Baksidan av en Samsung-TV med HDMI-portar, USB-portar, LAN-port, antenningångar och Common Interface-slot.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
[bild]
Tredje uppifrån ser ut att vara optisk ut, toslink,
Kopplar du den till förstärkaren får du även Dolby digital 5.1 ljud från alla program som har det. Kan du sedan ställa in i TB:n att den skall skicka ut till förstärkaren
 
  • Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
Här är baksidan på DVDn.
Den verkar ha någon utgång för optical.
Men det är inget hål där, den ser pluggad ut.... Baksidan av en elektronisk enhet med många anslutningar, inklusive SCART, komponentvideo och digitala ljudutgångar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Här är baksidan på DVDn.
Den verkar ha någon utgång för optical.
Men det är inget hål där, den ser pluggad ut....[bild]
Du har både koaxial digital ingång och optisk ingång på din förstärkare, och det samma på denna, så du kan koppla både ljudet från denna och TVn till förstärkaren. Det sitter en fjädrande lucka, inget pluggat. Ser att du har svideo i både dvdn och förstärkaren, för bild men din tv har ingen ingång för det, och dvdn har ingen hdmi så det blir svårt. Du kan rippa dina dvder till filer, men enklare är nog att skaffa en nyare burk.
 
Redigerat:
  • Gilla
GoC
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Men det är inget hål där, den ser pluggad ut....[bild]
Nej, det är lock.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Du har både koaxial digital ingång och optisk ingång på din förstärkare, och det samma på denna, så du kan koppla både ljudet från denna och TVn till förstärkaren. Det sitter en fjädrande lucka, inget pluggat. Ser att du har svideo i både dvdn och förstärkaren, för bild men din tv har ingen ingång för det, och dvdn har ingen hdmi så det blir svårt. Du kan rippa dina dvder till filer, men enklare är nog att skaffa en nyare burk.
Hej
Vad är svideo?

AV och S-Video till HDMI-omvandlare med kablar och strömförsörjningsadapter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det här något som går att använda, eller är detta bara kludd?
Vad är problemet, och går det att lösa?

/W
 
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Hej
Vad är svideo?
Vad är problemet, och går det att lösa?
/W
Går att lösa
Men oavsett så är bilden såpass dålig på DVD och TV:n så stor så du lär nog inte vilja se på DVD filmer.
Helt enkelt för dålig upplösning på DVD för att komma till sin rätt på 65” TV
 
  • Gilla
  • Wow
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Går att lösa
Men oavsett så är bilden såpass dålig på DVD och TV:n så stor så du lär nog inte vilja se på DVD filmer.
Det var väl en av grejjorna jag misstänkte från början.
Inte hela världen, men om det går vore det fint.
/Workingclasshero
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Det var väl en av grejjorna jag misstänkte från början.
Inte hela världen, men om det går vore det fint.
/Workingclasshero
BlyeRay är nog sämsta kvalitet man vill se på på en 65” TV
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
tommib
Med bildkälla menar jag den fysiska utrustningen som genererar en bildsignal. Det kan vara en chromecast, en apple tv, en dator, en dvd-spelare eller något annat. I många fall TVn själv via en extern antenningång (matad via vanlig gammal bonnaantenn eller parabol/kabelnät. Om du inte är intresserad av sk. marksänd TV så finns ingen anledning att kludda med något av detta.

Om vi då antar att du har din DVD och en chromecast som bildkällor så kopplar du Chromecasten direkt till TVns HDMI-ingång. Från TVn drar du sedan en optisk kabel till recievern. När du tittar på Chromecast får du ställa in recievern så att den tar ljudet från den optiska ingången du kopplade till. För DVDn kan du gå antingen via TVn eller via recievern. Enklast är kanske att gå direkt till TVn så att det alltid blir samma för ljudet men jag misstänker att du då kommer tappa ljudkanaler. Bästa är om du har en DVD med HDMI-utgång, då blir det lite lättare. Du måste också kolla att TVn kan mata ut 5.1-ljud via den optiska utgången när signalen kommer in på HDMI, det är inte givet att den kan/vill göra det pga HDCP. En DVD med HDMI-utgång lär vara billig på t.ex. blocket.
 
  • Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Med bildkälla menar jag den fysiska utrustningen som genererar en bildsignal. Det kan vara en chromecast, en apple tv, en dator, en dvd-spelare eller något annat. I många fall TVn själv via en extern antenningång (matad via vanlig gammal bonnaantenn eller parabol/kabelnät. Om du inte är intresserad av sk. marksänd TV så finns ingen anledning att kludda med något av detta.

Om vi då antar att du har din DVD och en chromecast som bildkällor så kopplar du Chromecasten direkt till TVns HDMI-ingång. Från TVn drar du sedan en optisk kabel till recievern. När du tittar på Chromecast får du ställa in recievern så att den tar ljudet från den optiska ingången du kopplade till. För DVDn kan du gå antingen via TVn eller via recievern. Enklast är kanske att gå direkt till TVn så att det alltid blir samma för ljudet men jag misstänker att du då kommer tappa ljudkanaler. Bästa är om du har en DVD med HDMI-utgång, då blir det lite lättare. Du måste också kolla att TVn kan mata ut 5.1-ljud via den optiska utgången när signalen kommer in på HDMI, det är inte givet att den kan/vill göra det pga HDCP. En DVD med HDMI-utgång lär vara billig på t.ex. blocket.
Vad gör en chromecast som en kabel inte gör?
Jag vet inte ens vad det är så jag vet inte vad jag ska fråga om....
Surfade runt lite för att först, och kom fram till något trådlöst, min router är en meter från TVn, så jag vet inte vad jag ska med det till, förklara gärna då jag inte vet.
/W
 
GoC GoC skrev:
BlyeRay är nog sämsta kvalitet man vill se på på en 65” TV
Åfaen, så rentav dålig skärpa?
Jo jag misstänkte det, jag får försöka få igång det iaf innan jag tar något beslut....
/W
 
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Åfaen, så rentav dålig skärpa?
Jo jag misstänkte det, jag får försöka få igång det iaf innan jag tar något beslut....
/W
Nej men allt för lite bildinformation. Så ja du kommer uppfatta det som dålig skärpa och grynigt.
Det gjorde sig bäst på din gamla tjock-TV
 
  • Haha
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Nej men allt för lite bildinformation. Så ja du kommer uppfatta det som dålig skärpa och grynigt.
Det gjorde sig bäst på din gamla tjock-TV
Det 36"fettot!
/W
 
Okej, jag har dragit ner brallorna till fotknölarna idag och blottat min totala okunskap i detta ämne, men jag har lärt mig lite iaf.

Som steg 1 tänker jag nu dra ur en av scartkablarna (som ligger dolda i väggen) tillsammans med en dragtråd för att kunna dra in en optisk kabel mellan TV och reciver.
Sen starta upp TVn och se hur det fungerar med Wifi från routern och om ljudet fungerar med den optiska kabeln mellan TV och reciver.
Är det rätt tänkt så långt?

/W
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.