D
P paralun skrev:
Njau... nu gjorde man då en kraftig avpolarisering före jul med att lyfta in kärnkraft i NZIA.
Men det här kan ju också polariseras eller förträngas?

"Scope and lists of technologies

As compared to the Commission proposal, the Council position increases the list of strategic net-zero technologies from 8 to 10, by including nuclear and sustainable alternative fuels."

[länk]
Finansierar vi rysk militär via köp av LNG eller ej, just nu, idag, det är enda frågan och den skulden kan inte flyttas från oss.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Fokus i debatten har ju hamnat helt fel där. Man köper gas som ger Ryssland inkomster, men att sälja på den onyttigheter som godis och sprit stoppas. Det borde vara bättre att göra tvärtom.
 
  • Gilla
RoTe och 4 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Japp, som vi gladeligen stödjer med våra inköp!
Har du tur kan du dessutom stödja dem med dina sparpengar! (Eller åtminstone ha gjort det tidigare.)
 
P
D djac skrev:
Japp, som vi gladeligen stödjer med våra inköp!
Vi? Jag köper ingen fossilgas …
 
D
P pmd skrev:
Vi? Jag köper ingen fossilgas …
Haha, nej jag har inte heller en sådan yrkesroll men precis som jag kan utbrista -vi vann! när landslaget vinner så kan jag säga vi om Sverige i det här sammanhanget.
 
P
D djac skrev:
Haha, nej jag har inte heller en sådan yrkesroll men precis som jag kan utbrista -vi vann! när landslaget vinner så kan jag säga vi om Sverige i det här sammanhanget.
Jag har aldrig betraktat mig som en del av landslaget (i någon sport).

Att det finns folk i Sverige som köper fossilgas tycker jag inte gör att man kan säga att "vi" köper fossilgas om man inte är en av dem som faktiskt gör det. Visst ska vi ta ansvar för våra egna handlingar innan vi pekar på andra. Jag köper som sagt inte fossilgas vilket jag tycker är ansvarsfullt.

Om du vill tvinga andra att ta ansvar så är lagstiftning den enda vägen, och det är ett ganska stort ingrepp i ekonomisk frihet att förbjuda folk att köpa saker. Det kan förstås vara motiverat, speciellt i det här fallet, men lagar ska stiftas genomtänkt och inte lättvindigt.

Att upplysa och uppmana är jag helt för.
 
P
D Daniel 109 skrev:
Fokus i debatten har ju hamnat helt fel där. Man köper gas som ger Ryssland inkomster, men att sälja på den onyttigheter som godis och sprit stoppas. Det borde vara bättre att göra tvärtom.
Stoppas godis- och spritförsäljning till Ryssland? Bojkotterna som jag har hört talas om går ut på att inte köpa godis och sprit av bolag som har verksamhet i Ryssland och sålunda med sina skatteinbetalningar bidrar till den ryska statskassan.

Poängen är väl att de ska drabbas ekonomiskt (här utanför Ryssland) och då förstå att de bör avveckla sin ryska verksamhet.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
D
P pmd skrev:
Jag har aldrig betraktat mig som en del av landslaget (i någon sport).

Att det finns folk i Sverige som köper fossilgas tycker jag inte gör att man kan säga att "vi" köper fossilgas om man inte är en av dem som faktiskt gör det. Visst ska vi ta ansvar för våra egna handlingar innan vi pekar på andra. Jag köper som sagt inte fossilgas vilket jag tycker är ansvarsfullt.

Om du vill tvinga andra att ta ansvar så är lagstiftning den enda vägen, och det är ett ganska stort ingrepp i ekonomisk frihet att förbjuda folk att köpa saker. Det kan förstås vara motiverat, speciellt i det här fallet, men lagar ska stiftas genomtänkt och inte lättvindigt.

Att upplysa och uppmana är jag helt för.
Jag är odelat för de ekonomiska sanktioner som har rests mot Ryssland och jag önskar att vi, Sverige, hade slutat finansiera rysk krigsföring via köp av LNG.

Vet inte om jag kan vara tydligare, anser inte att detta är något som behöver nyanseras på något sätt.
 
  • Gilla
heimlaga och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
D Dilato skrev:
Man kan låtsas att man inte visste något..då är det helt ok att ljuga.
[länk]
Vi får väl se.
Domen är överklagad och kommer upp i hovrätten senare i vår (om jag inte har fått något om bakfoten)
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Vi får väl se.
Domen är överklagad och kommer upp i hovrätten senare i vår (om jag inte har fått något om bakfoten)
Jag håller med åklagarna som överklagar.

»Även ofullständiga uppgifter, dvs avsaknad av information, kan duga till att vilseleda.
Tingsrätten har inte prövat om utelämnande av information kan vara ett led i att vilseleda.«

Det är ju inte helt sällan tingsrätten dömer galet...
 
Norge verkar köra lite annorlunda taktik än Sverige. När det är billigt importerar dom en hel del, när priset är högt exporterar dom mkt. 🤔
 
  • Skärmavbild som visar netto el-export och import för nordiska länder och Baltikum; information från Statnett vid specifik tidpunkt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Karl-Ove Qvarfordt Karl-Ove Qvarfordt skrev:
Norge verkar köra lite annorlunda taktik än Sverige. När det är billigt importerar dom en hel del, när priset är högt exporterar dom mkt. 🤔
Japp, det vore intressant att jämföra Norges snittintäkt per exporterad kwh med Sveriges. Sedan verkar mycket av elpriset styras av Danmark. När de klarar sin egen energiförsörjning blir priset lågt.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Karl-Ove Qvarfordt Karl-Ove Qvarfordt skrev:
Norge verkar köra lite annorlunda taktik än Sverige. När det är billigt importerar dom en hel del, när priset är högt exporterar dom mkt. 🤔
Jo men Norge har en mycket lättreglerad produktion när huvuddelen kommer från vattenkraft.
Sen i Norge har man då 90TWh lagrat i vattenmagasin om det är fullt mot Sveriges 33TWh.
https://energifaktanorge.no/en/norsk-energiforsyning/kraftproduksjon/
Norge är ju det perfekta landet för vattenkraft med högland och djupa fjordar med stora fallhöjder.

Sen ser det bra ut i magasinen så det är då bättre att spara på vattnet tills man får bättre betalt.
https://hydro-reservoir.nordpoolgroup.com/rescontent/norway/rescontent.cgi
 
  • Gilla
gone_fishing och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.