Igår fick jag ett pm om vad det hela kostade, såhär fem år efter bygget och det hade jag ju egentligen hela tiden tänkt skriva ett inlägg om, det blev bara inte så. Ungefär 30.000 svarade jag på pm:et, det visade sig vara en kraftig underskattning. Men det var nog ungefär vad jag hade tänkt när jag började och den siffra som fanns kvar i minnet.

Med tidens gång har jag säkert glömt något av det som köpts, men det kan ju hur som helst vara kul med en ungefärlig prisuppgift i alla fall, särskilt då jag de senaste dagarna sett inlägg om att andras byggen kostat allt mellan ett par–tre tusen till 150 papp. Jag hamnade någonstans däremellan. I 2016 års penningvärde och med det årets virkespriser...

Nåväl, lite på en höft, vissa saker exakta, andra hopräknade lite på ett ungefär.

Friggeboden
Reglar 5.000 kr
Golvbrädor 1.900 kr
Vindduk 1.300 kr
Panel 6.500 kr
Råspont (tak) 1.500 kr
Takpapp 4.500 kr
Ytterdörr (begagnad) 500 kr
Fönster (egna begagnade) 0 kr
Skruv och spik 1.000 kr

Basturummet
Bastuaggregat inklusive skyddsplåtar och skorsten: 12.000 kr
Virke till lavar: 3.000 kr
Bastupanel: 5.000 kr
Bastudörr: 4.000 kr (hittar ingen faktura, men minns att jag tyckte att den var onödigt dyr)

Tillstånd och sotarinspektion 2.000 kr

Total 48.000 kr

Lite färg på det och något annat som jag säkert glömt, så är vi på 50 tkr jämnt. Och så altanen som byggdes senare. Och så tänkte jag ju isolera lite i taket vid tillfälle. Och...
 
  • Gilla
Bygglas. och 3 till
  • Laddar…
Det kom några frågor via pm…

Klipper in svaret även här då det är ganska generella frågor. Tror svaren är självförklarande, försökte i alla fall skriva dem så att man inte behöver frågan.

Hej,

Jag minns ganska bra. Svarar så att jag även kan klippa in svaren i tråden då de flesta frågor är av allmänt intresse. Undrar en kan flera undra.

Hålet i innertaket är större än det i yttertaket av det enkla skälet att det stod så i instruktionen. Jag gissar att det är för att inte ha organiskt material rakt upp där det är som varmast. Täckplåten är också gjord så att det ska vara tomt bakom den. Dock har någon skruv vid täckplåten släppt, så det är lite knepigt att få skruvarna att fästa ute i kanten.

Ja, sen är det mycket riktigt eldsäker isolering mellan innertak och yttertak. Den följde med skorstenspaketet.

Om jag köpte ett extra långt rökrör eller någon förlängning minns jag inte. Dock har jag ju ett oisolerat rökrör närmast kaminen, så det isolerade räckte i alla fall inte hela vägen. Skulle säga att jag har ca 1 m oisolerat rör, sen standardvariant på isolerat.

Som kanske framgår av ovan, ja, rökröret genom taket är isolerat.
 
Kompletterade ovan svar med det här:

Efter att ha tänkt på det där med rökrörets längd så svarade jag nog för hastigt. Man måste mäta att skorstenen sticker ut tillräckligt mycket över taket (en meter vill jag minnas), sen får man bedöma hur långt rör man behöver, mätt från ugnens överkant.

I mitt fall ledde det om jag minns rätt till ett extra rör på en dryg meter, max 1,5. Det var ett standardrör, men kanske fanns flera längder att välja på, jag minns inte.
 
Hej, bra tråd. Hoppas att du haft stor nytta och glädje av bastun!
En sak jag undrar är golvet, vi håller på att bygga bastu och har isolerat golvet, känns ju då superknepigt att inte ha plastmatta eller klinkers för att inte väta ner trägolvet och all isolering etc. Hur gjorde du, hur tänkte du?
 
orustinnan orustinnan skrev:
Hej, bra tråd. Hoppas att du haft stor nytta och glädje av bastun!
En sak jag undrar är golvet, vi håller på att bygga bastu och har isolerat golvet, känns ju då superknepigt att inte ha plastmatta eller klinkers för att inte väta ner trägolvet och all isolering etc. Hur gjorde du, hur tänkte du?
Tack!

Jag har ingen isolering alls, utan det är helt öppet under bastudelen, bara trätrall med grus under. Det kan hällas rätt rikligt med vatten i bastun periodvis. Trevligt för vuxna, jätteroligt för barn.

Så om jag byggde i ett utrymme med redan isolerat golv och valde plastmatta skulle jag minst sätta in en spygatt (alltså ett avlopp utan vattenlås) för att möjliggöra bastande med mycket vatten.
 
Hej igen, tack för svar.
Vi bestämde oss för att kakla golvet ändå och kör med spygatt eller vanligt avlopp helt enkelt. Det var inga stora pengar i det hele....
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Lavar jag måste ha tänkt att jag har oerhört tjocka vänner eller att det även vore bra om det gick att lagra kassaskåp i bastun. Rejält byggt blev det hur som helst.

[bild]

[bild]

Den andra nedre laven är avsmalnande mot dörren. Har ingen bild där det syns så bra, men här antyds iaf. att en bräda försvinner mitt på. Från 550 ner till 380 typ.

[bild]

Sittbrädorna är fästa med dyckert. Enkelt och ingen risk att bränna sig på några spik- eller skruvhuvuden.
Hur djupa är lavarna? Är det samma djup på nedre som på övre?
 
Oj, det minns jag inte och är inte på plats nu. Men nej, de är inte lika djupa. Tror den övre är 60 och den undre 50, eller kanske lite mer.

Den undre är också avsmalnad framför ugnen för att dörren ska få plats och det ska vara gott om plats att gå in och ut, sög att den går från 50 till 35 cm. Nedre laven mitt framför ugnen är dock ändå ingen plats någon vill sitta på, då strålningsvärmen gör det för varmt om benen.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Oj, det minns jag inte och är inte på plats nu. Men nej, de är inte lika djupa. Tror den övre är 60 och den undre 50, eller kanske lite mer.

Den undre är också avsmalnad framför ugnen för att dörren ska få plats och det ska vara gott om plats att gå in och ut, sög att den går från 50 till 35 cm. Nedre laven mitt framför ugnen är dock ändå ingen plats någon vill sitta på, då strålningsvärmen gör det för varmt om benen.
Ok, men det är väl den undre som behöver vara bredare eftersom det på den skall finnas plats för fötterna för dem som sitter på den övre. Kommer du dit den närmsta månaden?. Om du gör det så kan du väl mäta och höra av dig. Jag planerar att bygga ett komplementhus med vedeldad bastu på vår fritidsfastighet och man ser sällan några mått på djupet på lavarna. Det bestämmer ju hur bred bastun behöver vara. Vad har du för något aggregat och vilket säkerhetsavstånd till väggarna inklusive plåten?
 
Ja, närmaste månaden kommer jag garanterat vara där något.

Nja, övre laven är nog normalt djupare. Man har oftare fötterna bredvid än bakom dem på nedre laven ändå. Och nere sitter mest barn och andra kortbastare – även om jag iofs. själv kan tänka mig att sitta nere och pusta medan elden falnar på slutet.

Vad gäller avstånd följde jag Harvias föreskrifter. Kan ha varit så lite som 5 cm åt sidorna med skyddsplåt. En halvmeter framåt.
 
  • Wow
Rejäl
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, närmaste månaden kommer jag garanterat vara där något.

Nja, övre laven är nog normalt djupare. Man har oftare fötterna bredvid än bakom dem på nedre laven ändå. Och nere sitter mest barn och andra kortbastare – även om jag iofs. själv kan tänka mig att sitta nere och pusta medan elden falnar på slutet.

Vad gäller avstånd följde jag Harvias föreskrifter. Kan ha varit så lite som 5 cm åt sidorna med skyddsplåt. En halvmeter framåt.
Ok. Hör av dig när du har mätt. Tack
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag tror att du hittar flera bra exempel i bastuforumet: [länk] om du vill komma vidare redan nu.
Har läst en del i det nu. Tack
 
A Antropocen skrev:
Hur djupa är lavarna? Är det samma djup på nedre som på övre?
Ledsen för sent svar i sak, jag har glömt att mäta flera gånger, men idag blev det av!

Jag har 60 cm uppe och 48 nere. Det smalare räcker att sitta på, men det senare känns lite mer exklusivt, men kan kanske kännas onödigt djupt om man har korta ben. Ska man jämföra med andra möbler så är mina clubfåtöljer också 60 djupa, medan köksstolarna är typ 45. Båda duger utmärkt att sitta i/på.
 
  • Gilla
Antropocen
  • Laddar…
Och när jag nu ändå skriver här kan jag ju nämna att bastun ska få en damm vid sin sida. Men det blir en egen tråd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.