Düsseldorff
R RoAd skrev:
Ok, här ett undantag till ;)

[länk]
Rheinmetall! Kul, där jobbar en av mina bästa vänner.

Men vad menar du? Det är ett bolag som det går bra för, good stuff. Men det säger ju ingenting om sektorsmentaliteten hos investerare.
 
Düsseldorff
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Rheinmetall! Kul, där jobbar en av mina bästa vänner.

Men vad menar du? Det är ett bolag som det går bra för, good stuff. Men det säger ju ingenting om sektorsmentaliteten hos investerare.
Nu förstår jag! Ni tittar på den historiska utvecklingen och baserar huruvida det går bra för ett företag på den! Det gör inte jag, jag tittar framåt.
 
Från Avanzas sida:

"Den effektiva räntan är räntan som genereras när man tar hänsyn till ränta på ränta effekten.
På Avanza kapitaliseras årsräntan månadsvis, därav delat med/upphöjt till 12, samt beräknas på 360 dagar.

Exempel: Vid en ränta på 1,2% är den effektiva årsräntan (1+(0,012/12)) upphöjt till 12 = 1,21% effektiv årsränta."


Verkar som att de har 30E/360 eller Act/360.

Hursomhelst verkar det kunna bli ganska komplicerat då månadsräntan blir olika beroende på månad. Ett ungefärligt värde per år borde dock vara: 100*(1+0,035/12))^12~=103,56 kr eller en effektiv ränta på 3,56% precis som Daniel 109 skrivit.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
R
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Rheinmetall! Kul, där jobbar en av mina bästa vänner.

Men vad menar du? Det är ett bolag som det går bra för, good stuff. Men det säger ju ingenting om sektorsmentaliteten hos investerare.
Kanske missförstod diskussionen. Jag trodde du motsatte dig att det går bra för den militära sektorn just nu. Och det borde väl bero på att folk investerar i den.

Men jag är novis i ämnet så du har säkert rätt (i vad du nu påstår).
 
Troligtvis för att det är åtgång på explosiva varor med det som tillhör.
 
Walle85
H Hybro skrev:
Ingen större vits att ha pengar på banken.
Motsvarar vad en halv pilsner kostar räknat på en hundring.

B H i stället eller köp.

Köpte 95 för 550 000.
I dag värderat till ca 1600 000 kr.
Dessutom snart avbetalat allt.

-Nån som är slängder i matta kan ju roa sig med att räkna ut nån procentsats på hur mycket huset ökat i värde under dessa 28 år.
Ca 190% i ökning totalt.
Skulle du ha ett startkapital på banken och låta det ligga med en ränta på 3,89% per år så skulle du ha ca 1 600 000 kr efter 28 år.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Fairlane
D David__11 skrev:
Som jag förstår frågan så kokar det ner till dess två alternativ och ingen har riktigt kunnat svara på vilket som gäller. Antingen som @Fairlane räknade ut eller som din uträkning, och dom ger väll inte samma svar?
Mitt svar var mer matematiskt, hur det blir om man delar upp det i 12:e-delar. Hur just Avanza för vet jag inte och mitt svar har inte heller tagit hänsyn till att det är olika många dagar i månaderna.
 
  • Gilla
David__11
  • Laddar…
Fairlane
Excel Excel skrev:
TS fick korrekt svar i #2
Skrämmande låg mattekunskap hos vissa i tråden. Mellanstadiematte.
#2 besvarar frågan "om jag har 100 kr och sätter in det på ett konto med en årsränta på 3,5%, hur mycket ränta får jag då på ett år?"

Var försvann delen med ränta på ränta? Det är ingen låg mattekunskap i tråden, många svar är helt korrekta, även om de är olika, beroende på vad man räknar på. Ränta på ränta och upphöjt etc räknar man väl inte i mellanstadiet? Det är klart, vill man tolka om frågan eller förklara för TS hur det ligger till så är det helt ok, men det är ju lite löjligt att klaga på matematikkunskaperna.
 
  • Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
Krilleman
Fairlane Fairlane skrev:
#2 besvarar frågan "om jag har 100 kr och sätter in det på ett konto med en årsränta på 3,5%, hur mycket ränta får jag då på ett år?"

Var försvann delen med ränta på ränta? Det är ingen låg mattekunskap i tråden, många svar är helt korrekta, även om de är olika, beroende på vad man räknar på. Ränta på ränta och upphöjt etc räknar man väl inte i mellanstadiet? Det är klart, vill man tolka om frågan eller förklara för TS hur det ligger till så är det helt ok, men det är ju lite löjligt att klaga på matematikkunskaperna.
Jag svarade bara på det realistiska.
Mitt åt, således helt felaktigt.

Det jag inte uppfattade var att TS frågade på en månadsränta på 3,5%.
Men vilken bank har det?!

Ingen... 🙄
 
Fairlane
Krilleman Krilleman skrev:
Jag svarade bara på det realistiska.
Mitt åt, således helt felaktigt.

Det jag inte förstod var att TS frågade på en månadsränta på 3,5%.
Men vilken bank har det?!

Ingen... 🙄
Ja, ditt svar är rätt med den utgångspunkten, andra är rätt med andra utgångspunkter och vi har ju alla förklarat våra utgångspunkter, så matematiken var ju inte direkt fel, vara sig man kom fram till 3,50 eller 51 kr i ränta.
 
  • Gilla
Krilleman
  • Laddar…
Düsseldorff
J Johrnak skrev:
Från Avanzas sida:

"Den effektiva räntan är räntan som genereras när man tar hänsyn till ränta på ränta effekten.
På Avanza kapitaliseras årsräntan månadsvis, därav delat med/upphöjt till 12, samt beräknas på 360 dagar.

Exempel: Vid en ränta på 1,2% är den effektiva årsräntan (1+(0,012/12)) upphöjt till 12 = 1,21% effektiv årsränta."


Verkar som att de har 30E/360 eller Act/360.

Hursomhelst verkar det kunna bli ganska komplicerat då månadsräntan blir olika beroende på månad. Ett ungefärligt värde per år borde dock vara: 100*(1+0,035/12))^12~=103,56 kr eller en effektiv ränta på 3,56% precis som Daniel 109 skrivit.
Jag kanske blandar ihop det med Avanzas vp-lån där det är dagsränta på riktigt.
 
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Fast jag tror att modellen dessutom tar hänsyn till antalet dagar i olika månader så /12 räcker inte.
O fasen! Där ser man! Allt för att förvirra 😋
 
Kanske går att räkna ut vem som har rätt?
Jag har 301966kr på kontot och ska få 838kr utbetalt i ränta 31jan.
Står att effektiva räntan är 3.5%
 
Krilleman
P para skrev:
Kanske går att räkna ut vem som har rätt?
Jag har 301966kr på kontot och ska få 838kr utbetalt i ränta 31jan.
Står att effektiva räntan är 3.5%
Allt går att hävda till sin spets. Summas summarum är dock ofta väldigt nära varandra.

Men vi kan vara överens om att ingen bank ger 3,5% avkastning månadsvis...

Det var visst bara ett räkneexperiment, eller en feltolkning. 😉
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
K Kalmarkille skrev:
- Hur kan du få det till 3.50 SEK på ett år när det är ränta-på-ränta för varje månad?
Driver du med oss?

Räntan är 3,5% på ett år, dock betalar Avanza ut räntan varje månad så första månaden får du drygt 29 öre i ränta, nästa månad kommer du att få ränta på 100,29 kr, alltså då 31 öre och du har då 100,60 kr, o.s.v.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.