Purre Purre skrev:
Alltså 800 lumen motsvarar ungefär 60W gammal hederlig glödljus, Det är på tok för stark för din armatur. Du bör ha max 200 lm och snarare sikta på 70 lm för att det inte ska bli en strålkastare av det hela.
Nu vet vi väl inte vad det är för rum men lutar ändå åt att hålla med :)
 
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Nu vet vi väl inte vad det är för rum men lutar ändå åt att hålla med :)
Purre Purre skrev:
Alltså 800 lumen motsvarar ungefär 60W gammal hederlig glödljus, Det är på tok för stark för din armatur. Du bör ha max 200 lm och snarare sikta på 70 lm för att det inte ska bli en strålkastare av det hela.
Tror nästan att jag själv kan hålla med att det kan se ut att det är dagljus hemma när det är kolsvart hemma. Kanske valde jag fel sorts och skulle kört för mindre lm. Men även med mindre lm tror jag att en dimmer är ett måst till sådant lampa ändå? Eller tänker jag fel? 😁

Edit: Det är vardagsrummet. Rätt så stort på nästan 50-60kvm men man vill lampan ska se lyxigt ut när det lyser och inte blända.
 
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Du bör kolla om det finns en neutral bakom brytaren. Finns ofta om det finns vägguttag under exempelvis. Brukar vara ljusblå tråd men man måste mäta eller reda ut det på annat sätt. Med foto får du säkert hjälp här.


Finns neutral kan du välja dimmer fritt. Finns det inte begränsas möjligheterna till de som funkar utan neutral
Jo precis. Kan ju öppna och se men som du säger. Finns en vägguttag precis under.
 
A
Du behöver titta bakom vägguttaget där strömbrytaren till lampan sitter.

Om du ska ha hjälp behöver vi ha en bild både på baksidan av strömbrytaren och där kablarna går in i dosan i väggen.

Eftersom du verkar lite ovan rekommenderar jag att du tar bort säkringen/slår av strömmen i elcentralen så du inte skadar dig.

Om du tar en bild på framsidan av strömbrytaren också är jag säker på att någon kan säga vilket märke/modell det är och eventuellt hitta en dimmer i samma serie.
 
  • Gilla
Alex_Thrill
  • Laddar…
D
A Alex_Thrill skrev:
Jo precis. Kan ju öppna och se men som du säger. Finns en vägguttag precis under.
Om det finns ett vägguttag under har du förmodligen nolla tillgänglig. Köp isåfall en LED-dimmer som också har nollpunkt.
 
D datja skrev:
Om det finns ett vägguttag under har du förmodligen nolla tillgänglig. Köp isåfall en LED-dimmer som också har nollpunkt.
Det finns en svart, brun och grön kabel.
 
  • Öppen elektrisk vägguttag utan täckplatta, exponerad ledningar och anslutningar, ojämna kanter, reparation behövs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppet rökdetektorfäste i tak, synliga ledningsanslutningar, skyddslock borttaget.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En beige väggbrytare mot en vit texturerad vägg med synlig liten skada upptill.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Demonterad eluttag med naken ledningar märkta: grön, brun, svart. Renovering eller reparation behövs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag vill påstå att denna lampa är felkonstruerad. 12-15 LED-lampor är en elak belastning, speciellt när de tänds samtidigt. Det sätter både dimmer och anläggning på prov. Välj därför en kraftigare LED-dimmer än vad du tror att du behöver, minst 300 VA. Det kan trots det blir diffusa problem som påverkar annat i huset. t.ex att lyset på toa släcks när ni tänder denna lampa.

Alternativet är en armatur med fast inbyggda, och ej utbytbara LED-ljuskällor. Det kostar pengar om den går sönder. Branschen verkar inte anamma någon standard för sockel till LED-chip.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag vill påstå att denna lampa är felkonstruerad. 12-15 LED-lampor är en elak belastning, speciellt när de tänds samtidigt. Det sätter både dimmer och anläggning på prov. Välj därför en kraftigare LED-dimmer än vad du tror att du behöver, minst 300 VA. Det kan trots det blir diffusa problem som påverkar annat i huset. t.ex att lyset på toa släcks när ni tänder denna lampa.

Alternativet är en armatur med fast inbyggda, och ej utbytbara LED-ljuskällor. Det kostar pengar om den går sönder. Branschen verkar inte anamma någon standard för sockel till LED-chip.
Ojdå! Har inte märkt något sådant ännu när jag har det tänt. Har liknande problem där ena kontakten försvinner när jag tänder taklampan i hallen men det är ett annat problem men inte något som är viktigt för mig idag iallafall :) bifogade bild på ovan. Är det någon speciell modell/märke som jag behöver?
 
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Nu vet vi väl inte vad det är för rum men lutar ändå åt att hålla med :)
Klart vi inte vet det men 80W led gatljus sätter vi på jobbet ibland på en 10-12m hög lyktstolpe, dom är på 9000lm visserligen riktat ljus då men det är ändå samma ljusflöde. Så vill nog ändå hålla fast vid att det är en strålkastare.
 
  • Gilla
Dr Benz
  • Laddar…
Purre Purre skrev:
Klart vi inte vet det men 80W led gatljus sätter vi på jobbet ibland på en 10-12m hög lyktstolpe, dom är på 9000lm visserligen riktat ljus då men det är ändå samma ljusflöde. Så vill nog ändå hålla fast vid att det är en strålkastare.
Du har inte fel! får kolla med IKEA om det går att returnera utan orginalsförpackning och eventuellt köpa till andra senare men skulle ändå vilja ha en dimmer oavsett 😁 Blir snyggare att kunna justera ljuset.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
A Alex_Thrill skrev:
Det finns en svart, brun och grön kabel.
Har vi en hjälte som hade kunnat länka mig korrekt modell/märke som jag behöver för dimmer :) ? Tänkte åka förbi hornbach idag men litar mer på kunniga personer här som vet!
 
D
A Alex_Thrill skrev:
Har vi en hjälte som hade kunnat länka mig korrekt modell/märke som jag behöver för dimmer :) ? Tänkte åka förbi hornbach idag men litar mer på kunniga personer här som vet!
A Alex_Thrill skrev:
Det finns en svart, brun och grön kabel.
Titta bakom strömbrytaren om det löper fler trådar neråt mot uttaget. Är det en trappbrytare?
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
A Alex_Thrill skrev:
Har vi en hjälte som hade kunnat länka mig korrekt modell/märke som jag behöver för dimmer :) ? Tänkte åka förbi hornbach idag men litar mer på kunniga personer här som vet!
Det är endast tillverkarna av LED-lampor och dimmers som kan svara på vilka som fungerar ihop i verkligheten. Det brukar finnas tabeller på deras hemsidor. Dessa tabeller brukar sträcka sig upp till 10 ljuskällor på en dimmer. Fler ljuskällor än så har de alltså inte provat eller säger inte fungerar.

Så det är tyvärr en chansning du får göra.

Du ska leta efter en "LED-dimmer" som klarar minst ca 300 VA (200 kan gå) och som anslut med en neutralledare.
 
D datja skrev:
Titta bakom strömbrytaren om det löper fler trådar neråt mot uttaget. Är det en trappbrytare?
Nu så!

Vilken sorts dimmer är det som jag behöver isåfall så köper jag idag :)
 
  • En hand håller en väggströmbrytare med synliga ledningar och öppen hålvägg. Installation eller reparation synes pågå.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Person håller i elfläktens ram och kablar; vägginstallation, oavslutad; elektriskt arbete pågår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen eldosa med kablar och brytare, ojämn kant, behov av underhåll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vilken slags dimmer vill du ha, med ratt eller återfjädrande strömbrytare?
A Alex_Thrill skrev:
Jo precis. Kan ju öppna och se men som du säger. Finns en vägguttag precis under.
Är det samma strömbrytare vi pratar om? Under den strömbrytare du visar nu finns inget uttag, åtminstone inget som matas via denna strömbrytare så du har inte till gång till en neutralledare.

En dimmer med neutralledare ökar chansen för att dimmern ska fungera. Här en annars en vriddimmer som kan kopplas både med och utan nolla som man kan prova.
https://www.elbutik.se/product.html/elko-rs-dimmer-370led-renvit

Dessutom behöver du ta reda på vilken av grön och brun som används som tändtråd. Det får du göra i takdosan eller annan kopplingsdosa som matar denna strömbrytare. Svart är fas vid strömbrytaren.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.