Claes Sörmland
useless useless skrev:
Jag har ingen aning om det finns bygglov för mitt hus. Jag har begärt ut alla handlingar från kommunen, men det enda dom hade var bygglov för nytt enskilt avlopp från början av 2000-talet. Alla andra handlingar har försvunnit vid kommunsammanslagningen i början av 70-talet.
Hur gör man då?
Det är samma problem i min kommun. Förluster av arkiv vid kommunsammanslagningar och dessutom var det nog lite si och så med diarieföringen i småkommunerna förr, typ bygglovshandläggaren Tore hade lite beslut spridda i kontoret i pärmar.

Jag tycker det således är obegripligt att rättsväsendet har skapat denna nya praxis där gamla ej längre gällande bygglov ska hållas reda på för varje byggnad och åtgärd som någonsin har utförts på en fastighet. Fyller ingen som helst funktion och ställer bara till det för t ex TS. Bättre med en rejäl preskription av överträdelser efter tio år och sen rent blad. Bygglov prövas utifrån verkligt utgångsläge.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
Det vore onekligen en god frihetsreform! 👍
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det vore onekligen en god frihetsreform! 👍
Jag gissar att det går att få nuvarande regering med på det. Det är bara att man måste bli partigängare för att få upp sådana här teknikaliteter på agendan. Boverkets eller departementets tjänstemän kommer ju inte att lyfta en sån här fråga. Det passar inte deras auktoritära sinneslag som är primat för mer myndighetskontroll, register och styrning. Man väljer inte en sån karriär och man inte i grunden tror på ökad myndighetsmakten.

Samtidigt, 50 år till med detta regelverk. Ett åldrande bostadsbestånd och ingen uppdatering av gamla detaljplaner. Det blir ett tyngre och tyngre ok att bära för varje år.
 
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Nej, den behandlar när man påstår att det finns bygglov, inte när man inte har en aning.
Ok, sorry då var jag fel på det!
 
  • Gilla
-MH-
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag har ingen aning om det finns bygglov för mitt hus. Jag har begärt ut alla handlingar från kommunen, men det enda dom hade var bygglov för nytt enskilt avlopp från början av 2000-talet. Alla andra handlingar har försvunnit vid kommunsammanslagningen i början av 70-talet.
Hur gör man då?
Av den lilla kontakt jag haft med bygglovsenheten i min kommun så hade jag ställt frågan till dem. Typ om jag vill bygga till kommer jag få bygglov för det givet läget?
Men då har som sagt de handläggare jag pratat med varit oerhört bra och pragmatiska. Jag har full förståelse för att det inte är så i alla kommuner 😅
 
Claes Sörmland
K Klass0n skrev:
Av den lilla kontakt jag haft med bygglovsenheten i min kommun så hade jag ställt frågan till dem. Typ om jag vill bygga till kommer jag få bygglov för det givet läget?
Men då har som sagt de handläggare jag pratat med varit oerhört bra och pragmatiska. Jag har full förståelse för att det inte är så i alla kommuner 😅
Problemet är ju att du inte kan räkna med att få en handläggare som är beredd att bryta mot PBL på ett sätt som gynnar dig. Det som du kallar för att vara pragmatisk.

Bryter bygglovsenheten mot PBL och det går dig emot så kan du överklaga och få rätt. Men du kan ju inte överklaga och vinna när de följer PBL och det går dig emot.

Och trenden i samhället är ju bättre lag- och regelefterlevnad på alla områden. Lycka till att hitta en 90-talist som jobbar som bygglovshandläggare och medvetet bryter mot PBL för att hon tycker att hennes sunda förnuft slår lagen. Däremot har det funnits gott om sådana egensinniga handläggare i de äldre generationerna. For better and worse.
 
Redigerat:
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Problemet är ju att du inte kan räkna med att få en handläggare som är beredd att bryta mot PBL på ett sätt som gynnar dig. Det som du kallar för att vara pragmatisk.

Bryter bygglovsenheten mot PBL och det går dig emot så kan du överklaga och få rätt. Men du kan ju inte överklaga och vinna när de följer PBL och det går dig emot.

Och trenden i samhället är ju bättre lag- och regelefterlevnad på alla områden. Lycka till att hitta en 90-talist som jobbar som bygglovshandläggare och medvetet bryter mot PBL för att hon tycker att hennes sunda förnuft slår lagen. Däremot har det funnits gott sådana egensinniga handläggare i de äldre generationerna. For better and worse.
Sorry men jag hänger inte helt med på var jag ber kommunen bryta mot PBL.

Jag tänkte att om det inte finns bygglov (pga nämnda kommunsamanslagning) så är det upp till kommunen att avgöra om jag kan få nytt bygglov eller inte. Där jag tänker att om de godkänner ett nytt bygglov så är alla tidigare ev byggnader och tillbyggnader "ok". Men nu när jag skriver det så inser jag att du med din lagkännedom antagligen kan hitta ett ställe eller två där jag har fel 🙂
 
Claes Sörmland
K Klass0n skrev:
Sorry men jag hänger inte helt med på var jag ber kommunen bryta mot PBL.

Jag tänkte att om det inte finns bygglov (pga nämnda kommunsamanslagning) så är det upp till kommunen att avgöra om jag kan få nytt bygglov eller inte. Där jag tänker att om de godkänner ett nytt bygglov så är alla tidigare ev byggnader och tillbyggnader "ok". Men nu när jag skriver det så inser jag att du med din lagkännedom antagligen kan hitta ett ställe eller två där jag har fel 🙂
Gäller det denna specifika situation, att det inte finns några kända äldre bygglov för fastigheten men med tanke på byggnadernas ålder och lagstiftningen så kan byggnaderna endast ha uppförts lagligen med bygglov. Ja då är de antingen olovligen uppförda eller så har byggloven gått förlorade. Den sökande kan inte uppvisa att bygglov har funnits.

Ja, detta kan lagligen lösas med att bygglov ges i efterhand. Men säg att det inte är möjligt p g a planstridighet. Nu står du där med skägget i brevlådan om handläggaren inte är beredd att bryta mot PBL genom låtsas som att det är fastslaget att bygglov har getts tidigare. Fast handläggaren inte har dokument som visar detta.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Gäller det denna specifika situation, att det inte finns några kända äldre bygglov för fastigheten men med tanke på byggnadernas ålder och lagstiftningen så kan byggnaderna endast ha uppförts lagligen med bygglov. Ja då är de antingen olovligen uppförda eller så har byggloven gått förlorade. Den sökande kan inte uppvisa att bygglov har funnits.

Ja, detta kan lagligen lösas med att bygglov ges i efterhand. Men säg att det inte är möjligt p g a planstridighet. Nu står du där med skägget i brevlådan om handläggaren inte är beredd att bryta mot PBL genom låtsas som att det är fastslaget att bygglov har getts. Fast handläggaren inte har dokument som visar detta.
Tack för förtydligandet, nu förstår jag hur du menar!
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.