Då är allt i sin ordning och klart för att koppla in dimmern.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Din lampstickpropp ser alltså ut så här: Den har ett hål för skyddsjord.

[bild]
Stämmer alldeles riktigt. Precis sådär ser det ut.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Då är allt i sin ordning och klart för att koppla in dimmern.
Hade du kunnat förklara till mig vad det är som har hänt? Så jag kan hänga med. Lite panik efter det som har skett. Bara så att jag kan förstå rätt? Och samt att vad det är jag ska koppla in? Samma sätt som vi har pratat förut?

Min gissning är att kablen som är nu på jord inte har någon mening då den är inte alls igång så med andra ord är det bara blå och brun (taklampan) som är igång?
 
Ja, i ditt fall är det bara blå och brun "som är i gång", och så ska det vara i ditt rum.

Skyddsjordning används för att leda bort strömmen och bryta säkringen ifall det blir ett isolationsfel i lampan som gör dess metalliska hölje strömförande. Det är så lampan är konstruerad. Andra lampor är dubbelisolerade och "kan" inte blir strömförande.

Att något blir strömförande innebär en farlig spänning mellan lampan och jord i någon form. Då får man ström genom kroppen. Det kan t.ex vara ett vattenledningsrör eller en skyddsledare (pinnen i ett lamputtag).

Ditt gamla rum använder en gammal regel om att det ska vara isolerat från all form av jord. Ingenting ledande får ha kontakt med skyddsjord eller moder jord. Om du då tar i en strömförande lampa så händer ingenting, du får ingen ström genom kroppen. Så det isolerade rummet ersätter skyddsjordningen av lampan.

Man får under inga omständigheter skyddsjorda denna lampa i alla fall, för då har man ju fört in en jordpotential i rummet via denna lampa. Om en annan lampa går sönder och blir strömförande så får man ström genom kroppen om man tar i båda dessa lampor.

Däremot ska det sitta en skyddsjordad stickpropp på lampan. För du ska kunna plugga ur lampan och flytta den till köket. Där kommer du se att det finns en jordpinne i takuttaget, så där kommer skyddsjorden "igång" i och med att lampan blir ansluten till skyddsjord helt i sin ordning. I köket (vid diskbänken) ska allting vara skyddsjordat.

Det blir alltid snurrigt när man ska blanda gammalt med nytt och hantera flera olika skyddsmetoder samtidigt. Så det bör ligga i era planer att nångång skyddsjorda alla rum, Då blir det enklare att förstå hur man ska göra.

Förr fanns inte dimmers. Istället använde man kronkoppling. Två vippor på strömbrytaren som tände halva lampan var. Därför har du två tändtrådar. Man fick då rotera stickproppen i uttaget till dess att lampan fungerade (nolla och tändtrådar hamnade på rätt plats). Utan att behöva ta reda på mer kan du koppla ihop dessa två i dimmern.
 
  • Gilla
Alex_Thrill
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja, i ditt fall är det bara blå och brun "som är i gång", och så ska det vara i ditt rum.

Skyddsjordning används för att leda bort strömmen och bryta säkringen ifall det blir ett isolationsfel i lampan som gör dess metalliska hölje strömförande. Det är så lampan är konstruerad. Andra lampor är dubbelisolerade och "kan" inte blir strömförande.

Att något blir strömförande innebär en farlig spänning mellan lampan och jord i någon form. Då får man ström genom kroppen. Det kan t.ex vara ett vattenledningsrör eller en skyddsledare (pinnen i ett lamputtag).

Ditt gamla rum använder en gammal regel om att det ska vara isolerat från all form av jord. Ingenting ledande får ha kontakt med skyddsjord eller moder jord. Om du då tar i en strömförande lampa så händer ingenting, du får ingen ström genom kroppen. Så det isolerade rummet ersätter skyddsjordningen av lampan.

Man får under inga omständigheter skyddsjorda denna lampa i alla fall, för då har man ju fört in en jordpotential i rummet via denna lampa. Om en annan lampa går sönder och blir strömförande så får man ström genom kroppen om man tar i båda dessa lampor.

Däremot ska det sitta en skyddsjordad stickpropp på lampan. För du ska kunna plugga ur lampan och flytta den till köket. Där kommer du se att det finns en jordpinne i takuttaget, så där kommer skyddsjorden "igång" i och med att lampan blir ansluten till skyddsjord helt i sin ordning. I köket (vid diskbänken) ska allting vara skyddsjordat.

Det blir alltid snurrigt när man ska blanda gammalt med nytt och hantera flera olika skyddsmetoder samtidigt. Så det bör ligga i era planer att nångång skyddsjorda alla rum, Då blir det enklare att förstå hur man ska göra.

Förr fanns inte dimmers. Istället använde man kronkoppling. Två vippor på strömbrytaren som tände halva lampan var. Därför har du två tändtrådar. Man fick då rotera stickproppen i uttaget till dess att lampan fungerade (nolla och tändtrådar hamnade på rätt plats). Utan att behöva ta reda på mer kan du koppla ihop dessa två i dimmern.
Ser man ser man! Många regler att tänka på. Då vet jag att jag är på rätt sida och att jag vet vad jag ska köpa och behöva göra. Uppskattar verkligen all hjälp och förklaringar. Har lärt mig mer igår/idag än vad jag har gjort under alla mina år gällande el :)
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Hur vet jag vilken sladd ska in vart?
 
  • Eluttag under installation, exponerade elkablar, vägg, hand håller, säkerhetsrisk, renovering pågår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • LED-dimmer, installationsanvisningar, varningsinformation, vägglåda, skruvklämmor, Svensk text, elektronikkomponent.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektronisk komponent, dimmer för LED-belysning, justerbar, CE-märkt, monteringsanvisningar, varningsetiketter, "Made in Estonia".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Gissar på det ska bli såhär:

Svart: På högra L (spelar det roll vilken av dem?)
Brun: På S (Första vänster)
Grön: På N
@Bo.Siltberg
@etompau
 
Redigerat:
Det är fel gissat. Jag uppfattade det som att du egentligen har en kronbrytare.
Sannolikt är svart fas, den ska in på en av L ingångarna. Brun och grön är tändtrådar, en eller båda ska in på vågen. På N ska du ha en nolla, som inte finns i dosan.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är fel gissat. Jag uppfattade det som att du egentligen har en kronbrytare.
Sannolikt är svart fas, den ska in på en av L ingångarna. Brun och grön är tändtrådar, en eller båda ska in på vågen. På N ska du ha en nolla, som inte finns i dosan.
Känns väl rätt riskigt att sätta in brun och grön ihop i vågen tillsammans?

Svart är nog fas utifrån vad de flesta har skrivit så i vårt fall vet vi att svarta ska in i ena L men grön och brun?
 
D Daniel 109 skrev:
Det är fel gissat. Jag uppfattade det som att du egentligen har en kronbrytare.
Sannolikt är svart fas, den ska in på en av L ingångarna. Brun och grön är tändtrådar, en eller båda ska in på vågen. På N ska du ha en nolla, som inte finns i dosan.
Menar du kanske att antagligen Brun eller Grön ska till tändtråden? Vad gör jag med den andra kabeln isåfall?
 
Tyckte jag länkade till dimmers som inte krävde neutralledare.
Som andra har sagt, dimmern kräver N-anslutning vilket inte tycks finnas vid brytaren. Brytaren är av kron-typ (5).
Fas och två tändtrådar finns i brytaren.
Tändtrådarna kopplas till "våg med pil" Fas till L.

Vissa dimmer som har N-anslutning kan i praktiken funka utan att denna ansluts.
 
  • Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
Tyckte jag länkade till dimmers som inte krävde neutralledare.
Som andra har sagt, dimmern kräver N-anslutning vilket inte tycks finnas vid brytaren. Brytaren är av kron-typ (5).
Fas och två tändtrådar finns i brytaren.
Tändtrådarna kopplas till "våg med pil" Fas till L.

Vissa dimmer som har N-anslutning kan i praktiken funka utan att denna ansluts.
Vad betyder detta isåfall? Att det kommer ej fungera med Elko? Köpte det du rekommenderade men tror inte vi kom så långt att det är en kronbrytare. Vad ska jag göra isåfall nu?

detta är vad jag har köpt: https://www.elgrossisten.se/strombr...nvit/elko-rs-dimmer-370led-utan-nolla-renvit/
 
A Alex_Thrill skrev:
Vad betyder detta isåfall? Att det kommer ej fungera med Elko? Köpte det du rekommenderade men tror inte vi kom så långt att det är en kronbrytare. Vad ska jag göra isåfall nu?
Jag har tidigare nämnt att det var en kronbrytare du hade. Där någon sannolikt har bytt ut själva tryckknappen mot en enkel typ. Det är i sig själv inget problem. Brun och grön ledare är sannolikt tändtrådar och kopplas till dimmerns "våg med pil".
Svart fas kopplas till L.


Det har varit så mycket "hit och dit" med detta så du bör köpa en dimmer utan N-anslutning.
Med det utbud som Hornbach har är det lätt att gå fel.
 
E etompau skrev:
Tyckte jag länkade till dimmers som inte krävde neutralledare.
Som andra har sagt, dimmern kräver N-anslutning vilket inte tycks finnas vid brytaren. Brytaren är av kron-typ (5).
Fas och två tändtrådar finns i brytaren.
Tändtrådarna kopplas till "våg med pil" Fas till L.

Vissa dimmer som har N-anslutning kan i praktiken funka utan att denna ansluts.
E etompau skrev:
Jag har tidigare nämnt att det var en kronbrytare du hade. Där någon sannolikt har bytt ut själva tryckknappen mot en enkel typ. Det är i sig själv inget problem. Brun och grön ledare är sannolikt tändtrådar och kopplas till dimmerns "våg med pil".
Svart fas kopplas till L.


Det har varit så mycket "hit och dit" med detta så du bör köpa en dimmer utan N-anslutning.
Med det utbud som Hornbach har är det lätt att gå fel.
Det tror jag att jag har köpt. Jag köpte det du har nämnt vilket står att nollan inte behövs. Elko RS Dimmer 370 LED, Nordic Renvit - https://www.clasohlson.com/se/Elko-RS-Dimmer-370-LED,-Nordic-Renvit/p/36-9162
 
A Alex_Thrill skrev:
Det tror jag att jag har köpt. Jag köpte det du har nämnt vilket står att nollan inte behövs. Elko RS Dimmer 370 LED, Nordic Renvit - [länk]
OK, då får du koppla som jag har beskrivit. Tändtrådar till våg. Fas till L.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.