Hej!
Har fått problem med låsmekanismen på vårt ena fönster.
När man stänger med handtaget så låser fönstret endast på en sida. Ingenting händer på andra sidan, låsmekanismen som ska åka ut när man vrider på handtaget står bara still och rör sig inte alls.
Bifogar bilder, även en bild på den friska sidan där låsmekanismen har åkt ut som den skall.
Någon som vet vad man kan göra eller är det byte av allting som gäller?
Har fått problem med låsmekanismen på vårt ena fönster.
När man stänger med handtaget så låser fönstret endast på en sida. Ingenting händer på andra sidan, låsmekanismen som ska åka ut när man vrider på handtaget står bara still och rör sig inte alls.
Bifogar bilder, även en bild på den friska sidan där låsmekanismen har åkt ut som den skall.
Någon som vet vad man kan göra eller är det byte av allting som gäller?
Vanligtvis är det byte som gäller men det är först när spanjoletten monteras ur bågen man kan se exakt vad som är fel.
Då kan du även se vad det är för spanjolett, en del har låshus som enkelt kan bytas t.ex låshus 730640 (Fix 5600-7) 7mm fyrkantspinne eller 730641 (Fix 5600-8) 8mm fyrkantspinne.
Exempel på en fix spanjolett som är vanligt förekommande.
Då kan du även se vad det är för spanjolett, en del har låshus som enkelt kan bytas t.ex låshus 730640 (Fix 5600-7) 7mm fyrkantspinne eller 730641 (Fix 5600-8) 8mm fyrkantspinne.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Tack för svar. Hur byts dessa, lossar man på den på något vis underifrån? Eller får man ta bort lite trä från fönstret för att komma åt?1 123abc skrev:Vanligtvis är det byte som gäller men det är först när spanjoletten monteras ur bågen man kan se exakt vad som är fel.
[bild]
Och hur ser jag vilken jag har om jag väl får loss den?1 123abc skrev:Vanligtvis är det byte som gäller men det är först när spanjoletten monteras ur bågen man kan se exakt vad som är fel.
[bild]
Medlem
· Västra Götaland
· 2 286 inlägg
Hej och välkommen till forumet.
Det måste vara låshuset som är sönder. Det går att byta. Jag ser att du tagit bort handtaget, du är redan halvvägs. Bänd ut stängerna och låshuset nedåt. Dom kan sitta med bleck eller häftklamrar eller liknande. Det bör att gå att se om du kollar på bågen från undersidan.
När du har fått loss låshuset och stängerna, kontrollera att den är sönder. Skaffa i så fall en ny, se till att du får en med lika stort hål för handtagspinnen.
Edit:
Här är en länk till den delen jag tror är sönder. Butiken är ett exempel på en som säljer den, jag vet inget om dom.
https://www.laskompaniet.se/product/lashus-5600
Det måste vara låshuset som är sönder. Det går att byta. Jag ser att du tagit bort handtaget, du är redan halvvägs. Bänd ut stängerna och låshuset nedåt. Dom kan sitta med bleck eller häftklamrar eller liknande. Det bör att gå att se om du kollar på bågen från undersidan.
När du har fått loss låshuset och stängerna, kontrollera att den är sönder. Skaffa i så fall en ny, se till att du får en med lika stort hål för handtagspinnen.
Edit:
Här är en länk till den delen jag tror är sönder. Butiken är ett exempel på en som säljer den, jag vet inget om dom.
https://www.laskompaniet.se/product/lashus-5600
Redigerat:
Låshus med frakt bör kosta ungefär samma som hos en låssmed samt att låssmeden hjälper så det blir rätt med en gång om spanjoletten tas med.
Bor man långt från närmsta låssmed eller järnaffär samt vissa välsorterade byggvaruhus så kan det löna sig att beställa hem från nätet.
Bor man långt från närmsta låssmed eller järnaffär samt vissa välsorterade byggvaruhus så kan det löna sig att beställa hem från nätet.
Lättast är fotografera den och dela bilderna här eller att ta med spanjoletten till en låssmed.A Aldin Kurbegovic skrev:
Lite svårt att se allting nerifrån då fönstret är på tredje våningen. Men jag gör ett försök. Tack för bra förklaring👍👌Stefan Bengtsson skrev:Hej och välkommen till forumet.
Edit:
[länk]
Tack samtliga för svar.
Är det värt att testa att smörja? Hur gör man i så fall, behöver jag ta loss den för att smörja?
Är det värt att testa att smörja? Hur gör man i så fall, behöver jag ta loss den för att smörja?
Att smörja hjälper inte mot trasig stångföring.A Aldin Kurbegovic skrev:
Spanjoletten måste tas ur för felsökning och åtgärd och med spanjoletten urtagen så är det lätt att byta låshuset om det är trasigt.
Spanjoletten bör inte sitta speciellt hårt, vissa bågar kan man vrida runt så det blir lättare att demontera spanjoletten.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 496 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 496 inlägg
Det ser ut som bristande underhåll och därför rost på flera ställen, trög mekanism och kanske tillslut materialbrott om man tar i för mycket. Hur ofta har du smort mekanismerna i fönsterna?
Jag har spanjoletter och de måste smörjas minst vartannat år, annars börjar de gå så trögt att det riskerar bli problem. Elit-fönster med "Fix" spanjoletter tror jag, så är väl inget direkt skräp heller. Allt måste underhållas.
Jag har spanjoletter och de måste smörjas minst vartannat år, annars börjar de gå så trögt att det riskerar bli problem. Elit-fönster med "Fix" spanjoletter tror jag, så är väl inget direkt skräp heller. Allt måste underhållas.
Medlem
· Västra Götaland
· 2 286 inlägg
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 496 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 496 inlägg
Då har något gått sönder pga all rost och för mycket våld (pga trög mekanism) och du måste byta antingen enstaka del eller hela spanjoletten, beroende på vad som finns tillgängligt.
Som jag redan skrivit, regelbundet underhåll undviker många problem. Nästan gång när det börjar gå trögt, smörj istället.
Som jag redan skrivit, regelbundet underhåll undviker många problem. Nästan gång när det börjar gå trögt, smörj istället.