grader varmluft denna kyliga vår.😂

Sååååå effektiv var FTX av märket FTX! uppe på vinden😳
Fel... Autocorect...

Av märket Metsovent!
 
H Hybro skrev:
Vilken temp mäter Du i tilluftsventilerna?
Hahahaha.....Lite krångligt att mäta nu med 6 meter i takhöjd och ventiler på 5,8 m, men uppfattar inget som helst "kallras" och inte heller något uppfattning att luften var "kall" när jag gjorde ren ventilerna i nov.

Skulle gissa på över 16 grader ut i alla fall.
Modernt kök med öppen planlösning, träbjälkar, takfönster, köksö och vardagsrumsdetaljer vid kvällstid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


MvH jawen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.