M MetteKson skrev:
Hur uppdagades problemet?
Skull flytta köket till annan del, byggnämnden frågade vilket kök.
 
  • Wow
  • Gilla
  • Haha
  • Ledsen
Appendix och 5 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Fast du menar ju att problemen ni har nu är annat än bygglovsfrågor (och dessa är preskriberade). Så då rör det sig som jag ser det om byggfusk, vare sig det är när huset byggdes eller när det byggdes om.

Om vi återvänder till den ursprungliga frågan, om ni måste upplysa en presumtiv köpare om det saknade bygglovet eller ej så är min uppfattning efter det här meningsutbytet att ni har betydligt viktigare saker ni måste upplysa om. Att bara ta upp bygglovet om exempelvis ventilationen är gravt undermålig och måste åtgärdas vore i mina ögon bedrägligt även om du menar att OVK-underkännandet är en funktion av det saknade bygglovet.
Du har rätt till din åsikt.

https://www.svenskfast.se/guider/bygglov/

"Om du som säljare inte gjort köparen varse om att det saknas bygglov för en åtgärd du gjort, kan köparen driva igenom avdrag på köpeskillingen eller häva köpet. Dessutom riskerar du att få betala byggsanktionsavgift på max 50 prisbasbelopp i efterhand, när den nya ägaren tillträtt."

Min ursprungsfråga var om en bank skulle godkänna an ansökan om bolån. Hann komma fram till Swedbank idag, det var nej från dem.
 
Claes Sörmland
U Ungochbortskämd skrev:
Du har rätt till din åsikt.

[länk]

"Om du som säljare inte gjort köparen varse om att det saknas bygglov för en åtgärd du gjort, kan köparen driva igenom avdrag på köpeskillingen eller häva köpet. Dessutom riskerar du att få betala byggsanktionsavgift på max 50 prisbasbelopp i efterhand, när den nya ägaren tillträtt."

Min ursprungsfråga var om en bank skulle godkänna an ansökan om bolån. Hann komma fram till Swedbank idag, det var nej från dem.
Men detta gäller en byggnad som säljaren äger och säljer. En bostadsrättshavare äger ingen byggnad och säljer ingen byggnad.
 
  • Gilla
Appendix och 13 till
  • Laddar…
En situation som skulle kunna vara problematisk är om huset brinner ner men oklart om det är br-innehavare eller förening som sitter med svarte petter då. Det kom ett rättsfall på nästan exakt samma situation nyligen, Göteborg tror jag och det utgjorde inte fel enligt köplag eftersom ingen skada fanns. Om jag minns rätt men ska inte ta gift på det, dessutom kanske överklagat..
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Det är lätt att begå ett tankefel här. Det är fastigheten som är planstridig och har ett svartbygge, inte en enskild lägenhet. Eventuella problem att få bolån osv. gäller i så fall alltså samtliga lägenheter i föreningen.

Det som säljs är rätten att bo i en viss lägenhet med en viss andel i föreningen som äger fastigheten. Föreningen borde förmodligen upplysa medlemmarna och kanske notera i årsredovisningen att fastigheten är planstridig.
 
Redigerat:
  • Gilla
Appendix och 6 till
  • Laddar…
U Ungochbortskämd skrev:
Du har rätt till din åsikt.

[länk]

"Om du som säljare inte gjort köparen varse om att det saknas bygglov för en åtgärd du gjort, kan köparen driva igenom avdrag på köpeskillingen eller häva köpet. Dessutom riskerar du att få betala byggsanktionsavgift på max 50 prisbasbelopp i efterhand, när den nya ägaren tillträtt."

Min ursprungsfråga var om en bank skulle godkänna an ansökan om bolån. Hann komma fram till Swedbank idag, det var nej från dem.
Du hade säkert fått lån om banken inte visste om det. Vad jag vet kollar inte banker upp om kunden har alla bygglov som krävs.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Jag är nyfiken hur panten till banken ser ut på nått som inte finns.
 
Isakare Isakare skrev:
Jag är nyfiken hur panten till banken ser ut på nått som inte finns.
Panterna noteras i föreningens lägenhetsförteckning. Så länge lägenheten finns hos föreningen är det inget problem.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
U Ungochbortskämd skrev:
"Om du som säljare inte gjort köparen varse om att det saknas bygglov för en åtgärd du gjort, kan köparen driva igenom avdrag på köpeskillingen eller häva köpet. Dessutom riskerar du att få betala byggsanktionsavgift på max 50 prisbasbelopp i efterhand, när den nya ägaren tillträtt."
Nu citerar du helt irrelevanta saker. Du säger själv att frågan är preskriberad. Därmed kan ingen sanktionsavgift utfärdas.
U Ungochbortskämd skrev:
Min ursprungsfråga var om en bank skulle godkänna an ansökan om bolån. Hann komma fram till Swedbank idag, det var nej från dem.
Hur ställde du frågan? Jag upplever nämligen att du försöker rigga situationen mot dig själv. Jag vet inte varför, kanske för att få vatten på din kvarn till din process mot den du själv köpte av.

Oavsett vilket verkar du ha en agenda att framställa din situation så dåligt som möjligt. Varför är det så, eller missförstår jag?
 
  • Gilla
Fairlane och 6 till
  • Laddar…
U Ungochbortskämd skrev:
Min ursprungsfråga var om en bank skulle godkänna an ansökan om bolån. Hann komma fram till Swedbank idag, det var nej från dem.
Hur har grannarna gjort för att finansiera sina köp då? De bor ju i samma svartbygge och borde inte kunna få något bolån.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Jag är nyfiken hur panten till banken ser ut på nått som inte finns.
Vad är det som inte finns; fastigheten? byggnaden? Bostadsrätten?
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
O Olle75 skrev:
En situation som skulle kunna vara problematisk är om huset brinner ner men oklart om det är br-innehavare eller förening som sitter med svarte petter då. Det kom ett rättsfall på nästan exakt samma situation nyligen, Göteborg tror jag och det utgjorde inte fel enligt köplag eftersom ingen skada fanns. Om jag minns rätt men ska inte ta gift på det, dessutom kanske överklagat..
Vet du möjligtvis exakt vilken dom det är?
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Men detta gäller en byggnad som säljaren äger och säljer. En bostadsrättshavare äger ingen byggnad och säljer ingen byggnad.
Avsaknan av bygglov anses som väsentligt fel. Gör som ni vill :)
 
U Ungochbortskämd skrev:
Avsaknan av bygglov anses som väsentligt fel. Gör som ni vill :)
Du ser inte själv skillnaden mellan att sälja en fastighet och en bostadsrätt?
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
C cotillion skrev:
Det är lätt att begå ett tankefel här. Det är fastigheten som är planstridig och har ett svartbygge, inte en enskild lägenhet. Eventuella problem att få bolån osv. gäller i så fall alltså samtliga lägenheter i föreningen.

Det som säljs är rätten att bo i en viss lägenhet med en viss andel i föreningen som äger fastigheten. Föreningen borde förmodligen upplysa medlemmarna och kanske notera i årsredovisningen att fastigheten är planstridig.
Alla känner till det nu.
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Du hade säkert fått lån om banken inte visste om det. Vad jag vet kollar inte banker upp om kunden har alla bygglov som krävs.
Isakare Isakare skrev:
Jag är nyfiken hur panten till banken ser ut på nått som inte finns.
Fastighetens finns, lägenheten existerar saknar bara bygglov för en av tre lägenheter. Det som är riks knäppt är att skatteverket och lantmäteri har ju dem registrerade med lgh nummer osv...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.