1 466 906 läst · 24 285 svar
1467k läst
24,3k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Här är Renaults senaste tillskott.
Hur den ska konkurrera med en tesla med den prestandan och priset är högst oklart. Speciellt nu när tesla erbjuder 1.99% ränta 😅
https://alltomelbil.se/svensk-saljstart-for-renault-scenic-e-tech-kostar-fran-464-900-kronor/
Hur den ska konkurrera med en tesla med den prestandan och priset är högst oklart. Speciellt nu när tesla erbjuder 1.99% ränta 😅
https://alltomelbil.se/svensk-saljstart-for-renault-scenic-e-tech-kostar-fran-464-900-kronor/
Mitt tips om någon letar efter Tesla MY RWD, köp den med 430km istället för 455km
430km ska ha ett BYD batteri som laddar riktigt snabbt i förhållande till storlek.
https://alltomelbil.se/byds-lfp-batteri-i-tesla-model-y-briljerar/
430km ska ha ett BYD batteri som laddar riktigt snabbt i förhållande till storlek.
https://alltomelbil.se/byds-lfp-batteri-i-tesla-model-y-briljerar/
Teslas 2% ränta är lite lockande, de har kört liknande förut när det kommer en refresh inom kort, men är nog mer sugen på att ha den nya modell yE erikjakan skrev:
Ja exakt, nuvarande model y utan rostskydd vill jag absolut inte köpa privat, leasing brukar bli svindyrt när dem ska ha 25k för en 1cm repa 😅A ajn82 skrev:
Ja, och det menar jag är konstigt. För elbilen har ju som sagt var inte dippen från startmotorn, alltså borde den kunna vara okänsligare, men det verkar ju tvärtom vara att många elbilar är känsligare för dåligt 12 V-batteri.martin43 skrev:
Jag har aldrig sett nån tillverkare av bränslebil säga att man måste köra bilen regelbundet för att inte få problem med 12 V-batteriet, men det verkar ju många elbilstillverkare säga.
Det måste definitivt göra med moderna ICE bilar, många har funktioner som drar ström när bilen intr används. Dessutom så brukar dem flesta köra korta sträckor, då degraderas batteriet rätt fort, gärna i kombination med dieselvärmare.N Nerre skrev:Ja, och det menar jag är konstigt. För elbilen har ju som sagt var inte dippen från startmotorn, alltså borde den kunna vara okänsligare, men det verkar ju tvärtom vara att många elbilar är känsligare för dåligt 12 V-batteri.
Jag har aldrig sett nån tillverkare av bränslebil säga att man måste köra bilen regelbundet för att inte få problem med 12 V-batteriet, men det verkar ju många elbilstillverkare säga.
N Nerre skrev:Ja, och det menar jag är konstigt. För elbilen har ju som sagt var inte dippen från startmotorn, alltså borde den kunna vara okänsligare, men det verkar ju tvärtom vara att många elbilar är känsligare för dåligt 12 V-batteri.
Jag har aldrig sett nån tillverkare av bränslebil säga att man måste köra bilen regelbundet för att inte få problem med 12 V-batteriet, men det verkar ju många elbilstillverkare säga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mycket märkliga saker kan man få höra. 12v laddas ju inte av att man kör med bilen. Det finns en DC/DC omvandlare som laddar. Den laddar på när det behövs. Men om man inte stängt av bilen, eller en dörr eller ruta inte är ordentligt stängd, så startar inte laddaren. Min bil, Hyundai, larmar för sådant. Det har laddat ut vid ett tillfälle. Det visade sig vara koffertluckan som inte var helt stängd.
Att mer och mer funktioner på en bil drar ström är ju något som det talats om länge. Det är givetvis ett problem vilket många erfarit när bilen plötsligt vägrar att starta. Givetvis finns det som du säger en fördel för elbilen i att den inte kräver ström till startmotorn. I vissa fall leder det till ett mindre batteri. Men du återkommer gång på gång till detta som om det vore något unikt för elbilar. Om du har någon källa för detta antagande kan det väl inte vara så svårt att länka till den?N Nerre skrev:Ja, och det menar jag är konstigt. För elbilen har ju som sagt var inte dippen från startmotorn, alltså borde den kunna vara okänsligare, men det verkar ju tvärtom vara att många elbilar är känsligare för dåligt 12 V-batteri.
Jag har aldrig sett nån tillverkare av bränslebil säga att man måste köra bilen regelbundet för att inte få problem med 12 V-batteriet, men det verkar ju många elbilstillverkare säga.
Jag har aldrig påstått att ICE-bilar inte får problem med dåligt batteri, jag har däremot ifrågasatt varför elbilar ska ha lika mycket problem med batteriet när de slipper en startmotor som ger högt spänningsfall.A Avemo skrev:
I ICE-bilen funkar det mesta även med dåligt batteri, utom startmotorn. Så tar man bort startmotorn borde problemen bli färre, men det verkar ju tyvärr inte så.
Visst, det är möjligt att det beror på att de stoppat i mindre batteri i elbilen, men om det nu orsakar att folk får problem verkar det ju alltså som de tänkt fel?
Det är gammal kunskap. På diverse mekarforum för bilar finns det massor av information (och även missuppfattningar) om blybatterier. Den bästa informationen brukar finnas hos batteritillverkare. Blybatterier är generellt ganska dåliga. De håller i bästa fall bara för runt 500 cykler. De har självurladdning. Bilar drar lite ström även när de är helt avstängda. En enda djupurladdning kan räcka för att förstöra eller kraftigt försämra ett blybatteri.N Nerre skrev:Ja, och det menar jag är konstigt. För elbilen har ju som sagt var inte dippen från startmotorn, alltså borde den kunna vara okänsligare, men det verkar ju tvärtom vara att många elbilar är känsligare för dåligt 12 V-batteri.
Jag har aldrig sett nån tillverkare av bränslebil säga att man måste köra bilen regelbundet för att inte få problem med 12 V-batteriet, men det verkar ju många elbilstillverkare säga.
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 586 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 586 inlägg