Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag ser att du fick några tips av etompau också. Han verkar ha bättre (positivare) erfarenhet än mig så dessa dimmers kanske är ett säkrare val. Om dessa dimmers klarar sig utan nolla så är det bara två trådar som ska kopplas in, fas och tändtråd.

Fasen är svart i ditt fall men tändtråden behöver du som sagt ta reda på. Du behöver titta i takdosan hur den vita kabeln är ansluten.
Nu kanske det låter fånigt men den vita kablen går till en uttag. Vet inte hur mycket det hjälper med endast bild?
 
  • Öppna elledningar hänger från tak, fastsatt till ventilationskanal med silvertejp, säkerhetsrisk, oprofessionellt elarbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kabel och förlängningssladd hänger på krok fastsatt i taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trasig lampa med bar elledning och virad kabel hängande från taket. Potentiell brandfarlig situation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser jag en blå, brun och grön till lamputtaget?
Är det ett ojordat lamputtag (du har alltså ojordade vägguttag i hela rummet)?

I så fall kan du koppla ihop grön och brun och ansluta till samma terminal på dimmern.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ser jag en blå, brun och grön till lamputtaget?
Är det ett ojordat lamputtag (du har alltså ojordade vägguttag i hela rummet)?

I så fall kan du koppla ihop grön och brun och ansluta till samma terminal på dimmern.
Stämmer. Det är en Blå, brun och grön. Jag vet inte hur jag ska bekräfta för dig ifall det är jordad eller inte. Hur kan jag se det? Jag vet att jag kopplade in en jordad (grön)

https://static.byggahus.se/attachments/images/medium/750/750920-7f5202e96f41775cd170559c799d37ca.jpg

men om det motsvarar jordad vet jag inte men tror det?
 
D
A Alex_Thrill skrev:
Nu kanske det låter fånigt men den vita kablen går till en uttag. Vet inte hur mycket det hjälper med endast bild?
Färgerna inte så lättbedömda men en av trådarna från taket till lamputtaget är nollan (skall vara blå), en bör vara jord (gulgrön). Vilken färg har den tredje? Välj endera av trådarna i din kronbrytare som din dimmers tändtråd, och isolera den andra. Funkar det inte så byt tändtråd. Jag gissar att din superlampa med så många ljuskällor kommer att ge så mycket belastning även i miniläget att det torde kunna fungera med en dimmer utan nolla.

Obs! Du vill inte koppla in helgrön till jord - då kan hela lampan bli strömförande om gröna är din tändtråd.
 
Redigerat:
  • Gilla
CarVal
  • Laddar…
Eller anslut båda tändtrådarna i dimmern.
 
Du drar ut stickproppen och tittar hur lamputtaget ser ut,

ojordat (kron) En smutsig handfat med ett avlopp som liknar ett ansikte med två ögon och en mun.

jordat Vit elektrisk apparatkontakt, troligen europeisk stil, tre hål för kontaktstift, isolerad bakgrund. (pinne som sticker ut)
 
D datja skrev:
Färgerna inte så lättbedömda men en av trådarna från taket till lamputtaget är nollan (skall vara blå), en bör vara jord (gulgrön). Vilken färg har den tredje? Välj endera av trådarna i din kronbrytare som din dimmers tändtråd, och isolera den andra. Funkar det inte så byt tändtråd. Jag gissar att din superlampa med så många ljuskällor kommer att ge så mycket belastning även i miniläget att det torde kunna fungera med en dimmer utan nolla.
Den tredje är brun färg :)
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Du drar ut stickproppen och tittar hur lamputtaget ser ut,

ojordat (kron) [bild]

jordat [bild] (pinne som sticker ut)
Då är det ojordat. Har ingen pinne som sticker ut utan då de 3 hålen som du visar har jag. Då betyder det att den gul/gröna som jag har nu är "meningslös"? då den gör ingenting då det är inte jordad?
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
D
A Alex_Thrill skrev:
Då är det ojordat. Har ingen pinne som sticker ut utan då de 3 hålen som du visar har jag.
Men jag såg gulgröna trådar i en toppklämma i en tidigare bild.
 
D datja skrev:
Men jag såg gulgröna trådar i en toppklämma i en tidigare bild.
Du tänker nog på denna bilden? Det är alltså en uttag som är kopplad till takets uttag. och den uttaget som är då i vit har då alltså 3 kablar som jag antar är då med jord?

Den vita uttaget har 3 hål men det finns ingen pinne på varken uttaget eller på takets uttag så tror inte jord är igång alls då?
 
  • Hand som håller en RJ45-nätverkskabel och kontakt nära en metallbehållare med ytterligare kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, det ör en jordledning. Men den är inte ansluten i kontakten.
 
D
A Alex_Thrill skrev:
Du tänker nog på denna bilden? Det är alltså en uttag som är kopplad till takets uttag. och den uttaget som är då i vit har då alltså 3 kablar som jag antar är då med jord?
Jag förstår inte och blir lite orolig. Gillar inte jordtrådens närvaro i kronkoppling.

Matas den kopplingen som är märkt med jord (streck ovanför varann), inte L eller N, med någon tråd från taken? Det SKALL den inte göra i ditt fall.
 
Om vi nu ändå håller på med sidokontroller så bekräfta gärna att du även har ojordade vägguttag i detta rum, inga sidobleck för skyddsjord.

Två vita strömbrytare på en vägg som liknar ett ansikte.

Då är allt i sin ordning. Lampan är avsedd att skyddsjordas så det sitter rätt typ av sladd till den. Men i ditt rum ska den inte anslutas till skyddsjord, vilket den inte blir då hålet i stickproppen som är skyddsjord inte kommer att bli anslutet i detta uttag.
 
D
D Daniel 109 skrev:
Ja, det ör en jordledning. Men den är inte ansluten i kontakten.
Aha, tack, jag såg inte det
 
Din lampstickpropp ser alltså ut så här: Den har ett hål för skyddsjord.

Europeisk stickkontakt med avskalade kablar och isolering, vit bakgrund.
 
D datja skrev:
Jag förstår inte och blir lite orolig. Gillar inte jordtrådens närvaro i kronkoppling.

Matas den kopplingen som är märkt med jord (streck ovanför varann), inte L eller N, med någon tråd från taken? Det SKALL den inte göra i ditt fall.
Det tror jag inte. När jag
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Om vi nu ändå håller på med sidokontroller så bekräfta gärna att du även har ojordade vägguttag i detta rum, inga sidobleck för skyddsjord.

[bild]

Då är allt i sin ordning. Lampan är avsedd att skyddsjordas så det sitter rätt typ av sladd till den. Men i ditt rum ska den inte anslutas till skyddsjord, vilket den inte blir då hålet i stickproppen som är skyddsjord inte kommer att bli anslutet i detta uttag.
Stämmer. Alla mina kontakter ser ut sådär. Ingen metall i sidorna för jord.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.