Skickade lite frågor till sotaren och han ringde i fredags och tyckte att det var bättre att ta allt med kaminprojektet på plats och passa på att besiktiga kanalen innan jag gjort för mycket. Ville passa på att kolla en annan kanal som ska gå till en smalspis i köket samtidigt. Vi bokade in en tid på tisdag. Nu fick söndagens projekt bli att få bort ett kajbo samt ett sotarlod jag blev av med för ett tiotal år sedan. Försökte först få loss skiten med två ihopskarvade 6 mm armeringsjärn men ett fastnade i pipan. Nu var det att försöka uppifrån istället. Tillverkade en harpun av en läkt och lite mer armeringsjärn, men det funkade dåligt.
Blå presenning, träkonstruktion med metallfästen, snöfläckar på marken, övergång från vinter till vår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så det blev två ihopskruvade läkt och sedan banka ner skiten i pipan och det gick efter mycket pust och svordommar.
En raserad, smutsig tegelvägg med en öppning och en hög avfall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal, nedgången tegelkonstruktion. Små öppning, skräp, mörker. Försummelse, historiska ruiner eller övergiven källare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sedan var det bara järnet som lossnat kvar.
Mörk, smal kanal eller tunnel med grova väggar och slitage, sannolikt gjord av betong eller sten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

För långt upp för att nå så det blev att knacka bort ett par stenar för att kunna rycka ner det.
Efter städning och hämtpizza var dagen slut, jag var slut, frugan som hängt med ungarna hela dagen var också slut.
Ska bli spännande och se vad sotaren säger på tisdag. Har lite jobb med lösa stenar uppe i skorstenen till våren vet jag i alla fall.
 
  • Gilla
kashieda och 8 till
  • Laddar…
Började sätta tak i nedre hallen idag.
Första raden fick jag justera några gånger så det inte blir för snett senare. Finns ju inga raka vinklar i dessa gamla hus.
 
  • Inomhusbyggarbetsplats med synliga träbjälkar, elledningar, spotlights, garderob, stege och byggmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inre hörn av ett rum under konstruktion med vit dörr, öppet tak och röd nivåmätare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Sthlm1891 och 7 till
  • Laddar…
Har stört mig länge över den automatiska stängningen av luckan i min Contura braskamin som inte går att låsa i öppet läge.
Funderade på att ta bort fjädern men det är ju bra om luckan inte åker upp när man eldar om den inte stängs ordentligt.

Efter lite funderande blev det en lite plugg av rostfritt att sätta i hålet vid fjädern är så stoppar den luckan att gå igen när man tar ut askan m.m.

Hand öppnar spisens dörr med metallspak, smutsig, "Made in Sweden"-skylt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Stängd, smutsig lucka med vred, etikett "Made in Sweden", repig yta, mörkt material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vedeldad kamin med öppen dörr, björkved inuti, aska, används inomhus, närbild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 13 till
  • Laddar…
Dags och göra iordning dotterns rum, siktar på att vara klar till sommaren 😆 Renoveringsprojekt, skräp på golv, kala träväggar, tomrum, oavslutat, inomhus, belysning, fönster, byggmaterialrester, renoveringskaos.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 5 till
  • Laddar…
P-plats P-plats skrev:
Har stört mig länge över den automatiska stängningen av luckan i min Contura braskamin som inte går att låsa i öppet läge.
Funderade på att ta bort fjädern men det är ju bra om luckan inte åker upp när man eldar om den inte stängs ordentligt.

Efter lite funderande blev det en lite plugg av rostfritt att sätta i hålet vid fjädern är så stoppar den luckan att gå igen när man tar ut askan m.m.

[bild]

[bild][bild]
Min lösning på problemet som jag postade ett tag sen, svetsmagnet.

Askbrunna med aska, röd askspade, svart behållare, vedträn, rep, glasdörr, spishörn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Dilato och 7 till
  • Laddar…
Lättare att hålla reda på... 👌
 
useless useless skrev:
I dag är har jag byggt lite ställning för att kunna riva ner lite masonit och plocka ner panel så jag kan isolera och spika tillbaks den.

Jag börjar förstå varför folk föredrar aluminiumställningar...

[bild]

[bild]
Ska du lägga golvvärme i taket månntro? 😉 GV-slangen ligger ju där bra tillhanda. Hoppas att du använder någon typ av fallskydd. Det ser rätt högt ut.
 
Stickan56
K Kris1 skrev:
Bytte blandare och bottenventil på bidén. Tätade med lin för första gången och kommer nog ”aldrig” använda gängtejp igen.
Vad har du tätat med lin?

Stickan
 
Stickan56
TeroM TeroM skrev:
Min lösning på problemet som jag postade ett tag sen, svetsmagnet.

[bild]
Lysande det skall jag prova.
Jag brukar använda en pinne som råkar hamna i spisen ibland.

Stickan
 
Äntligen fått provbyggt vattenmätarskåpet med vattenfelsbrytare. Har varit mycket funderande kring detta men fick otroligt bra service i butiken på Rinkaby Rör.

Blir en del modifierande då skåpen är avsedda för att vattenmätaren ska sitta överst med matning underifrån och fördelarna underst med rören nedåt. Mitt montage blir i princip spegelvänt. Får därför montera skåpet upp och ner, flytta monteringsplattan för vattenmätaren, ta upp hål för inkommande rör från sidan och göra nytt dränagehål. Dessutom måste avsticket till växthuset ligga före brytaren för att inte få tjuvlarm.

Eftersom skåpet ska monteras utanpåliggande i utrymme med golvbrunn är det inte hela världen om det inte är 100% tätt mot omgivningen men att det hindrar en fontän i hela källaren om något skulle gå sönder. Därför kan man acceptera modifieringarna. Dessutom blir det fuktsensorer i och utanför skåpet som stänger vattenfelsbrytaren vid ett läckage.

Försäkringsbolaget jublar.


VVS-installation i en vit låda, metallrör, ventiler, kopplingar, reglerventil, industriellt bruk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 8 till
  • Laddar…
Stänkskydd. Snart är köket helt klart.
 
  • Kontakt i grönmarmorerad vägg ovanför mörkt trägolv, mot en vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
dilemma och 10 till
  • Laddar…
Mitt i all qsbest gjorde jag ett litet hål för vattenrör.
 
  • Öppet golv med exponerad elinstallation, rör och verktyg i hörnet av ett rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
pjgb och 3 till
  • Laddar…
Idag har jag slutfört ett litet projekt som tagit ett halvår att gå i mål med (leveransproblem, sjukdom, tidsbrist m.m.)

Konverterat kolfilterfläkten till riktig köksfläkt!
Ett öppet köksskåp med flexibel ventilationsslang och köksfläkt. Vit inredning, kakelvägg och knoppar för inställningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dragit ny kanal rätt in i murstocken genom köksväggen in i övre delen av en garderob.
Brandisolerad och med brandspjäll på kökssidan, skruvade kanaler och alutejp för säkerhets skull.
Oorganiserat förrådsutrymme ovanför skåp med isoleringsmaterial och diverse föremål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ventilationrör och vägguttag i ett hörn med vita och blåa väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ikea-skåp med luckor Veddinge som hyfsat matchar det lapptäcke till färgsättning som finns i köket.
Kökshörn med vita skåp, fläkt, spis och kryddor på bänken. Modern, enkel design.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rampamuffar för fläktens montering underifrån - självklart lyckades jag bara träffa rätt med två av fyra men det är tillräckligt bra för tjejen jag delar säng med.

Förhoppningen är att slippa imma på köksfönstren och matos i resten av huset.
Jag tycker det blev Aladeen!
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 9 till
  • Laddar…
Satt dit en skiva gips idag. Mycket mer hinner man inte med per gång🥲
Hörn av ett rum under renovering med träväggar, verktyg på golvet, dörr och snedtak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
bjorsi och 12 till
  • Laddar…
Gjorde en liten korgförvaring till skafferiet
 
  • Ett öppet skåp med hyllor, förvaringskorgar, spel och köksartiklar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
bjorsi och 10 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.