Det ser ut som ducten kommer i en PEM-kanalisation på bilden, bara en notering.
 
A AndersS skrev:
Jag hade felanmält det till min bredbandsleverantör.
Metoden är sedan att laga duct/fiberslang och sedan blåsa ur trasig fiber, därefter blåser man i ny.
Men som tidigare noterat, nätägaren avgör hur det ska lagas.
Tack för ditt förtydligande. Kontaktar dem ASAP. Det är mycket som kräver uppkoppling hemma i någon form, allt från läxor till nöje. Tänkte först kontakta nätägaren Halmstad stadsnät, men kanske då borde ringa Telia först som leverar bredbandet.
 
A AndersS skrev:
Det ser ut som ducten kommer i en PEM-kanalisation på bilden, bara en notering.
Ja, sista biten längs med fasaden innan fiber går in genom ventilation i källaren ligger i PEM-rör. Den slutar precis där jag satte spaden. Ibland handlar det om cm av otur...
 
  • Gilla
Wric
  • Laddar…
MF3991 MF3991 skrev:
Tack för ditt förtydligande. Kontaktar dem ASAP. Det är mycket som kräver uppkoppling hemma i någon form, allt från läxor till nöje. Tänkte först kontakta nätägaren Halmstad stadsnät, men kanske då borde ringa Telia först som leverar bredbandet.
Nej du pratar bara med fibernätägaren så slipper du spilla tid på Telia och de levererar ju bara tjänsten.
Sen diskutera det här med grävdjupet och om du ska göra det riktigt. Jag tror det är samma sak för dig som för mig att fastighetsägaren fick fixa grävning på egen tomt. Men fråga om det här också.
 
  • Gilla
EllinorLag och 3 till
  • Laddar…
MF3991 MF3991 skrev:
Hej! I dagens trädgårdsiver lyckdes jag gräva av husets fiberkabel. Någon som vet hur man bäst löser detta och vad ett sådant kalas kan kosta?
Välkommen till klubben. Jag gjorde det 2 gånger. Första gången när jag fixade bergvärmepump. Grävmaskinen kapade min kabel på 3 skopan. Ringde min nätopperatör. Dom skickade ut en kille som svetsade i hop fibern. Jag såg att den bara låg 10cm under gräsmattan. Jag hävdade felinstalerad pga det låga djupet, ochatt jag klippte den med spaden. Jag fick rätt. Kostade inget. 3mån senare var jag igång igen. Bankade ner en stålbalk, trögt som fan. Tillslut gick det, strax efteråt försvann min musik i mina peltor,,,fan. Tog bara 40min sedan började det vimla med fiberbilar i området. Stoppade en och bekände mig som skyldig. Grävmaskin kom och grävde upp, jag hade lyckats kapa en massa trådar. 280 villor och en massa småföretagare blev utan internet. Fick en stämmningsfaktura från skanova på drygt 100.000kr, skickade den vidare till mitt försäkringsbolag. Dom tyckte det var lite dyrt för att laga min fiber (eftersom min kabel var en av dom trasiga så gäller min hemförsäkring, utan den kabeln så gäller den inte), så dom betalade. Så,,,,jag har lärt mig att alltid ha en bra/högsta försäkringen som går. Hoppas du med har en bra försäkring.
 
  • Wow
  • Haha
  • Gilla
cpalm och 13 till
  • Laddar…
MF3991 MF3991 skrev:
Hej! I dagens trädgårdsiver lyckdes jag gräva av husets fiberkabel. Någon som vet hur man bäst löser detta och vad ett sådant kalas kan kosta?
Låg det inte ett grönt band över fibern?
Om inte så kräv att de reparerar gratis och ser till att det finns en varningsremsa över och att fibern ligger minst ett "spadtag" ner.
 
M maxmsm skrev:
Låg det inte ett grönt band över fibern?
Om inte så kräv att de reparerar gratis och ser till att det finns en varningsremsa över och att fibern ligger minst ett "spadtag" ner.
Är där inte begärt någon utsättning så lär man inte komma långt med några krav. Oavsett djup.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
T Tomasmexitegel skrev:
Välkommen till klubben. Jag gjorde det 2 gånger. Första gången när jag fixade bergvärmepump. Grävmaskinen kapade min kabel på 3 skopan. Ringde min nätopperatör. Dom skickade ut en kille som svetsade i hop fibern. Jag såg att den bara låg 10cm under gräsmattan. Jag hävdade felinstalerad pga det låga djupet, ochatt jag klippte den med spaden. Jag fick rätt. Kostade inget. 3mån senare var jag igång igen. Bankade ner en stålbalk, trögt som fan. Tillslut gick det, strax efteråt försvann min musik i mina peltor,,,fan. Tog bara 40min sedan började det vimla med fiberbilar i området. Stoppade en och bekände mig som skyldig. Grävmaskin kom och grävde upp, jag hade lyckats kapa en massa trådar. 280 villor och en massa småföretagare blev utan internet. Fick en stämmningsfaktura från skanova på drygt 100.000kr, skickade den vidare till mitt försäkringsbolag. Dom tyckte det var lite dyrt för att laga min fiber (eftersom min kabel var en av dom trasiga så gäller min hemförsäkring, utan den kabeln så gäller den inte), så dom betalade. Så,,,,jag har lärt mig att alltid ha en bra/högsta försäkringen som går. Hoppas du med har en bra försäkring.
Hade någon gett tillstånd att lägga hela områdets fiberkablar på din tomt?
Jag ska gräva ner nytt va på en fastighet jag äger och har bett det lokala elbolaget att märka ut sin kabel så att vi inte sätter skopan i deras kabel vilket man vägrar och hävdar att jag måste göra detta via någon sida på nätet om det skulle finnas andra kablar vilket inte intresserar mej då det inte finns servitut för några sådana på fastigheten.
 
P Prodigys skrev:
Är där inte begärt någon utsättning så lär man inte komma långt med några krav. Oavsett djup.
Det är krav på markering över all form av kabel i mark.
 
M maxmsm skrev:
Låg det inte ett grönt band över fibern?
Om inte så kräv att de reparerar gratis och ser till att det finns en varningsremsa över och att fibern ligger minst ett "spadtag" ner.
Jo men sannolikt så ansvarade fastighetsägaren för dragningen på egen tomt. (samma situation själv)
Sen hade fiberbolaget då en kontrollant som kollade grävningen på min tomt. (snabbjobb att kolla)
När sedan allt var klart så mätte man då snabbt in ledningsdragningen mha GPS stång med högre precision.
Eventuellt finns det någon anteckning hos fibernätägaren om just TS fastighet och en märklig dragning?
Sen borde kanske TS begära ut ledningskartan av fibernätägaren?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
M maxmsm skrev:
Hade någon gett tillstånd att lägga hela områdets fiberkablar på din tomt?
Jag ska gräva ner nytt va på en fastighet jag äger och har bett det lokala elbolaget att märka ut sin kabel så att vi inte sätter skopan i deras kabel vilket man vägrar och hävdar att jag måste göra detta via någon sida på nätet om det skulle finnas andra kablar vilket inte intresserar mej då det inte finns servitut för några sådana på fastigheten.
Gå in på ledningskollen det är kostnadsfritt.
 
  • Gilla
leifherlin och 1 till
  • Laddar…
M maxmsm skrev:
Det är krav på markering över all form av kabel i mark.
Inte för för tele eller fiber på enskild fastighet. Senare när Robust fiber kom så finns det som rekommendation.
Ska helst vara med signaltråd för att kunna göra utsättning.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
H Helmersson skrev:
Gå in på ledningskollen det är kostnadsfritt.
Jo men TS ska ju prata med fibernätägaren och det är ju enklare att direkt få ledningskartan av dom.
Ledningskollen skickar sannolikt en fråga till just nätägaren.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Uppdatering. Halmstad stadsnät tar en kostnad på 4400 för att laga. Tror jag kan överklaga eftersom de från början lagt kabeln för grunt.
 
  • Gilla
Maria T och 4 till
  • Laddar…
MF3991 MF3991 skrev:
Uppdatering. Halmstad stadsnät tar en kostnad på 4400 för att laga. Tror jag kan överklaga eftersom de från början lagt kabeln för grunt.
Du kan alltid försöka, men jag skulle tro att det är svårt att få igenom. Det finns rekommendationer om förläggningsdjup, men det är inga absoluta regler så om du inte ens begärt utsättning på kabeln så hade jag inte hoppats på för mycket.
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.