Roga1337 Roga1337 skrev:
Det var många år sedan människan trodde att Solceller bara fungerar på Högsommaren och i fullt Solsken… verkligheten idag är att Solpanelerna arbetar med UV-ljus och även mulna dagar och andra årstider, så framställer dem energi ( även om det är mindre mängd).
När TS gamla värmepump vill käka 100kwh/dygn hjälper det föga att solcellerna genererar 4kwh samma dygn.
 
  • Gilla
  • Älska
KB-U och 10 till
  • Laddar…
Din luft-vattenvärmepump är från 2007, således 17 år gammal. Beräknad livslängd 15-20 år.

Skaffar du solpaneler och din värmepump går sönder om 3 år är frågan snarare vad som är bäst mellan solpaneler och direktverande elpatron eller en ny luft-vattenvärmepump.

I sistnämnda frågan är det en luft-vattenvärmepump. Eller köpa båda. Alternativt köpa en ny pump, antingen nu eller när den rasar och sätta in pengarna som solpaneler hade gått till på börsen, och få motsvarande avkastning och högre flexibilitet.
 
  • Gilla
H-Thomasson och 2 till
  • Laddar…
D
Nissens Nissens skrev:
Solceller minskar inte energiförbrukningen
Helt rätt, kul att någon har koll på läget. 👏
 
B
Om du bor i Skåne och temp kring 0 tror jag du har tveksam effekt av ny LVVP jmf den du redan har.

280 kvm är stort. Om du räknar kWh / kvm ligger du på 64 kWh per kvm. 64 x 160 kvm resulterar i 10.000 kWh, det är bra.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Förutsatt att du klarar ekonomin för att byta pump vid ett haveri så hade jag lagt pengarna på något annat.
Vad har ni för ventilation idag? Vad förbrukar ni under sommaren?
Och då gärna mellan 07-19.
Elbil?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
S sepani skrev:
Jag lutar åt att pengarna är bättre spenderade på ny värmeanläggning...frun vill gärna ha solceller eftersom alla vi känner skriver om hur mycket pengar de tjänar på sina....
Jag kan trösta dig med att ingen som köpt solceller de sista åren har tjänat en krona på det än.

Räknar de in uteblivna avkastningar (om de haft pengarna) eller räknar in räntekostnader om de lånat på ett eller annat sätt?

De kanske lägger 150-250 tusen på en anläggning och har en liten besparing. Hade så sent som igår en diskussion där ägarna minsann hade X antal kwh redan på året. Kunde konstatera att de sparat el för 10kr på 3 dagar.

Alla ägare med solceller har ju samma defekter.
Ingen annan skulle springa omkring och berätta om att de minsann tjänar kaffepengar redan.

Följer några fanatiker som gillar att redovisa sina pengamaskiner i form av solceller men ingen jämför med alternativa investeringar.

Jag har tagit in några offerter från 2019 till december 2023. Ingen har lockat och framförallt inte varit ekonomiskt revolutionerande. Absolut ingen skulle jag tjänat en krona på hittills.

Men hade jag lagt en kvarts miljon på något menat som investering så kanske behovet av att hävda lönsamhet hade varit stort.
 
  • Gilla
  • Haha
Doldaskruvar och 12 till
  • Laddar…
Ok slutsats verkar relativt klar att man inte tjänat på byta VP. Har en del bekanta som menar att de sparat väldigt mycket energi på byte av VP trots att de haft en version i ålder med min som ju trots allt är 17 år. Den fungerar bra dock och har vid köldknäpparna i vinter gått nära 24 h/dygn. i övrigt är det t ex FTX som drar en del.
 
Sittställning
Vi valde att sätta solceller istället för vp.

Värmer ca 200m2 med en ivt greenline jordvärme från 2008 tror jag. I slutändan valde vi solceller.

Nu i efterhand så hade det nog var det nog ett ganska bra val. Istället för att sätta in ny jordvärme så blev det en 10kw anläggning och 2 st luft-luft för att både avlasta gamla jordevärmen men också kyla på sommaren. Med solceller får du i princip helt gratis kyla på sommaren.

Nu har vi haft solcellerna i några år och fick vara med om det superdyra året där vi gick plus ca 20k bara det året. Betalade 80k, installerades i q3 2021 och är nu ca 50% avbetalda.

Det är en oerhört skön känsla att kunna kyla ner huset utan att behöva tänka på elräkningen, hela sommarhalvåret betalar jag ingenting. Första räkningen kommer i oktober/november. Mars / april börjar dom bli gratis.

Framåt kan jag tänka mig att det blir billigare el på sommaren än det varit just på grund av alla dessa anläggningar, sol och vind. Men jag tror fortfarande det är en OK investering.

Lite kort sammanfattat om vår upplevelse :) bor i Skåne.
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
K
Facit från Skåne
Bytte en 17 år gammal värmepump i början på november. Tills idag ligger minskningen på 31%. Då har det ändå varit betydligt kallare framför allt i januari. Då har vi ändå höjt inomhustemperaturen 1 grad.

Edit: Luft/vattenpump
 
  • Gilla
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
Sittställning
Kan tillägga vi kapa förbrukningen mot elbolag med ca 50% !
 
  • Älska
Roger Fundin
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Jag kan trösta dig med att ingen som köpt solceller de sista åren har tjänat en krona på det än.

Räknar de in uteblivna avkastningar (om de haft pengarna) eller räknar in räntekostnader om de lånat på ett eller annat sätt?

De kanske lägger 150-250 tusen på en anläggning och har en liten besparing. Hade så sent som igår en diskussion där ägarna minsann hade X antal kwh redan på året. Kunde konstatera att de sparat el för 10kr på 3 dagar.

Alla ägare med solceller har ju samma defekter.
Ingen annan skulle springa omkring och berätta om att de minsann tjänar kaffepengar redan.

Följer några fanatiker som gillar att redovisa sina pengamaskiner i form av solceller men ingen jämför med alternativa investeringar.

Jag har tagit in några offerter från 2019 till december 2023. Ingen har lockat och framförallt inte varit ekonomiskt revolutionerande. Absolut ingen skulle jag tjänat en krona på hittills.

Men hade jag lagt en kvarts miljon på något menat som investering så kanske behovet av att hävda lönsamhet hade varit stort.
Sittställning Sittställning skrev:
Vi valde att sätta solceller istället för vp.

Värmer ca 200m2 med en ivt greenline jordvärme från 2008 tror jag. I slutändan valde vi solceller.

Nu i efterhand så hade det nog var det nog ett ganska bra val. Istället för att sätta in ny jordvärme så blev det en 10kw anläggning och 2 st luft-luft för att både avlasta gamla jordevärmen men också kyla på sommaren. Med solceller får du i princip helt gratis kyla på sommaren.

Nu har vi haft solcellerna i några år och fick vara med om det superdyra året där vi gick plus ca 20k bara det året. Betalade 80k, installerades i q3 2021 och är nu ca 50% avbetalda.

Det är en oerhört skön känsla att kunna kyla ner huset utan att behöva tänka på elräkningen, hela sommarhalvåret betalar jag ingenting. Första räkningen kommer i oktober/november. Mars / april börjar dom bli gratis.

Framåt kan jag tänka mig att det blir billigare el på sommaren än det varit just på grund av alla dessa anläggningar, sol och vind. Men jag tror fortfarande det är en OK investering.

Lite kort sammanfattat om vår upplevelse :) bor i Skåne.
Låter väldigt billigt med 80k för en hel solcellsinstallation? Ganska liten anläggning?

Jag tolkar det du skriver som att solceller är en väldigt osäker installation. Att ni "tjänade" 20k kr ett år vet jag inte hur det går ihop, dels är det nog besparing du menar, och dels förstår jag inte hur du räknat fram siffran. Vi förbrukade förra året el för 13000kr inkl allt och då har vi också ac på sommaren. Vad är det som gör att ni får in många tusen kr på solcellerna? Är det 60 öringen som gör det? Inte alls säkert att den finns kvar under hela avräkningstiden för solceller. Och priserna på el på börsen i somras i övrigt var ju ofta negativa eller nära negativa.
 
Det är bara börja räkna. Vad har du för årlig besparing kontra investering, underhåll och avskrivning.

När du har siffror kan man börja blanda in subjektiva känslor om vad som känns bäst. Det är inte oviktigt men dumt att börja där.

Samma resonemang med andra åtgärder som tilläggsisolering, fönster, ventilation etc.
 
  • Gilla
sepani och 1 till
  • Laddar…
Det finns ju två fördelar med att byta värmepump nu å det är väl att man får en liten effektivare anläggning å man förhindrar att den gamla går sönder mitt i vintern å det blir brottom med byte å allt vad det innebär
 
  • Gilla
Kustvägen och 1 till
  • Laddar…
Jag ska nog också skaffa solceller och stoltsera att jag minsann håller kyla i hela kåken helt "gratis”.

Här är en av två LLVP som kyler hela kåken hos oss. Tillsammans drar de 500-600 kWh för att kyla en hel säsong. Då har vi 19 meter bred kåk i söderläge med mycket fönster.


Stapeldiagram visar elektricitetsförbrukning för kylning månadsvis över ett år.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Årskostnaden för kyla hela säsongen 2023 var ca 610 kronor.

Helt oacceptabelt. Nu blir det solceller för 200.000kr så vi slipper dessa kostnader.
Å grannarna ska minsann få höra hur smart det är.
 
  • Gilla
  • Haha
fisgris8 och 21 till
  • Laddar…
En fråga: har ni elbil? Möjlighet att ladda elbil ändrar ju kalkylen för solpaneler, då har man märkbar nytta av dem även sommartid. Vi har tänkt avvakta till den dag då vi byter till elbil.

Om ni bara har råd med en åtgärd skulle jag dock satsat på att byta värmepumpen. Vi hade en Eco Air av samma årgång i förra huset och kompressorn i utedelen havererade redan 2019, så jag skulle inte lita på att den lever i många år till. Jag kollade upp verkningsgrad på ny utedel då när kompressorn dog, och det hade ju gjort skillnad redan då. Nu finns det säkert ännu bättre modeller. Vi valde dock att bara byta kompressorn eftersom vi letade nytt hus och inte ville investera hur mycket som helst i det gamla.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.