PG Lindgren PG Lindgren skrev:
En liten uppdatering med en tråkig nyhet då Länsstyrelsen upphäver kommunens beslut om strandskyddsdispens för mitt projekt..

LS huvudsakliga argument är att placeringen är för nära tomtgränsen och inte ger utrymme för fri passage och att det allemansrättsliga därmed inte upplevs privat.

Bostadens placering är 4,5 m från tomtgränsen, det allemansrättsliga utrymmet ner till vattenlinje 10 m.

Lagen anger att
"fri passage ska normalt sett vara några tiotals meter och byggnaden bör inte placeras i nära anslutning till den fria passagen då det kan medföra att det privata området påverkar den fria passagen"

Efter samtal med LS så tolkar jag dem som att dispensen blir godkänd om jag flyttar huset med 5,5m.

Men min fundering är om någon har erfarenhet att överklaga LS beslut under liknande förutsättningar?
Om du vill kan jag läsa beslutet och se om jag kan komma med tips? Skicka isf PM. Har du en situationsplan över byggnadernas placering så skicka med den.
 
  • Gilla
Frunihuset20 och 5 till
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Om du vill kan jag läsa beslutet och se om jag kan komma med tips? Skicka isf PM. Har du en situationsplan över byggnadernas placering så skicka med den.
Kanske maska namn och adress och lägga ut för oss andra om vi kan ge ett bra bidrag?
 
D
PG Lindgren PG Lindgren skrev:
Absolut tråkigt, och så känns det väldigt småaktigt av regelverket då den fria passagen är starkt begränsad av naturen idag och ytterst få människor någonsin promenerat där. Dessutom ligger samtliga stugor runt sjön med mindre än 10 meter ner till vattnet. Men man får acceptera regelverket och jobba vidare
Att få promenader sker där nu betyder inte att få gör det i framtiden.

Det är ju det samhällsplaneringen och besluten och syftar till att tänka på.
 
  • Gilla
FreQa
  • Laddar…
D din granne skrev:
Att få promenader sker där nu betyder inte att få gör det i framtiden.

Det är ju det samhällsplaneringen och besluten och syftar till att tänka på.
... och om LS tillåter kanske framtiden kan komma snabbare än när LS inte tillåter...
 
D
PG Lindgren PG Lindgren skrev:
... och om LS tillåter kanske framtiden kan komma snabbare än när LS inte tillåter...
Jag ger bara min bild av hur man också kan tänka.
 
  • Gilla
PG Lindgren
  • Laddar…
P
PG Lindgren PG Lindgren skrev:
LS huvudsakliga argument är att placeringen är för nära tomtgränsen och inte ger utrymme för fri passage och att det allemansrättsliga därmed inte upplevs privat.
Länsstyrelsen kunde lämpligen villkora din önskade placering av huset med att du måste bygga ett staket vid tomtgränsen. Då kan knappast allmänheten missta sig om att den inte har rätt att passera.

Hur motiverar Länsstyrelsen hur långt det allemansrättsliga utrymmet ner till vattenlinjen ska vara?
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
FreQa FreQa skrev:
Kanske maska namn och adress och lägga ut för oss andra om vi kan ge ett bra bidrag?
Visst, det är upp till TS.
 
D din granne skrev:
Jag ger bara min bild av hur man också kan tänka.
och jag min
 
P pmd skrev:
Länsstyrelsen kunde lämpligen villkora din önskade placering av huset med att du måste bygga ett staket vid tomtgränsen. Då kan knappast allmänheten missta sig om att den inte har rätt att passera.

Hur motiverar Länsstyrelsen hur långt det allemansrättsliga utrymmet ner till vattenlinjen ska vara?
Det är inte som du skriver som de lägger upp beslutet. Utan begreppet "fri passage" är mer en juridiskt resonemang om att det ska finnas ett utrymme "på ett par tiotal meter" som ska upplevas som "privat" ur ett allemansrättsligt perspektiv. Så allt detta saknar ett verklighetsperspektiv och är helt byggt på vad lagen skriver.

Kommunen har redan i sitt beslut om strandskyddsdispens villkorat det med att det måste vara avgränsat med staket eller tät häck. LS tolkar lagen på annat sätt.

Man kan lätt dra slutsats att det är ett beslut påverkat av personer som har en tydlig politisk ideologi. Men jag försöker undvika det och hitta juridiska vägar alternativt att jag flyttar huset 5,5 meter.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
P
PG Lindgren PG Lindgren skrev:
Man kan lätt dra slutsats att det är ett beslut påverkat av personer som har en tydlig politisk ideologi. Men jag försöker undvika det och hitta juridiska vägar alternativt att jag flyttar huset 5,5 meter.
Det är lite därför jag undrar hur Länsstyrelsen motiverar hur långt det allemansrättsliga utrymmet ner till vattenlinjen ska vara.
Hänvisar man till ett lagrum (och eventuella förarbeten)?

Om det bara står att det ska vara på ett visst sätt så är det ju bara allmänt tyckande och då kanske det vore lämpligt att att påpeka frånvaron av en motivering i ett eventuellt överklagande till mark- och miljödomstolen.

[Tillägg]

I Länsstyrelsens beslut ser jag att det inte finns någon explicit hänvisning till lagen, så LS tycker kanske att du ska läsa lagen och tolka den likadant som LS handläggare gör. Jag skulle nog överväga att ta upp det om jag skulle överklaga vidare.

Lite märkligt att det går alldeles utmärkt att bygga ett hus 4.5 meter från en gata utan att det anses "privatisera" gatan. En gata är ju många gånger viktigare att allmänheten törs gå på än en strand.
 
Redigerat:
  • Gilla
Frunihuset20 och 2 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
I Länsstyrelsens beslut ser jag att det inte finns någon explicit hänvisning till lagen, så LS tycker kanske att du ska läsa lagen och tolka den likadant som LS handläggare gör. Jag skulle nog överväga att ta upp det om jag skulle överklaga vidare.
Det är lite det jag fiskar efter också. Man kan absolut, enligt normala avrundningsregler, argumentera att åtminstone 15 meter är "ett par tiotals meter"
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
P pmd skrev:
Lite märkligt att det går alldeles utmärkt att bygga ett hus 4.5 meter från en gata utan att det anses "privatisera" gatan. En gata är ju många gånger viktigare att allmänheten törs gå på än en strand.
det var ju faktiskt ett mycket bra argument
 
  • Gilla
Frunihuset20
  • Laddar…
PG Lindgren PG Lindgren skrev:
Absolut tråkigt, och så känns det väldigt småaktigt av regelverket då den fria passagen är starkt begränsad av naturen idag och ytterst få människor någonsin promenerat där. Dessutom ligger samtliga stugor runt sjön med mindre än 10 meter ner till vattnet. Men man får acceptera regelverket och jobba vidare
Om alla andra stugor runt sjön ligger mindre än 10 meter från vattnet så har dom ändrat tolkningen av regelverket. Kan man hävda att dom därmed bryter mot Likhetsprincipen?

https://digitalajuristerna.se/likhetsprincipen-innebar-att-alla-ar-lika-infor-lagen/
 
  • Gilla
PG Lindgren
  • Laddar…
Fast en gata är tydlig och avgränsad. När det kommer till att röra sig i naturen vill man ju på allemansrättslig grund störa en hemfridszon så lite som möjligt, och då blir avstånd viktigare. Krav på häckar och staket är ju därtill tämligen verkningslösa, då de kan tas bort efter given dispens.

Jag är ingen vän av strandskyddet, tvärtom, men jag tycker inte att argumenten för att kräva att byggnader är rejält indragna från tomtgränsen är konstiga i sig när regelverket nu finns.
 
  • Gilla
PG Lindgren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.