useless useless skrev:
Ja, jag utgick ifrÄn att du har Äldern inne för att ha sett en brytarspets i verkligheten...
Haha jodĂ„ 😄 helt korrekt
 
nino nino skrev:
Verkar som om den kan ha problem med induktiv last, vad det nu betyder
Möjligen att en rc snubber kan hjÀlpa, vad det nu Àr
Inte en aning vad jag skrev egentligen men du kanske vet 😄
Inget sÄdant i det hÀr lÀget. Kopplar jag pÄ en 100W glödlampa visar den -100W (-97W för att vara exakt). Det Àr alltsÄ en ren mÀtare utan brytande funktion.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Löste det med Shelly:n

LĂ„ng hĂ„rdvarureset (10s) med knappen pĂ„ dosan stĂ€llde allt till rĂ€tta. ”Factory Reset” i webbgrĂ€nssnittet rĂ€ckte alltsĂ„ inte. FrĂ„gan Ă€r varför den började rĂ€knas negativt överhuvudtaget? Kan det ha att göra med att jag stĂ€llde in dem med en vanlig stickpropp som dĂ„ hamnade â€Ă„t andra hĂ„llet” tillfĂ€llet? I dosan Ă€r ju fas och nolla korrekt. Ren otur isĂ„fall.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Kan det ha att göra med att jag stĂ€llde in dem med en vanlig stickpropp som dĂ„ hamnade â€Ă„t andra hĂ„llet” tillfĂ€llet? I dosan Ă€r ju fas och nolla korrekt. Ren otur isĂ„fall.
Ja, troligen gör den nÄn "kalibrering" första gÄngen som sen var felaktig nÀr du flyttade pÄ den. Men det borde finnas nÄgot relativt enkelt sÀtt i grÀnssnittet att "glömma" denna kalibrering?
 
  • Gilla
Johan Gunverth
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ja, troligen gör den nÄn "kalibrering" första gÄngen som sen var felaktig nÀr du flyttade pÄ den. Men det borde finnas nÄgot relativt enkelt sÀtt i grÀnssnittet att "glömma" denna kalibrering?
Jo en till viktig detalj Àr nog det hÀr med versioner av HA, jag har mÀrkt flera "hyss" som hÀnder efter en uppdatering av HA och att man fÄr hÄrdvarureseta pryttlar man har.
Bara under Januari Àr man upp i 6 releaser med mÄnga detaljÀndringar.
https://www.home-assistant.io/blog/2024/01/03/release-20241/
 
useless useless skrev:
. Men det borde finnas nÄgot relativt enkelt sÀtt i grÀnssnittet att "glömma" denna kalibrering?
En tryck pĂ„ en fysisk knapp kĂ€ndes Ă€ndĂ„ enkelt. 😊
Ser inget annat Ă€n ”Factory Reset” som dĂ„ inte hjĂ€lpte. Lite skumt tycker jag.

Den andra ”felaktiga” var faktiskt felkopplad. Inkommande fas satt pĂ„ utgĂ„ende (mĂ€rkt ”O”) och vice versa.🙄

Mörkt grÀnssnitt pÄ en enhet med alternativ för omstart och fabriksÄterstÀllning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
MĂ„ste Ă€ndĂ„ sĂ€ga att avlĂ€sning av effektuttag frĂ„n olika förbrukare Ă€r vĂ€ldigt anvĂ€ndbart för att se lastfördelningen mellan faserna. Torktumlaren i mitt fall drar 9-10A kortvarigt, vilket jag inte hade kollat upp. Den sitter pĂ„ samma fas som diskmaskinen OCH vattenkokaren och kan alltsĂ„ tillsammans dra 25-30A. Passade dĂ€rför pĂ„ att flytta runt lite i elcentralen för att ”jĂ€mna ut”. 😇
 
  • Gilla
Mattias_Jo1
  • Laddar…
P PsychoCheF skrev:
VĂ€derkompensator?
BerĂ€tta mer 🙂
Ju mer det blÄser ju kallare blir huset. För att kompensera för det sÄ drar jag ner den emulerade rumstemperaturen lite för att fÄ ut mer vÀrme och förhoppningsvis fÄ en jÀmnare temperatur. BlÄser 7-9 m/s just nu men det Àr 6 grader varmt. JÀmförbar dag för sÄ hade jag 20.5 grader inne och nu har jag 21.8 som Àr mÄltemperatur.
 
Fn87 Fn87 skrev:
MÄlet var att innan Ärsskiftet ha vatten, el och fjÀrrvÀrme övervakat via HA. Nu Àr jag i mÄl med det sista, smart styrning av fjÀrrvÀrmen med hjÀlp av en Ohmigo som agerar rumsensor.

I dagens storm sÄ skulle huset normalt sett bli svinkallt och jag skulle behöva vrida upp framledning manuellt, istÀllet sÄ har jag som mest legat 0.4 grader frÄn mÄltemperatur.

Byggde precis en vÀderkompensator som tittar 2 timmar framÄt i prognosen och ser till att fjÀrrvÀrmen eldar pÄ lite extra om den upplevda temperaturen diffar mycket mot den som vÀderstationen mÀter just nu.

Synd bara att det fick bli IR grÀnssnittet mot fjÀrrvÀrmemÀtaren för förbrukningsinformation. Dels Àr innehÄllet i meddelandet rÀtt vÀrdelöst och sen Àr det fruktansvÀrt lÄngsamt.
Jo kör sjÀlv nÄgra Zigbeestyrda termostater och det funkar utmÀrkt inkl ute/inne tempgivare.
FjÀrrvÀrmemÀtaren har jag dÄ kopplad till en Raspberry/HA och det funkar utmÀrkt.

Hur har du löst styrningen till fjv-centralen dvs till shunten och framledningstemperatur?
 
P paralun skrev:
Jo kör sjÀlv nÄgra Zigbeestyrda termostater och det funkar utmÀrkt inkl ute/inne tempgivare.
FjÀrrvÀrmemÀtaren har jag dÄ kopplad till en Raspberry/HA och det funkar utmÀrkt.

Hur har du löst styrningen till fjv-centralen dvs till shunten och framledningstemperatur?
Har en gammal ECL100M som sköter det med hjÀlp av Ohmigon. Jag vill inte pilla pÄ det dÀr för mycket och sen sÄ har jag möjlighet att helt stÀnga av och ÄtergÄ till bara utesensor och framledning som fail safe. Skickar man ett motstÄnd utanför skalan för PT1000 till ECLen sÄ förmodar den avbrott och ignorerar Ohmigon helt och hÄllet.

KÀnns ÀndÄ som ECLen sköter framledning och retur pÄ ett vettigt sÀtt baserat pÄ mÀtdatan.

TÀnkte du gÄ förbi styrning helt och styra shunten utanför din befintliga styrning?
 
Fn87 Fn87 skrev:
Har en gammal ECL100M som sköter det med hjÀlp av Ohmigon. Jag vill inte pilla pÄ det dÀr för mycket och sen sÄ har jag möjlighet att helt stÀnga av och ÄtergÄ till bara utesensor och framledning som fail safe. Skickar man ett motstÄnd utanför skalan för PT1000 till ECLen sÄ förmodar den avbrott och ignorerar Ohmigon helt och hÄllet.

KÀnns ÀndÄ som ECLen sköter framledning och retur pÄ ett vettigt sÀtt baserat pÄ mÀtdatan.

TÀnkte du gÄ förbi styrning helt och styra shunten utanför din befintliga styrning?
Jo dÄ har vi samma regulator och mitt fjvbolag Àger dÄ Àven fjvcentralen sÄ det Àr inget man vill "pilla" med.
Sen "lÀr" man ju sig sitt hus och vilken kurvlutning man behöver (lÀge 0 för mig). Om det Àr lÀngre vÀderperioder kring noll grader sÄ blir det lÀtt endera för varmt eller för kallt.
DÀrför satsade jag pÄ tre Zigbee termostater för större element och det ser bra ut.
https://www.byggahus.se/forum/threads/home-assistant-och-elementtermostarer.501388/
 
  • Gilla
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
Har iofs uppkopplade termostater hemma men i realiteten Àr det bara i köket dom nÄgonsin stÀnger av numera.
Mitt vÀrmesystem Àr sÄ pass balanserat att jag sköter allt med framledning, skillnaden mellan varmaste och kallaste rummet Àr kring 0.3 grader.

Denna, https://www.ohmigo.io/product-page/ohmigo-usb, Àr kopplad pÄ innesensorn pÄ ECLen (plint 18 och 16) och ser till att framledning Àr bra baserat pÄ alla sensorer i huset. Jag behöver inte bry mig om offset och kurva lÀngre, ECLen försöker nÄ den temperatur jag skickar.
 
  • VĂ€rmesystem med rör, mĂ€tare, och en vĂ€rmepump i ett teknikutrymme. Delvis skymd av ett finger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Dan1891 Dan1891 skrev:
HÀr Àr ett till alternativ via HACS.
[lÀnk]
Min Tuya integration slutade funkar igÄr. SÄg sen i en fb trÄd att detta Àr nÄt som tuya cloud gjort, man mÄste tydligen förlÀnga sin trial-period. SÄ funderar pÄ om jag kan gÄ över till local tuya...
 
J JohanLun skrev:
Min Tuya integration slutade funkar igÄr. SÄg sen i en fb trÄd att detta Àr nÄt som tuya cloud gjort, man mÄste tydligen förlÀnga sin trial-period. SÄ funderar pÄ om jag kan gÄ över till local tuya...
Har provat ett flertal ggr med Local Tuya, fÄr inte till det.....jag har ifs varning inlagd nÀr trial perioden gÄr ut sÄ jag kan förlÀnga i god tid.
Men, local vore bÀttre.....
 
J JohanLun skrev:
Min Tuya integration slutade funkar igÄr. SÄg sen i en fb trÄd att detta Àr nÄt som tuya cloud gjort, man mÄste tydligen förlÀnga sin trial-period. SÄ funderar pÄ om jag kan gÄ över till local tuya...
Jo i Github sÄ har man nu uppdaterat hela Tuyaintegrationen eftersom Tuya bytte SDK
https://github.com/home-assistant/core/tree/dev/homeassistant/components/tuya

Kommer sannolikt med i första releasen av HA i Februari.
 
Vi vill skicka notiser för Àmnen du bevakar och hÀndelser som berör dig.