S sinuslinus skrev:
Porsche toppar väl på 270 kW.
Det är inte en Xpeng?
Verkar vara en uppdaterad Taycan om jag tolkar det rätt
 
  • Gilla
erikjakan och 2 till
  • Laddar…
S
Aha, sjukt snabbt vid 60% i alla fall.
 
  • Gilla
erikjakan
  • Laddar…
U Ursidae skrev:
Verkar vara en uppdaterad Taycan om jag tolkar det rätt
 
  • Svart sportbil parkerad på regnvåt parkeringsplats bredvid SUV-bilar, våt asfalt, övercast himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
erikjakan och 1 till
  • Laddar…
E erikjakan skrev:
Här är Renaults senaste tillskott.

Hur den ska konkurrera med en tesla med den prestandan och priset är högst oklart. Speciellt nu när tesla erbjuder 1.99% ränta 😅

[länk]
Teslas 2% ränta är lite lockande, de har kört liknande förut när det kommer en refresh inom kort, men är nog mer sugen på att ha den nya modell y
 
A ajn82 skrev:
Teslas 2% ränta är lite lockande, de har kört liknande förut blir det kommer en refresh inom kort, men är nog mer sugen på att ha den nya modell y
Ja exakt, nuvarande model y utan rostskydd vill jag absolut inte köpa privat, leasing brukar bli svindyrt när dem ska ha 25k för en 1cm repa 😅
 
martin43 martin43 skrev:
Precis. Den lägger alltså inte av vid 12V. Det är samma krav på en elbil som en bensinbil att (viktiga) saker ska fungera vid olika spänningar, toppar, dippar osv.
Ja, och det menar jag är konstigt. För elbilen har ju som sagt var inte dippen från startmotorn, alltså borde den kunna vara okänsligare, men det verkar ju tvärtom vara att många elbilar är känsligare för dåligt 12 V-batteri.

Jag har aldrig sett nån tillverkare av bränslebil säga att man måste köra bilen regelbundet för att inte få problem med 12 V-batteriet, men det verkar ju många elbilstillverkare säga.
 
N Nerre skrev:
Ja, och det menar jag är konstigt. För elbilen har ju som sagt var inte dippen från startmotorn, alltså borde den kunna vara okänsligare, men det verkar ju tvärtom vara att många elbilar är känsligare för dåligt 12 V-batteri.

Jag har aldrig sett nån tillverkare av bränslebil säga att man måste köra bilen regelbundet för att inte få problem med 12 V-batteriet, men det verkar ju många elbilstillverkare säga.
Det måste definitivt göra med moderna ICE bilar, många har funktioner som drar ström när bilen intr används. Dessutom så brukar dem flesta köra korta sträckor, då degraderas batteriet rätt fort, gärna i kombination med dieselvärmare.
 
N Nerre skrev:
Ja, och det menar jag är konstigt. För elbilen har ju som sagt var inte dippen från startmotorn, alltså borde den kunna vara okänsligare, men det verkar ju tvärtom vara att många elbilar är känsligare för dåligt 12 V-batteri.

Jag har aldrig sett nån tillverkare av bränslebil säga att man måste köra bilen regelbundet för att inte få problem med 12 V-batteriet, men det verkar ju många elbilstillverkare säga.
Graf över fluktuationer, sannolikt spänning eller ström, över en vecka från januari till februari 2024.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mycket märkliga saker kan man få höra. 12v laddas ju inte av att man kör med bilen. Det finns en DC/DC omvandlare som laddar. Den laddar på när det behövs. Men om man inte stängt av bilen, eller en dörr eller ruta inte är ordentligt stängd, så startar inte laddaren. Min bil, Hyundai, larmar för sådant. Det har laddat ut vid ett tillfälle. Det visade sig vara koffertluckan som inte var helt stängd.
 
N Nerre skrev:
Ja, och det menar jag är konstigt. För elbilen har ju som sagt var inte dippen från startmotorn, alltså borde den kunna vara okänsligare, men det verkar ju tvärtom vara att många elbilar är känsligare för dåligt 12 V-batteri.

Jag har aldrig sett nån tillverkare av bränslebil säga att man måste köra bilen regelbundet för att inte få problem med 12 V-batteriet, men det verkar ju många elbilstillverkare säga.
Att mer och mer funktioner på en bil drar ström är ju något som det talats om länge. Det är givetvis ett problem vilket många erfarit när bilen plötsligt vägrar att starta. Givetvis finns det som du säger en fördel för elbilen i att den inte kräver ström till startmotorn. I vissa fall leder det till ett mindre batteri. Men du återkommer gång på gång till detta som om det vore något unikt för elbilar. Om du har någon källa för detta antagande kan det väl inte vara så svårt att länka till den?
 
lilytwig lilytwig skrev:
Mycket märkliga saker kan man få höra. 12v laddas ju inte av att man kör med bilen.
Har du bara läst halva tråden? Det är just det som orsakar att många elbilar får problem: 12 V-batteriet laddas bara när bilen körs.
 
A Avemo skrev:
Men du återkommer gång på gång till detta som om det vore något unikt för elbilar.
Jag har aldrig påstått att ICE-bilar inte får problem med dåligt batteri, jag har däremot ifrågasatt varför elbilar ska ha lika mycket problem med batteriet när de slipper en startmotor som ger högt spänningsfall.

I ICE-bilen funkar det mesta även med dåligt batteri, utom startmotorn. Så tar man bort startmotorn borde problemen bli färre, men det verkar ju tyvärr inte så.

Visst, det är möjligt att det beror på att de stoppat i mindre batteri i elbilen, men om det nu orsakar att folk får problem verkar det ju alltså som de tänkt fel?
 
N Nerre skrev:
Ja, och det menar jag är konstigt. För elbilen har ju som sagt var inte dippen från startmotorn, alltså borde den kunna vara okänsligare, men det verkar ju tvärtom vara att många elbilar är känsligare för dåligt 12 V-batteri.

Jag har aldrig sett nån tillverkare av bränslebil säga att man måste köra bilen regelbundet för att inte få problem med 12 V-batteriet, men det verkar ju många elbilstillverkare säga.
Det är gammal kunskap. På diverse mekarforum för bilar finns det massor av information (och även missuppfattningar) om blybatterier. Den bästa informationen brukar finnas hos batteritillverkare. Blybatterier är generellt ganska dåliga. De håller i bästa fall bara för runt 500 cykler. De har självurladdning. Bilar drar lite ström även när de är helt avstängda. En enda djupurladdning kan räcka för att förstöra eller kraftigt försämra ett blybatteri.
 
richardtenggren
Rätt lugnt i Upplands-Väsby nu,

Parkering med bilar utanför varuhus, Biltema skylt, vått underlag, klart väder, flaggor och reklamskyltar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men dessvärre någon som har svårt att förstå hur man ska stå 🫣🤭
Bilden visar en Tesla-laddstation med bilar, tagen från bilens insida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.