Clarken37
E erikjakan skrev:
FAST, Om du vill ha fast pris och accepterar en offert, i den offerten finns det höjd taget för saker som kan gå fel, eller saker som inte framkom vid visuell inspektion.

Då tycker jag att det är helt korrekt att ta betalt enligt godkänd offert, hade det av någon anledning tagit dubbelt så lång tid (vilket iof känns lite osannolikt för detta jobb) då hade du ju självklart inte velat betala exta för det, eller hur?

Ibland går jobb bra, ibland går dem sämre, i synnerhet så är rätt små jobb bökiga att offerera.

MVH
Fast de hade ju uppskattat 24 timmars arbete totalt men genomförde på 8. Ett påslag på 300% för oförutsedda fel är inte rimligt någonstans.

Sen är ju montörerna inte synkade med chefen. När jag frågade då de kom dit hur länge de skulle vara kvar så sade de ”ett sånt här jobb tar aldrig mer än en dag”
 
  • Gilla
maxmsm och 3 till
  • Laddar…
Clarken37 Clarken37 skrev:
Fast de hade ju uppskattat 24 timmars arbete totalt men genomförde på 8. Ett påslag på 300% för oförutsedda fel är inte rimligt någonstans.

Sen är ju montörerna inte synkade med chefen. När jag frågade då de kom dit hur länge de skulle vara kvar så sade de ”ett sånt här jobb tar aldrig mer än en dag”
Om det är ett budgetpris, eller uppskattat pris, då håller jag med dig.

Rör det sig om ett fast pris, alltså en i förväg övernskommen summa, då har firman 100% rätt skulle jag säga.
 
  • Gilla
Tjrex och 1 till
  • Laddar…
Clarken37
E erikjakan skrev:
Om det är ett budgetpris, eller uppskattat pris, då håller jag med dig.

Rör det sig om ett fast pris, alltså en i förväg övernskommen summa, då har firman 100% rätt skulle jag säga.
Ja rätt att skicka fakturan såklart. Men jag som kund kommer aldrig ta i dem med tång igen
 
Clarken37 Clarken37 skrev:
Ja rätt att skicka fakturan såklart. Men jag som kund kommer aldrig ta i dem med tång igen
Jag förstår inte varför? Varför tog du det inte löpande istället?
 
  • Gilla
Erik Salhammar
  • Laddar…
E erikjakan skrev:
Jag förstår inte varför? Varför tog du det inte löpande istället?
För då sitter dom och fikar på Beijer hela dagarna 😏
 
  • Gilla
Clarken37
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
För då sitter dom och fikar på Beijer hela dagarna 😏
Inte om det är en seriös aktör.
 
  • Gilla
Erik.Karlsson
  • Laddar…
Clarken37
E erikjakan skrev:
Jag förstår inte varför? Varför tog du det inte löpande istället?
Ville ha en fönsterfirma som gjorde allt. De vill generellt aldrig göra jobbet löpande. Att köpa fönster själv och ta in snickare samt mäta är ett meck jag inte ansåg mig hinna med, nu vet jag bättre.

Min erfarenhet av hantverkare när det är löpande är att det tar väldigt lång tid helt plötsligt
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Clarken37
E erikjakan skrev:
Inte om det är en seriös aktör.
Finns det sådana? Något tips?
 
Clarken37 Clarken37 skrev:
Ville ha en fönsterfirma som gjorde allt. De vill generellt aldrig göra jobbet löpande. Att köpa fönster själv och ta in snickare samt mäta är ett meck jag inte ansåg mig hinna med, nu vet jag bättre.

Min erfarenhet av hantverkare när det är löpande är att det tar väldigt lång tid helt plötsligt
Jag gör alla jobb på löpande räkning. Funkar kanon. Dock redovisar jag vilka dagar jag varit där och antal Tim för varje dag.
Att bara summera och redovisa totalen av antal Tim väcker många frågor.
 
  • Gilla
Frunihuset20 och 1 till
  • Laddar…
Clarken37 Clarken37 skrev:
Ursäkta flera trådar men försöker sondera denna jungel.

Vad är rimlig arbetstid för att byta ett fönster!?? Får HELT spridda offerter på detta.

Träfasad

Alla fönster är exakt samma storlek som de som byts. Ingen håltagning eller dylikt.

Inklusive smygar, foder och bleck (ej fönsterbrädor)

Inklusive sophantering

23 fönster ska bytas. 2/3 öppningsbara.

Vissa firmor uppskattar 200 arbetstimmar. Andra drygt 100 arbetstimmar
Har själv jobbat med detta, 2man 3dagar är rimligt tycker jag.
Självklart förstår jag att man vill tjäna pengar :)
 
  • Gilla
Clarken37
  • Laddar…
Clarken37 Clarken37 skrev:
Ursäkta flera trådar men försöker sondera denna jungel.

Vad är rimlig arbetstid för att byta ett fönster!?? Får HELT spridda offerter på detta.

Träfasad

Alla fönster är exakt samma storlek som de som byts. Ingen håltagning eller dylikt.

Inklusive smygar, foder och bleck (ej fönsterbrädor)

Inklusive sophantering

23 fönster ska bytas. 2/3 öppningsbara.

Vissa firmor uppskattar 200 arbetstimmar. Andra drygt 100 arbetstimmar
Ca 3dagar 2man skulle jag säga. Max 4.
Det är inte raketforskning att byta fönster.
Tror t om du kan utan veta dina förutsättningar.
 
Clarken37 Clarken37 skrev:
Ursäkta flera trådar men försöker sondera denna jungel.

Vad är rimlig arbetstid för att byta ett fönster!?? Får HELT spridda offerter på detta.

Träfasad

Alla fönster är exakt samma storlek som de som byts. Ingen håltagning eller dylikt.

Inklusive smygar, foder och bleck (ej fönsterbrädor)

Inklusive sophantering

23 fönster ska bytas. 2/3 öppningsbara.

Vissa firmor uppskattar 200 arbetstimmar. Andra drygt 100 arbetstimmar
Min uppskattning är 4-5 tim per fönster om jag hade utfört jobbet. Finns ju alltid något som kan strula och ta lite xtra tid även om det inte skall det men alla tar höjd och sedan hantering av restavfall tar ju även det lite tid. Bäst för kund är alltid löpande om du vet vilka som gör jobbet. Sedan är ju det så att ställning eller liknande kanske behövs men du efterfrågade ju bara själva mantim inte övrigt. mitt tips är att Gå på löpande med en uppskattat tid och hitta en bra firma
 
Clarken37 Clarken37 skrev:
Ursäkta flera trådar men försöker sondera denna jungel.

Vad är rimlig arbetstid för att byta ett fönster!?? Får HELT spridda offerter på detta.

Träfasad

Alla fönster är exakt samma storlek som de som byts. Ingen håltagning eller dylikt.

Inklusive smygar, foder och bleck (ej fönsterbrädor)

Inklusive sophantering

23 fönster ska bytas. 2/3 öppningsbara.

Vissa firmor uppskattar 200 arbetstimmar. Andra drygt 100 arbetstimmar
För massor av år sedan satte vi fönster i en större fastighet. Då satte vi på två man 10 fönster/dag inkl borttagning av de gamla. En plåtslagare gick efter oss och satte plåten efter hand som vi monterade fönsterna.
 
Bara för jämförelse. Bytte 3st fönster 9x16 och 1st altandörr i nov. Snickarna gjorde allt utom att kapa foder på utsidan. Allt helt nytt på insidan. De fraktade även dit fönster och skaffade material. Samt samlade ihop och tog med gamla fönster och skärp. Fick betala för 24h, två gubbar 1,5dag. Tog fönster mot offert och resten löpande. Liten lokalfirma på västkusten i mindre stad.
 
Clarken37 Clarken37 skrev:
Ursäkta flera trådar men försöker sondera denna jungel.

Vad är rimlig arbetstid för att byta ett fönster!?? Får HELT spridda offerter på detta.

Träfasad

Alla fönster är exakt samma storlek som de som byts. Ingen håltagning eller dylikt.

Inklusive smygar, foder och bleck (ej fönsterbrädor)

Inklusive sophantering

23 fönster ska bytas. 2/3 öppningsbara.

Vissa firmor uppskattar 200 arbetstimmar. Andra drygt 100 arbetstimmar
Är det fast pris så är inte 7-8 tim per fönster samt c:a 1000:- till 1500:- i material per fönster
konstigt.
 
  • Wow
Pin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.