Hej! I dagens trädgårdsiver lyckdes jag gräva av husets fiberkabel. Någon som vet hur man bäst löser detta och vad ett sådant kalas kan kosta?
 
  • Gilla
Pergunnaroberg
  • Laddar…
Man kontaktar nätägaren, elereventuellt tjänsteleverantören som kontaktar nätägaren. Beroende på hur de vill ha det. Fibern behöver bytas.
 
  • Gilla
Prodigys och 1 till
  • Laddar…
man kan ju kolla med försäkringsbolaget oxså om där finns något att hämta
 
D Daniel 109 skrev:
Man kontaktar nätägaren, elereventuellt tjänsteleverantören som kontaktar nätägaren. Beroende på hur de vill ha det. Fibern behöver bytas.
Okej. Men behöver man gräva om hela gatan, eller kan de skarva det skyddande plasthöljet och blåsa i ny kabel. Blev detta ett 50.000 misstag eller 5.000?
 
Claes Sörmland
Det senare.
 
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det senare.
Tack!
 
Hej
Killgissar att de lagar höljen rutinmässigt och att de blåser ny fiber från gatan.
Killgissar 5K som jag har för mig att jag läst någon gång........
Håller tummarna att det blir billigt.
/W
 
Gräv upp 20-30 cm åt vardera håll, tejpa dukten så det inte kommer in vatten/jord. Ring och felanmäl. Man lagar dukten(plaströret) och blåser i ny fiber.
 
  • Gilla
HEM2121
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Hej
Killgissar att de lagar höljen rutinmässigt och att de blåser ny fiber från gatan.
Killgissar 5K som jag har för mig att jag läst någon gång........
Håller tummarna att det blir billigt.
/W
Tack @Workingclasshero. Har för mig att jag läst om liknande summor.
 
MF3991 MF3991 skrev:
Hej! I dagens trädgårdsiver lyckdes jag gräva av husets fiberkabel. Någon som vet hur man bäst löser detta och vad ett sådant kalas kan kosta?
Jo 6000:- vet jag att min fibernätägare tagit betalt för att blåsa en ny fiber.

Sen kolla om du har en drulle/allrisk försäkring i hemförsäkringen, kan ev täcka.
 
P paralun skrev:
Jo 6000:- vet jag att min fibernätägare tagit betalt för att blåsa en ny fiber.

Sen kolla om du har en drulle/allrisk försäkring i hemförsäkringen, kan ev täcka.
Tack, ska kolla upp det med försäkringsbolaget.
 
  • Gilla
Wric
  • Laddar…
Går ju å svetsa skarven också. Sen vulk på ducten. Enkelt och förmodligen billigare än att ta dit nätägare.
 
  • Ledsen
1234bjorn
  • Laddar…
Uppdatering,

Fiberkabeln ligger under stenplattorna till uppfarten, alltså inte ens nedgrävd. Så att få fram 20-30cm och tejpa var ju enkelt. Frågan är om det borde grävas ned 40-60 cm.
 
  • Hand lyfter trottoarsten; avskalad elektrisk kabel synlig på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Ledsen
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
K Krypström skrev:
Går ju å svetsa skarven också. Sen vulk på ducten. Enkelt och förmodligen billigare än att ta dit nätägare.
Nu använder du ett språk som jag inte förstår. Detta är väll inget jag kan göra själv? :) det är väll ingen annan än just nätägaren som kan blåsa ny kabel i röret?
 
MF3991 MF3991 skrev:
Uppdatering,

Fiberkabeln ligger under stenplattorna till uppfarten, alltså inte ens nedgrävd. Så att få fram 20-30cm och tejpa var ju enkelt. Frågan är om det borde grävas ned 40-60 cm.
Jo 40cm djup ligger min och precis vad fibernätägaren krävde.
Undra vem som lagt din fiber?
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.