Jag hade en tumlare, Electrolux xxx, som började lösa ut jordfelsbrytaren efter bara 1 - 2år. Det visade sig att en massa ludd virvalde runt även inne i maskinen och hade lagt sig snyggt och fint över elinföringen och kortslutit. Men det var på den maskinen... :)
 
Du ska vara glad att du fick betalt av försäkringsbolaget.
Vi repade våran Electrolux som var 4 år inköpt på Elgiganten. Borde ha varit 5 års garanti, men stod inte på kvittot, så det gällde inte.
Försäkringsbolaget skulle betala upp till 3500 vid första samtalet. Men sedan la de till nedskrivning även på reparationskostnaderna så det blev ingenting.
 
  • Gilla
Nilsson i Boda och 1 till
  • Laddar…
A
Mc Tommy Mc Tommy skrev:
Vi får väl se om maskinerna håller i 5 år nu….

5 GARANTI
Enheter och Tillbeh.r inom Samsung Flex omfattas av en produktgaranti. Samsung garanterar att nya Enheter och Tillbeh.r
som tillhandah.lls av Foxway inom Samsung Flex .r fria fr.n fel och att de fungerar i enlighet med sina tekniska specifikationer
och sin avsedda anv.ndning under den till.mpliga garantitiden som anges p. produkternas medf.ljande garantikort. Garantin
g.ller i 25 m.nader fr.n ing.endet av leasingavtal eller k.peavtal och endast om produkterna hanteras och anv.nds i enlighet
med till.mpliga anv.ndningsinstruktioner samt om Enheterna, och i f.rekommande fall Tillbeh.ren, inte har .ndrats eller p.
annat s.tt modifieras. Vid byte av Enhet ing.r du ett nytt avtal med Foxway och du erh.ller en ny garanti f.r den ber.rda
Enheten (notera att Tillbeh.ren k.ps och inte hyrs och att Tillbeh.r d.rf.r inte kan bytas in inom ramen f.r Samsung Flex). Mer
information om produktgarantin finns p. [länk].
det är vad som står på kvittot som gäller här kan man antyda att det bara är 25 månaders garanti dvs 2-år vilket numera sammanfaller med vår senaste KKL
 
  • Gilla
Mc Tommy och 1 till
  • Laddar…
A
B Bengt Svejdur skrev:
En torktumlare har väl inte någon kompressor. Det är väl bara kyl, frys och värmepumpar som har det så det är nog bara ett försök till bedrägeri.
jo då det finns numera
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
A
lilytwig lilytwig skrev:
Jovisst har de det. Den gamla sorten hade inte det, men jag tror knappt att det säljs sådana numera.
jo då de flesta vill ha de gamla så det säljs mest av dessa
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
A
P Pete77 skrev:
Jag har dubbla maskiner hemma:
Tvätt + tork från Miele 8kg, 20k+20k (2016)
Tvätt+tork från E-lux 9kg, 5k+5k (2020)

Det har varit strul med alla 4 maskiner som har krävt service, och man blir tokig när servicekillarna är långsamma trots att det tickar på en mindre förmögenhet var sjätte minut för deras hjälp.

Skulle dock säga att mina Electrolux-maskiner är mycket stabilare. Dessutom rymmer de mer tvätt och har Wi-Fi. Jag kommer aldrig mer att köpa ”lyxmaskiner” när det kommer till tvätt och tork.
japp utan WIFI stannar världen
 
  • Gilla
Mc Tommy och 2 till
  • Laddar…
A
L Lena Lugn skrev:
Köp en avfuktare och häng kläderna i badrummet!
faktiskt det bästa
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
A
O OAC skrev:
Jag hade en tumlare, Electrolux xxx, som började lösa ut jordfelsbrytaren efter bara 1 - 2år. Det visade sig att en massa ludd virvalde runt även inne i maskinen och hade lagt sig snyggt och fint över elinföringen och kortslutit. Men det var på den maskinen... :)
ibland glömmer fabriken i ett fd öststat att sätta dit tätningarna
 
B Boek skrev:
Det började med att vår jordfelsbrytare löste ut i huset. Efter lite undersökande så kom vi fram till att det berodde på vår torktumlare (Samsung DV80M5010KW)

Vi ringde Samsung och de skickade över en servicetekniker som konstaterade att felet berodde på kompressorn.

Efter någon dag så får jag ett mail att en reparation skulle gå på 5217 kr.

Jag skriver väl bara av mig lite, men är detta fel vanligt? Jag pratade sen med mitt försäkringsbolag och vi skulle få ca 3400 kr i ersättning inklusive undersökningskostnaden på 1100 kr. De sa då att torktumlare håller 4-6 år. Så i deras ögon var det inget onormalt.

Känns som det är ganska meningslöst att reparera maskinen för så mycket pengar, (går väl ändå sönder om nåt år).

Bättre att köpa en ny med garanti och tre års reklamationsrätt .

Hade vi bara otur med Samsung eller spelar det ingen större roll med vilket märke man köper?
Har en avfuktare i tvättstugan, fungerar utmärkt efter ca 25 års drift😁.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
B Boek skrev:
Det började med att vår jordfelsbrytare löste ut i huset. Efter lite undersökande så kom vi fram till att det berodde på vår torktumlare (Samsung DV80M5010KW)

Vi ringde Samsung och de skickade över en servicetekniker som konstaterade att felet berodde på kompressorn.

Efter någon dag så får jag ett mail att en reparation skulle gå på 5217 kr.

Jag skriver väl bara av mig lite, men är detta fel vanligt? Jag pratade sen med mitt försäkringsbolag och vi skulle få ca 3400 kr i ersättning inklusive undersökningskostnaden på 1100 kr. De sa då att torktumlare håller 4-6 år. Så i deras ögon var det inget onormalt.

Känns som det är ganska meningslöst att reparera maskinen för så mycket pengar, (går väl ändå sönder om nåt år).

Bättre att köpa en ny med garanti och tre års reklamationsrätt .

Hade vi bara otur med Samsung eller spelar det ingen större roll med vilket märke man köper?
Torktumlare är nog bra att ha vid vissa saker som dunjackor, tätvävda morgonrockar osv. Dock har vi skickat ut vår då vi flyttade till villa och istället hängde av dörrar i torkskåpet samt skaffade en bra woods avfuktare för effektiv torkning. Vi använder även spillvattnet från avfuktaren till strykjärn och spolarvätska i bilen etc. Svårt att råda i detta fallet då ert behov om tumlare kanske är stort? Bra om du kan använda försäkringspengarna till annan apparat typ avfuktare.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
A
Är lite av garantinörd, gällande vitvaror så köper jag det som har 5 års garanti.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
B Boek skrev:
Det lär inte bli en ny Samsung i alla fall. Electrolux kanske? 😙😀
Eletrolux var bra förr precis som cylinda, nu är bägge skräp. Jag skulle satsa på bosch/siemens minst skräp för pengarna just nu, om fem kan det vara nåt annat som är bäst/skräp, vem vet?
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
B Boek skrev:
Kanske är så enkelt att bara köpa den allra billigaste maskinen på marknaden?
Jag tror det också, oavsett om det är torktumlare, diskmaskin, spis etc. Jag köpte en ny NEFF diskmaskin och den höll bara 10 år bara för ett elfel. Bara 10 år kanske ni säger, men egentligen borde det vara en enkel produkt. Vi kanske använder 2 program, men det finns 12. Vad ska vi med alla dessa?

En gång i tiden så hade jag kvar en gammal tvättmaskin i källaren. Det fanns 'tvätt' och 'centrifugering'. Den var säkert 30-40 år men den fungerade utmärkt. Varför ska det vara så komplicerat.
 
A
N Nilsson i Boda skrev:
Jag tror det också, oavsett om det är torktumlare, diskmaskin, spis etc. Jag köpte en ny NEFF diskmaskin och den höll bara 10 år bara för ett elfel. Bara 10 år kanske ni säger, men egentligen borde det vara en enkel produkt. Vi kanske använder 2 program, men det finns 12. Vad ska vi med alla dessa?

En gång i tiden så hade jag kvar en gammal tvättmaskin i källaren. Det fanns 'tvätt' och 'centrifugering'. Den var säkert 30-40 år men den fungerade utmärkt. Varför ska det vara så komplicerat.
men varför köpte du en NEFF då? det är ju bara ett stylingmärke! går ju lika bra med en enkel vit ehe
 
Japp. Vitvarorna höll bättre förr. Men de hade ingen wifi. ;)

Min mamma tog emot och skickade kläder till fattiga familjer i Polen på 70- och 80-talet. Kläderna tvättades i en toppmatad liten electrolux(?) som redan hade många års tjänst bakom sig. Sammanlagt fyllde kläderna under många år ett stort antal långtradare som annars skulle gått tomma tillbaka till Polen. Pga ändrade regler, bättre förhållanden i Polen mm. upphörde verksamheten men tvättmaskinen fortsatte att fungera.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.